לא רק לוי יצחק: עוד מחירוני רכב שכדאי להכיר

שוק רכבי יד שנייה הוא שוק תוסס – חברות ליסיניג, טרייד אין, מוכרים פרטיים דרך אחרים מקוונים או פתק על השמשה – כל הדרכים מובילות לרכב יד שנייה. איך קובעים בכמה למכור את הרכב?

צילום: shutterstock
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בואו ונניח שיש לכם מכונת כביסה שאחרי שנים של שימוש הגעתם למסקנה שצריך חדש וחושבים שאולי זו הזדמנות גם להרוויח כמה גרושים ולמכור את הישנה, בכמה תמכרו אותה? בהנחה שלא מדובר במוצר ייחודי אתם יודעים כמה בערך שווה מכונת כביסה חדשה של אותו היצרן, יכולים להעריך מה מצב המכונה שלכם ועד כמה היא ישנה – והופ, קיבלתם הערכת מחיר. לא הצלחתם למכור במחיר שביקשתם? לא נורא, תורידו אותו עד שתצליחו. 

לכאורה, אם יש לכם רכב למכירה המצב היה צריך להיות דומה, ובמידה מסוימת הוא אכן דומה, רק שאינכם יכולים להשתמש במחיר רכב חדש של אותו היצרן כנקודת פתיחה אפקטיבית למחיר שתציעו ולכן תפנו למקור אחר – מחירון רכב משומש.

למה לא להשתמש במחיר רכב חדש של אותו היצרן?

ישנן סיבות רבות למה שימוש במחיר רכב חדש של אותו היצרן אינו רלוונטי כאשר מדובר במכירת רכב משומש. בואו נתחיל מירידת ערך. אם קניתי מכונת כביסה חדשה, במיוחד אם היא עדיין באריזה המקורית, ושיניתי את דעתי – יש מצב שאצליח למכור אותה במחיר הקנייה. הדבר אינו נכון בכל הקשור לרכב – מרגע שרכב עזב את מחסני היבואן ערכו יורד באופן דרמטי וממשיך לרדת ככל שהזמן עובר.

שנית, מגוון – כל יצרן רכב מייצר מספר רב של דגמים ורמות גימור ופערי המחיר בין הדגמים ורמות הגימור השונות יכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים. אם מוסיפים לזה את העובדה שבכל שנה ישנם דגמים שיוצאים מהמחזור או מתווספים אליו, הרי היכולת למצוא דגם שהוא בדיוק מקביל על מנת לקבל את האומדן הראשוני – בעייתית.

ולבסוף, שונות – כל רכב משומש שונה מאד מרכב משומש אחר, גם אם מדובר על דגמים דומים. קילומטראג', תוספות, תאונות שהרכב עבר, עד כמה הרכב היה מטופל כמו שצריך, כמה ידיים הוא עבר, האם הבעלים הקודמים היו חברה או אנשים פרטיים – כל אלו משפיעים מאד על מחיר ושווי הרכב המוצע למכירה.

מחירון לוי יצחק

אחד ממחירוני הרכב הראשונים שלוי יצחק הוציאו היה מחירון רכב משומש בשנת 1974. מאז שוק הרכב תפח והפך מגוון, וגם מחירון הרכב השתכלל. הרעיון מאחורי מחירון לוי יצחק הוא לאמוד את שווי הרכב. שמאים מקצועיים שזהו תפקידם מעריכים את כלי הרכב השונים הקיימים בשוק ואומדים את מחירם בהתאם לפרמטרים ידועים: נסועה, מספר ידיים קודמות וסוגן, תאונות ומצב הרכב – וכל זה בנוסף לשנת הייצור, הייצרן והדגם. 

מחירון יד 2

גישה שונה מאד לקבלת מחיר מכירה של רכב משומש אומרת – אין משמעות לשווי הרכב העקרוני אלא רק למחיר שבו אפשר למכור את הרכב בפועל. הדרך הטובה ביותר לקבל אומדן כזה הוא בבחינת עסקאות רכב שבוצעו וגזירת שווי הרכב בהתאם למכירות ידועות בעבר. 

מחירון יד 2 נוקט בדיוק בגישה זו. הוא עובר על כל עסקאות הרכב שבוצעו דרך האתר הנפוץ ועבור כל דגם שנמכר הוא מראה את המחיר הממוצע, לכאורה, שבו הרכב נמכר. שיטה זו טובה לקבל מחיר ריאלי יותר אך היא מניחה שתי הנחות:

  • מחירי עסקאות בלוח יד 2 משקפים את כלל עסקאות הרכב שבוצעו בשוק, כולל כאלו שלא עברו דרך האתר
  • מחירי העסקאות דווחו באופן אמיתי על ידי מוכרי הרכבים.

שתי הנחות אלו אינן לגמרי ריאליות כיוון שעסקאות רבות אינן עוברות דרך יד 2 (למשל עסקאות טרייד אין) וגם שמוכרי רכב רבים מדווחים על מחירי מכירה טובים יותר משהיו בפועל מתוך איזשהו רצון לצאת מצליחים יותר מהקיים.

מחירון משרד התחבורה

מחירון הרכב של משרד התחבורה עובד גם הוא בשיטת הערכה על בסיסי מכירות עבר אך שם הדיווח נעשה כאשר נעשית עסקת רכב כלשהי שהמוכרים מעוניינים לדווח עליה. גם כאן ישנה הטיה שנובעת מכל במכירות שאינן מדווחות.

באיזה מחירון רכב כדאי להשתמש?

כ-40% מהשוק בוחר להסתמך על מחירון לוי יצחק במכירת רכב יד 2, כ-40% נוספים מסתמכים על מחירוני יד 2 וכ-20% מהמכירות אינן מסתמכות על מחירוני רכב כלל או שמסתמכות על מחירוני רכב אחרים, לרב נישתיים. ככלל, שיטה האומדן של מחירוני רכב באשר הם תתבסס על אחד משתי השיטות שהוזכרו כאן – הערכת שווי הרכב (לוי יצחק) או הערכת מחיר מכירה בפועל של עסקאות דומות בעבר (מחירון יד 2 ומשרד התחבורה). 

בני 35 פלוס נוטים להכיר ולהתבסס יותר על מחירון לוי יצחק, הדור הצעיר נוטה יותר לכיוון מחירון יד 2. החברות הממסדיות נוטות גם הן להשתמש במחירון לוי יצחק ולבסס מחירי רכב משומש על לוחות אלו.

לסיכום

אין תשובה ברורה לשאלה הזו והיא תלויה בסוג העסקה והגורמים המעורבים. חברות ליסינג, טרייד אין וחברות ביטוח נוטות להשתמש במחירון לוי יצחק כך שהתנהלות מולם תהיה אפקטיבית בשימוש במחירי מחירון לוי יצחק. מנגד, אם מדובר בעסקאות פרטיות מול קונים פרטיים, במיוחד צעירים, ניתן להסתמך יותר על מחירון יד 2. 

בגדול, לפני קניה או מכירה של רכב משומש כדאי לברר מה אומדן המחיר של הרכב בכל המחירונים, למוכרים כדאי להשתמש באומדן הגבוה יותר מבין השניים ואילו הקונים יכולים להשתמש באומדן הנמוך יותר ככלי במשא ומתן לקבלת מחיר הטוב ביותר עבור העסקה.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן