בית ספר ממלכתי דתי לאומנויות או בית ספר חרדי?

הורים לתלמידי בית הספר הוותיק ממלכתי דתי ״יד שבתאי״ ברובע ו׳ כועסים, רק לפני כחודשיים התבשרו כי בית הספר יחדש את פניו בשנת הלימודים הבאה ויהפוך לבית הספר הממלכתי דתי לאומנויות. בעוד צוות בית הספר נערך לשינוי המבורך, נחתה עליהם הבשורה וכי בעירייה שינו את ההחלטה ובית הספר יתפצל בשנה הבאה: חצי לתלמידי ממלכתי דתי וחצי יועבר לידי החינוך החרדי. לדבריהם אם ההחלטה לא תשונה, הם יצאו במאבק. סגן ראש העיר עו״ד אלי נכט וחברת המועצה הלן גלבר פנו בדרישה לבטל את הגזרה. עיריית אשדוד: ״מינהל החינוך פועל בכל הרובעים במטרה לתת פתרונות לכלל התושבים״. ועד ההורים: שני בתי ספר שהיו ממלתכיים נמסרו כבר לחרדים״

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

הורים לתלמידים בבית הספר הוותיק ממלכתי דתי ״יד שבתאי״, שברובע ו׳, ״התבשרו״ בשבוע שעבר, כי בית הספר הפועל כבר כמעט 6 עשורים יחולק בשנת הלימודים הבאה. חציו יועבר לתלמידים מהמגזר החרדי, וחציו יוותר בידי באי בית הספר כיום. כלומר תלמידים מהמגזר הדתי ותלמידים ממשפחות חילוניות, שהוריהם מעדיפים לשלוח אותם לממלכתי דתי, כדי שיספגו לצד הלימודים הרגילים גם ערכים יהודיים. רק לפני כחודשיים התבשרו שבית הספר יהפוך בשנת הלימודים הבאה לבית ספר ממלכתי דתי לאומנויות ובעוד צוות בית הספר נערך לקראת השינוי המבורך, נחתה עליהם הבשורה כי השינוי יהיה בחלוקת בית הספר והדרתם מחצי משטח בית הספר.

דובר העירייה אדי בן חמו הוציא הודעה משמחת ובה נכתב כי: ״החל משנת הלימודים ה'תשפ"ג, בית הספר הוותיק "יד שבתאי" יוכר כבית ספר על-אזורי ממלכתי דתי לאמנויות, ויהיה כתובת לציבור המעוניין בחינוך דתי-ערכי לצד התמקצעות בתחומי האמנויות השונים. ממינהל החינוך נמסר כי בבסיס המהלך עומד הצורך להרחיב את מגוון אפשרויות הבחירה של ההורים בעיר, מתוך אמונה שכל ילד זקוק למקום שיפתח את החוזקות והכישרונות שבו״. בהודעה לעיתונות נמסר כי ״מינהל החינוך ממשיך לחפש ולזהות צרכים חינוכיים, והפעם הוא מיישם זאת באחד מבתי הספר הותיקים בעיר. במינהל החינוך אומרים כי מחקרים רבים מצביעים על כך שלימודי אמנות טומנים בחובם ערך רב עבור תלמידים החשופים לתחומי האמנות השונים. תלמידים אלה נתרמים הן רגשית והן לימודית ומפתחים מיומנויות רבות, המסייעות להם להתמודד עם מצבים מאתגרים בחיים. פיתוח הכישרונות מוביל לאמונה עצמית ומעצים את יכולת ההצלחה בהיבטים של שיתוף פעולה, חשיבה מחוץ לקופסה, פיתוח אינטליגנציה רגשית, ביטחון אישי, יכולת הבעה, יצירתיות ועוד״.

 בית ספר שפועל כבר כמעט 6 עשורים

מדובר בבית ספר יסודי שנוסד לפני כשישים שנה, ברחוב שלמה בן יוסף ברובע ו׳. תלמידי בית הספר הם בעיקר ילדי הרובע ומיעוטם מגיעים מרובעים סמוכים כמו ג׳ ו-ח׳. בית הספר, כפי שנכתב בפרופיל שלו, מונה 146 תלמידים ו-6 כיתות אם. בית הספר הוותיק בו למדו רבים מתושבי העיר הוותיקים, חלקם כבר שולחים את נכדיהם ללמוד בו, התחדש והשתדרג אשתקד. באותה הודעה לעיתונות מטעם העירייה על הפיכת בית הספר לבית ספר לאומנויות, נכתב עוד כי השינוי הגיע עם המנהל החדש יוסי גרוס בשנה שעברה ש״זיהה את הפוטנציאל האדיר הטמון בבית הספר. מבחינה פדגוגית הצוות עובר הכשרה ייעודית לשילוב תחומי האמנות במקצועות השונים, ומבחינה פיזית הושקעו משאבים רבים ביצירת סביבת עבודה ולמידה המאפשרת את המהלך המבורך”, אומר המנהל הנמרץ. ואכן, מביקור בקמפוס המטופח ניתן בהחלט להתרשם ממרחב הלמידה החדשני, המהווה חלק מתפישה פדגוגית המשלבת אסטרטגיות הוראה חדשניות, שמזמנות ומעצימות תהליכי למידה ייחודיים ומחדרים ייעודיים המאפשרים התמקצעות בתחומי האמנות השונים: אמנות שימושית, מוסיקה וכד'. במרחבי הקמפוס יש גם פינות חמד רבות המאפשרות עשייה חינוכית איכותית, באווירה המשדרת חינוך מתוך אהבה, הכלה וסובלנות. ניכר כי הצוות החינוכי מלא מוטיבציה לפיתוח ייחודיות זו, דבר התורם למעשה החינוכי היום יומי, וממפגש עם הצוות ניתן היה להתרשם כי מעבר להיותו מקצועי ומגוון, הוא מפגין  חמימות ודאגה לרווחת התלמידים״.

 גם ההורים כמובן היו מרוצים מהשינוי לטובה בבית הספר, אולם, כאמור בשבוע שעבר, הם חשו שיורקים להם כביכול בפנים״. הודעה שהגיעה אליהם באמצעות הווטסאפ נמסר: ״הורים יקרים ערב טוב הערב (יום שני- ע.ב) התקיימה ישיבה בין נציגי וועד ההורים לאריה מיימון, ראש מינהל החינוך בעיריית אשדוד, והתבשרנו כי החל משנת הלימודים הבאה בית הספר יתפצל: חצי תלמידנו היקרים וחצי יינתן לילדי מהמגזר החרדי שעברו לגור ברובע. הודעה זו נפלה עלינו כרעם ביום בהיר. כנציגי הוועד הודענו לראש המינהל שאנחנו מתנגדים בכל תוקף להחלטת ראש העיר וביקשנו להיפגש עימו בדחיפות . הורים יקרים, זה הזמן שלנו להילחם על הבית, הרובע שמתחרד לא יהיה על חשבון ילדינו, ולכן אני מבקש מכל אחד ואחת מההורים, באם ראש העיר לא ישנה את דעתו כולנו כאיש אחד נצא למאבק חריף וקשוח עד לביטול הגזרה. כל האופציות למאבק יהיו חוקיות, אבל ללא פשרות. נציגי הוועד בכיתות יעדכנו אתכם על כל דבר בעניין, ונקווה שנצליח בדרך של דו שיח מכבד. אבל אם לא, חלילה נצטרך אתכם במאבק הצודק למען ילדינו ״כוחנו באחדותנו״.

אחת האמהות: ״לא לשינוי הזה פיללנו״

אחת האימהות ששניים מילדיה לומדים בבית הספר מספרת: ״ככה עשו גם בבית הספר ׳מירון׳ ובמקומות נוספים. בהתחלה מקבלים חצי בית ספר, ובמהרה נמצא את עצמנו בחוץ נשלחים למבנה אחר, בעוד בית הספר היפה שלנו יהיה חרדי. אין לי התנגדות שידאגו לתלמידים מהמגזר החרדי, אבל למה זה על חשבון הילדים שלנו?. אמרו שיבנו חומה באמצע להפריד, מה זה גטו? לא מקובל עלי. הצוות של בית הספר לא מוותר על אף תלמיד, לא משאיר אותם מאחור. מלמד כל ילד לפי הקצב שלו. הילד שלי התקדם פה מאוד, ואמור להשתתף באולימפיאדת מתמטיקה. יותר חשוב להם התלמידים החרדים שהגיעו לרובע. פה יש תלמידים גם מבתים חילוניים שמגיעים, וכל יום מתפללים תפילה שבבית ספר ממלכתי לא היו מתפללים. אני מתפללת שיהיה ׳ויהפוך׳ כמו בפורים, וההחלטה ההזויה הזו תשתנה. אם לא תבוטל ההחלטה הרעה הזו, נצא למאבק. לא נשתוק, ולא נקבל את הדין״.

יו״ר ועד ההורים: ״שני בתי ספר ברובע כבר נמסרו למגזר החרדי״

יו״ר ועד ההורים של ״יד שבתאי״ יוסי אסולין מסר בתגובה: ״בפגישה ביום שני של נציגי וועד הורים עם אריה מימון, התבשרנו על החלטת ראש העיר שבית הספר יחולק לשניים לטובת המגזר החרדי, מתוך טיעון כי יש צורך לדאוג גם לילדי המגזר החרדי . בית הספר ׳יד שבתאי׳  בשנתיים האחרונות הגדיל את נפח הפעילות. כמות התלמידים רק הולכת וגדלה, מצד אחד ומצד שני לאחר עבודה קשה גם הפך להיות בית ספר לאומנויות. הזוי בעיניי החלטת ראש העיר להפוך את בית הספר לפעילות חרדית. אציין גם שכבר שני בתי ספר ברובע נמסרו למגזר החרדי, כך שלא נשאר בית ספר אחד ברובע ליתר המגזרים. כולי תקווה שנצליח לשכנע את ראש העיר לבטל את ההחלטה. ובאם לא, וועד ההורים בשיתוף כלל ההורים נפעל בכל האמצעים לביטול ההחלטה״.

 מי נתן את ההוראה?

האם מדובר בהוראה פוליטית? לאור הבחירות המוניציפליות המתקרבות? ומדוע נתנו? האם כאשר בדצמבר 2021 החליטו להפוך את ׳יד שבתאי׳ לבית ספר אומנויות, לא ידעו על מצוקת המקום לתלמידים במגזר החרדי? אם ידעו ובכל זאת החליטו על הפיכת בית הספר לממלכתי דתי אומנותי אז מי נתן את ההוראה לשנות? זו שאלה שנשארת ככל הנראה ללא תשובה ברורה. כאשר החלו בסוף השבוע להעלות את הידיעה על החלוקה, נכתב באחת מקבוצות הווטסאפ ע״י אחד המשתתפים בקבוצה את התגובה הבאה ״אני הייתי בפגישה בה אבי (אמסלם. ע.ב) הבטיח בפה מלא שחלק מבית ספר ינתן לקהילת אברכים רובע ו׳ לתפילות שבת״. בשיחה עם סגן ראש העיר אבי אמסלם הוא הכחיש נמרצות וטען ״להד״ם״ (לא היו דברים מעולם). חזרנו בשיחה טלפונית לאותו כותב התגובה. ראשית שאלנו אותו אם הכוונה לאבי אמסלם״ ותשובתו הייתה ״את מכירה עוד איזה אבי שנותן הבטחות בעיר״? לדבריו כל מה שכתב נכון ואם אמסלם ירצה הוא יגיד לו את זה בפנים. ״הוא יודע בדיוק למה התכוונתי. ביצענו איזה דין ודברים ארוך איתו, בגלל זה אמרתי מה שאמרתי. התכוונתי לכל מילה שכתבתי״. בינתיים וועד והורי בית הספר ״יד שבתאי״ ממתינים בקוצר רוח להיפגש עם ראש העיר ד״ר יחיאל לסרי.

 ״ביום ראשון הקרוב 20‪.3, נקבע לנציגי הוועד פגישה אצל ראש מינהל החינוך אריה מימון. בינתיים אנחנו יושבים בשקט ומחכים לחכות עד שניפגש עם ראש העיר ונשמע ממנו. אבל בעירייה לא מחכים בשקט, כבר ביום חמישי שעבר היו בבית הספר מהנדסים לעשות מדידות ולבדוק איפה יחצו את בית הספר״.

סגן ראש העיר אלי נכט: ״החלטה אשר אינה עומדת בקנה אחד עם חזונה של אשדוד״

הסערה הציבורית בעקבות ההחלטה לחלק את בית הספר ׳יד שבתאי׳, הגיעה עד גבול אוקראינה שם פעל סגן ראש העיר עו״ד אלי נכט למען הפליטים. הוא פנה במכתב אל ראש מינהל החינוך אריה מימון, עם העתקים לראש העיר ד״ר יחיאל לסרי ומנכ״ל העירייה אילן בן עדי. במכתב עם הכותרת ״הקצאת מחציתו של בית הספר ׳יד שבתאי׳ לחינוך החרדי״, הוא קורא למימון לבטל את ההחלטה. במכתב בו הוא מזכיר את ההחלטה הקודמת להפוך את ח.מ.ד ׳יד שבתאי׳ לבית ספר לאומנויות הכרזה זו ״עודדה ושימחה הורים רבים אשר מעוניינים שילדיהם יקבלו חינוך במסגרת הנ״ל, וכן ייהנו מתוכנית האומנות אשר יציע בית הספר״. כן הוא מציין בהחלטה אטרקטיבית בעיניי ההורים, והדבר בא לידי ביטוי בכמות הרישום לבית הספר שגדלה. עו״ד נכט מתפלא על ההודעה שניתנה ע״י מימון להורים בדבר חלוקת בית הספר לחצות את בית הספר לשניים עם קירות גבס, וטענת ההורים כי ״רוצים לקחת את אולם הספורט של בית הספר ולהפוך אותו לבית מדרש, וכן למלא את רחבת בית הספר במבנים יבילים״.

עוד כותב עו״ד נכט ״החלטה זו נפלה על ההורים כרעם ביום בהיר, ואני סבור כי החלטה כזאת אינה סבירה ואינה מייצגת את כלל התושבים,  ואף נותנת עדיפות על למגזר מסוים על חשבון תושבי העיר״. לדבריו במידה ויחצו את שטח בית הספר, לא יישאר מקום לאומנויות והורים רבים יעזבו את בית הספר. כן הוא מציין שלדברי ההורים כבר אושר תקציב להפיכת בית הספר לאומנויות ויש שלט בו נכתב ״בית ספר לאומנויות ח.מ.ד  יד שבתאי אשדוד״.

 עו״ד נכט סבור לאור הנתונים כי ״מדובר בהחלטה אשר אינה עומדת בקנה אחד עם חזונה של אשדוד, לספק מרחבי למידה חדשניים לתלמידי העיר, כחלק מתפיסה פדגוגית המשלבת אסטרטגיות הוראה חדשניות המעצימות ומאפשרות תהליכי למידה ייחודיים, וזאת  כחלק משיפור מערכת החינוך בעיר. על כן, אני פונה אליך לפעול בכל האמצעים לביטול ההחלטה, על מנת לשפר ולטפח את בית הספר ׳יד שבתאי׳ לאומנויות במתכונתו הנוכחית״.

העירייה: ״נותנים פתרונות לכלל התושבים״

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: ״מינהל החינוך בעיריית אשדוד פועל בכלל הרובעים במטרה לתת פתרונו לכלל התושבים והכל בהתאם למבנים קיימים״.

אבי אמסלם, ממ״ק ראש העיר: ״על חלוקת בית הספר שמעתי ממכם״

ממ״ק ראש העיר, אבי אמסלם, אמר בתגובה כי ״ברובע ו׳ ישנו ציבור ספרדי גדול מאוד שממתין לפתרונות מצוקה כגון בית כנסת, גני ילדים ובית ספר. על החלוקה ופיצול בית הספר ׳יד שבתאי׳ שמעתי ע"י המדור שלכם ולא באופן רישמי ע"י ראש העיר. ברור ובמידה וקיימת נכונות לפצל את בית הספר, אדרוש פתרונות למצוקה של הציבור הספרדי.  אדגיש שלא נתתי הבטחה לשום אדם בעניין.  כמובן נשמח לסייע לכל פונה״.

גלבר ללסרי: "לאפשר לביה״ס להמשיך לגדול, לצמוח ולקדם מצוינות בתחום האומנות"

 גם חברת המועצה עו"ד הלן גלבר פנתה במכתב לראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, בנושא ההחלטה לחלק את בית הספר "יד שבתאי”, ובו היא מבקשת התערבות ד"ר לסרי להשאיר את בית הספר כבית ספר לאומנויות. עו"ד גלבר ביקשה מד"ר לסרי לעלות את הנושא לדיון במועצת העיר.

וכך כותבת עו"ד גלבר: כי בעקבות החלטת מינהל החינוך להפוך את בית הספר לבית ספר דתי לאומנויות, הורים רבים, מרחבי העיר, מיהרו לרשום ילדיהם על מנת שילמדו ויתמקצעו  בתחום האומנויות השונים ויפתחו את החוזקות של הילדים, כפי שהובטח ע"י העירייה, נכון להיום נרשמה צמיחה של כיתה נוספת בבית ספר והיד עוד נטויה. לדעתי, קיימת חשיבות רבה לפתיחת בתי ספר ייחודיים, המהווים חינוך ציבורי איכותי המאפשר בחירה התואמת ועונה על צרכי הילדים ועל השקפת העולם של ההורים. חינוך ציבורי מצוין נותן במה גם לכישוריהם הייחודיים של התלמידים, ומאפשר להם ולמוריהם להביא את עצמם לביטוי מיטבי. במיוחד בעת הזו, בה קיימת חשיבות לאוטונומיה ומימוש עצמי שבסופו יובילו למצוינות. כעיר מודרנית ומתקדמת עלינו לעודד ולהרחיב את הגיוון בהיצע השירותים החינוכיים,  אשר יאפשר לכל בית ספר מענה שונה, מיוחד, לצרכים הייחודיים של הקהילה והתלמידים”.

 עו"ד גלבר מבקשת מד"ר לסרי להתערב: "אבקש לקבל את התייחסותך והתערבותך לאפשר לבית ספר ׳יד שבתאי׳ להמשיך לגדול, לצמוח ולקדם מצוינות בתחום האומנות, בדיוק כפי שבית ספר שז"ר (בי"ס ממלכתי) מאפשר זאת לתלמידים ולהורים ובאופן מוצלח. פיצול ביה"ס לטובת המגזר החרדי יגרום להתנגדויות של ההורים ויחסום פיתוח וצמיחת ביה"ס בעתיד. במידה וקיים צורך במבנה לטובת המגזר החרדי,  יש למצוא מענה לא ע"ח ביה"ס שהוכר כבי"ס על- אזורי ממלכתי לאומנויות".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן