בית הזיקוק באשדוד גרם לזיהום אוויר: צפוי לקנס של כ-7 מיליון שקל

המשרד להגנת הסביבה לחברה על כוונתו להטיל עיצום כספי בגין הפרות שונות של תנאי היתר הפליטה וחריגות בדיגומי פתע ובניטור הרציף בארובות המפעל. כך עולה מידיעה שהתפרסמה באתר כלכליסט. שרון מרק:"המאבק הסביבתי של חבריי ושלי נושא פרי"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

ל״כלכליסט״ שפרסם את הפרטים נודע כי המשרד להגנת הסביבה הודיע ב-30 באוגוסט לבית הזיקוק באשדוד, שפוצל לאחרונה מחברת פז, על כוונתו להטיל עיצום כספי לפי חוק אוויר נקי, בסך 6.9 מיליון שקל, בגין הפרות שונות של תנאי היתר הפליטה וחריגות בדיגומי פתע ובניטור הרציף בארובות המפעל. לאחר שתקבל החברה הזדמנות להשמיע את טענותיה, ייתכן כי סכום העיצום יופחת לפי שיקול דעתו של המשרד להגנת הסביבה.

ההפרות המיוחסות לבית הזיקוק כוללות חריגות מערך הסף שנקבע בהיתר הפליטה למפעל עבור פליטת מזהמים המזיקים לבריאות ולסביבה בארובות המפעל.

בעבודה משותפת של המשרד להגנת הסביבה עם איגוד ערים אשדוד-חבל יבנה התגלו חריגות בפליטות פחמן חד חמצני (CO), גופרית דו חמצנית (SO2), חומרים אורגניים (TOC) וכן פליטת עשן שחור.

הסכום הסופי שיוטל על בית הזיקוק ייקבע רק בסיום ההליך בשבועות הקרובים, אך לא מדובר בפעם הראשונה שבה מתגלות חריגות בעקבות בדיקות בבית הזיקוק. בינואר 2020, כשבית הזיקוק עוד היה חלק מפז, הטיל המשרד להגנת הסביבה על החברה עיצום כספי בסך 906 אלף שקל, עקב הפרה של היתר הפליטה.

במשך שעה ארוכה בשנת 2017 נפלט עשן שחור מארובות המפעל, בשל קריסה של מערכת החשמל במפעל. עשן שחור מורכב מחלקיקי חומר בעירה ותוצרי נפט שנפלטים לאוויר כתוצאה משרפה. החלקיקים יכולים לחדור לעומק הריאות ולכלי הדם ולגרום למחלות שונות.

בפז בחרו בשנת 2020 לעתור לבית המשפט כדי לבטל את העיצום לאחר שטענה כי לא מדובר במחדל, אך משכו לבסוף את העתירה בעקבות המלצת השופטת ענת זינגר. בשנת 2017 הטיל המשרד להגנת הסביבה עיצום כספי בגובה 10.6 מיליון שקל על חברת פז בית זיקוק אשדוד, בשל הזרמת שפכים לים שהתבצעה בשנת 2013. סכום העיצום המקורי, לאור החלטת המשרד, הופחת דאז ב-45%.

בית הזיקוק באשדוד מדורג במקום השלישי ברשימת מדד ההשפעה הסביבתית לשנת 2021 של המשרד להגנת הסביבה המציגה לציבור את נתוני הסיכון הסביבתי הנשקפים ממפעלי התעשייה שבבעלות ציבורית וממשלתית. זאת, בין היתר בשל כמות פליטות והעברות לסביבה, חריגות בפליטות לאוויר שתועדו בשנת 2021 ושימוע שהתבצע לחברה בשנת 2022 בגין חריגות בפליטה לאוויר ואי דיווח על חריגות ותקלות כנדרש. בנוסף, לפי המשרד להגנת הסביבה, תועדו הפרות נוספות הכוללות חריגות והפרות תשתית בתחום הפליטות לאוויר, תחזוקה לקויה בתחום החומרים המסוכנים, וכן ניטור ודיווח שאינו עומד בדרישות.

מבית הזיקוק באשדוד נמסר בתגובה: "בית זיקוק אשדוד מחויב לשמירה על הסביבה, פועל על פי ההנחיות והתקנים המחמירים ביותר בנושא, ומשקיע לשם כך משאבים רבים. לפעילות החברה תפקיד משמעותי באספקת אנרגיה והבטחת ביטחון אנרגטי למשק הישראלי. החברה תלמד את הנושא ותשיב כמקובל ובמישרין למשרד להגנת הסביבה".

יו"ר איכות הסביבה בעיריית אשדוד לשעבר שרון מרק מסרה בתגובה: "המאבק הסביבתי של חבריי ושלי נושא פרי! אמנם סכום מגוחך לחברה וביחס לפגיעה בבריאות ובסביבה שלנו אבל נמשיך עד שיהיה פה אויר נקי. כזכור, בהיותי יו״ר ועדת איכות הסביבה ויחד עם פרופ׳ Adi Wolfson זיהינו חריגות בפליטות לאוויר אותן תיעדנו, שיגרתי רצף פניות לשרי הממשלה והעלנו את הנושא לסדר היום הציבורי. בשנת 2021 בעקבות כך התבצע שימוע לחברה בשנת 2022 בגין חריגות בפליטה לאוויר ואי דיווח על חריגות ותקלות כנדרש. ועכשיו זה. זו רק ההתחלה.. המאבק שלנו תושבי אשדוד ותושבי יבנה לאויר נקי בראשיתו. חרף אדישות ראש העיר הנוכחי לנושא והגברת הזיהום התעשייתי והימי כמו גם חומ״ס שנמצא בדרכו לאשדוד מחיפה – אמשיך מתוך מועצת העיר לפעול יחד עם חבריי אנשי מקצוע סביבה תקשורת ותושבים למען אויר נקי ובריאות הסביבה והתושבים"

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן