אלתא בחוץ, חרדים בפנים: יום גדול לחרדים, יום שחור לאשדוד

מינהל מקרקעי ישראל רוצים להעתיק את מפעלי "אלתא" ליישוב אחר לטובת הקמת 40,000 יחידות דיור. עכשיו זה כמעט סופי: מפעל "אלתא" יועתק מחוץ לעיר לטובת בנייה לחרדים

צילום: פבל, כאן דרום
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

מפעל "אלתא" שהוקם בשנות השבעים הוא המפעל הכמעט יחידי שאפשר להגדיר אותו כמפעל הייטק, שבו מועסקים אלפים מתושבי אשדוד והסביבה. המזימה הזו יוצאת לפועל, אשדוד תישאר עם מפעלי תעסוקה כמו מחסני ערובה, סופרמרקטים. המפעל המתוחכם שמעסיק מאות מהנדסים והנדסאים במקצועות, מן המתוחכמים בעולם,  שתורמים לביטחונה של מדינת ישראל, ומעשירה את קופתה של המדינה בייצוא אמצעי לחימה.

סופו של מפעל "אלתא" באשדוד הגיע, לא בגלל שיש מצוקת דיור, אלא להערכתי, בגלל העובדה שאשדוד הפכה למבצר של אוכלוסייה חרדית אחרי בני ברק וירושלים. לא מדובר באוכלוסיה של תומכי תנועת ש"ס שהיא התנועה הגדולה ביותר באשדוד, ושהיא מקובלת על האוכלוסייה בעיר. מדובר באוכלוסייה השייכת בעיקר לחצרות חסידיות.

עשרות שנים נאבקים החרדים דרך השרים וחברי הכנסת שלהם, להפשיר את המשולש החקלאי הסמוך ל"אלתא". מערכת הביטחון התנגדה לכך בתוקף, בנייה במשולש החקלאי תפגע בפרוזדור האווירי בין מפעל "אלתא" לבין בסיס חיל האוויר חצור.

שנים ניסו עסקנים ואנשי הון מקומיים להשפיע על משרד הבטחון שיפעל להפשרת הקרקעות במשולש, אך אנשי מערכת הביטחון התנגדו בתוקף, ושרי הבטחון לדורותיהם לא הצליחו במזימתם של חבריהם העסקנים ובעלי ההון.

בזמנו עשרות מתושבי אשדוד רכשו אלפי דונמים במשולש החקלאי, תוך תקווה שיגיע היום הגדול והקרקעות יופשרו. ואכן "היום הגדול" הזה הגיע. יום גדול בשביל החרדים ויום שחור בשביל אשדוד.

מצוקת הדיור באשדוד היא מדומה, מאות ואלפי דירות הם בבעלות משקיעים, יש מאות תושבי חוץ שיש ברשות כל אחד מהם עשרות דירות, חלקן סגורות, וחלקת מושכרות, מצוקת הדיור בעיר בעיקר בקרב זוגות צעירים שאין בידם  לשלם מחיר גבוה שמבקשים הקבלנים, מצוקת הדיור נוגעת בעיר גם למשפחות חד הוריות. אם תוכניתם של שר האוצר לשעבר משה כחלון וראש העירייה ד״ר יחיאל לסרי בעניין תוכנית פרויקט מחיר למשתכן תצא לפועל, מצוקת הדיור תיפתר ברובה. בוודאי לא פינוי מפעל ראשי ועיקרי של אשדוד יפתור את מצוקת הדיור לתושבי אשדוד.

אחת הסיבות המרכזיות של מצוקת הדיור, היא הגירתם של מאות ואלפים מערי הפיתוח ומשכונות מצוקה בערים הגדולות לאשדוד, שנחשבת עיר אטרקטיבית, לעבור מחצור הגלילית או מירוחם לאשדוד, זה כמו לעבור מאשדוד לניו יורק. חלקם הקטן הם בעלי אמצעים כלכליים שעבדו במפעלי ים המלח או בכור האטומי, יצאו לפנסיה מכרו את ביתם בירוחם או בדימונה ועוד, ורכשו דירות בשכונות יוקרה בעיר כמו במרינה ועוד. זה החלק הקטן והמבוסס, אבל רובם הגיעו לעיר ללא אמצעי כספיים, והם במצוקת דיור קשה. במילים פשוטות: את תוכנית למשתכן תתבצע, והדירות יימכרו במחירים זולים, כפי שהבטיח ראש העירייה, לא תהיה מצוקת דיור.

אם כך מי רוצה בפינוי מפעל "אלתא" ויגרום להתדרדרות של תעסוקה למיטב הציבור האשדודי. אם המפעל יועתק מחוץ לאשדוד יועסקו תושבי אשדוד בעבודה כקופאיות בסופרים? במחסני ערובה? יסעו לתל אביב והאזור משעה חמש בבוקר עד שעות המאוחרות. לדעתי אין שום סיבה כלכלית תעסוקתית  ואחרות לפנות את מפעלי "אלתא" היוקרתי לעיר אחרת. מי ששם עיניו על שטח הקרקע של כמאתיים דונם שעליו יושב מפעל "אלתא", ועל שטח המשולש החקלאי הם החרדים. אלה שהאדמו"רים שלהם שולחים אותם באלפיהם לאשדוד, ונאבקים לפנות את "אלתא" מאשדוד ולבנות דירות לחרדים בשטח הנמצא בתוך רובעי ז', ג' החרדים, ובעתיד יבנו גם בשטח המשולש החקלאי. החרדים הם בעלי האינטרסים העיקריים  לפינוי של מפעל "אלתא".

לצערי הרב תמיכת החרדים בביבי בהתלהבות גדולה, נוגעת לענית דעתי ולאור העבר, כדרישת ראשי החרדים לפנות את מפעל "אלתא" רק כדי עוד אלפי משפחות חרדיות יגיעו לעיר. להם לא אכפת איפה יעבדו תושבי אשדוד. כבר מהיום הראשון שמו את עיניהם על מפעל "אלתא" ועל המשולש החקלאי, הם רוצים להקים שכונת מגורים של ארבעים אלף משפחות חרדיות. במילים פשוטות אם זה יקרה, הרוב המוחלט של אשדוד אחרי ביצוע התוכנית יהיה חרדי.

ההעדפה של צילקר, שעלתה לו ביוקר

הקטע הבא שכבר פורסם במדור זה, ימחיש לאיזו דרגה הגיעה חמדת לבם של החרדים, על חשבון התושבים המסורתיים הדתיים והחילוניים, לסגור להם מפעל תעסוקה בשביל משפחות חרדיות מחצרות כמה אדמו"רים. בבחירות שהתקיימו בשנת 2008, בהתמודדות הראשונה בין ד"ר לסרי לבין צילקר, בטוחים היו במחנה צילקר שאגודת ישראל תמשיך להצביע עבור צילקר לראשות העירייה. כמי שליווה את מערכת הבחירות הזו כמו עשרות קודמותיה, לא ציפיתי ולא חלמתי שאגודת ישראל תעזוב את צילקר ותתמוך בד"ר לסרי לראשות העירייה. השאלות היו רבות, לאחר הבחירות של שנת 2008 ולאחר שנרגעו הרוחות, שאלתי את צילקר למה החרדים האשכנזים בגדו בך, הוא פירט בפני מספר תשובות שחלקן פרסמתי בעבר, ואחת מהן היתה שהחרדים האשכנזים כעסו עליו בגלל שהעביר שטח פנוי ברובע ג' הסמוך לחברת "אלתא", הם דרשו את השטח להקמת דירות, בתי כנסת וישיבות. צילקר העדיף להרחיב מפעל יוקרתי כמו "אלתא" על השטח כדי להעסיק עוד עובדים, ועל כך הוא שילם ביוקר. יש להניח שהחרדים ניצלו הפעם את המצוקה של ביבי בבחירות והגישו חשבון לתמיכתם בו, וברשימה נמצא גם פינוי והריסת מפעל "אלתא" לטובת החרדים.

אני מניח גם ד"ר לסרי לא ייכנע לדרישת החרדים לפנות מפעל יוקרתי וחשוב מאוד לאשדוד לטובת החרדים, בעבר הצהיר שלא יתן יד לזה. ואכן בעבר העדיף ד"ר לסרי מפעלים שיעסיקו עובדים מאשדוד, כמו הנמל החדש.

כזכור, ד"ר לסרי תמך בהקמת הנמל החדש בניגוד לדעתם של עובדי הנמל, שראו בהקמת המפעל פגיעה בהם, ואף מסכן את תעסוקתם בעתיד, אם לא יעמדו בתנאי התחרות. ד"ר לסרי לא התחשב בדעתם של עובדי הנמל, הוא התחשב במאות ואולי אלפי עובדים חדשים שיכנסו לעבוד בנמל החדש, אני מניח שגם מקרה של מפעל "אלתא" טובת עובדים "אלתא" עומדת לנגד עיניו.

שנים ניסו עסקנים ואנשי הון מקומיים להשפיע על משרד הבטחון שיפעל להפשרת הקרקעות במשולש, אך אנשי מערכת הביטחון התנגדו בתוקף, ושרי הבטחון לדורותיהם לא הצליחו במזימתם של חבריהם העסקנים ובעלי ההון.

אחת הסיבות המרכזיות של מצוקת הדיור, היא הגירתם של מאות ואלפים מערי הפיתוח ומשכונות מצוקה בערים הגדולות לאשדוד, שנחשבת עיר אטרקטיבית, לעבור מחצור הגלילית או מירוחם לאשדוד, זה כמו לעבור מאשדוד לניו יורק

לצערי הרב תמיכת החרדים בביבי בהתלהבות גדולה, נוגעת לענית דעתי ולאור העבר, כדרישת ראשי החרדים לפנות את מפעל "אלתא" רק כדי עוד אלפי משפחות חרדיות יגיעו לעיר. להם לא אכפת איפה יעבדו תושבי אשדוד. כבר מהיום הראשון שמו את עיניהם על מפעל "אלתא" ועל המשולש החקלאי, הם רוצים להקים שכונת מגורים של ארבעים אלף משפחות חרדיות. במילים פשוטות אם זה יקרה, הרוב המוחלט של אשדוד אחרי ביצוע התוכנית יהיה חרדי.

אני מניח גם ד"ר לסרי לא ייכנע לדרישת החרדים לפנות מפעל יוקרתי וחשוב מאוד לאשדוד לטובת החרדים, בעבר הצהיר שלא יתן יד לזה. ואכן בעבר העדיף ד"ר לסרי מפעלים שיעסיקו עובדים מאשדוד, כמו הנמל החדש

במקום ״כיפת ברזל״ – ״כיפה שחורה״

לאחרונה פורסם כי מפעל אלתא יעבור לפאתי אשדוד ועל שטחו יוקמו אלפי דירות. את המהלך מובילים מנכ״ל אלת״א ומנהל רשות החברות הממשלתיות  ועולה כי הצדדים מתקרבים לסיכום להעתקת המפעל למקום אחר באשדוד. רשות מקרקעי ישראל מעדיפה כי מפעל אלתא יועתק צפונית לנמל אשדוד ובסמוך לבסיס פלמחים בעוד שבאלתא מעדיפים להעתיק את המפעל לדרום העיר בשטח שמורת ניצנים

מסתמן כי מפעל אלת״א יועתק למקום אחר בעיר ובמקומו ייבנו אלפי יחידות דיור. כתב ׳כלכליסט׳ דותן לוי חושף כי יש הסכמה בין רשות מקרקעי ישראל- רמ״י ובין התעשייה האווירית, שאלתא מפעל בת שלה, על העתקת אלת״א ממקומו למען בניית אלפי דירות. בדצמבר 2019 נחתם הסכם עקרונות בין רמ״י והתעשייה האווירית והמחלוקת היא רק לאן יועתק המפעל. דרומה לאשדוד או צפונה?

בהסכם העקרונות נקבע כי המדינה תבחן את עלויות ההעתקה וכן את שווי הקרקע המתפנה ומאפייניה וכן תישא במימון ההעתקה והשלכותיה על אלתא. את המהלך להעתקת אלתא מובילים מנכ״ל אלת״א יואב תורג׳מן, מנהל רשות החברות הממשלתיות אשר מועמד לראשות רשות מינהל מקרקעי ישראל קוינט ומנכ״ל ראמ״י הפורש עדיאל שמרון. חודש מאי השנה נבחרה חברת אמן לבצע סקר מקיף של צורכי המפעל ולאפיין את תנאי המקום החדש ועלויות ההעתקה ואשר צפוי להיות מוגש בתחילת 2021. בנוסף מונה צוות באלת״א על מנת לבחון את התאמת האתרים החלופיים לצרכים הייחודיים של החברה. רמ״י מעדיפה שהמפעל יועתק צפונית לנמל אשדוד בסמוך לבסיס פלמחים ולשטחי המועצה האזורית חבל יבנה. אך הצוות המקצועי טוען כי המקום סמוך לאזור הבטיחות של היחידה לניסוי טילים בבסיס פלמחים גם הקירבה למאגרי הדלק והגז ותנאי השטח מעוררים דאגה. באלתא מעדיפים להעתיק את המפעל  דרומה, על שטח של כ- 200 דונם, אשר מתוכם כ- 135 דונם הם בשטח שמורת ניצנים.

המשולש החקלאי יהפוך למשולש נדל״ני

המהלך של העתקת המפעל נחשף לראשונה במאי 2018. ובה נטען כי העתקת אלת״א הינה בהנחיית שר האוצר דאז משה כחלון. נטען כי לאחר לאחר פינוי המפעל, הקרקע עליה הוא ממוקם כיום ו־3,100 דונם שגובלים בו ממזרח יוחכרו לחברות בנייה לצורך הקמת שכונת מגורים חדשה. בשכונה צפויות להיבנות 19‑28 אלף יחידות דיור. אולם כיום מדובר על מספר גדול הרבה יותר של יחידות דיור. אגב, בנייה על שטח אלתא לא כלול בהסכם הגג בין המדינה לעיריית אשדוד. השטח הגובל לאלת״א כיון מוגדר כשטח חקלאי ויצטרך לשנות את ייעוד הקרקע. במקום משולש חקלאי משולש נדלני.

אלתא היא חברת־בת של התעשייה האווירית ומתמחה בבניית מכ"מים. המכ"ם המפורסם ביותר שייצרה החברה הוא מכ"ם החץ. היא מעסיקה כ־4,000 עובדים, רובם במפעל באשדוד. החברה עוסקת בעיקר בתכנון וייצור מוצרי אלקטרוניקה המשמשים למודיעין, בקרת נשק וגילוי ואיכון מטרות. במהלך השנה החברה תעבור שינוי ארגוני הכולל הקמת מפעל תוכנה חדש, ריכוז יכולות המודיעין, ואיחוד הגופים שעוסקים בפיתוח חומרה לחטיבה אחת ‫.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן