הורים מתחננים לעירייה: "בבקשה אל תקחו את המחשבים מילדינו"

זה סיפור מקומם על עיריית אשדוד, עיר עשירה מאוד בתקציבים, שחסכה המון כסף בתקופת הקורונה מאירועי קיץ, פסח ועוד שלא התקיימו וכעת דורשת בחזרה מחשבים שנמסרו לילדים נזקקים כדי ללמוד מרחוק. אמנם מדובר בהשאלה של המחשבים על ידי העירייה, שעשתה מעשה מופלא באותם ימים של תחילת הקורונה, אבל למה לקחת אותם בחזרה? אכן מדובר בכספי ציבור, כפי שטוענת העירייה, אולם העירייה יכולה לקבל החלטה להשאיר את המחשבים לאותם ילדים נזקקים שהוריהם לא מסוגלים לרכוש מחשב לילד. העירייה לא תתמוטט מזה

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בתקופת הסגר והלמידה באינטרנט, השאילה עיריית אשדוד מחשבים לילדים אשר אין להם מחשב בבית ואישר אין ביכולת הוריהם לרכוש מחשב. עתה עם סיום הלימודים נדרשים הילדים להחזיר את המחשבים. צופיה שניידר, אם חד הורים וממקימות קבוצת ״קולה של אמא״ באשדוד יוצאת למאבק ״אל תקחו את המחשבים מילדינו״ היא מבקשת. שניידר אף פנתה בנושא במכתב לשר החינוך יואב גלנט ושר הרווחה איציק שמולי.
העירייה העבירה בתחילת הגל הראשון לילדים נזקקים, שנאלצו ללמוד מהבית, מחשבים, לצורך למידה מרחוק. בינתיים הגל הראשון עבר והשני בעיצומו, בתי ספר נסגרים, אולם בעירייה פנו לילדים ודרשו מהם בחזרה את המחשבים, בטענה כי הם היו בהשאלה.


הורה שלא יחזיר, יחויב במאות שקלים לאחר שחתם על ערבות. ההורים טוענים כעת כי הם לא מבינים מדוע לקחת מהם את המחשבים, הקורונה עוד כאן והתחזית שהילדים ילמדו מהבית גם בשנה הבאה ובכלל זה תפקידה שך העירייה לסייע לילדים שאין ברשותם מחשבים. בינתיים הם מחפשים פתרונות באמצעות תורמים פרטיים ומקווים שהגזירה תוסר והם לא יחזירו המחשבים. בעירייה טוענים כי מדובר בכספי ציבור ולא ניתן לחלק כך סתם מחשבים והם היו בהשאלה.
כזכור, בתקופת הסגר בגל הראשון, כשהלימודים נעשו מרחוק באמצעות הזום באינטרנט, נותרו ילדים רבים שאין להם מחשב בבית מבלי שלהורים שלהם יכולת לרכוש מחשב, וללא יכולת ללמוד מרחוק כשאר חבריהם לכיתה. בעקבות פנייה של ההורים נעתרה עיריית אשדוד והשאילה מחשבים לילדים. "כחלק מחזונו של ראש העיר ד״ר יחיאל לסרי להנגשת מערכת החינוך המקוונת לכל ילד מיד עם פרוץ המשבר הנגשנו מיד 879 מחשבים ו- 300 חבילות אינטרנט״, אמר אז ראש מינהל החינוך, אריה מימון. "הוקמו צוותי עבודה אשר איתרו תלמידים שזקוקים למחשב. צוותי בית הספר והמנהלים, נרתמו מיד למאמץ ועברנו משפחה משפחה במטרה לאתר את אלו הזקוקים לסיוע שלנו. נמצא כי ל- 879 תלמידים הזקוקים לעזרה. נרכשו 79 מחשבים, 100 מחשבים מפרויקט לכל ילד ו- 700 מחשבים ניידים מתוך מלאי במוסדות החינוך״.
מימון המשיך והתגאה כי נרכשו גם 300 חבילות אינטרנט. ״מדובר במבצע שאין דומה לו ברשויות המקומיות ואשדוד משקיעה ותמשיך להשקיע במטרה לצמצם את הפערים הדיגיטליים באמצעות תכנית עבודה מסודרת ותקציבים מופנים ויופנו בכדי שנגיע ליעד שראש העיר הציב בפנינו״.
נשמע מלהיב יפה ושווה כל מילה טובה על הפרויקט הזה של חלוקת מחשבים לאותם ילדים נזקקקים. אלא שלצערם הרב של הילדים, הם נדרשו להחזיר את המחשבים בחזרה, לאחר ששבו ללימודים בבתי הספר, (שבינתיים נסגרו כמעט בזה אחר זה בשל הדבקות קורונה) ולקראת סיום שנת הלימודים הם קיבלו דרישה מעיריית אשדוד להחזיר חזרה את המחשבים.
"כאשר התחילו ללמד את התלמידים בזום בשל הסגר היו ילדים באשדוד שלא יכלו להצטרף כי אין להם מחשב בבית ואין ברשות ההורים מבחינה כלכלית לקנות״, אומרת שניידר. לדבריה בהתאם לחזונו של ראש עיריית אשדוד, כפי שהעלה זאת מימון במסגרת 'מחשב לכל ילד' היא פנתה וביקשה שיסייעו לילדים לקבל מחשב. שבועיים לאחר פנייתה ביחד עם ההורים קיבלו אכן הילדים פנייה להגיע לקחת מחשב. " כאשר הגעתי לבית הספר נאמר לנו ההורים, שצריך לחתום על שטר ביטחון של 1,000 שקלים״. היא מספרת וטוענת ״כי חלק מהילדים קיבלו מחשב לא חדש ובניגוד להבטחות וגם לא חבילת גלישה לאינטרנט לשנה״.


הילדים זכו להיות חלק מהכיתה ולמדו בזכות המחשבים, אך כשנפתחו בתי הספר ולקראת סיום השנה, כאמור, נדרשו להחזיר את המחשבים. ״למה לוקחים להם?״ שואלת שניידר בכאב ״כיום בכל בית רגיל יש מחשב, שנחשב כיום למוצר בסיסי. לנו הוא מותרות וזה חשוב שישאירו לנו את המחשבים לילדים״.
שניידר שפועלת למען השארת המחשבים ניסתה בשבוע שעבר להיפגש עם שר החינוך, יואב גלנט שהגיע לביקור בעיריית אשדוד אך לא הצליחה. היא שלחה אליו מכתב ביחד עם חברתה לקבוצת ״קולה של אמא״ מזלי סיסו. במכתב היא מפצירה בשר החינוך להשאיר את המחשבים לילדים. ״ילדינו גם כך סובלים מפער חברתי וקיומי לאור מצבנו״ היא כותבת ושואלת איך אפשר לקחת את המחשבים לילדים ולגרום להם לצער. מכתב נוסף נשלח גם לשר הרווחה איציק שמולי אך בינתיים לא התקבלה תגובה.
יצויין כי אמנם מדובר על מחשבים בהשאלה, אך לאור המצב בו נגיף הקורונה נשאר ויש אפשרות סבירה שגם בשנת הלימודים הבאה יצטרכו התלמידים ללמוד מהבית, כפי שחוזים במשרד הבריאות והחינוך, מדוע לא ניתן למצוא תקציב לממן לאותם ילדים מחשבים?. אחרי הכל לא מעט אירועים גדולים של הקיץ, העצמאות ואירועי פסח לא התקיימו ולא מעט כסף נחסך ובהחלט ניתן לעמוד בעלות הזאת של המחשבים ואף להגדיל את מקבלי המחשבים.

יוזמה פרטית: מחשבים לתלמידים מעוטי יכולת

בתחילת מאי השנה החלה חלוקת מחשבים משופצים לילדים שאין להם מחשב שנרכשו ומומנו על ידי אנשים טובים. מחשבים יד שניה וחדשים, שהועברו לתלמידים אשר אין ביכולתם לממן מחשב בביתם. המיזם המבורך הזה הוא הודות לעובד הנמל מישל ביטון וטכנאי המחשבים יעקב מלול. ביטון סיפר כי ״מדובר על מיזם שהתחלתי לפני חודשים, פנו אליי לעזרה לגביי מחשב העלתי פוסט ומאז זרמו בקשות של עשרות פניות במיוחד מהורים עם ילדים עם צרכים מיוחדים, ושוב פניתי בעזרת הפייסבוק לקבל מחשבים מקולקלים ומשחקים ברשימות תפוצה רבות כולל קבוצה ייחודית שפתחתי בנמל אשדוד לאלפי העובדים שם".
ביטון הוסיף כי "בהמשך הפנו אליי טכנאי בשם יעקב מלול, בחור צדיק שהציע את עזרתו בתיקון מחשבים בחינם !וכך המיזם תפס תאוצה ולאור הלחץ שוב היפנו אליי מתקינים שמוכנים לעשות תיקונים בחינם בשם שי אלקיים, ויוסי לוי מחברת ג׳טקופי שעזרו לנו להגדיל את הקצב ועל כך מגיע להם מילה טובה ואז נוצר שיתוף פעולה עם מנהלי רובעים שפנו אליי כמו יעקב ביטון מנהל רובע ג׳ וסבח אורי מנהל רובע ב׳ שפנו גם עבור משפחות באזורים שלהם וגם להם מגיע מילה טובה שמעבר לתפקידם הם קשובים לתושבים.

אפילו הייתה פניה אלינו פנו מכנסיה בחיפה. אנחנו מתכוונים להמשיך במיזם הכי חשוב שהמחשב נשאר בידי הילדים, לא הייתי רוצה להתחלף על ילד שמקבל מחשב ובתום הקורנה צריך להחזיר. עבורם זה משבר לא קטן במיוחד שמדובר עם ילדים עם רגישות מיוחדות. כאן המקום להודות לכל האזרחים שפנו אלינו ובמיוחד להנדי פלדמן שהעביר מספר לא מבוטל של מחשבים, בן שימול מוריס מבסטה בשוק, רונן מסיטי פון, צחי אבו, חי נחמיאס ועוד רבים וטובים. מי שיש לו עוד אפשרות להעביר לנו אני אשמח שיצרו איתי קשר".
גם שניידר מספרת שהקבוצה, ״קולה של אמא״ נעזרה במישל ביטון. ״בתחילת הדרך פנינו לעזרתו של מישל ביטון. יש לנו 100 ילדים שזקוקים לסיוע. עם כל הכבוד ומלוא הערכה לאנשים הטובים איפה האחריות של העירייה כלפי התושבים?"

עיריית אשדוד: "מדובר בכספי ציבור, לא ניתן להעניק מחשבים במתנה"

מעיריית אשדוד נמסר כי "כבר בתחילת פרויקט המחשבים, הובהר לחלק מהמשפחות כי מדובר במחשבים של בית הספר הניתנים להם בהשאלה, ובתום הפעילות יהיה עליהם להשיב את המחשבים לבית הספר. כזכור, עם ההחלטה של משרד החינוך על למידה מרחוק, הורה ראש העיר לראש מינהל החינוך להיערך כך שכל ילדי העיר יוכלו לקיים לימודים מקוונים. החלטה זו שנועדה למנוע אי שוויון, באה לגשר על אי יכולת הלמידה למי שתלוי באמצעים טכנולוגיים ולספק להם את האפשרויות כמו יתר בני כיתתם.
בעקבות כך, מינהל החינוך נכנס לפעילות מידית, ערך מיפוי ומיון של מאות משפחות אשר עמדו בקריטריונים רווחתיים-כלכליים וסיפק להם מחשבים שנרכשו באמצעות קרן אשדוד ותורמים נוספים. למשפחות אלה הוענקו המחשבים במתנה ולחלקם אף ניתנה חבילת גלישה, אך היו גם כאלה כאמור שעל אף שלא עמדו בקריטריונים, קיבלו מחשבים בהשאלה והתחייבו להחזירם בתום הפעילות.
כעת, עם סיום שנת הלימודים ובהעדר הנחיה לקיום למידה מרחוק, מחוייבים להשיב את המחשבים לבתי הספר מתוכם נלקחו. חובה להדגיש כי כיוון שמדובר בכספי ציבור, לא ניתן להעניק מחשבים במתנה מבלי לעמוד בקריטריונים ברורים.
יחד עם זאת ובנוסף לאמור, מינהל החינוך הזמין עוד 200 מחשבים שיחולקו לחלק מהמשפחות אשר אמורות להשיב את המחשבים ויעמדו בקריטריונים הנ"ל. המטרה היא כמובן לסייע לכל מי שרק אפשר, ככל שניתן ובהתאם לחוק.
לסיום, מדובר בפרוייקט ייחודי לעיר אשדוד שזכה להרבה מאוד מחמאות על הרגישות שהוא מגלה ועל המענה השוויוני שהוא נתן לילדי העיר. הפרויקט הוכיח שוב כי באשדוד, אף ילד לא נשאר מאחור"

משרד החינוך: ״השאלה היא לצרכי השאלה״

ממשרד החינוך מחוז דרום נמסר: ״השאלה היא לצרכי השאלה. פשוטו כמשמעו..זה התנאי לקבלת המחשב –שנדרש להשיב אותו בתום שימוש״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן