פטור רפואי ממס הכנסה

עו״ד דותן לינדנברג. צילום: דודי פיינר
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

נכים שסובלים מנכות בשיעורים גבוהים במיוחד, יכולים להיות זכאים לפטור ממס הכנסה גם על הכנסה מעבודה וגם על כספים שאינם מגיעים מיגיעה אישית (כמו הכנסות מרווחי הון). הפטור חל על שכירים, עצמאים ואפילו גימלאים שקצבתם חייבת במס.

מיצוי הזכות נעשה מול מס הכנסה, לעתים קרובות בעזרת המוסד לביטוח לאומי, כאשר ניתן לבקש את הפטור גם באופן רטרואקטיבי עד שש שנים לאחור. הבקשה והחזר המס יכולים להיות מוגשים גם על ידי יורשים בשם קרוב משפחה שהלך לעולמו ועמד בתנאים טרם פטירתו.

ההתנהלות מול מס הכנסה והביטוח הלאומי כרוכה בהליכים בירורקטיים ורפואיים. על מנת לוודא מיצוי מיטבי של הזכויות והצגה נכונה של הדברים, רצוי לקבל ליווי מקצועי מצד עורכי דין העוסקים בתחום. 

מי זכאי לקבל פטור רפואי ממס הכנסה?

ברמת העיקרון, פטור רפואי ממס הכנסה ניתן כנגד נכות צמיתה או נכות זמנית שנקבעה לתקופה של 185 ימים ומעלה ("תקופת נכות מזכה"). לצד עיוורים או נכים בשיעור של 100%, קיימת זכאות גם למי שנקבעה לו נכות משוקללת של יותר 90% ומעלה, ובכלל זה:

  • נכי צה"ל וכוחות הביטחון (חוק הנכים).
  • נפגעי פעולות איבה (חוק נפגעי פעולות איבה).
  • שורדי שואה (חוק נכי המלחמה בנאצים וחוק נכי רדיפות הנאצים).
  • נפגעי גזזת.
  • נכים מכוח חוק הביטוח הלאומי: נפגעי עבודה, ילדים נכים, נכות כללית או נכות בשל פגיעה בזמן התנדבות.

התנאים לקבלת פטור רפואי ממס הכנסה שונו מעט בנובמבר 2021, אך ישנם מקרים שבהם קיימת זכאות גם לפי התנאים הקודמים. למשל, לעתים הפטור ניתן גם למי שזכאי לכך לפי התנאים שהיו תקפים בעבר אך לא זכאי לפטור בהתאם לתנאים כעת.

נכות של 90% ומעלה, לא רף נמוך כלל

זכאות לפטור רפואי ממס הכנסה היא לא עניין של מה בכך. היא ניתנת רק למי שסובל מנכות קשה ביותר של למעלה מ-90%, ועדיין מתפרנס וחייב במס (חרף מצבו הבריאותי המורכב). ועדה רפואית בודקת את המבקש וקובעת את אחוזי הנכות שלו. אלו ועדות רפואיות אשר פועלות לפי פקודת מס הכנסה אך מתקיימות בפועל במסגרת הביטוח הלאומי (ובסניפי הביטוח הלאומי).

הנכה מזומן לוועדה והתוצאות מועברות לאחר מכן למס הכנסה. שימו לב שלאחר הגשת הבקשה לועדה רפואית וטרם קבלת הזימון, החומר נבחן מבעוד מועד על ידי מזכיר הוועדה ורופא מומחה. כלומר, כשהנכה מגיע לוועדה, המזכיר והרופא כבר מכירים את טענותיו ומסמכיו (וכפועל יוצא מזה, יודעים מה לשאול ולאן לכוון). הרופא רשאי להציג בפני המבקש שאלות ואף לבצע לו בדיקה גופנית במקום.

חשוב להדגיש שהנכות הינה "נכות משוקללת". הליקויים מצטרפים "אחד לשני" ולא ניתן לעבור את הרף של 100% נכות. שיטת החישוב המשוקללת מקשה מאד להגיע להכרה בשיעורי נכות של יותר מ-89% המקימים זכאות לפטור ממס הכנסה.

על פי שיטת הנכות המשוקללת, גוף האדם הוא 100% בריא במצב טבעי, וכל נכות מתווספת לרעותה. נסביר את זה באמצעות דוגמה על אדם שסובל מנכות בשיעור של 10% בידו ונכות נוספת של 10% ברגלו.

לאחר חישוב הנכות הראשונה ביד, גופו נותר רק "90% בריא". הנכות השנייה, ברגל, מחושבת מתוך אותם 90% נותרים (9% שהם 10% מ-90%). על כן, הנכות המשוקללת תעמוד על 19% ולא 20%. מכאן, ברור מדוע יש קושי רב להגיע לשיעורי נכות של 90% לטובת זכאות לפטור ממס הכנסה. בוודאי כשמדובר על אדם שלמרות נכותו עדיין עובד לפרנסתו וחייב במס.

לסיכוםפטור ממס הכנסה בגין מצב רפואי דורש בדיקה מעמיקה של הנסיבות והיכרות עם דרכי הפעולה של הועדות הרפואיות והגורמים השונים במס הכנסה. אין זה עניין פשוט. רצוי מאד להגיע להליך לאחר הכנה מוקדמת ובצמוד לליווי אנשי מקצוע. זאת, בכדי להגדיל את הסיכויים למיצוי הזכויות אשר ערכן הכספי רב ויכול בהחלט להקל על הנכה ובני משפחתו בהווה ובעתיד.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן