כל הסיבות שהובילו לכישלונה של הלן גלבר שהייתה הבטחת הבחירות לראשות העיר

מצבה הפוליטי הלך והתדרדר בחודשים האחרונים, גם מצבו הפוליטי של לסרי היה רע מאוד. פעיליה הראשיים היו מודעים למצבה הפוליטי, וגם כאן אם הבחירות היו מתקיימות חודש אחרי זה, גם למועצה לא הייתה נכנסת. סיכום שרשרת הטעויות שדרדרו את גלבר מ-62% תמיכה למושב אחד

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בימים אלה זכיתי לסיים 50 שנה כעורך מקומון באשדוד. חמישים שנה שבהן ליוויתי מערכות בחירות מקומיות וארציות, חמישים שנה שעיתון ״השבוע באשדוד״ על גלגוליו השונים השפיע, ולפעמים אף השפיע מי יהיה ראש העירייה. חמישים שנה מלאו להוצאת העיתון ״עולם המחר״, בבעלותי שבגלגוליו השונים שונה שמו ל״השבוע באשדוד״. חמישים שנה שהמקומון ״עולם המחר״ בבעלותי ושכלל שני עמודים בלבד, עזר לבחירתו של צבי צילקר כראש העירייה, בפעם הראשונה בשנת 1969 וזה היה ממש בתקופה זו.

לא תמיד התערבתי במערכות הבחירות המקומיות, השתדלתי כמה חודשים לפני הבחירות לא לפרסם ביקורת וחשיפות שיכולות להשפיע על תוצאות הבחירות.

בעבר התערבתי שלוש פעמים במערכת הבחירות המקומיות. פעם ראשונה זה היה בשנת 1969 בחודשים אוקטובר, נובמבר, ראש העירייה דאז אבנר גרעין לא התמודד לראשות העירייה, באותה תקופה לא היו בחירות אישיות לראשות העיריה, חברי המועצה הם שבחרו מי יהיה ראש העיריה.

המתמודדים שעמדו בראש הרשימה היו ראובן אבל (שהיה מנהל נמל אשדוד) מטעם המערך (מפלגת העבודה), וצבי צילקר מטעם הליכוד (מחל). ואכן, בסופו של דבר חברי המועצה של הליכוד, יחד עם המפד״ל בראשות עדי עם שלום בחרו בצילקר כראש העירייה, וזאת לאחר ביקורת קשה על שלטון המערך שהיה נגוע בשחיתות במקומון בבעלותי ״עולם המחר״. ואפילו תודה לא אמרו לי.

בפעם השנייה שהשפעתי על בחירת ראש העירייה, זה היה בשנת 1983, צילקר היה ראש העירייה חמש עשרה שנה, בתקופה זו נזרעו זרעי השחיתות בעיר. מגרשים שהיו מיועדים לבניינים נמוכים, קיבלו לראשונה רבי קומות. הרבה עובדים בעיריה הבכירים הובאו או באו מבחוץ. צילקר הובא לראשונה בשנת 1969 להתמודד לראשות העירייה ע״י ז׳וז׳ו (יוסף) אביטן הנציג היחידי של תנועת החרות בעיריה ויו״ר הסניף.

51256636

צילקר החליט אחרי שלוש קדנציות שזו׳ז׳ו אביטן שהגן עליו בחירוף נפש, במשך 12 שנה, לא יעמיד אותו ברשימתו, (מהדורה מאוחרת מה שעשה צילקר ללסרי בשנת 2008).

אביטן שנפגע עד עומק נשמתו החליט שצילקר לא ייבחר. ואכן בשנה זו התאחדו כל ראש הרשימות לעיריה, לתמוך באריה אזולאי שהיה מנהל מקיף ג׳ לראשות העיריה. בין היתר החליטו שאזולאי שהיה מועמד יחיד מול צילקר יוצג בציבור כמחנך, כמנהל בית ספר מצליח. ואילו הצד המכוער של צילקר שביקרתי אותו במשך כחמש עשרה שנה הטילו עלי.

ותזכורת כל מעלליו של צילקר במשך חמש שנים, פורסמו במשך כשלושה חודשים לפני הבחירות, ולקינוח כמה שעות לפני פתיחת הקלפיות, פרסמתי הסכם בין צילקר לבין אגודת ישראל על דרישתם לסגור חופים, ודרישות קשות נוספות. הפעילים של צילקר הזדעזעו ״מהחשיפה״ שלנו וחלקם עברו לתמוך באריה אזולאי שהתמודד מולו, ובהפרש של כמאתיים קולות, צילקר לא עבר בסיבוב הראשון, ובסיבוב השני אזולאי גבר על צילקר, ונבחר לראש העיריה משנת 1983-1989.

1745416526298

התופעה הזו חזרה על עצמה בבחירות האחרונות עם החרדים ולסרי, אחד לאחד. ולא במקרה, היו פעילים ומתמודדים שפנו אלי, לחצו עלי, השמיצו אותי במשך כשלושה חודשים, שאמצא איזה ״תרגיל קטן״ שבוע לפני הבחירות נגד לסרי כמו שעשיתי לצילקר בשנת 1983, ולגרום לסיבוב השני בינו לבין שמעון כצנלסון. למרות הלחצים, הפיתויים, רגשי הנקמה שהיו בי נגד לסרי על עלילותיו לא התפתיתי. כל ראשי הרשימות ידעו שששה חודשים לפני הבחירות אני עומד בהחלטתי שאני לא מתערב, גם חילוקי הדעות בין שלושת המועמדים לראשות העיר, חיזקו את החלטתי. כפי שציינתי היו לי הצעות ״נדיבות״ מאוד, ידעתי שלסרי מצבו הפוליטי עומד על כרעי התרנגולת, ולא נכנעתי ולא התפתיתי.

פעם לסרי ואוהביו העלילו עליי ועל ילדיי עלילות שווא, עכשיו שונאיו של לסרי מעלילים עליי עלילות בגלל ששתקתי בבחירות

כמה ימים לפני הבחירות נכנסתי לחנות לחומרי חשמל באזור התעשיה, שם עמדה חבורה של ארבעה גברים. בעל החנות שיש לו דעה שלילית על לסרי (בלשון המעטה) שאל אותי מה יהיה ?, לא הספקתי להשיב, ואחד מהחבורה מתפרץ ואומר לו, ״השתיקו אותו״ הכוונה אליי, לא שמענו ממנו כבר כמה חודשים. לא הספיק לסיים את דבריו, וחבר נוסף הוסיף: ״שמעתי שלסרי זכה נגדו בבית המשפט במאות אלפי שקלים, והוא וויתר לו בגלל זה הוא שותק״. ראיתי שאני עומד בין חבורה של חמישה גברים שטופי שנאה ללסרי, ועוד תוספת של ״עלילה״ שהוא וויתר לי על הכסף. התלבטתי אם להתאפק ולשתוק, או להשיב.

לפני מספר שנים לסרי וכמה מאוהביו העלילו עלי ועל בני, עלילת שווא בבית המשפט כך שלא תהיה אפשרות לתבוע אותם בהוצאת דיבה, בגלל שאמרו את זה בבית המשפט. ויש לזה חסינות. לאחר חקירת משטרה והפרקליטות ולאחר שלושה ערעורים התיק נסגר ״מחוסר אשמה״, במילים פשוטות זו היתה ״עלילת שווא״. ועכשיו, שונאיו של לסרי מעלילים עלי עלילת שווא. ברוב סבלנותי פיתחתי שיחה עם ״המוביל״ של החבורה הזו, ורציתי לדעת מה מקור השנאה שלו ללסרי, בסופו של וויכוח מתברר שלסרי לא קיבל אותו לפגישה. במילים פשוטות: האווירה נגד לסרי התפשטה וחדרה בציבור. מלבד הציבור החרדי ״שבלע את הגלולה המרה״ הצביע בעד לסרי, מבלי לשאול, כי זו מצווה של האדמו״ר, אחרים יגידו: המצביעים האלה הם ״אנוסים מדאורייתא״.

15615

במילים פשוטות, יכולתי ״לתת מכה קטנה בכנף״ כמה ימים או שעות לפני הבחירות ולסרי היה מגיע לסיבוב השני. לא רק אני יכולתי ״לתת מכה קטנה בכנף״, כל פעיל ציבור נגד לסרי יכול לעשות את זה. אבל השתדלתי להקשיב להגיון ולא לרגש. אין ספק שלסרי נהג כלפי וכלפי ילדיי בדרך הקשה ביותר, נאמניו בעיריה ובמוסדותיה לא השאירו שום דרך ושיטה כדי לנקום בי ובעיתון ״השבוע באשדוד״, ובילדיי, בגלל החשיפות העתונאית, אבל הלב אמר לי יש לך הזדמנות לנקום, ובגדול. מצד שני אני צריך לדון אותו על פי מעשיו, ולא על פי התנהגותו אלי ואל בני משפחתי. בוא נראה את ההישגים בתקופתו, בית החולים הוקם בתקופתו, הטיילת, חופי הים, מאמצים גדולים לשיפור פני העיר ועוד.. בנוסף אם יש שלושה מועמדים שלא מסוגלים להגיע להסכם ביניהם מדוע אני צריך לעשות להם את ״העבודה המלוכלכת״. אם רצו יכלו לשלוף חלק מהכתבות על לסרי ובן זקן, ולפרסם וזה היה מספיק כדי להוריד לו כמה מאות קולות, אולי אלפי קולות. ״פראייר״ הפסקתי להיות, הייתי ״פראייר״ של צילקר ב-1969, הייתי ״פראייר״ של אריה אזולאי בשנת 1983. הייתי ״פראייר״ של צילקר בשנת 2003 בעת שהמודד מול אייל בן שמחון, הייתי ״פראייר״ של לסרי בשנת 2008 לא רק שלא ביקשתי מהם כלום, ואפילו תודה לא קיבלתי מהם.

בשיחות עם הגב׳ הלן גלבר לפני חמש שנים, הסברתי לה אם היא מתכוונת להתמודד לראשות העיריה, עליה להודיע בכל ישיבת מועצה, בכל פורום, בכל מפגש, בכל מקום שבו היא נמצאת. לדבר על כך במשך חמש שנים. דבר נוסף הסברתי לה שלא תתן ליו״ר הישיבה לסגור לה מקרופון, ושלא תיכנע ושכל ישיבת מועצה יזמנו משטרה שיוציאו אותה בכוח, זה מצטלם טוב. הסברתי לה שאיתמר שמעוני התמודד לראשות עירית אשקלון בשנת 2008 ונכשל, למועצת העיריה זכה רק במנדט אחד שלו. שמעוני מהישיבה הראשונה אמר לראש העיריה הנבחר בני וקנין ״אתה בעוד חמש שנים תשב כאן במקום ואני אהיה ראש העיריה ואשב במקומך״. היו שצחקו, מעטים מאוד האמינו, בכל מפגש בכל מקום אמר אני ראש העיר הבא. והנה חלפו חמש שנים ובשנת 2013 שמעוני נבחר כראש העיריה, במקומו של בני וקנין.

52612651618

אבל הגב׳ גלבר שמעה הנהנה בראשה, וכך עברה שנה ועוד שנה, ועוד שנה, הסברתי שאם תכריזי בסמוך לבחירות את תיבלעי, יקומו מועמדים אחרים, עם יותר כסף, עם יותר פעילים, עם יותר מזל, עם עלילות שווא ״ויבלעו אותך״. ככל השנים חלפו סיכוייה של גלבר להיבחר לראשות העיריה הולכים ופוחתים. ולפני שנתיים הודעתי לה בפירוש שאני לא בוחר בה לראשות העיריה, אני אצביע בשבילה רק למועצת העיריה, כי הסיכויים שלה, הסברתי לה, הולכים ופוחתים, וזאת מבלי לדעת ולצפות מראש, על ההצלחה הגדולה של ד״ר לחמני, שהיה חד במסרים שלו. אבל היא אמרה כל הזמן ״אני ראש העיר הבא״, היא האמינה כנראה בכמה מהסובבים אותה.

עלי לציין שאני לא הייתי איש סודה, ולא פעיל שלה, שיתוף הפעולה היה בין עורך עיתון לוחם בשחיתות לבין חברת מועצה לוחמת בשחיתות.

גלבר היתה ״שבוייה״ בתוך עצמה, שהיא תהיה ראש העיריה הבא, וכאן נכנסה קבוצה קטנה של חרדים (כנראה חסידי גור) שהבטיחו לה את קולות החרדים. אמרתי לסובבים אותה כבר לפני כשנה שהם עובדים עליה, ולא תקבל מהם קול אחד. זה הוסיף לפנטזיות שלה. גלבר הסתנוורה מסקר לפני כשנה לדבריה זכתה ב-62% מהקולות ולסרי רק 42%. שזה היה רק כאשר שניהם הכריזו על מועמדותם.

על רקע האווירה שיצרה בעצמה החליטה לקחת יועצים תקשורת, שאותם הספיקה להחליף. כנראה בזמן ההפגנות של השבת כאשר המועמדים אמרו את דבריהם ועמדתם בפירוש כולל ד״ר לחמני כולל המועמדים מחבר העמים, היא הסתגרה, התחבאה, גמגמה, וכל זה כדי לרצות את החרדים שהבטיחו לה את תמיכתם. דבר שגרם לה נזק אדיר, וגם ללסרי נגרם נזק גדול בגלל דוחות השבת. כנראה זה היה בעצת איזה יועץ תקשורת.

בחודשים האחרונים היינו פונים לבקש תגובה לכתבה בעתון הקשורה אליה, ותשובתה היתה לא פעם אני אתייעץ עם היועץ שלי. פשוט היועצים הכתיבו לה את קצב החיים הפוליטיים, היא היתה בטוחה שהסקרים לטובתה ואסור לה לטעות, ולכן היא ״אכלה, ישנה״, על פי עצת היועצים שעלו לה ממון רב.

מצבה הפוליטי הולך והתדרדר בחודשים האחרונים, גם מצבו הפוליטי של לסרי היה רע מאוד. אחד מהמקורבים שלה ושל לסרי קיים שיחה עם לסרי כחודשיים לפני הבחירות. הוא פרש בפני לסרי כמה הצעות שיסייעו לו להיבחר מחדש. אחת ההצעות של המקורב היתה, שיציב את הלן גלבר ברשימתו במקום מכובד עם תפקיד סגן. לסרי לא דחה על הסף את ההצעה. כשהמקורב פנה לגלבר בהצעה הזו, היא גערה בו, ״אני ראש העיר הבא״ אמרה בנחרצות. חבל שגלבר דחתה את ההצעה. לסרי היה מוכן לחשוב על ההצעה בניגוד לדעתו של ג׳קי בן זקן שהוא שונא את גלבר.

גם כאן כנראה גלבר היתה שרוייה בידיו של יועץ התקשורת שלה. ככל שיום הבחירות מתקרב, מצב הפוליטי של גלבר נהיה יותר קשה, ״הלביאות״ ותנועת ״אשדודים״ כובשים את הרחוב האשדודי ללא יועצים, בשקט, שלא לדבר על ד״ר לחמני שאם הבחירות היו מתקיימות בעוד חודש היה עולה לסיבוב השני.

פעיליה הראשיים היו מודעים למצבה הפוליטי ההולך ומתדרדר, וגם כאן אם הבחירות היו מתקיימות חודש אחרי זה, גם למועצה לא הייתה נכנסת. כששאלו את דעתי כשבועיים לפני הבחירות אמרתי להם שנותרה לה אפשרות אחרונה ״להציל״ את עצמה, והיא שעליה להסיר את המועמדות שלה לראשות העירייה, ותעביר את תמיכתה לד״ר אלי לחמני, ותתמודד רק למועצה ושם יכולה לזכות לפחות בשלושה מנדטים. גם אוהדיה השרופים התבלבלו בתוך הקלפי, גם האותיות של רשימתה מסובכים במקום לבחור אות אחת כמו צ, וגם היה צריך לחפש את האותיות בתוך ״ים״ של אותיות לחפש אותם, ולכן למעלה משמונה אלפים קולות קיבלה לראשות העירייה, למעלה ממחצית מהבוחרים שלה לראשות העירייה לא הצביעו בשבילה למועצה, כשאתה בתוך הקלפי אין לך זמן לחפש את האותיות שלה למועצה, כי הרבה פתקים מונחים לפניך.

פעיליה המקורבים ביותר ידעו את מצבה הקשה, וטענו כי היא ״שבוייה״ בידי היועץ האסטרטגי שלה, והיא פועלת רק לפי הוראותיו. גם אנחנו ״חווינו על בשרנו״ את היועץ שלה, כאשר היינו מבקשים ממנה תגובה לכתבה, תשובתה היתה ״אני אתייעץ עם היועץ, או היועץ אמר לי ככה״.

יחד עם המקורבים שלה ראו, שמעו, הרגישו לאן היא מתדרדרת פוליטית, והחליטו לעשות הכל כדי לשכנע אותה, והחלו משא ומתן עם ד״ר לחמני על הצטרפותה אליו. ואחד הפעילים הנכבדים סיפר לי שהם ״ישבו עליה עד השעה שלוש פנות בוקר״, היא שוכנעה, שתוריד את מועמודתה לראשות העיר ותתמוך בד״ר לחמני, ותתמודד רק למועצת העיריה, הסבירו לה שהצעד הזה היא מרוויחה שני דברים, יהיו לה יותר מנדטים במועצה, ותמיכתה בד״ר לחמני תגרום לכך שיהיה סיבוב שני בין לחמני לבין לסרי, וזה על פי הסטטיסטיקה הארצית בסיבוב השני ראש העירייה המכהן מפסיד ולחמני ייבחר כראש העירייה.

ואכן פעיליה הודיעו ללחמני שמחר בבוקר היא תחתום על תמיכתה, אבל למחרת בבוקר הודיעה להם גב׳ גלבר שהיא חוזרת בה, כי האסטרטג שלה לא מסכים. ״אני ראש העירייה הבא״ אמרה.

בנוסף המשיכה לחיות באשלייה שהחרדים יתמכו בה לראשות העירייה, והיא לא יכולה ״לבגוד״ בהם, ולתמוך בד״ר לחמני שהוא אנטי חרדים.

לסיכום שרשרת של טעויות, גרמו לה במהלך החודשים האחרונים וזאת לאחר שבסקר הראשון קיבלה 62% מול לסרי שזכה בארבעים ושניים אחוזים.

אני מניח שהגברת גלבר תמשיך להילחם בשחיתות ובמושחתים, ושום דבר לא ירתיע אותה. עכשיו עליה להתכונן לבחירות הבאות ויכולה להיבחר בפעם הבאה, כפי שקרה עם איתמר שמעוני שבפעם הראשונה, זכה במנדט אחד, ואח״כ נבחר כראש העירייה, זה יכול לחזור באשדוד, גלבר היא צעירה, נלחמת בשחיתות, ותמשיך להילחם ״ותעשה להם בי״ס״, כפי שעשתה להם בקדנציה החולפת.״

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן