מכה לזוגות צעירים באשדוד: בוטלה תכנית בניית 3 אלף יחידות דיור בעיר

בית המשפט קיבל עתירת התאחדות התעשיינים נגד בניית שכונה חדשה "פארק לכיש" וקבע כי ההחלטה לאשר את התוכנית "איננה סבירה". העירייה: "נלמד את פסק הדין יחד עם משרדי האוצר והבינוי והשיכון ונגיב"

צילום: ארי כהן אדריכלים
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

מכה קשה לעיריית אשדוד. בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע דחה ביום ראשון קיבל את העתירה שהגישו התאחדות התעשיינים נגד הקמת שכונת "פארק לכיש" וביטל את ההחלטה של הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים המכונה בקיצור ועדת ותמ"ל מיום 10.4.19 לאשר את תוכנית בניית השכונה.

התוכנית להקמת שכונת "פארק לכיש" ממוקמת בצפון העיר, מזרח לנמל והיא משתרעת על פני כ- 617 דונם. על פי התוכנית יוקמו בשכונה כ- 3.000 דירות רובם בבניינים בני 8-10 קומות וחלקם על מגדלים בני 18-30 קומות ותכלול גם שטחי משרדים, קריית ספורט ואיצטדיון כדורגל, מסוך אוטובוסים פארק ומבני ציבור. התוכנית עוררה התנגדות בין היתר של עובדי הנמל שאף הגישו עתירה שנדחתה והכריזו על סכסוך עבודה בנושא.

התוכנית היא כחלק מהסכם הגג ותומכיה מציינים כי היא נועדה לזוגות הצעירים של אשדוד. אשתקד אף הגיע שר האוצר משה כחלון להניח אבן פינה להקמתה. האם בסופו של דבר תאושר התוכנית במתכונת זו או אחרת? או האם תבוטל בכלל ימים יגידו.
שופט בית המשפט בבאר שבע גד גדעון קבע בהחלטתו כי יש לקבל את העתירה מאחר ולטעמו מרחקי ההפרדה בין שכונת המגורים המתוכננת לבין מוקדי חומרים מסוכנים ושימושים תעשייתיים אינם סבירים כן פסק השופט גדעון כי החלטת הותמ"ל מיום 10.4.19 מבוטלת "זאת, משהחלטת הותמ"ל עומדת בניגוד ברור לפסק הדין הקודם, שהינו פסק דין חלוט. פסק הדין קובע, כאמור, כי בחינת התוכנית על פי הקריטריונים המקלים של מרחקי ההפרדה, המתייחסים למצב הקיים, אינה סבירה. כמו כן הוא קובע, כי אין לדחות את הבחינה לשלב הבקשה להיתר" כותב השופט גדעון בפסק הדין, ומוסיף: "לא מצאתי מקום להוסיף ולהורות על הפקדת התוכנית מחדש, והמדינה תנהג בהתאם לשיקוליה"

התוכנית עוררה התנגדות ולאחר האישור הראשון אשתקד הוגשו 3 עתירות כנגדה התאחדות התעשיינים, נמלי ישראל ונמל אשדוד אשר טענו בין היתר כי הקמת השכונה עלולה להפריע להתפתחות עתידית של הנמל. כן נטען כי נמל ושכונה לא יכולים להיות בסמיכות .
התוכנית בעקבות ההתנגודת חזרה לוועדת ותמ"ל אשר דנה בתוכנית כפי שהורה בית המשפט ובאותו היום אושרה בשנית התוכנית מבלי שהוכנסו בה שינויים כל שהם. "הוועדה מדגישה כי התוכנית קודמה בתיאום עם אגף חומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה ובהתאם להנחיותיו" נכתב בהחלטת הוועדה אשר החליטה "לאשרר את החלטתה מ- 30.5.18 ולתת תוקף לתוכנית"

לאור זאת הוגשה שוב עתירה על ידי התאחדות התעשיינים באמצעות עורכי הדין רון צין ושלי לה שרמן. בעתירה הנוכחית נטען בין היתר על ידי התאחדות התעשיינים כי הותמ"ל הורה על החלטתה הקודמת, אף על פי שבית המשפט פסל אותה בשל חריגה ממתחם הסבירות, וההחלטה החדשה של הותמ"ל סותרת באופן חזותי ומפורש את פסק הדין הקודם.

מנגד טענו הותמ"ל ורשות מקרקעי ישראל מחוז דרום באמצעות עורכי הדין יפית ברקוביץ' ושלומי ירדן- במד"א כי החלטת הותמ"ל הייתה סבירה וקיימה במלואו את פסק הדין.וכי במסגרת הדיון הנוסף הוצגה לחברי הוועדה התשתית המלאה הנדרשת לצורך קבלת ההחלטה, שחלקה לא נדון בעת קבלת ההחלטה הראשונה בכלל זה נסקרה מדיניות המשרד להגנת הסביבה , לעניין מרחקי ההפרדה. עיריית אשדוד והוועדה המקומית לתכנון ובנייה באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק ומירב ברנע טענו גם כי ההליך שהתקיים בותמ"ל הוא הליך תקין, שאין בו סתירה לפסק הדין הקודם וכי בכל מקרה, ההחלטה היא " החלטה סבירה וראויה" שאין מקום להתערב בה. השופט גדעון קיבל, כאמור, את העתירה והטיל על המדינה ועל עיריית אשדוד לשלם ביחד 30,000 שקלים להתאחדות התעשיינים על הוצאות המשפט.

התאחדות התעשיינים: "בית המשפט מנע את המחדל הצפוי הזה"

מהתאחדות התעשיינים נמסר בתגובה: "ניצחון להתאחדות התעשיינים בעתירה נגד עיריית אשדוד והותמ"ל. בית המשפט קיבל את עמדת ההתאחדות וביטל את ההחלטה להקים שכונת מגורים בצמוד לנמל אשדוד". יו״ר ועדת הסברה בהתאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר: 'במקום שאלפי ישראלים יופתעו שהדירה שרכשו נמצאת בצמוד לנמל בו מתקיימות פעילות תעשייתית, עדיף לחשוב לפני שמתכננים מתחמי דיור. אומנם המדינה והעירייה לא חשבו על אותם תושבים עתידיים ועל ההשפעה של שכונת מגורים בצמוד לנמל גדול, אבל לפחות בית המשפט תפקד כמבוגר אחראי ומנע את המחדל הצפוי הזה. התאחדות התעשיינים תמשיך להילחם בנחישות כדי לאפשר פיתוח תשתיות שיסייעו לתעשייה ויאפשרו לה לצמוח ולהיות תחרותית כמו שהוכיחה במקרה הזה"
העירייה : "נלמד את פסק הדין ונגיב"

דובר עיריית אשדוד אדי בן חמו מסר בתגובה: "עיריית אשדוד עושה כל מאמץ להביא פתרונות דיור ותקווה לצעירי העיר. לכן, קידמה חתימה עם המדינה, על הסכם גג הכולל למעלה מ-30,000 יחידות דיור, ואף קיבלה החלטה תקדימית שכולן תימכרנה במסלול מחיר למשתכן, כדי שתהיינה ברות-השגה לזוגות צעירים. לצערנו התאחדות התעשיינים בעידוד וגיבוי של ועד עובדי נמל אשדוד, פעלו ללא לאות, דרך בית המשפט, כדי לסכל את התוכנית הראשונה בפארק לכיש ובכך לפגוע בצעירי העיר אנו נמשיך לפעול בכל דרך על מנת להבטיח, דיור בר-השגה לזוגות צעירים כדי שצעירי העיר יישארו באשדוד. לאחר שנלמד את פסק הדין יחד עם משרדי האוצר והבינוי והשיכון, נחליט על תגובתנו".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן