שירת חייו באמצע נפסקה

השבוע הובא למנוחת עולמים המפיק והיוצר המוזיקלי המיתולוגי יעקב בן שבת, מי שהדריך אלפי ילדים בחבורות ולהקות זמר. חברים לתעשיית המוסיקה נפרדים ממנו בצער

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

אקורד הסיום בהלוויתו של המפיק והיוצר המוזיקלי יעקב בן שבת היה שמור לחבריו וחניכיו שבמעמד המרגש עד דמעות ניגנו ושרו בצוותא את "בלדה למנקה הרחוב",  שבשנת 1975 הפך ללהיט בישראל כשההרכב האשדודי האלמוני "ציפורי שיר" פרץ איתו למצעדי הפזמונים. את השיר  הלחין בן שבת עצמו, שנחשב כיוצר ומפיק מוזיקלי מעולה ומי שהדריך אלפי ילדים בחבורות ולהקות זמר וסייע לרבים מהם לפתח קרירה מקצועית. בן שבת, היה פעיל מרכזי בסצנת המוזיקה המקומית במשך עשרות שנים, כך למשל ניהל והפיק מוזיקלית יחד עם רעייתו אורלי את להקת הנוער האשדודית הייצוגית "מרקם", שאותה ייסד בשנת 1983 ועל חבריה נמנו תלמידים מכל בתי הספר התיכוניים בעיר, שבן שבת נחשף לכישרונותיהם מוזיקליים מתוך עבודתו השוטפת בחזרות ובמופעים עם מקהלות בתי הספר. בן שבת איפשר לחבריה הצעירים מסלול מקצועי המכשיר אותם לעתיד עם קריירה מקצועית.

רעייתו אורלי: ״אתה היית הזיווג שלי משורש נישמתי״

יעקב אהובי שלי האיש והאגדה,

בשבת בבוקר העלתי פוסט והעיר רעדה ועודנה רועדת. הקב"ה מזווג זיווגים ואנחנו בשניה כשנולדים יודעים שבאנו לתקן. אתה היית הזיווג שלי משורש נישמתי, ואני באתי לתקן.

היית המלך הבילתי מעורער אגדה בחייך ובמותך . זכית להלוויה מלכותית כיאה למלך. אדם שמידותיו צניעותו וענוותו היו נר לרגליו. נגעת בכל כך הרבה ילדים ונוער. עיצבת את אישיותם. נגעת בלבבות הקטנים באמצעות מגע קסמים. ראית את כולם כיהלומים יקרי ערך והיית חפץ ביקרם.

אתמול הגיעו לנחם שני ילדים "מיוחדים" שבעבר הרחוק לימדת בביה"ס עלומים. אותם ילדים שהיום נושקים לגיל שלושים נכנסו ושאלו "כאן זה השבעה של יעקב בן שבת ?" ואני התפרקתי. יעקב אם הצלחת להטביע את חותמך, אם הצלחת שהם ייזכרו אותך את זה שהצלחת להוציא מהם ולחדור מבעד לנשמתם והם זכרו שנגעת בהם במטה הקסמים שלך, הם זכרו שהצלחת להוציא מהם שירה הצלחת להעביר להם תמצית מנשמתך היקרה והטבעת בהם את חותמך, אז מבחינתי הגשמת את ייעודך בחיים.

יעקב קשה לי המחשבה איך להמשיך מכאן, את מי אני מפנקת במטעמים? אהבת שפע שולחן שבת עם ח"י סלטים. ערוך בכל טוב ביתך היה פתוח לרווחה תמיד.

יעקב בשבת הפסקתי לקרוא את כל מה,שכתבו ועדיין כותבים ילדים קטנים שהיום גדלו ובעצמם סבים וסבתות אימהות, אבות, דורות שלמים.. כמה אהבה מכל קצוות הארץ הגיעו לנחם ואני בהלם.

אני מודה לאלוקים על הזכות לחיות לצידך נסיך שלי. אני פשוט יודעת שזכיתי לאהוב…״.

היוצרת ליבנת בן חמו: ״מי יהיה עכשיו בית לכל הילדים באשדוד שאוהבים מוזיקה״?

עם היוודע דבר מותו כתבה היוצרת והזמרת ליבנת בן חמו, "עקב אהוב, עוד ועוד זכרונות צפים, רגעי ילדות מתוקים, כשהמוזיקה נכנסה לחיי – אתה היית שם וליווית אותי אל תוך העולם הזה בכל כך הרבה סבלנות, אהבה ואמונה. לימדתי אותי הכל: מה המרחק הנכון מהמיקרופון, איך לעשות קולות ואיך להופיע. בזכותך הגעתי למיונים בגלצ עם הרבה ידע והיכרות מעמיקה עם הקלאסיקות של המוזיקה הישראלית. הענקת לי בטחון בעצמי כזמרת וכמוזיקאית, קרקע יציבה שעד היום אני דורכת עליה. פרגנת לי כל כך: בסולואים, בהקלטות באולפן, בהופעות בכל הארץ, בשיחות הקטנות שבין לבין. זוכרת ארוחות ביוסי פקין בקניון לב אשדוד אחרי חזרה של מרקם, תמיד קונה לי גם. זוכרת את החיוך והצחוק. זוכרת מה זה להיות תלמידת אולפנא מאשדוד שחולמת להיות זמרת. אתה ראית אותי. ראית והשקת וטיפחת. עוד יומיים יוצא השיר הראשון שלי ואתה לא תשמע אותו. סליחה שלא אמרתי לך מספיק כמה יש לך חלק עצום ממי שאני היום. מי יהיה עכשיו בית לכל הילדים באשדוד שאוהבים מוזיקה? תודה שהיית לנו בית יעקב. תודה על ילדות קסומה. תודה על האהבה. תודה על המוזיקה." ללא ספק מילים היוצאות מהלב ונכנסות אל הלב וכך גם מי שהאזין להספדים הרבים והנרגשים שקדמו למסע ההלוויה יכול היה לעמוד על אישיותו המיוחדת של בן שבת שניכר תמיד בחיוכו ובעדינות שגילה ביחסי האנוש שלו, ושתמיד נהג כבוד באחרים והם השיבו לו באהבה״.

צילום: גבע טלמור

היוצר והמפיק אבי חן: ״אהבתי את יעקב כחבר, כאדם וכשותף ליצירה״

״יעקב היה חברי ושותפי המוסיקלי במשך עשרות שנים, כתבנו יחד אין ספור שירים והקמנו יחד את להקת ׳ציפורי שיר׳, הכרנו כשאני למדתי במקיף הממלכתי דתי ב׳ והוא למד במקיף א׳ במגמת דפוס. הוא ראה הופעה של השלישיה שהקמתי עם אסתי נקב (אשתו הראשונה של יעקב) ודניאל ויצמן, התלהב מאוד ומאז דרכנו הצטלבו לשנים רבות של עשייה ויצירה משותפת , (השיר שכתבנו יחד, הבלדה למנקה הרחוב , כיכב במצעדי הפזמונים חודשים רבים) יעקב היה איש מוכשר מאוד, הוא היה צייר נפלא ומוסיקאי מחונן, חינך טיפח וגידל דורות של זמרים וזמרות צעירים והיה אחראי לאין ספור הפקות מוסיקליות מופלאות כמו ׳הפזמונוער העירוני׳ שהופק במשך שנים רבות בימי העצמאות, ניהל והדריך חבורות זמר בכל הגילאים, ראה בכשרונות הצעירים שגילה וטיפח ממש ילדים שלו, וגולת הכותרת של עשייתו היתה אולפן ההקלטות המקצועי הראשון שהקים באשדוד בשנים שכל העשייה המוסיקלית התרחשה בתל אביב ובמרכז, אמנים בעלי שם הגיעו לאשדוד לעבוד ולהקליט באולפן של יעקב בן שבת

יוסי עטר המוסיקאי והמפיק הראשי של עיריית אשדוד היה בן טיפוחיו ולמעשה גדל אצל יעקב באולפן, שם למד את סודות המקצוע וממשיך את דרכו של יעקב.

קשה מאוד לומר מילות פרידה על יעקב, בעיניי החיוך האינסופי וחוש ההומור שלא עזבו אותו לרגע ממשיכים להדהד בראשי וחיים שם לנצח נצחים, אהבתי את יעקב כחבר, כאדם וכשותף ליצירה, וכמאמר השיר, איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא,,, שכב במנוחה חבר יקר ואהוב״.

הזמרת ויקטוריה: ״תודה על האמון שנתת בי כשהייתי מאוד זקוקה לזה״

״ב-1995, כשהייתי נערה צעירה, תלמידת כיתה י' במקיף א', הגיע אלינו למקיף איש, שחיפש תלמידים מוכשרים ללהקה בית ספרית. הסיכוי שלי להגיע ללהקה היה קלוש, למרות שמאוד רציתי. עולה חדשה, ביישנית, פחדתי לשיר מול קהל ועוד בעברית. פחדתי שיצחקו עליי, שלא יקבלו. אבל האיש זיהה פוטנציאל, ראה כישרון מוסתר מתחת ל-7 שכבות של מסכות והגנות והחליט לתת לי הזדמנות. למרות שהרגשתי לא בנוח בגלל פחדים, מבטא וחוסר ביטחון, הוא עשה כזאת אווירה כייפית וקלילה שלא רציתי לפספס שום שיעור, הוא גרם לי להרגיש שייכת, אולי בפעם הראשונה מאז עלייתי לארץ. עם הזמן צברתי ביטחון, הפכתי לסולנית של הלהקה. התחלנו להופיע באירועים בית ספריים. כל פעם כשהייתי עולה לבמה, הייתי מתגברת על הפחד בעזרת חיזוק וביטחון שהוא ידע לתת לי. עד היום, כעבור 28 שנים, שמורה אצלי מחברת שירונים שהוא נתן לי.

לפני החתונה שלי הגעתי אליו עם בקשה מיוחדת. ביקשתי עזרה בבחירה והכנה של שיר סולו כהפתעה לבעלי. בחרנו שיר של ריטה "ערב כחול עמוק". הוא הקדיש לי מזמנו ועזר בכל מה שביקשתי עם הלב והנשמה. ביצוע המושלם שיצא מזה היה הרבה בזכותו. לאיש קראו יעקב בן שבת.

היית בן אדם חייכן, וטוב לב. יצרת סביבך אווירה עם אנרגיות חיוביות של ביטחון ועשייה.

תודה לך על האמון שנתת בי כשהייתי מאוד זקוקה לזה. תודה על ההזדמנות. היית מורה למופת, בן אדם טוב עם לב רחב, תמיד עם רצון לתת. הרבה בזכותך למדתי להתגבר על קשיים ולהשיג מטרות, כאלה שנראים בלתי ניתנים להשגה. היום, כשאני בעצמי עובדת עם בני נוער ומצבם לא תמיד פשוט, אני יודעת להחדיר בהם אמון וביטחון בעצמם וזה נותן להם הזדמנות להיות יותר טובים. בדיוק כמו שעשית אתה. תודה על הכל, אזכור אותך תמיד״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן