כשלון התיירות באשדוד: תיירים חרדים – יש, תיירים מחו"ל אין

נמל אשדוד הוא הנמל הגדול ביותר במזרח התיכון, המשוכלל ביותר והמקצועי ביותר, והקרוב ביותר למרכז הארץ, לדרום, ולירושלים ולירדן לשינוע סחורות מכולות ומטענים. הנמל יכול גם לשמש כמנוף המרכזי לכניסת תיירים ויציאתם, כפי שהיה בעבר כאשר אניות נוסעים שהביאו אלפי תיירים ששהו ימים, וטיילו ברחבי הארץ, וחלקם הגיע גם לאשדוד. משום מה, הופסקה הגעתן והפלגתן של האניות וכולן מגיעות ויוצאות מנמל חיפה, ובאשדוד- שראשיה יוצאים מגדרם להפוך אותה לעיר תיירות, לדעתי הם נכשלו. תיירים מגרמניה, צרפת, אנגליה, שוודיה ועוד, לא רואים כאן באשדוד, התיירים שיש באשדוד אלה טיולים של עמותות, בתי כנסת, מפלגות, וחרדים שבאים מיישובים חרדים כמו בית״ר עלית שגורמים לפקקים גדולים, תפיסת מקומות חנייה, ודוחקים את רגליהם של תושבי אשדוד. זאת כאשר העירייה מוציאה מיליונים עבור ניקיון, אחזקת החוף החרדי ועל ראש העירייה ומועצת העירייה לקיים דיון ולפנות לשרת התחבורה, והנהלת הנמל, ולגורמים אחרים כדי שאוניות נוסעים יעגנו ויפליגו מאשדוד

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

עשרות פעמים פרסמתי, שהעיר אשדוד לא תהיה עיר תיירות במלוא מובן המילה. עיר תיירות בשבילי זו פאריז, לונדון, אתונה, קפריסין, איי יוון ועוד. עיר תיירות בשבילי שברחובות העיר אתה רואה כמעט רק תיירים מחוץ לארץ, התושבים המקומיים נבלעים בתוך המוני תיירים.

שני בתי המלון העיקריים באשדוד בדרך כלל מלאים, כמעט רק בימות הקיץ בתיירים ישראלים, שהגיעו בדילים משתלמים, מרחבי הארץ. הם מסתגרים בחדרי המלון ובאולמות, וחלקם יוצא לחופי הים הסמוכים. ברחובות העיר לא תראו אותם, כמעט, מלבד טיולים מאורגנים שמגיעים לביקור באשדוד, טיולים של בתי הכנסת, של תנועות פוליטיות כמו ש"ס, טיולים של 150 שקלים ליום של עמותות. אלפי תיירים שלא מביאים שום תועלת כלכלית לעיר ולתושביה, להיפך, עיריית אשדוד מחזיקה בחברה לתיירות המעסיקה עובדים רבים ועולה למשלם המיסים מיליונים רבים לשנה.

בזמנו, פרסמתי לא פעם שהחברה הזו הוקמה מראש כדי לספק תיקים לחברי מועצה, ופרנסה למקורביהם. מידי חמש שנים, נבחר חבר מועצה ממונה על החברה הזו, ממנה כמה מפעיליו בחברה, לאחר זמן מה, עוזב או מתפטר, ופעיליו נשארים לעבוד בחברה, וכך נוצרו שכבות על שכבות של עובדים שהוכנסו לעבודה ע"י חברי מועצה שונים במשך שנים.

יש שיגידו שהחברה לתיירות סללה טיילת לאורך החוף, זו לא תיירות, בטיילת  מטיילים רק תושבי אשדוד, למה החברה לתיירות צריכה להתעסק עם סלילת טיילת בשביל זה יש עירייה, יש חפ"א (החברה לפיתוח אשדוד). יש שיגידו שהחברה לתיירות ערכה ערבי אוכל של עדות, שקצר הצלחה רבה. נכון, אבל לא ראיתי תיירים מגרמניה, ומשוודיה ומאיטליה שטיילו בין הדוכנים. ראיתי כמעט רק אשדודים, תיירים ממושבים סמוכים. לא צריך חברה לתיירות בשביל זה. יש מחלקות לאירועים בעירייה, וגם המשכן לאמניות עשה דבר דומה באירועי הקיץ.

מסתבר שכולם מתחרים על לבו של "התייר האשדודי". לצערי,  זו לא תיירות. זו עבודה בעיניים. תיירות בשבילי שבתי המלון יהיו "מפוצצים" בתיירי חוץ, שהתושב האשדודי או בעל המסעדה, בית הקפה, הקניונים יהיו "מפוצצים" בתיירי חוץ. נכון שבשנים האחרונות הודות לחברה לתיירות פותחו פרוייקטים חשובים כמו "מצודת אשדוד" שפיתוחה נעצר. השבילים היפים מחוץ למצודה, כמו ניקיון נחל לכיש, שעד עכשיו אני לא יודע אם אפשר לשוט בו, אם אפשר לדוג בו. אין לי ספק שמנכ"ל החברה עופר דרי, שהוא בעל ניסיון רב, קידם  רבות לשביעות רצונם של תושבי אשדוד ואולי גם של התיירים מחוץ לעיר. כשאראה תיירים משוודיה, מגרמניה ועוד, אוכל לומר ששאיפתו של ראש העיר התגשמה, אבל כנראה אני לא אזכה לכך, כי זה לא יקרה בשנותי הנותרות, וגם לא בימי חיי ילדיי ונכדי. ואני מדבר על תיירות לשמה, תיירם מחוץ לארץ.

כולם יסכימו איתי שתיירות הפנים בנתניה יותר גדולה פי כמה מאשדוד, גם תיירים  מחו"ל בעיקר ממדינות דוברי צרפתית מציפים את נתניה ואת עשרות בתי המלון שלה, ומה יש לנתניה יותר מאשדוד, אפילו חופי הים שלה רחוקים מלהיות נקיים, יפים, כמו באשדוד שקטפו פרסים בינלאומיים. למרות זאת העיר נתניה מוצפת בתיירי פנים וחלקם גם מבחוץ. ושם בעירייה אין חברה לתיירות, יש חברה אחת פיתוח ותיירות.

גם כאן באשדוד ניתן לחסוך ולהקים חברה אחת שתכלול גם החברה לתיירות וגם חפ"א (חברה לפיתוח אשדוד). שהמנכ"ל שלה יהיה מקצועי, ישר, יליד אשדוד כמו עופר דרי. ולא צריך מנכ"ל מאיזה ישוב, עסקן פוליטי, ולא להביא מקורבים לעבוד בחברה, ולמנוע רינונים קשים.

למרות זאת ניתן לפעול כדי "לנגוע" בתיירות פנים וגם חוץ, וזאת בזכות נמל אשדוד.

נמל גדול ומוביל – יש, אוניות תיירים – אין

לפני מספר ימים חזרתי מהפלגה של חברת "מנו ספנות" שפקדה את האי רודוס וקפריסין. הפלגה בת 5 לילות. ההפלגה היתה באניה בת 11 קומות אוכל כשר, בית כנסת, משגיח כשרות. העדפתי להפליג באניה במחיר סביר מאוד באופן יחסי, למשל, אם הייתי הולך לים המלח, או לאילת. מתוך עקרון שאני לא אתן יד למחירים הגבוהים שגובים בתי המלון בארץ. עדיף הפלגה באניה עם שלוש ארוחות מפוארות ומפנקות מאשר בית מלון עם ארוחת בוקר, או חצי פנסיון שלדעתי לא מגיע ברמתו לאוכל באניה, וגם לעגון ולטייל באי רודוס, לראות היסטוריה כללית ויהודית, לטייל בלימסול, בקפריסין, פשוט חוץ לארץ במחיר של שני ימים בבית מלון באילת.

ואם בכל זאת חשקה נפשי לנוסע לאילת, אני מעדיף לנסוע לעקבה בירדן, עם בתי מלון מפוארים מאוד, כשומר שבתל אני נוסע בימי חול, אז 4 ימים לא אוכל בשר ועוף, ויש מספיק אוכל כמו דגים, ובאותה הזדמנות אסע לעיר העתיקה פטרה, ולבקר בעין מוסה, (מעין שלפי המסורת שם משה רבנו היכה בסלע), ואם נפשי חשקה אוכל לטפס על חמורים לקבר אהרון הכהן. ואם נפשי חשקה לראות עוד אתר מרתק להיות בים המלח אוכל לנסוע לים המלח בירדן, שם בתי מלונות מפוארים בחצי מחיר. ולא לתת לבעלי בתי המלון לגבוה מחירים כאלה גבוהים. הבעיה אצל הישראלים לא מוכנים להתאפק, לעמוד בהכרזת חרם, ואת זה מנצלים בעלי בתי מלון, קבלנים ועוד.

ההפלגה בחברת "מנו ספנות" היתה מנמל חיפה, שם ראיתי אוניות נוסעים ענקיות, הנמל הומה, עשרות מוניות הכל טוב ויפה, שאלתי את עצמי למה נמל חיפה עדיף על נמל אשדוד? נמל אשדוד היא הנמל הגדול ביותר החדיש ביותר, המקצועי ביותר, והקרוב ביותר, למה תושבי תל אביב, פתח תקווה, ראשון, נס ציונה, בת ים, חולון, ירושלים, באר שבע וכמובן אשדוד צריכים לכתת את רגליהם בשתי רכבות עד לחיפה כדי להפליג באניה. למה הנהלת נמל אשדוד לא עומדת כל כך שהאניות יפליגו מאשדוד הקרובה למרכז הארץ. והכי חשוב שידעו שאלה העומדים להפליג מחיפה כדי לעלות לאניה הנוסעים עוברים דרך חתחתים קשה מאוד בעיקר למבוגרים ולילדים בהגיעם לאולם הנוסעים ועד עלייתם לאניה דרך ארוכה מאוד עם עליות וירידות. כמובן ללא המזוודות שנמסרות כבר באולם הנוסעים, ומגיעים ישר לחדר. גם בהפלגה, וכך גם בעגינה. זה פשוט עינוי, ואני בטוח בנמל אשדוד המשוכלל גם טירחה זו תימנע.

השאלה הגדולה: מדוע הנהלת הנמל לא נאבקת ולא משקיעה בפרוייקט הזה שיכול להביא אוניות תיירים מחו"ל שיגיעו ויצאו מאשדוד לטייל באשדוד, לטייל בירושלים, במקומות הקדושים, תיירים שיסתובבו במסעדות ובבתי הקפה, ושם הבירה תישפך כמים, עם טברנות. ולא תיירים מביתר עלית שאולי קונים באשדוד מים מינרלים, שדוחקים את רגליהם של תושבי אשדוד בפארק לכיש בחופי הים, בפקקים, בחניות, זו לא תיירות מכניסה, זו תיירות מוציאה.

על נמל אשדוד, ראש העירייה, ומועצת העירייה לפנות למשרד התיירות לשרת התחבורה לבקש, לדרש, שנמל אשדוד יפליגו ויעגנו אניות הנוסעים, כי זה יותר קרוב, יותר נוח, ולא אניות להעמסת פוספטים, זה אולי תחל "נגיעה" ראשונה בתיירות, ולא תיירים מסוג אלה שבאים לשבת חתן בבתי המלון מקומיים, או באים בדיל של גימלאים.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן