חיסון נגד פפילומה: ההגנה הבטוחה מפני קונדילומה

קונדילומה. אחת ממחלות המין השכיחות ביותר בעולם, עם 14 מיליון נדבקים חדשים בארה"ב בכל שנה. גם בישראל היא די נפוצה- על פי הסטטיסטיקה של משרד הבריאות, כ- 20,000 ישראלים פעילים מינית מסתובבים בכל רגע נתון עם נגעי קונדילומה, כשהם בעצם מהווים פוטנציאל להדבקות נוספות

צילום: depositphotos
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

לא נחמד לקום בבוקר ולגלות לפתע יבלות באיברי המין, באזור הפרינאום, באיברי הפה ואפילו בעיניים. אז אם אתם רוצים לחסוך מעצמכם את "התענוג" המפוקפק הזה, ולספק לעצמכם הגנה מקסימלית מפני הקונדילומה, כדאי מאוד שתמשיכו לקרוא.

ראשית כל, חשוב לציין: קונדילומה היא מחלת מין הנפוצה הן אצל גברים והן אצל נשים. ההדבקה מתרחשת באמצעות מגע ישיר וחיכוך של עור בריא בעור נגוע, לרוב במהלך קיום יחסי מין. המחלה נגרמת על ידי זנים מסוימים של נגיף הפפילומה האנושי (HPV), אותו נגיף שמהווה את הגורם העיקרי להתפתחות סרטן צוואר הרחם וסוגי סרטן נוספים (סרטן הפין, פי הטבעת, הפה והלוע ועוד). כאן יהיה המקום להדגיש: למרות שהקונדילומה מתפתחת מהפפילומה, היא אינה נגרמת מהזנים המסרטנים של הנגיף.

איך מזהים שמדובר בקונדילומה? 

קונדילומה מתפתחת באזורים מסוימים שהזכרנו לעיל, ובעיקר באיברי המין. היא מופיעה בצורה של יבלות בשרניות בצבע העור באזורים המועדים, הן בקבוצות והן בבודדים. כמובן שאת האבחנה המדויקת והסופית יכול לעשות רק הרופא, ולכן אם מופיעים ממצאים חשודים, יש לגשת להיבדק אצל רופא הנשים. 

איך ניתן להגן על עצמי מפני הדבקה? 

אין שום סיבה שהמחיר לקיום יחסי מין יהיה הדבקה ביבלות או במחלות מין אחרות. כיום, המדע והרפואה הצליחו למצוא פתרון לכך שיהיה ניתן לקיים יחסי מין מבלי לחשוש בהדבקה בנגיף הפפילומה. ולא, לא מדובר בקונדום. הקונדום אומנם יעיל נגד מגוון מחלות מין, ואכן עשוי להפחית במעט את הסיכויים להידבק בפפילומה, אולם ההגנה שלו היא ממש חלקית ולא מספקת. ההסבר לכך הוא, שלרוב הקונדום מולבש לאחר תחילת קיום יחסי המין ורק לפני ביצוע החדירה, והוא לא מכסה את כל האזור שעלול להיות נגוע ולגרום להדבקה. 

חשוב לדעת, שהקונדילומה אינה מופיעה מייד על פני העור, ולכן בהיעדר סממנים חיצוניים, הפרטנר כלל אינו מודע לכך שהוא נדבק ועלול להדביק. מסיבה זו חשוב לספק את ההגנה המקסימלית לעצמך, מבלי לסמוך על מודעות של אחרים. ומהי ההגנה הטובה ביותר מפני הדבקה בפפילומה? כמובן, חיסון נגד נגיף הפפילומה. 

מהי החשיבות של החיסון נגד נגיף הפפילומה? 

מעבר למניעת הדבקה בזנים שגורמים לקונדילומה, חיסון נגד פפילומה מפחית באופן כמעט מלא (90-99%) את הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים. בישראל ישנן שלוש תרכובות שונות לחיסון הפפילומה, כאשר תרכובת החיסון Gardasil-9, מספקת את ההגנה המקסימלית מפני הדבקה בתשעה זנים של נגיף הפפילומה, ביניהם הזנים האחראיים להתפתחות סרטן צוואר הרחם, וכן הזנים שגורמים ליבלות באיברי המין, סרטן הפה והלוע, סרטן פי הטבעת וסרטנים אחרים באברי המין אצל גברים ונשים. החיסון מוענק לבנים ובנות במסגרת בית הספר, החל מגיל 9, עד גיל 26. 

לכמה שנים החיסון מספק הגנה? 

התשובה הרשמית לכך היא, שמשך ההגנה שהחיסון מספק הוא לפחות ל-15 שנים, אבל בעצם, נקודת הזמן הזאת נקבעה רק משום שלפני 15 שנה התחילו להשתמש בחיסון, ולכן זהו משך הזמן שניתן היה לבדוק. למעשה, חוקרים מעריכים שהחיסון מספק הגנה יעילה מאוד לכל החיים, ומראים שגם לאחר 15 שנה, קיימת בגוף רמת נוגדנים גבוהה מאוד. 

האם החיסון בטוח?

התשובה לכך היא חד משמעית: כן. החיסונים נגד נגיף הפפילומה אינם מכילים DNA של הנגיף ולכן אי אפשר להידבק בפפילומה דרך החיסון. חיסון זה נחקר בהיקף עולמי במשך למעלה מ-15 שנה, ומתבצע מעקב קפדני אחרי תופעות לוואי אפשריות. החיסונים נבדקו על אלפי בני אדם טרם השימוש, ועד כה 175 מיליון בני אדם כבר חוסנו. גם בישראל החיסונים ניתנו למאות אלפי נשים, גברים ונוער, ומחקרים הוכיחו שלא היו תופעות לוואי חמורות או בלתי הפיכות כתוצאה מהחיסון. 

מאת ד"ר גיא גוטמן

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן