ממשיכים לעזוב את אשדוד

גם בשנת 2021 אשדוד במקום השני במאזן ההגירה השלילית בישראל, אחרי ירושלים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: 3,738 תושבים בחרו לעזוב את העיר אשתקד ועברו ליישובים אחרים בארץ

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

 לא שזה חדש או אפילו מפתיע, אבל אשדוד נמצאת במקום השני של היישובים בהם נרשמה הגירה פנימית שלילית גם בשנת 2021 וגם הפעם לפניה נמצאת בירת ישראל, כך עולה מאומדני האוכלוסייה הארעיים של  הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה- הלמ"ס לשנת 2021.

 מהנתונים עולה כי ירושלים במקום הראשון עם עם 10,902 תושבים שבחרו לעזוב אותה. אשדוד במקום השני עם 3,738 תושבים שבחרו לחיות ביישובים אחרים בארץ. ובמקום השלישי העיר חיפה עם כ- 3,569 תושבים שעזבו את העיר. את בני ברק עזבו כ- 3,389 תושבים וסוגרת החמישיה הראשונה היא העיר ללא הפסקה תל אביב אותה עזבו  2,872 תושבים.

אשקלון, יבנה וגדרה עם מאזן הגירה פנימית חיובית

מצדו השני של הדירוג, העיר חריש מובילה במאזן ההגירה הפנימי עם 6,603 תושבים שנוספו לעיר בשנת 2021, ואחריה מדורגות: בית  שמש עם תוספת של 4,025 תושבים, הרצליה עם תוספת של 2,925 תושבים. יש לציין כי מספר יישובים בקרבת אשדוד סיימו עם הגירה פנימית חיובית. חלקן קלטו גם את עוזבי אשדוד. כך העיר יבנה עם תוספת של 2,898 תושבים, גדרה עם 1,322 תושבים חדשים, אשקלון עם 715 תושבים ואפילו גן יבנה עם 41 תושבים.

אדריכל גיל שנהב, מכנען שנהב אדריכלים, מציין כי המאה ה- 21 מתאפיינת בעירוניות מוגברת. מדי שבוע, כמיליון מתושבי העולם עוברים מהכפר אל העיר. המעבר לעיר נולד מההזדמנויות שהעיר מייצרת לתושביה. זאת יכולה להיות הזדמנות לתעסוקה, לחינוך איכותי, לתרבות, לעסקים ואפילו לרומנטיקה ולפעילות ספורטיבית, בהתאם לצרכים של התושב בכל תקופה בחייו.
עיר טובה היא עיר שמספקת הכי הרבה הזדמנויות לתושביה. במקרה של הגירה שלילית, מפרנסי העיר צריכים לבדוק מה חסר במארג ההזדמנויות שהעיר מספקת לתושביה, אשר גורם לתושבים לעזוב ולפעול על מנת לשפר את המצב. ייתכן וזה מחסור במקומות בילוי, מחסור במקומות תעסוקה או מחירי דירות גבוהים שאינם מאפשרים לתושבים להמשיך ולהתגורר בעיר.

הפיתרון בהתחדשות עירונית?

 ואילו, ניר שמול, מנכ״ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית "שניר", מציין כי הפתרון ליצירת הגירה חיובית לערים ותיקות טמון בהתחדשות עירונית במרכזי הערים. ככל שיקודמו פרויקטים גדולים של התחדשות עירונית במרכזי הערים שיתרמו גם להגדלת ההיצע וגם לחידוש מתחמים שלמים, כך תמנע הגירה שלילית ומעבר לשכונות חדשות בשולי הערים. לדבריו, יש חשיבות לחיזוק מרכזי הערים והפיכתם לאבן שואבת לתושבים, גם ככלי להגדלת ההיצע ויצירת יציבות במחירי הדירות וגם למניעת הזנחה של השכונות הוותיקות ומתן מענה חברתי וכלכלי לתושבים הגרים שם היום.

למה הם עוזבים?

 גם עו"ד דקלה מוסרי טל, לשעבר יו"ר ועדת ערר מחוז חיפה, מתייחסת לנתונים ומציינת כי מגמות ההגירה בין הישובים בישראל מושפעות ממספר גורמים, אשר משתנים בין עיר לעיר וייחודיים לה. עם זאת, אחד הגורמים הבולטים שזהה לכל הערים הסובלות מהגירה שלילית הוא עליית מחירי הדיור, שיוצרת מצב שבו התושבים אינם יכולים להמשיך ולהתגורר באותה העיר. סיבה נפוצה נוספת היא "הזדקנות" העיר – המבנים מתיישנים, דירות ללא ממ"ד וללא חיזוק והיעדר היצע של דירות חדשות. רבים מן התושבים בוחרים לעבור לערים קרובות שבהן מחירי הדיור זולים יותר, או שהיצע הדירות גדול יותר. למשל, הגירה מחיפה לטירת הכרמל, קריות ונשר, מעבר מתל אביב לרמת גן או גבעתיים, או מאשדוד לאשקלון וכדומה. מנגד, ניתן לראות שקיימת הגירה חיובית לערים שבהן מתקיימת התחדשות עירונית משמעותית או שנבנות בה שכונות חדשות המגדילות את היצע הדירות החדשות בעיר.

 אומרים על האשדודים כי הם פטריוטים ואוהבים את אשדוד אז למה הם עוזבים? מחירי הדירות שעולים ואינם מאפשרים לזוגות צעירים להשיג דירה. גם מלאי הקרקעות בעיר לא מעודד. מחירי שכירות הדירה בעיר גם כן יקרים לכיסם של זוגות צעירים. עוד סיבה כואבת שגורמת למיטב בניה של העיר לעזוב היא תעסוקה אטרקטיבית לצעירים, בעיקר בתחומי הטכנולוגיה המתקדמת. יש האומרים שגם החינוך באשדוד גורם למשפחות לעבור למקומות בהן החינוך טוב יותר.

מנכ״ל ארגון הקבלנים: ״באשדוד נגמרו עתודות הקרקע לבנייה חדשה״

"ההגירה השלילית מאשדוד אינה מפתיעה כי כל עוד יהיה מחסור בדירות, מחירי הדירות יעלו וילדינו לא יוכלו להגיע לדירה בעיר ויעברו להתגורר באשקלון או ביבנה", מסביר שלומי בן עזרי, מנכ"ל ארגון הקבלנים באשדוד. באשדוד נגמרו עתודות הקרקע לבנייה חדשה, ומלבד שכונת הנחל כיום לא מתבצעים פרויקטים גדולים בעיר. הפתרון נעוץ ביצירת פרויקטים רבים של ׳פינוי בינוי׳, תוך בנייה לגובה  ותמ"א 38 ובמקביל לאשר יותר יחידות דיור בחולות מזרחית לרחוב אלטלנה".

"אנו חווים מחסור קשה בדירות, מה שגורם לעליית מחירים וכתוצאה מכך ההגירה השלילית. אם אני צריך לבחור בין אלטרנטיבות ולהעמיד את מבחן "הירוק" אל מול ילדינו ומול אלפי משפחות באשדוד שאין להן דירה לגור בה, כמובן שאעדיף שתהיה להם קורת גג. לדבריו, מה שמשותף לכל הערים עם הגירה שלילית הוא עליית מחירי הדיור שיוצרת מצב שבו התושבים אינם יכולים להמשיך ולהתגורר באותה העיר ואז הם בוחרים לעבור לערים קרובות שבהן מחירי הדיור זולים יותר או שיש היצע דירות גדול יותר".

עיריית אשדוד‫: ״בטוחים שהמגמה הזו תתהפך בעתיד״

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה כי ״על-פי נתוני משרד הפנים, מספר התושבים הרשומים בעיר אשדוד נכון ל-1/1/22 עומד על 255,367 תושבים. בשנת 2021 ישנם 3,744 נולדים חדשים, 1,249 נפטרים, 722 עולים חדשים, 4,548 תושבים נכנסים ו-6,929 תושבים יוצאים. לשם השוואה, ב-2015 היו באשדוד כ-242,400 תושבים וב-2010 כ-230,400 תושבים‫.

הגירה ומוביליות חברתית קיימות בכל חברה ובכל מקום, ובאופן כללי רוב הערים הגדולות בישראל רושמות מאזן הגירה שלילי, למעט תל אביב, פתח תקוה ואשקלון‫.

למרות המאזן השלילי, אנו רואים יציבות בהגירה כשמרבית היוצאים בוחרים לגור ביישובים סמוכים לעיר (אשקלון וגן יבנה). אנו רואים במשבר הדיור ובעליה במחיר הדירות סיבה בולטת להגירה מאשדוד, אך העובדה שרוב היוצאים בוחרים לגור באשקלון או גן יבנה, מלמדת על זיקת היוצאים לעיר והרצון לשוב אליה בעתיד‫. אנו בטוחים שהמגמה הזו תתהפך בעתיד לאור השינויים שעוברים על העיר, הן בפתרונות הדיור הנמצאים בשלבי השמה והן בתוכניות בתחום התעסוקה, הלימודים ותרבות הפנאי".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן