גיבורי הקורונה באשדוד: הרגעים והאנשים שלא יישכחו בדברי ימי הקורונה

אשדוד עברה את ימי הקורונה הקשים, כמו כל שאר תושבי המדינה עם לא מעט סיפורים קטנים מרגשים שנצרבו בתודעה, ויצרה גם כמה סמלים שלא במהרה יישכחו מדברי ימי הקורונה. מוכר הפלאפל שריגש מדינה שלמה, הפייטן בתפילת יחיד באמצע הרחוב ברובע יא' בליל הסדר, האשדודי הצעיר שחלה בקורונה והחלים. מעצבת מפורסמת שסגרה את העסק והמועצה הדתית שעבדה שעות נוספות להמשיך תחת איום הנגיף להעניק שירותי לוויות, תפילות ושאר שירותי דת חיוניים

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

סמל מצוקת בעלי העסקים. יובל כרמי מוכר הפלאפל

אחד מהרגעים שייזכרו בימי משבר הקורונה היה הריאיון שערכה כתבת ערוץ 13 נגה ניר נאמן עם יובל כרמי, מוכר הפלאפל הידוע מאשדוד. הריאיון אתו היה בימים הראשונים שכל המדינה נסגרה לגמרי ועסקים החלו להתמוטט בזה אחד זה. כרמי סיפר בבכי קורע לב על מצוקת העסקים בארץ וביקש בסך הכל ״להתפרנס בכבוד״. הריאיון אתו ריגש מדינה שלמה ובין לילה הפך לסמל מצוקת העסקים. רבים הציעו את עזרתם, אך היו גם כאלה שהשמיצו אותו וטענו כי הוא איש עשיר מאוד. כרמי, שלקח ללב את ההשמצות חש ברע והגיע בדקה ה-90 לבית החולים ״קפלן" שם עבר צנתור. כרמי סיפר שלקח ללב את ההערות וכאב לו, כשראה איך אשתו וילדיו נפגעים מזה. פרופסור ג׳ורג׳ שטיפל בו הסביר עד כמה המצב של כרמי קשור ללחץ הנפשי שבו היה שרוי בתקופה האחרונה. כרמי הודה נרגשות לצוות בית החולים אותם כינה ״המלאכים ששומרים עלי״ וסיפר: "הגעתי לקפלן במצב רע מאוד. אין ספק שלקחתי ללב את המצב שלי בתקופת הקורונה. אני מתגעגע לאנשים, לראות אותם ולתת להם לחייך. זה העולם שלי״.

יובל כרמי פוגש את פרופ׳ קובי ג׳ורג׳, מנהל המערך הקרדיולוגי ב׳קפלן׳, שהציל את חייו.

מנזקי הקורונה: מעצבת הבגדים שסגרה את הסטודיו

צילה מיכאלי, בת 35 מאשדוד הקימה בעשר אצבעותיה סטודיו אופנה למידות גדולות. העסק שלה ״צילה – תפור עלייך sheela״ הלביש הרבה נשים גדולות. אחרי 6 שנים, בה מכרה את בגדיה היפים מהסטודיו באשדוד, היא נאלצה לסגור. לאחר שקיבלה מבעל הבית מכתב לפנות את הסטודיו תוך שבועיים. צילה שילמה את מחיר המשבר הכלכלי. הסטודיו שלה, היה כמו הבית השני שלה ושל לקוחותיה, רבות מהן מחוץ לאשדוד. בימים האחרונים היא ארזה את הבגדים ופינתה את הסטודיו. את הבגדים היא תמשיך למכור דרך האתר שלה. ״נפרדת מהסטודיו שלי אחרי שש שנים, התקופה הזו תפסה אותי לא מוכנה ואני נאלצת לפנות את הסטודיו. שש שנים בהן הלבשתי אתכן ברגעים של אושר ושמחה, אהבה ותשוקה, עצבות ובדידות בהן העיצובים שלי היו לכן לנחמה. אני כואבת ועצובה, אבל לוקחת אתי את כל הטוב שהיה פה. אילו הקירות האלה יכלו לדבר …״.

נאלצה לסגור את העסק. צילה מיכאלי

חולת הקורונה הראשונה שאושפזה בבית

רונית שיסמן, ובעלה דן מאשדוד חלו בקורונה בימים הראשונים. היא אדריכלית  ומעצבת פנים ודן עובד הייטק. הם אובחנו כחולי קורונה לאחר ששבו מטיול משפחתי בצרפת.  רונית הייתה הראשונה שאושפזה במסגרת ביתית ולא בבית חולים.  "היה קצת חום. המחלה הייתה קלה" היא משחזרת ומספרת שבזמן האשפוז הביתי היא ודן המשיכו לעבוד מהבית. לאחר שהחלימו, רונית נפגשה עם בתה התינוקת, והחיים בבית משפחת שיסמן שבו לשגרת הקורונה. "אחרי שהחלמנו היינו כמו כולם בבית. היה לי כיף להיות עם הילדים".

חולי הקורונה הראשונים שאושפזו בבית. רונית ודן שיסמן

רונית ודן חזרו לעבודה, והילדים למסגרות החינוכיות. לאחר ההחלמה תרמה רונית פלזמת דם עם הנוגדנים שפיתחה. הפלזמה שלה הוזרקה לחולים במצב קשה ועזרו להם להתאושש. "בעלי הלך ברחוב. בחור צעיר זיהה אותו. קפץ עליו, חיבק אותו וסיפר כי הפלזמה שלי הצילה את חיי אמו. זה שימח אותי שעזרתי לחולים. לאותה אישה ולעוד חולה"

מה למדת מימי המחלה?

"אני מאמינה שלחץ וחרדה משפיעים על המחלה. הייתי אופטימית ורגועה בזמן המחלה. אז לא להילחץ ולזכור שברוב המקרים המחלה קלה. 98% לא מפתחים סיבוכים ויעברו אותה בצורה קלה. כמו בכל מחלה אחרת. אבל אם מתחילים סיבוכים לא לחכות ולפנות לבית חולים".

החולה הצעיר הכי קשה שהחלים מקורונה

אפיק סויסה בן ה- 22 מאשדוד נחשב לאחד החולים הצעירים הקשים בקורונה. לאחר ששב מטיול בארצות הברית הוא חש ברע והלך לבית החולים להיבדק. באסותא הוא אובחן כחולה קורונה ומצבו הידרדר במהירות. הרופאים באסותא נאלצו להרדים ולהנשים אותו. מצבו היה אנוש ורבים התפללו לרפואתו. לאחר מספר שבועות הוא החל להתאושש, ולאחרונה הוא שוחרר מבית החולים 'איכילוב' לשם הועבר במהלך הטיפול בו והחל בשיקום. אמו אירית סויסה סיפרה בתקשורת כי זכתה מחדש בבנה. "אני מבקשת להודות לצוות המקסים והמיוחד שדאג לבן שלי ולכל החולים במסירות גדולה. כבר לפני כמה שבועות אמרתי לבעלי שיוריד דאגה מליבו ושעד ל״ג בעומר, בזכות רבי שמעון בר יוחאי, אפיק ישוחרר מטיפול נמרץ, ואכן היום קרה לנו הנס הגדול הזה. קיבלתי את הילד במתנה, ולעולם לא אשכח את צוות טיפול נמרץ של איכילוב, ובראשם ד״ר עדי נמרוד והאחות האחראית איריס ברמן, שהצילו לי את הילד והחזירו אותו לחיים״.

החולה הכי קשה בקורונה. אפיק סויסה עם ד״ר עדי נמרוד ואיריס ברמן האחות האחראית

תפילת "ליל הסגרהמרגשת

הפייטן אביב שי ריגש  מדינה שלמה במהלך ליל הסדר הראשון שבו כל משפחה עשתה את החג לבדה בלי אורחים בלי הורים. ליל הסדר שעמד השנה בצל הקורונה והפך "לליל הסגר" ועם תחושות מעורבות של כאב ועצב ותקווה. הפייטן אביב שי מאשדוד ירד לרחבת החניה ברובע יא' וזעק את "שמע ישראל". כל הדיירים יצאו למרפסות ודמעו בבכי כששמעו את אביב. הסרטון הופץ בכל הרשתות והפך לויראלי ומרגש ולסמל של לי הסגר שלא יישכח במהרה

ריגש מדינה שלמה בערב ליל הסדר. אביב שי (צילום: פריים טיים)

השבוע בשיחה עם "השבוע באשדוד" הוא סיפר כי זה היה ספונטני. " זה קרה בין רגע. עמדתי להתפלל תפילת מנחה במרפסת ופתאום עלה לי הרעיון איך לזכות את עם ישראל". הוא ירד לרחוב ובין כ- 15 בניינים בצומת הרחובות כנרת ונחל קידרון הוא החל לשיר ותפילתו סחפה את הדיירים והפכה לתפילת המונים. הוא מספר כי זה היה מעמד מרגש ומצמרר " הרגשתי שזו תחילתה של הגאולה. במשבר הקורונה נגלה עם ישראל, והוכיח כמה הוא חזק וכמה הוא מאוחד בימי מלחמה ובמשברים כמו במלחמה נגד אויב לא נראה, המכונה קורונה,  עם ישראל היה במיטבו. לי אישית זה נתן כוח להבין מה זה עם ישראל"

 לוויות, חתונות ושירותי דת תחת קורונה

המועצה הדתית באשדוד המשיכה גם בימי משבר הקורונה לספק שירותי דת לציבור. לוויות חתונות ושמחות אחרות. המועצה דאגה לערוך לוויות מכובדות עם 10 מלווים ולשמור על כבוד המת, פיקחה על סגירת בתי הכנסת והציבור התפלל במרפסות וברחוב. כאשר נפתחו בתי הכנסת במגבלות משרד הבריאות פרסמה המועצה את הנהלים לפתיחת בתי הכנסת בשגרת הקורונה. המועצה הדתית המשיכה לתת שירותי דת לציבור ולענות לטלפונים ולקבל קהל, כמובן על פי שמירה דקדקנית על הכללים. מאחר ואולמות השמחה נסגרו ולא התאפשרו קיום חתונות יזמה המועצה, בראשות היו״ר הרב דהן טקסי חופה עם רב מקדש במועצה הדתית ללא עלות. המועצה פרסמה שזוגות שרוצים להתחתן באולם שעל יד הרבנות יזכו לחופה מהודרת עם רב באולם המועצה הדתית, ללא עלות. ״כשערכנו חופה לזוגות עמדו לי דמעות בעיניים מהתרגשות״ מספר הרב דהן

חתונה בצל הקורונה במועצה הדתית

המחלקה החדשה לחולי קורונה ב׳אסותא׳

עם פרוץ משבר הקורונה וכשמספר החולים החל לעלות הורה משרד הבריאות לבית החולים אסותא אשדוד לפתוח מחלקה. ד״ר קרינה גליק מומחית ברפואה פנימית ומומחית בטיפול נמרץ, נקראה לדגל להקים אותה. "מדובר בהתארגנות מאוד מסיבית של כל הצוות הבניה בבית החולים שהרימו קירות הוסיפו כל מיני פתחי אוורור, אטמו מיזוג שיהיה חד כיווני" היא משחזרת. "דברים שבאמת לא חושבים עליהם בהקמה של מחלקה, פה זה מחלקה אטומה כולל התקנה של מצלמות שמאפשרות פחות להיכנס ולבדוק את החולים אבל עדיין להיות איתם בקש. דברים שלא ידענו בהתחלה למדנו וידענו אחרי חודש״.

כ- 60 חולים אושפזו במחלקה, מתוכם 10 במצב קשה, 6 מורדמים ומונשמים וחולה אחד שנפטר. עם שוך הגל הראשון של המגפה המחלקה נסגרה. ״ההרגשה הייתה טובה״ אומרת ד״ר גליק. לדבריה בבית חולים ערוכים למקרה שהמגפה תפרוץ שוב. ״אנחנו יושבים להפיק לקחים, להבין יותר, ולהתכונן.״ לדבריה בית החולים נערך לכל תרחיש ומצטייד במה שצריך והם ערוכים לגל הבא בתקווה שלא יבוא או יהיה בצורה קלה. ״אפשר יהיה לפתוח אותה שוב. הציוד נשאר שם המחלקה המקורית שהייתה שם היא לא תחזור, היא תחזור זה עניין של שעות ספורות יומיים ושוב אפשר לפתוח ובינתיים בבית חולים אסותא יש יותר חדרי בידוד בבניין החדש ויש מספיק מקומות לחולים״. ד״ר גליק אומרת כי הרבה תלוי בהתנהגות הציבור איך יהיה הגל הבא. ״זה תלוי בציבור ובשמירתו על הכללים״.

כלת התנ"ך העולמי בצל הקורונה

בצל הקורונה ובאמצעות הזום, התקיים השנה חידון התנ"ך העולמי ביום העצמאות. התחרות, במגבלות הקורונה, ללא נוכחות קהל והמתמודדים מחו״ל לא הגיעו ארצה ואת התואר כלת התנ״ך העולמי קטפה רות כהן בת 16 והביאה קצת שמחה לתושבי העיר. כיום היא תלמידת כיתה י״ב באולפנת בהר״ן בגדרה ומתגוררת במרכז שפירא. רותי היא בת למשפחת מחנכים באשדוד. אביה רמי (רחמים) כהן מנהל בית הספר חמ״ד ״שחר״. הורים של אמא של רות תושבי אשדוד: יצחק אדרי מנהל בית הספר ׳יד שבתאי׳ לשעבר וכיום יו״ר ארגון המורים הדתיים בהסתדרות המורים וסבא של רות. הסבתא נעמי אדרי מנהלת בית ספר ׳דביר׳ לשעבר.

חידון בצל הקורונה. כלת התנ״ך העולמית עם הוריה (צילום: מהאלבום הפרטי)

רות הפגינה ידע רב וזכתה בתואר הנכסף. היא מדריכת שבט ׳מעפילים׳ בבני עקיבא. "לא האמנתי שאני אצליח לזכות, ואז לפני שנתיים כשהייתי בכיתה ט׳, זכו תלמידים בשכבה י״א והתחלתי להאמין שגם אני יכולה״ היא החלה לשקוד על התורה. ״מי שעזרה לי זו סבתא שלי נעמי אדרי״ היא אומרת.

על החוויה של חידון בצל הקורונה היא אומרת, שלמרות הכל החידון עצמו היה כרגיל. ״בשבילי הקורונה וזה שלא הלכנו לבית הספר וישבנו בבידוד בבית, הייתה הזדמנות טובה להתכונן יותר לחידון״.

דרמת הקורונה ב׳בית הדר׳

 17 חולים בבית החולים השיקומי ״בית הדר״ אובחנו בקורונה ורק לאחר יממה התבררה הטעות: הם או חלקם הגדול כלל לא נדבקו בנגיף. הבהלה הייתה גדולה ולמרבה המזל האשפוז בבית החולים שחשף אותם לנגיף עבר בשלום. מהנהלת ׳בית הדר׳, המשמש בית אבות ובית חולים שיקומי נמסר כי ״בית הדר ממשיך להתנהל בשגרת החירום בכפוף לכל ההקלות שאושרו. לשמחתנו לא אותרו מקרים מאז האירוע של הבדיקות השגויות ובכלל״. בהנהלת בית הדר מוסיפים כי ״אנחנו חייבים תודה גדולה למנהל הרפואיוהנהלת הסיעוד שמקפידים מאוד על הצוות והמבקרים ועומדים על המשמר בנושא הנחיות המיגון. בכל מקרה שמתעורר חשד אנו מבודדים מיד את המטופל ומבצעים בדיקות קורונה ועד כה לשמחתנו כולן שליליות״.

תוצאות שגויות. צוותי משרד הבריאות ׳פושטים׳ על בית הדר

בבית הדר מדגישים ״ חשוב לציין כי המאבק לא הסתיים, חייבים להקפיד, במיוחד בבתי החולים, ולהבין כי ההנחיות וההקפדה עליהן נועדו לשמור על בריאות המטופלים שמתחילה זקוקים לטיפול רפואי והמערכת החיסונית שלהם חלשה״.

המאבק של ניזרי עבור העסקים הקטנים

אחד ממובילי המאבק לסיוע לעסקים הקטנים הוא איש העסקים אושרי ניזרי מאשדוד בעלי מסעדת ״איטליאנו״ בעיר, שהדגיש שגם אם העסק שלו עבד במשבר הקורונה, יש ערבות הדדית של בעלי העסקים הקטנים שנלחמים האחד למען השני.

אושרי יחד עם עשרות אשדודים יצאו בשיירה ארוכה להפגנה ארצית בתל אביב והניפו שלטים ובהם: ״נמאס לנו להיות סוג ב׳ במדינה״.  הדרישה של העסקים היא לסיוע והקלות הן על ידי המדינה והן ברמה המקומית.  מצד אחד הם נלחמים למען הצלתם של עסקים שרבים מהם קורסים ומצד שני הם בקשר עם הגורמים העירוניים. ״אנחנו מודים לראש העיר ד״ר לסרי על ההנחות בארנונה לעסקים ובאגרות השילוט ומקווים להמשך שיתוף פעולה למען העסקים באשדוד״, ציין ניזרי.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן