העיוורים מוחים: ״זרקו אותנו לכלבים״

סאגת המפעל המוגן לעיוורים ״בית מינה״ נמשכת: לאחר שהעובדים נפגשו עם שר הרווחה וקיבלו הבטחה שהם יישארו ב׳בית מינה׳ ולא יעברו למקום אחר ולאחר שעיריית אשדוד הסכימה לקחת את המקום תחת חסותה, קיבלו כ-60 עובדים מכתב פיטורין ובעוד שבועיים ייכנס הזכיין הזוכה ״גשר״, לנהל את המפעל שיועתק לאזור התעשייה במבנה שלטענת העיוורים אינו נגיש לאדם בעל לקות ראייה. ״אנחנו דורשים ביקורת של מומחה נגישות ובטיחות חיצוני שיבדוק האם ניתן לאפשר לאדם עיוור לעבוד במקום כזה״. העובדים שלחו מכתב לשר הרווחה: ״עצוב לנו שמי שקובע את גורלנו, אלו אנשים שלא התעניינו ולא הבינו את הקושי והצרכים שלנו״

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

עובדי מסגרת התעסוקתית ״בית מינה״ נדהמו בסוף חודש ספטמבר, לגלות שבסיום חגי תשרי אין להם לאן לחזור, לאחר שקיבלו מכתבי פיטורין. ביום האחרון של ספטמבר- יום העבודה האחרון שלהם במקום בו חשו כבית שני, בו חשו שלמרות נכותם הם עובדים ותורמים נסגר, וזאת בניגוד למה שהובטח להם בפגישה עם שר הרווחה. ״שמחנו כל כך לאחר שהשר כהן הבטיח והאמנו לו. היה קשה לקבל מכתב פיטורין. ביום האחרון שעבדנו כולם היו נסערים ועצובים חוששים לגבי העתיד. הגעתי לאחר ש״בית מינה״ נסגר וראיתי את השער נעול והיה לי עצוב. זה לא נעים לראות את ״בית מינה״ סגור. וגם אם אני כבד ראייה את השער הנעל קשה לפספס וכואב בלב״.

מגששים באפלה

כזכור, במכרז של משרד הרווחה על הפעלת המקום המהווה שיקום ותעסוקה ל-60 בעלי לקויות ראייה, זכה זכיין חדש ״עמותת גשר״ לעובדים נודע כי המפעל שלהם יועתק למקום אחר, אולי מחוץ לאשדוד. הם יצאו למאבק וביקשו לא להעביר אותם מהמקום המוכר להם ובו גם בלי זוג עיניים רואות הם יודעים להתנהל למקום אחר ולא מוכר. כחלק ממאבקם הם עלו לבניין העירייה , פנו במכתב אל ראש העירייה ד״ר לסרי וביקשו שהעירייה תיקח על עצמה את ניהול המקום במבנה בו נמצא בית מינה שהוא שייך לעירייה. במקביל הזכיין הקודם של בית מינה האגודה למען העיוור עתרו לבית המשפט נגד המכרז אך בית המשפט דחה את עתירתם והותיר את ״גשר״ כזוכה במכרז. גם הערעור שהגישו לא התקבל.

השר הבטיח לעזור

בצר לעובדים שחששו לעתידם הם עלו להפגין בירושלים מול לשכת שר הרווחה מאיר כהן. נציגי העובדים נפגשו עם השר ושמחו לשמוע ממנו הבטחה שהם יישארו במקום. "השר שהוא מאוד חברתי, קיבל אותנו בכבוד בלשכה. אני חושב שאם אמר שהוא יפעל למעננו אני מאמין שזה יקרה. אנחנו מודים לו. בסך הכל לא ביקשנו משהו מיוחד. בסך הכל להשאיר אותנו במקום שפועל 50 שנה בצורה טובה ביותר למען העיוורים בעיר", אמר אז בשמחה אחד העובדים.

״המבנה החדש לא נגיש לעיוור״

 עיריית אשדוד הסכימה לנהל את ״בית מינה״ אך ביקשה ממשרד הרווחה מכתב בו מתחייב משרד הרווחה לא להכניס את העירייה במקרה של תביעה עתידית של הזכיין במכרז עמותת גשר על העברת המפעל לעירייה. מכתב כזה לא ניתן, והעובדים כאמור פוטרו ונאמר להם שעמותת גשר תנהל את מפעל השיקום אך המפעל יועבר מבית מינה אל אזור התעשייה במבנה שהיה בעבר אולם האירועים בניסטל. חלק מהעובדים הגיעו למקום ונדהמו לדבריהם לגלות כי המקום לא נגיש לאדם עיוור ״ אומרים ׳ בפני עיוור לא תשים מכשול׳ אבל המקום שנבחר בהחלט מציב מכשולים לאנשים עיוורים. זה ממש סכנת נפשות, אומר אחד העובדים ״ זה סכנת נפשות לאנשים במצבנו. מה במשרד הרווחה רוצים שנפצע ונהיה גם עיוורים וגם חלילה נכים? איך מאשרים מקום כזה? שיביאו מומחה נגישות ובטיחות שלא מטעם למשרד הרווחה לפני שמאשרים דבר כזה״

 העיוורים לשר הרווחה: ״כגודל הציפיות גודל האכזבה״

 העובדים פנו במכתב אל השר כהן ובו הם מפרטים את הבעיות במבנה החדש ומבקשים את עזרתו. במכתב הם כותבים: ״ אנו ציבור העיוורים במפעל תעסוקתי בית מינה , פונים אליך שוב בהמשך לפגישה שקיימנו עמך בתאריך 4.8.21 בנושא המשך תעסוקה במבנה ׳ בית מינה׳. במהלך הפגישה התרשמנו מרצונך הרב לסייע והתמלאנו בתקווה, אך כגודל הציפיה גודל האכזבה.החל מ 1.10.21 אנחנו יושבים בבית ללא תעסוקה ובתסכול רב על כך שמה שסוכם בשיחה אתך עם נציג שלנו לא התממש. במהלך ימים אלו התקיימו מספר ביקורים של עיוורים במבנה שהוחלט שישמש לפעילות תעסוקה על ידי עמותת גשר, מבנה אשר אושר כהולם את צרכינו על ידי משרד העבודה והרווחה.

נציין כי מדובר באולם אירועים לשעבר אשר למרות ה"שיפוץ" אינו מותאם כלל לאנשים עם עיוורון ולקות ראייה״. הם מוסיפים וכותבים לשיר כי ״ ביקורנו במבנה המוצע לווה בתחושות קשות מאוד עקב פער גדול בין הצרכים שלנו לבין מה שקיים או בתכנון לביצוע (עפ"י ברור עם מנהלת מטעם גשר). התחושה במקום היא של חוסר ביטחון, סיכון ממשי וחשש להיפגע פיזית. ניכר כי אין הבנה לנכותינו ולצרכינו המיוחדים מפאת המגבלה״.

הם מונים את נקודות בהם לדעתם יש בעייה:

1.מיקום – המבנה נמצא באזור תעשיה מרוחק ממרכז העיר: איזור סואן, המון מכוניות ומשאיות.  מכוניות סמוך לכניסה. עבור חלק מהאנשים נדרש להגיע בשני אוטובוסים / הארכת זמן נסיעה.

  אין מעבר חציה סמוך למבנה ולתחנת האוטובוס – בכיוון נסיעה חזרה לביתנו.

2. דלתות כניסה מזכוכית שקופה וכן קירות זכוכית – מסוכן גם לאדם עם ראייה תקינה, קל וחומר לאדם כבד ראייה.

3.שביל גישה עד פתח המבנה (רמפה) – ללא מעקה ! הרמפה גבוהה וישנו סיכון לנפילה. 

4.מעלית אחת קטנה ולא מונגשת לעיוורים (אין דיבור קולי וכתב בראייל) .

5.גרם מדרגות תלול ומפותל.

6.מעקות מזכוכית שקופה שלא ניתן לאחוז בה – הן במדרגות והן במעברים.

7. אין ממ״ד ואין מרחב מוגן קומתי, מצב מסוכן בעיר אשדוד אשר מאוימת בטילים מזה מספר שנים.

8. לא הוצג לפנינו חדר אוכל ומטבחון שהינם תנאים בסיסים לארוחה.

9. חדר שירותים אחד בקומה מרוחקים מאולם הפעילות שהינם ציבוריים ומשמש את כל השוהים במבנה (משרדים רבים). אין  שרותי נכים. כמובן שאין מספיק חדרי שירותים בהתאם לתנאי המכרז.

ידוע לנו, כי מבנה בית מינה אשר בו יש 8 אסלות קיבל ניקוד 0 עקב חוסר באסלה אחת.

10.אנשים רבים מסתובבים במבנה ואנחנו נתקלנו בהם – תנועה מאוד גדולה של אנשים במבנה.  דבר המהווה סיכון יום יומי ואותם אנשים שנכנסים ויוצאים לא מודעים שאנחנו עיוורים.

11.מקום לא מספיק מואר עבורנו ובעיקר במסדרונות.

12.לא ברור לנו תכני העבודה, עדיין לא ראינו כלים לעבודה מותאמים לעיוורים. לא ברור מיומנות ושיטות עבודה מותאמות.

״חוסר הנגישות והסיכון עבורינו מגבירים את תחושת חוסר האונים שלנו״

״לאור כל מה שציינו לעיל, חוסר הנגישות והסיכון עבורנו מגבירים את תחושת חוסר האונים שלנו , תחושה של זלזול בנו ובצרכינו כעיוורים לא ברור לנו מדוע המבנה שלנו שמשרת אותנו כ- 40 שנה ומותאם לצרכי עיוורים נפסל במכרז  לעומת מבנה שהוצע על ידי עמותת "גשר". עצוב לנו שמי שקובע את גורלנו זה אנשים שלא התעניינו ולא הבינו את הקושי והצרכים שלנו. לא ברור איך משרד הרווחה אישר מבנה כזה !!! נרצה לקבל הבהרות ופרוטוקול יועץ נגישות מומחה בתחום עיוורים שאישר מבנה זה. כמו כן, כיצד מאושר מבנה שלא מותאם לתנאי סף של המכרז.״

 בנוגע לעיריית אשדוד הם כותבים כי ״ הרשות המקומית הבינה את הקושי שלנו בהחלטה זו, ומוכנה לתמוך ולעזור לנו בכך שהיא תפעיל בעצמה את המסגרת. לצערנו  משרד הרווחה לא תומך בכך״. כן הם כותבים לשר ״ אנחנו דורשים שוב מעורבותך : כיצד אושר מבנה לא מונגש ?  ברור כי טענה שהמבנה יותאם ויונגש לא אמורה להתקבל בשלב זה. כשם שניתן היה לאפשר  השלמת אסלה במבנה בית מינה. נציין כי מבנה בית מינה עבר התאמת מבנה של יועצי נגישות מביטוח לאומי והרשות המקומית״

״לאור האמור לעיל, לא נסכים לשהות במקום שמסכן אותנו ומנציח את תחושת הנכות שלנו. אנו זכאים וראויים להתחשבות הממסד במוגבלותינו הקשה, לאפשר לנו תנאים הולמים נודה לסיועך בהמשך להעסקתנו בבית מינה״.

מנכ״ל גשר: ״נקים את המפעל הזה והוא יהיה לתפארת״

אריק ברמי מנכ״ל הזכיין הזוכה ׳גשר׳ הגיב ואמר: ״המבנה שאנחנו נכנסים אליו הוא מבנה חדש. העיוורים  במפעל  ׳בית מינה׳ הפסידו את המפעל כי המבנה לא תאם את הדרישות של וועדת המכרזים, ואנחנו הרווחנו את המפעל הזה. כאשר אנחנו הצגנו מבנה אחר. פרט לכך, ׳האגודה למען העיוור׳ הגישה ערעור פעמיים בועדת המכרזים, וועדת המכרזים דחתה אותם, בגלל ליקויים חמורים במבנה שנמצאים בו, הם ראו שהם לא זוכים פה הם פנו לבית המשפט  וגם שם הם נדחו, ואז עיריית אשדוד החליטה שהיא לוקחת את המבנה להפעיל אותו בעצמה. אנחנו הבנו שהמפעל הולך להישאר ריק עם אותם בעלי תפקידים ואני כתבתי ׳שאין לי בעיה שישאירו את זה אצלם, אבל שישלמו את כל ההוצאות עד היום׳״.

עיריית אשדוד עשתה מה שעשתה מול  משרד הרווחה. ומשרד הרווחה מכיוון שהם לא יכולים לבטל מכרזים, הורה לי להיכנס מיידי, למבנה שאני שכרתי. המבנה הזה נמצא בתוך בניין שלם חדש לגמרי. ואם היה  פה בעבר אולם אירועים, מה זה הבעיה שלי?. אני באתי למקום חדש. בתוך המבנה הזה, אנחנו משפרים  את כל מתקני העבודה שלהם,עשינו שינויים הכל שם נקי וחדש״.  ברמי טוען כי בניגוד לטענות אין מחיצות מזכוכית. באשר למדרגות הוא אומרכי ״ זה נכון שהמדרגות האלה יש להם איזה שהוא סימון כזה אבל האורך שלהם 2.5 מטר. בקשר  למעקה זה לא נכון שאין מעקה. הכל חדש, המעלית שם מצוינת, אני לא זוכר פעם אחת שהיא נתקעה.  אני גם אגיד לך מי מספר לך גם זה אותם אלה שהפסידו את המפעל ניסו בכל דרך לנשל  אותנו בעניין הזה ולא הלך להם. אנחנו נקים ונרים את המפעל הזה, והוא  יהיה לתפארת ואנשים  ישמחו לבוא ״.

עיריית אשדוד: ״עליהם לפנות למשרד הרווחה‪״״

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: ״עיריית אשדוד הביעה דעתה בנושא 'בית מינה' ועשתה כל מאמץ על מנת שהבית ימשיך לפעול. לצערנו, האגודה למען העיוור לא זכתה במכרז ולא תוכל להפעיל את הבית, כפי שהיה עד כה. נציגים מהמפעל התעסוקתי הוזמנו לפגישה עפ‪"י בקשתם, ועל אף גילויי האמפתיה וההזדהות עם עניינם, הובהר להם כי המשך הפעילות של הבית ייעשה רק אם משרד הרווחה יודיע כי הוא אינו כורך את אשדוד בתביעות משפטיות עתידיות שעלולות לבוא מצד גשר. לצערנו, נכון להיום אין אישור ממשרד הרווחה להפעלת הבית כבעבר ולכן עליהם לפנות למשרד הרווחה‪״.

משרד הרווחה: ״השארת המפעל במיקומו הנוכחי אינו מתאפשר מבחינה משפטית״

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה:״ הפעלת מרכז התעסוקה והפנאי לעיוורים באשדוד הוא מפעל חשוב מאין כמותו לאוכלוסיית העיוורים בעיר ומשרד הרווחה והביטחון החברתי רואה חשיבות גדולה בהפעלתו ובטיפוחו. על פי חוק חובת מכרזים, מחויבים משרדי הממשלה בפרסום מכרז בסופה של כל תקופת התקשרות. במכרז שפורסם זכה ההקדש ׳גשר׳ להיות מפעיל המרכז החדש ועתירה כנגד זכייתו של המפעיל נדחתה על ידי בית המשפט. בעקבות פנייה של המשתתפים לשר מאיר כהן, בחן המשרד את האפשרות של המשך הפעלת המרכז במיקומו הנוכחי, אך למרבה הצער הדבר אינו מתאפשר מבחינה משפטית. יחד עם זאת, בניגוד לנטען בפנייה, הפעלת המרכז החדש תיעשה בתוך תחומי העיר אשדוד ולא מחוצה לה, במבנה רחב ידיים שהולם את אופי הפעילות. משרד הרווחה ימשיך ללוות זכאי השירות ולוודא שכל צרכיהם נענים במסגרת החדשה עד להתאקלמות מלאה. דלתנו תמשיך להיות פתוחה בפני המשתתפים ואנו מתחייבים לעשות כל מאמץ על מנת להקל עליהם את המעבר למשכן החדש״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן