מג"בניק מאשדוד שהתעלל בפלסטינים נשלח לשלוש שנים בכלא

לא פחות משלוש שנות מאסר נגזרו השבוע על טל מאשדוד (23) לשעבר שוטר מג"ב. הוא וחבריו, שהיו בזמנו מאבטחים בגדר ההפרדה במטרה למנוע כניסת פלסטינים לישראל, הואשמו כי ביצעו עבירות שונות כלפי פלסטינים שנכנסו לארץ שלא כחוק דרך פרצה בגדר, בין היתר עבירות אלימות ושוד כספים, תוך שימוש בנשק, לעיתים כיסו את פניהם במסכות כדי לנסות למנוע זיהוי ולעיתים תיעדו את עצמם בפלאפונים. לאחר שהביעו חרטה ואף חשש כבד לחייהם ניתן השבוע העונש במסגרת הסדר טיעון, מאסר ופיצוי כספי לפלסטינים

״שוטרי מג"ב שמעלו בתפקידם ופגעו מכח השררה״. טל שוטר המגב מאשדוד.
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

שלוש שנים לאחר שהפרשה התגלתה, גזר השבוע השופט יובל ליבדרו מבית המשפט המחוזי בבאר שבע, את דינם של ארבעה מתוך חמישה נאשמים, שביצעו עבירות שונות של אלימות ושוד כלפי תושבי הרשות הפלסטינית, בעת ששירתו כשוטרי משמר הגבול בשירות סדיר.

כתב האישום הוגש באוגוסט 2020 באמצעות עורך הדין עדי וולנרמן ממח"ש ובו נטען, כי חמשת שוטרי מג"ב, ביניהם טל מאשדוד, מואשמים בלא פחות מ-14 אישומים, בין היתר בעבירות אלימות ורכוש, עבירות של שוד מזוין, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, הפרת אמונים, התעללות בחסר ישע, איומים, קשירת קשר לביצוע פשע והשמדת ראיות. כל זאת כלפי פלסטינים שניסו להיכנס שלא כחוק לישראל דרך פרצה בגדר, שאותה נשלחו שוטרי מג"ב לאבטח.

בכתב האישום נטען, כי במהלך עשרה ימים בהיותם לובשי מדים ונושאי נשק משטרתי, "ניצלו את חולשת הפלסטינים לעיתים תוך איום בנשק ושימוש באלימות, ומתוך הנחה כי מכיוון שמדובר בשוהים בלתי חוקיים, הם לא יפנו לרשויות החוק כדי להתלונן נגדם״. בחלק מהמקרים חבשו מסכות לטשטוש הפנים ובחלק מהמקרים תיעדו את עצמם בתמונות וסרטונים בטלפונים הניידים שלהם.

כתב האישום ייחס ספציפית לטל צעיר מאשדוד עבירות של תקיפה בנסיבות מחמירות, שוד מזוין, התעללות בחסר ישע, גניבה והפרת אמונים. באחד המקרים נטען, כי הוא הבחין בפלסטיני ללא אישור כניסה לישראל, הורה לו  לכאורה לרדת על ברכיו, בעט בו כמה פעמים לעבר צלעותיו ואחר כך גם גנב ממנו כשמונה חפיסות סיגריות. במקרה אחר שאירע ב-15 ביולי, נכתב, כי ט' ושוטר נוסף תפסו שני פלסטינים סמוך לפרצה וכי ט' כביכול הורה להם לשכב על בטנם על הקרקע. לפי כתב האישום הוא "דרך על גבו של אחד, בעט במותנו, דרך על ראשו בסמוך לאזנו והורה למתלוננים לשתוק. לאחר מכן ניגש לשני, בעט קלות פעמיים בלחיו, דרך על עורפו, הצמיד ראשו לקרקע ובעט במותנו".

השופט ליבדרו: הנאשמים פגעו בשמה הטוב של מדינת ישראל

בתחקיר שנערך לפני שלוש שנים בתוכנית "המקור" בערוץ " 13" רואיינו הפלסטינים, שניסו להיכנס דרך פרצת הגדר, וסיפרו מה הנאשמים עוללו להם לכאורה. בתוכנית נחשפה גם חקירת מח״ש בה כנראה נערך תרגיל חקירה כאשר לאחר שט' נעצר, נשלחו שני נאשמים נוספים למשימה, הם תועדו על ידי החוקרים בנסיעה בניידת כשהם מדברים ביניהם על המקרה, לאחר שמפקדם ״בישר״ להם על מעצרו של ט'. בנוסף, שודרו חלק מהסרטונים שהנאשמים צילמו. באחד מהם רואים ט', לכאורה חובט בפלסטיני שכורע על רגליו תוך כדי השיר ״אין דן דינו…״. וכן שודרה תכתובת לפיה לכאורה בעתיד הם יוציאו את הקורבנות כשהם ״גם פצוע בראש גם פצוע בכיס״. 

כאשר הוגש כתב האישום אמר ט' מאשדוד, שהיה אז בן 20, בן למשפחה נורמטיבית וערכית, לכתבת שלנו ענת ביגר באותה כתבה: ״אני מתחרט על מעשיי וחושש לחיי״.

השבוע ניתן כאמור גזר הדין הסופי בפרשה. בית המשפט המחוזי מצא לכבד את הסדרי הטיעון אליהם הגיעו הצדדים במהלך שמיעת המשפט, במסגרתם הודו והורשעו כל אחד מהנאשמים בהתאם לחלקו במספר רב של עבירות שעיקרן שוד מזויין, דרישת נכס באיומים, תקיפה בנסיבות מחמירות, התעללות, קשירת קשר לביצוע פשע, הפרת אמונים והשמדת ראיה. בית המשפט המחוזי עמד על מדרג הענישה בין הנאשמים ועל ההבחנה שיש לערוך ביניהם בהתאם לחלקו של כל אחד מן הנאשמים, העבירות שבהן הורשע וחומרת מעשיו.

הנאשם הראשון, ששימש כמפקד המשימה, קיבל עונש של 48 חודשי מאסר ועונשים נלווים; טל קיבל עונש של 36 חודשי מאסר ועונשים נלווים;  נאשם 3, שבעניינו היה הסדר עונשי חלקי, נענש בעונש של 16 חודשי מאסר; ועל נאשם 4, שאף בעניינו היה הסדר עונשי חלקי, ונקבע שחלקו באירועים היה הקטן ביותר, הוטל עונש של 9 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות. בנוסף, גזר בית המשפט על הנאשמים, כל אחד בהתאם לחלקו, פיצוי כספי לטובת נפגעי העבירה.

מדברי השופט: "מידת הפגיעה בערכים המוגנים בענייננו היא גבוהה. מדובר בפרשה קשה של שוטרי מג"ב שמעלו בתפקידם ופגעו מכח השררה בנפגעי העבירה – פלסטינים שביקשו להיכנס לישראל –  תוך שהם מנצלים את חולשתם שאלו יחששו ויתקשו לפנות לרשויות להתלונן בשל היותם שוהים בלתי חוקיים".

בנוסף עמד בית המשפט, על הנזק שהנאשמים הסבו לא רק לתדמית גורמי אכיפת החוק אלא גם לשמה הטוב של מדינת ישראל, שאגב ניהול מערכה קשה אל מול גורמים עוינים, שונים ורבים המבקשים לפגוע בה וביושביה, נאבקת להוכיח את מוסריותה וטוהר נשקה בכל זירה אפשרית, גם בהקשר של ההתנהלות אל מול האוכלוסייה הפלסטינית.

במקביל בית המשפט התחשב בגילם הצעיר של הנאשמים ובחוסר ניסיונם, ושפך אור, מבלי להמעיט מחומרת התנהלותם הפסולה, על המציאות המורכבת וההיבטים הייחודיים של המשימה שקיבלו לבצע לרבות כאלו הקשורים לממשק עם אוכלוסייה אזרחית המבקשת להיכנס למדינה בניגוד לדין.

עורך דינו: ״המדינה אשמה לא פחות״

עו״ד יחיאל לאמש, אמר בתגובה כי: ״המדינה אשמה לא פחות ומדוע? מדובר במקרה קשה שבו למעשה הנאשמים נשלחו לבצע משימות ביטחון בקו התפר כאשר המדינה ששלחה אותם לא דאגה לצייד אותם במינימום של כלים להתמודד עם מצב מורכב של התנהלות מול אוכלוסיה עויינת, שחלקה אסלאמיסטית קיצונית וחלקה פורעת חוק במובן זה שהיא נכנסה לשטח ישראל דרך פרצות בגדר בתקופת הקורונה ‏ללא אישור וללא היתר ובוודאי שחלקה היתה מעורבת בפיגועים בתוככי ישראל. מדינת ישראל מודעת לפרצות בגדר שקיימות מזה למעלה משני עשורים ולא רק שאינה דואגת לאטום את הפרצות אלא שהיא שולחת שלושה שוטרים שהם חיילים בשירות סדיר לכל דבר ועניין והם צריכים להתמודד עם אותה אוכלוסיה שחלקה אזרחית וחלקה פח״עית ומעורבת בטרור וכל זאת ללא שום הכשרה ‏ללא שום ידע וללא אפילו קצין זוטר בשטח כדי להתמודד עם המצב המורכב הזה. הגם שאין בכך כדי להצדיק את ההתנהגות אבל המדינה אחראית לכך לא פחות ואינה יכולה להסתתר מאחורי אצטלה שחורה כאשר היא שולחת שלושה נערים לאבטח רצועת גבול שאורכת 70 קילומטר ומחוררת בפרצות לכל אורכה. כמובן שמפקד המחוז והמפכל מודעים לתופעה וכך גם אלוף הפיקוד והרמטכ״ל אלא שאלו בחרו לעצום את עיניהם ולא לנקוף אצבע ושהש.ג. ישא באחריות. זוהי תופעה בזויה ופסולה ולכן מי שפגע, למעשה, בפניה של המדינה זו המדינה עצמה. אציין כי הגבולות הללו פרוצים גם בימים אלו והתצפיתניות מדווחות על נחילי אדם שנכנסים בכל יום אל תוככי שטח ישראל ואיש מהגורמים האמונים על הבטחון אינו עושה דבר״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן