חמישים שנה לפטירת הרב יוסף משאש

השבוע ציינו את שנת היובל להגאון הגדול הדיין רבי יוסף משאש זצ”ל, מרבניה הבולטים של יהדות מרוקו ורבה של חיפה שחיבר כחמישים ספרים  והיה לסמל ולדמות בכל עולם הרבנות

רבי יוסף משאש זצ״ל.
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

במשך שנים רבות רבי חיים שמעון פינטו עורך את ההילולא להגאון רבי יוסף משאש זצ"ל מידי שנה, באולם שע"י בית הכנסת "ישמח משה" כהערכה לדמות גדולה זו שתרמה רבות בספרות בהלכה ובהנהגה לכל ישראל ובפרט ליוצאי צפון אפריקה. במעמד זה היה משתתף בנו יחידו תושב אשדוד, דמות אצילית תורנית משורש רבנים ודיינים בנן של קדושים הרב אליהו משאש זצ”ל, שנפטר לפני שש שנים.

לציון שנת היובל ערכו את הילולתו במקומות שונים, באשדוד לקח על עצמו הרב אלעד פורטל, שזכה לכתוב שני ספרים על אורחות חייו של בעל ההילולא "זה היום" ו"החכם השלם" יזם רעיון מבורך על כתיבה של גדולי תורה, רבנים ואישי ציבור מפורסמים אשר הכירוהו, עסקו במורשתו ולמדו בתורתו של הגאון רבי יוסף משאש זצ"ל וכתבו מאמרים קצרים שפורסמו ביום ההילולא.

במאמריהם הנפלאים שכתבו במיוחד רבי חיים שמעון פינטו הרב הראשי לאשדוד ושל ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי לכבודו של בעל ההילולא הגאון רבי יוסף משאש זצ"ל לרגל שנת החמישים.

הגה"צ רבי חיים שמעון פינטו שליט"א המרא דאתרא אשדוד – קרית מלאכי: ״אני הדל, בימי נעורי ולאחריהם, זכיתי להכיר את הרב הגאון הצדיק רבי יוסף משאש זצ"ל, ואם כי אינני ראוי לבא ולתאר מעלותיו, אבל אציין רק בבחינת "למען ידעו דור אחרון", כי בהיותו חוטר למשפחת רבני משאש המפוארת, שאבותיה נחשבו לראשונים בממלכת התורה של יהדות מרוקו, הוסיף כבוד ויקר לכתר אבותיו, כאשר לישראל היה אור זורח בכל מקום מושבותיו, בחכמתו, בפקחותו, ובהלכותיו בקודש. זכה צדיק זה לקיים בכל מהותו את ציווי התורה "תמים תהיה עם ה' אלקיך", בהיותו אפוף תמימות שורשית כיאה לצאצאיו של "יעקב איש תם", ובצביון מיוחד זה מיזג שלימות בדרכי התורה, עם הטיית אזן להבנת צרכי אותו דור שחי בו ופעל.

במאמרו של ד״ר לסרי הוא אומר ״הרב משאש – רב ראשי במרוקו, אלג'יריה, וחיפה, הוא אחד הביטויים השלמים והנהדרים ביותר להרמוניה אישיותית של מנהיג רוחני יהודי ספרדי – החכם השלם.

הרב יוסף משאש היה פוסק הלכה בעל שיעור קומה, ויחד עם זאת היסטוריון, ציוני דגול, אומן, צייר, משורר עברי, סופר, חוקר דקדוק, ובקיא בלימודי חול רבים. שלם באישיותו ובחוכמתו.

בעל ערכים שלכאורה נראים מנוגדים ושונים זה מזה, אך התמזגו בהוויתו הנדירה לשלמות אחת, בזכות מידת המתינות בה ניחן והתבלט מאוד. מתינות אנושית – שאפשרה שיחה ומפגש עם כל אדם. מתינות דתית – שידעה למצוא פתרונות אחראיים לכל סוגיות ההלכה. ומתינות חברתית – המכירה בתפקידו של הרב כמנהיג קהילה האחראי לשלומה ולאחדות שורותיה.

לרב משאש יש קשר ישיר לעירנו אשדוד. בנו של הרב משאש אליהו ורובי רעייתו ז"ל, בנו את ביתם וגידלו את משפחתם בעירנו האהובה אשדוד, על שמו נקרא רחוב מרכזי ברובע ט', ובימים אלה גם מתקדמים תכנונו ובנייתו של בית כנסת על שמו. דמותו הרב גונית והמאחדת של הרב משאש הינה נר לרגלינו באשדוד, כעיר רב תרבותית בה חיים אנשים – מכלל תפוצות ישראל ועם אורחות חיים שונים -בהרמוניה, סובלנות, וכבוד הדדי, דוגמא ומופת לחברה הישראלית. במיוחד בימים אלו של אתגר לאומי וקיומי הסטורי, כשעמנו וביתו הלאומי בארץ ישראל, שרויים במבחן אחדות הדורות כתנאי לעמידתנו האיתנה כאומה אחת חזקה ומלוכדת, הנחושה להתמיד בדרכה וייעודה להיות סגולה ואור לגויים״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן