שנה לקורונה: האירועים, השמות והסיפורים מאחורי המגפה

רק לפני כשנה הקורונה הייתה שמועה רחוקה. באשדוד התכוננו לבחירות לכנסת וירדו בימי רביעי לשוק הפתוח, מוסד אשדוד ידוע ואז היא הגיעה גם אלינו. לציון שנת קורונה, אנחנו חוזרים אל חלק מהסיפורים והגיבורים המקומיים

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

הפראמדיק האשדודי שטיפל בנוסעים החולים מהספינה מיפן

 בישראל עקבו בדאגה אחר התפשטות הקורונה בכלל ועל מצב 11 ישראלים ששהו בבידוד כשבועיים על סיפון ספינת תענוגות ביפן. לאחר שחזרו ארצה הובלו היישר משדה התעופה לבידוד בבית חולים ״תל השומר״. צוות מד״א קיבל את פניהם והוביל אותם. בין אנשי מד״א היה גם איציק פאר חובש מד״א מאשדוד.

פאר, בן 48 חובש מד״א וותיק שזכה להציל חיים רבים. על החוויה להוביל את הישראלים החולים הראשונים, הוא לא היסס ואמר: ״כשפנו אליי בבקשה לקחת חלק בפינוי הישראלים ששהו בספינת התענוגות מול חופי יפן, לא היה לי ספק שאעשה זאת״. פאר ופארמדיק נוסף התמגנו בחליפה מיוחדת על מנת לא לקחת סיכון ולהידבק. ״ההרגשה היא מדהימה״. הוא סיפר כי ״המשפחה קצת חששה. הילדים שאלו אותי ׳למה דווקא אתה?׳  הסברתי להם שמד״א דאג למיגון הכי טוב״. מאז צוותי מד״א נמצאים בחוד החנית במאבק בקורונה, מובילים חולים, באים לאנשים לערוך בדיקות ומסייעים בחיסונים. זאת כמובן לצד העיסוקים הרגילים, טיפול בפצועי תאונות, חולים או יולדות״.

חולה שקנה בשוק הים, אובחו כחולה

 תושב אשדוד שחזר בטיסה מאיטליה לאחר ששהה בעיר ורונה, הוא בן 13 החולים הראשונים בארץ והראשון מאשדוד. הוא נכנס לבידוד וחווה תסמינים קלים. אבל המסלול שעשה מאז נחת בשדה התעופה ועד שאובחן כלל ביקור בשוק הים. הוא עבר בין הדוכנים, אך לא קנה באף דוכן. בעקבות זאת נכנסו שלושה פקחים עירוניים ששהו בשוק באותו הזמן לבידוד. משרד הבריאות קרא למי ששהה בשוק באותו זמן ונחשף לאיש מעל 15 דקות במרחק קטן משני מטר להיכנס לבידוד.

עד מהרה הוחלט בעירייה לסגור את השוק הפתוח. ולמעשה השוק נותר סגור עד היום ולא נפתח גם כששאר השווקים במדינה נפתחו. כ- 500 בעלי דוכנים הפסידו את מקור פרנסתם. סוחרי החוץ יצאו למאבק על פתיחת השוק וטענו כי ד״ר לסרי משתמש לכאורה בקורונה כתירוץ לסגירת השוק. לטענתם למרות שהשוק סגור העירייה ממשיכה לגבות מהם תשלום על הבסטה. בעקבות כך הוחזרו לסוחרים התשלומים אולם השוק נותר סגור. לשאלת חברת המועצה עו״ד הלן גלבר מתי ייפתח השוק? השיב ד״ר לסרי כי רק לאחר שאשדוד תהיה עיר ירוקה ובטוחה במשך תקופה, השוק ייפתח.

תפילת ״ליל הסגר״ עם הפייטן המרגש

בפסח המתקרב כולנו מקווים שנוכל לחגוג את הסדר בחיק המשפחה, אך בפסח אשתקד היה סגר מלא בישראל. נאסר על לחוג עם בני משפחה שאינם מתגוררים באותו בית. רבים ערכו סדר בזום עם המשפחה המורחבת ורבים חגגו בגפם. הפייטן אביב שי מאשדוד ריגש מדינה שלמה, כאשר במהלך הסדר ירד אביב מביתו לצומת מרכזית ברובע י״א וזעק את ״שמע ישראל״.

צילום: פריים

כל הדיירים יצאו למרפסות ודמעו בבכי. הסרטון הפך לוויראלי והופץ בכל הרשתות והפך לסמל ליל הסגר. אביבי באמר אז בריאיון לאשדוד10 כי זה היה ספונטני ולא מכוון. ״עמדתי במרפסת להתפלל מנחה ופתאום עלה לי הרעיון איך לזכות את עם ישראל״. הוא ירד למטה בצומת הרחובות כנרת ונחל קדרון ברובע י״א, והחל להתפלל ועד מהרה הפכה התפילה לתפילת ההמונים. ״הרגשתי שזו תחילתה של הגאולה. במשבר הקורונה נגלה עם ישראל והוכיח כמה הוא חזק ומאוחד״.

בין חיים והמוות – אפיק סוויסה

 אפיק סוויסה בן 22 מאשדוד, הוגדר באותם ימים כחולה הקשה ביותר בישראל. אפיק טייל עם חבריו במיאמי בארה״ב. כששב ארצה החל להרגיש לא טוב והופנה ל׳אסותא׳ למחלקת קורונה, שם הונשם והורדם, אך מצבו המשיך להחמיר והוא הובהל לבית חולים ״איכילוב״  וחובר למכשיר האקמו לב.

הרופאים נלחמו על חייו במשך מספר חודשים. בני המשפחה וכל רבבות המתפללים לרפואתו לא הפסיקו להאמין ואכן הנס אירע ואפיק התעורר. מצבו היה קשה והוא עבר שיקום גדול. לאחר ימים רבים בבית החולים הוא שוחרר הביתה לאשדוד, והמשיך בשיקום ארוך. בהמשך הוא ללוהק לצורך תשדיר משרד הבריאות, הקורא לנקוט משנה זהירות וחשיבות העטיית המסכה.

אשדודים תקועים בקולומביה

מאז פרוץ הקורונה והפסקת הטיסות, נתקעו ישראלים בחו״ל. ביוני 2020 נתקע תושב אשדוד דוד שטרייט ואשתו מריה. הם שהו בביקור מולדת אצל משפחתה של מריה בקולומביה. הם קנו כרטיס טיסה הלוך ושוב והיו אמורים לחזור ארצה עם בתה של מריה, אך הטיסה בוטלה.

דוד ועוד ישראלים שהו בעיר הבירה בוגוטה ושם התבשרו שאין טיסות. דוד כתב בדף הפייסבוק שלו וסיפר על מצבם וקרא לעזרה ״בבקשה תעזרו לנו לחזור לארץ, נטשו אותנו״ בסופו של דבר לאחר מספר שבועות הם הצליחו לרכוש כרטיסים בעלות גבוהה ושבו לאשדוד.

האם והבת אושפזו במחלקת קורונה

לי ואלינוי עובדיה אם ובת מאשדוד, אושפזו במצב קשה במחלקת קורונה ב׳אסותא׳. לי, בת 42 הקפידה על ההנחיות הקורונה ולמרות זאת היא ובתה בת ה-12‪.5 חלו. אחותה של לי הראשונה שאושפזה ב׳קפל׳ן. אלינוי נחשבה החולה הכי צעירה שחלתה קשה. השתיים לא יכלו לנשום ואושפזו בבית החולים. .

מיטה ליד מיטה. לאחר שמצבן השתפר הן שוחררו הביתה. לי קראה לתושבים להישמר ואמרה: ״לחלות בקורונה זה כמו לשחק ברולטה רוסית. המוטציה משתנה כל הזמן ואי אפשר לדעת איך המערכת החיסונית שלכם תגיב״.

אשדוד נפרדה מרפי חמאוי

במשך חודשיים וחצי נלחם רפי חמאוי, מורה הספורט המיתולוגי האהוב במחלת הקורונה. למרות שהיה איש בריא וספורטאי, הוא חלה בקורונה ואושפז תחילה ב׳ברזילי׳, אך מצבו הדרדר והוא הורדם והונשם והועבר לבית החולים רמב״ם בחיפה.

כל אשדוד התפללה להחלמתו. תלמידיו וצוות המורים ובוגרי מקיף ג׳ ערכו תפילות, ערבי הפרשת חלה והכל במגבלות הקורונה וחיכו שרפי יתאושש, אך למרבה הצער הוא לא שרד את הנגיף.

לוויה המונית לאדמו״ר מפיטסבורג שנפטר מקורונה

האדמו״ר מפיטסבורג, הרב ישככרר בער לייפער זצ״ל נפטר מקורונה בגיל 64. חודש וחצי לפני מותו הוא אובחן כחולה קורונה ולאחר שמצבו החמיר הוא התפנה במכונית לבית החולים לניאדו בנתניה שם נמצא הרופא שלו. מצבו הלך והחמיר עד שהרופאים נאלצו להרדים ולהנשים אותו.

בחסידות פיטסבורג קראו לאנשים להרבות בתפילות לרפואתו ואכן רבים נענו. חרדים וחילוניים כאחד באשדוד, ברחבי הארץ ואף בעולם התפללו למענו  אולם, בחו״ל המועד סוכות, הוא התבקש לישיבה של מעלה ונפטר. עוד באותו היום הובא למנוחות בבית העלמין באשדוד, בהלוויה רבת משתתפים, שחרגה מגבולות מגבלות הקורונה וסוקרה בשידור חי בתקשורת לנוכח הפרות תקנות הקורונה. יהי זכרו ברוך!

סגן ראש השב״כ יצחק אילן נפטר מקורונה

אל הרשימה של נפטרי הקורונה מאשדוד הצטרף, למרבה הצער גם יצחק אילן, סגן ראש השב״כ ותושב אשדוד. אילן נולד בגאורגיה ובגיל 17 עלה ארצה עם משפחתו בשב״כ הוא שירת כשלושים שנה. הרבה פעולות שהשתיקה יפה להם, עליהן הוא חתום בשביל שאנחנו נוכל לישון בביטחון.

ב- 2011 פרש מהשב״כ לאחר שלא נבחר  לעמוד בראשו. גם אחרי פרישתו היה איש עשייה. בין היתר היה מועמד לכנסת מטעם חוסן של בני גנץ ועם האיחוד מטעם כחול לבן אף היה במקום לא ריאלי ופרש. .אילן עבר השתלת ריאה ממנו החלים, אך לאחר שנדבק בקורונה מצבו היה קשה והוא אושפז מורדם ומונשם בבית חולים ׳בלינסון׳ בפתח תקווה. לאחר מותו ספדו לו אישים רבים, לרבות ראש הממשלה נתניהו.

האשדודי שהיה ברגעים האחרונים עם יהודה ברקן

השחקן האהוב יהודה ברקן נפטר ממחלת הקורונה. לפני שנדבק הוא עבר ניתוח אורתופדי ובמשך חודש היה בשיקום תל השומר. מי שהיה שותפו בחדר בשיקום הוא מתן פרידמן מאשדוד. לפני כשלוש שנים במרץ 2018 עבר מתן תאונת דרכים קשה כשרכב על אופנועו. מצבו היה אנוש אך למרבה השמחה הוא התאושש. מתן מתנדב שנים רבות במד״א עבר תהליך שיקום ארוך.

במסגרת השיקום וניתוח נוסף הוא שהה בשיקום ביחד עם ברקן. מתן צעיר מברקן כמעט ב- 50 שנה אך עד מהרה הם הפכו לחברים טובים כמו משפחה. לאחר השחרור חזר מתן לאשדוד. ברקן אובחן כעבור זמן קצר כחולה קורונה השניים שמרו על קשר. לדבריו ברקן היה איש עממי צנוע ומאיר פנים לכל המאושפזים ולצוות.  מתן העלה פוסט עם תמונה משותפת שלו עם השחקן הנערץ שהפך לחבר וקרא לאנשים לשמור על עצמם ולהקפיד עם כללי הקורונה״.

חולה הקורונה שחזר מהמוות

במשך 7 חודשים נלחם חיים דבוש בן 55 בקורונה. הוא נחשב באותם ימים לחולה הכי קשה בארץ, והועבר מבית החולים ׳אסותא׳ ל׳תל השומר׳, שם היה מורדם ומונשם והרופאים לא היו אופטימים לסיכויי החלמתו. דבוש, עובד חברת חשמל אב ל- 6 וסבא לנעדים היה בין החולים הראשונים באשדוד. הוא נדבק כנראה בעבודה קצת אחרי פורים 2020. מאחר והיה בדרך כלל אדם בריא ללא מחלות רקע ומאחר ולא חזר מחו״ל או היה ליד חולה מאומת, בתחילה לא ערכו לו בדיקה עד שמצבו החמיר והוא התקשה לנשום.

הוא הובא למיון באסותא נבדק ושוחרר הביתה, אך כשהגיעה התשובה מצבו כבר היה חמור. לאחר כמה חודשים הוא פתח את עיניו. החל לעבור גמילה ממכשיר האקמו, ולא היה מודע לזמן הרב שהיה מורדם ומונשם. כשהתעורר שאל את אשתו אם קנתה מצות לפסח. לאחר חודשים ארוכים הוא הועבר בסוף אוקטובר והחל שיקום ארוך בבית החולים ׳ברזילי׳. בתו צליל, הודתה לרופאים על הטיפול המסור ולכל האנשים הרבים שעודדו את המשפחה והתפללו לרפואתו של חיים דבוש.

מחאת בעלי העסקים באשדוד

משבר הקורונה גרר משבר קורונה כלכלית, כשעסקים רבים נפגעו מהסגרים וסגירת העסקים. לאחר שאושרי ניזרי מבעלי פיצה ׳איטליאנו׳ קיבל קנס בסך 5,000 שקלים מהפקחים על שמכר פיצה שעולה 45 שקלים בטייק אווי, התארגנו באופן ספונטני עשרות בעלי עסקים שנסעו בשיירת מכוניות אל סופר של ׳רמי לוי׳ ומחו על האפלייה.

לטענתם בעוד תקנות הקורונה מאפשרות למאות קונים להיכנס לסופרים לקניות בעלי העסקים הקטנים מורשים רק לעבוד במשלוחים ניזרי: ״לטייקונים מותר, אבל לקנוס את בעלי העסקים הקטנים הכי קל״. אמר ניזרי וקרא לרשויות ״תנו לעסקים הקטנים להתפרנס בכבוד״.

התחסנה לקורונה ליד ראש הממשלה נתניהו

אשדוד החלה להתחסן באמצעות קופות החולים שחיסנו את התושבים. אשת החינוך אתי שמש שהגיעה להתחסן בקופת חולים ׳לאומית׳ גילתה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין הגיעו למתחם החיסונים של הסניף באשדוד, מאחר ושמש היא המתחסנת מספר שני מיליון. ימים לאחר מכן הגיע ראש הממשלה נתניהו לעיר אחרת לציון המתחסן השניי מיליון.

אבל לשמש, מנהלת חטיבת הביניים במקיף ח׳ לא היה חשוב אם היא באמת המתחסנת השני מיליון או לא ״זה רק מספר״ ציינה והדגישה שחשוב שעובדי הוראה יתחסנו. על ההרגשה להתחסן לצד ראש הממשלה היא אמרה ״זה היה מרגש. היה לי העונג והכבוד להתחסן מפני שבאמת ביבי עשה מאמץ בלתי נלאה למיגור המגפה והפחתת התחלואה״.

יום שחור באשדוד עימותים בישיבת ׳גרודנא׳

לאור עליית התחלואה וההחלטה על סגירת מוסדות הלימוד. הגיעו כוחות משטרה רבים לרובע ג׳  לישיבת גורדנא שהפרה את ההנחיות וקיימה לכאורה לימודים. השוטרים שהגיעו לאכוף את ההנחיות של הסגר נתקלו  בהתנגדות. מאות חרדים מהפלג הירושלמי התפרעו והתעמתו מול השוטרים.

מראות האלימות הקשה שודרו בתקשורת הישראלית בשידור חי ועלו לרשתות החברתיות ופגעו בשמה של אשדוד. לאחר יום קרבות בין השוטרים למתפרעים נרשמו 11 מעצרים, ששוחררו במהרה ובמספר פצועים. גינויים מכל קצוות הפוליטיקה.

שורד השואה דוגו התחסן נגד קורונה

שורד השואה דוד לייטנר המוכר כדוגו בן ה- 91, שנוהג מידי שנה ביום שחרור מחנה הריכוז אושוויץ, לאכול מנת פאלפל באשדוד. הגיע למתחם קופת החולים ׳כללית׳ עם שני מספרים על הזרוע הוא התחסן חיסון שני. ״אין ספק שהחיסון השני מהווה עבור ניצולי השואה ניצחון נוסף לחיים״ הוא אמר.

השבוע, בתוכנית שש עם אמנון לוי הוא התראיין לאחר שקבוצה של מתנגדי החיסון העלתה את תמונתו ונכתב ש׳הוא שרד את השואה אך לא את חיסון הקורונה׳. כמובן, שמדובר בפייק ניוז מרושע ודוגו בריא, שלם ומחוסן.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן