מצודת אשדוד-ים מתעוררת לחיים: "תישאר גם עבור הדורות הבאים"

לאחר עשרות שנים בהן המצודה הייתה מזוהה עם עזובה, ונדליזם והרבה נוסטלגיה לוותיקי אשדוד הופך אתר המצודה לאתר תיירות מרהיב, ששופץ ושוחזר על ידי החברה לתיירות אשדוד. חברת המועצה, הלן גלבר העלתה חשש שהמקום נבנה ללא היתר והוא יהיה סגור בפני הציבור ויש חשש שיהפוך למקום בו יתקיימו אירועים פרטיים. בחברה לתיירות מרגיעים: "המקום נבנה על פי חוק והוא יהיה פתוח לציבור בחינם, למעט מופעי תרבות"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

פרויקט שיפוץ ושחזור מצודת אשדוד-ים הוא ביוזמת החברה לתיירות, בשיתוף ומימון עיריית אשדוד, משרד התיירות ורשות העתיקות (הגורם המתכנן).  במהלכו נעשו עבודות לשימור, שחזור ופיתוח מצודת אשדוד ים.  העבודות במצודה כללו את חיזוק הקירות התומכים, הוצאת חולות וסינונם, יציקת רצפה וסלילת שבילים המנגישים את המצודה למבקרים (גם לבעלי מוגבלויות)  – בצורה שטרם נעשתה קודם.

עקב קביעת מהנדס מטעם רשות העתיקות בדבר הצורך לשמור על קמרונות המצודה שהחלו מתפוררות עקב עלייה של מבקרים על גג המבנה נבנתה מרפסת דק עץ "מרחפת" המשקיפה על האתר וקו החוף. בנוסף, הותקנו אלמנטים  שונים של בטיחות המאפשרים ביקור הרבה יותר ראוי ובטוח במקום וכן בוצעו עבודות הצללה ותאורה אשר ישפרו את חוויית הביקור לאורך כל שעות פעילות האתר.

מהחברה לתיירות אשדוד נמסר כי אתר המצודה עתיד לארח מסגרות חינוכיות לפעילות הסברתית על האתר והאזור וכן ישמש כנקודת מוצא לסיור בפארק האקולוגי המשתרע מהמצודה ועד מלון לאונרדו. בחברה מדגישים כי לא ייגבה כל תשלום עבור הכניסה לאתר, למעט הדרכות מתואמות לקבוצות או עבור קיום אירועי תרבות  וזאת בכפוף לקבלת האישורים הנדרשים.

אמנם העבודות במצודת אשדוד-ים טרם הסתיימו והמצודה, אבל כבר עכשיו ניתן לציין תופעה אחת יוצאת דופן עשרות ואלפי תושבי העיר מזה עשרות שנים – המבקרים באתר לראשונה בחייהם.

מאיה (44, נשואה +2), תושבת אשדוד מזה 27 שנה, הגיעה השבוע יחד משפחתה לאתר: "אנחנו גרים בחלק הצפוני של העיר ומבחינתנו חוף הים תמיד היה לידו או מי-עמי… אני זוכרת שפעם היה קאנטרי בחוף בי"א והלכתי לשם אבל לא מעבר. השבוע ראינו בפייסבוק את הסרטון של המצודה ומצאתי את עצמי שואלת את הילדים שלי אם זה באמת נמצא באשדוד המקום הזה…  אז באנו לראות בעצמנו, ובדיוק התקיימה במקום חופה קטנה בשקיעה וזאת הייתה חוויה ממש נהדרת לכל מי שהיה שם".

לציין כי במהלך ימי הקורונה שגרמה לסגירת אולמות האירועים, החליט ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי להתיר לכל אותם זוגות שנותרו ללא מקום להתחתן, לקיים את החופה בתוך האתר המחודש. עד כה התקיימו באתר כבר מס' חופות  תחת מגבלות ההוראות לשמירה על מרחק והאיסור להתקהל. בכל חופה שהתקיימה העמידה החברה לתיירות לטובת האירוע את החופה, החשמל, כסאות, שולחנות וציוד הגברה ותאורה וכל זאת ללא עלות.

שיר שהתחתנה בחודש שעבר עם בחיר ליבה אליהו, סיפרה ששמעה על האפשרות לקיים חופה במקום לאחר שקראה את הפוסט בפייסבוק של ראש העיר שבישר על האפשרות להתחתן באתר לאור המצב. "הייתי אמורה להתחתן באולמי "טרויה" והיה ברור לנו שהאירוע לא יתקיים ואז עלה הרעיון לקיים את החופה באתר המדהים הזה,  הייתה לנו חוויה מאד מרגשת והתגובות של כולם היו מעולות".

גלבר: "לא פעם ראשונה שהעירייה בונה ללא היתר"

חברת מועצת העיר מטעם האופוזיציה הלן גלבר, פנתה לראש העיר ד"ר יחיאל ובו העלתה חשש שהכניסה לאתר תהיה בתשלום, והעלתה את הטענה כי עבודות השימור נעשו ללא היתר בנייה. "בבדיקה שערכתי" היא כתבה לד"ר לסרי, "התגלה כי  הבנייה נעשתה ללא היתר כמקובל בחוק וללא אישור מחייב מהועדה לשמירת הסביבה החופית (ולחוף). חמורה יותר העובדה, כי התקבל אישור מהנדס העיר לביצוע העבודות  ללא היתר בטענה כי מדובר בעבודות שימור הפטורות מהיתר  – דבר שהוכחש ע"י רשות העתיקות שאמרו כי עבודות השימור שנעשו בחוף המצודה מחייבות היתר. רשות העתיקות, היו הופתעו לגלות כי טרם יצא היתר לאור העובדה כי הפנייה אליהם נעשה  למעלה משנה. בנוסף בקשו להבהיר כי אין בכוונתם לאשר לעירייה לקיים אירועים במקום.  כרשות מקומית חלה החובה להוות דוגמא לתושביה ולפעול על פי החוק. יצוין, כי זו לא הפעם הראשונה בה העירייה פועלת ויוצרת מעשה עשוי בשטח בטרם הסדרת ההיתר.  מדובר התנהלות שאינה על פי המנהל התקין, המעבירה מסר שגוי לתושביה בה הרשות נמצאת מעל כולם ומעל החוק – דבר שעלול להוביל למצב של חוסר אמון  התושבים ברשות המקומית”.

החברה לתיירות אשדוד: "העבודות בוצעו  בפיקוח רשות העתיקות״

מהחברה לתיירות נמסר: לגבי סוגיית היתרים, אלמנטים הדורשים הוצאת היתר (דוגמת מבנה השירותים)  טרם בוצעו, וממתינים לקבלת היתר. כל שאר העבודות שבוצעו נעשו כחוק ועל פי דין.

מאחר והאתר עדיין בעבודה, שער הכניסה ננעל בסוף כל יום. עם סיום כלל העבודות (בעוד כשבועיים-שלושה), האתר יישאר פתוח לכלל הציבור, שבעה ימים בשבוע, בין השעות 09:00-22:00. החל מה-1 ליולי, לא יותר לקיים אירועים פרטיים, ובכלל זה החופות שראש העיר התיר לקיים בעקבות סגירת אולמות האירועים.

אנחנו ערים וקשובים להערות ולביקורת עניינית, וככל שנראה בסוף הפרויקט שיש בעייתיות כלשהיא בעיצוב ויידרש שינוי אלמנט כזה או אחר אנחנו בהחלט נדאג לטפל בכך, אומרים ראשי בחברה לתיירות.

החברה לתיירות גאה בקידום אתר המצודה (והפארק האקולוגי הסמוך לה) ורואה בה פנינת טבע והיסטוריה שזכתה לטיפול ושימור הולם לאחר שינם רבות בהן הייתה מוקד לעזובה והרס. כעת, אתר המצודה נגיש ומזמין לביקור בטוח ועשיר בחוויות עבור כלל התושבים, חלקם הגדול לראשונה בחייהם. אנו בטוחים כי בזכות הפעולות שנעשו באתר במסגרת פרויקט זה.  המצודה תזכה להישאר כאן גם עבור הדורות הבאים.

עופר דרי. (צילום: חן בוקר)

ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי: "המצודה היא אתר ארכיאולוגי-היסטורי המזוהה עם העיר ובעל פוטנציאל תיירותי רב שבכוונתנו לממש תוך הקפדה על שמירת המקום. לצד הפיתוח העירוני המתמיד של העיר, נמשיך לפתח את התשתיות באתרי הטבע השונים במסגרת יירוק העיר והשמירה על השטחים הפתוחים (דוגמת הפארק האקולוגי המשתרע מהמצודה ועד למלון לאונרדו), לרווחת המבקרים הרבים ותוך שמירה על הסביבה האקולוגית הייחודית לעירנו.

סגן ראש עיריית אשדוד, אינג' שמעון כצנלסון ציין כי "מדובר בעוד נדבך אחד מיני רבים של קידום נושא אתרי הטבע והיסטוריה ע"י עיריית אשדוד והחברה לתיירות, מה שמהווה המשך ישיר לפרויקט המוצלח של סיורים ללא תשלום אשר הביא עד כה אלפי מטיילים בסופי השבוע  – כאשר בסיום הפרויקט הנוכחי עתידים להתקיים במצודה ובפארק האקולוגי הסמוך אליו גם פעילויות חינוכיות רבות בנושא איכות הסביבה שיארחו להדרכה מסגרות לימודיות וקבוצות מבקרים מכל רחבי הארץ והאזור".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן