אחיי, גיבורי התהילה: אדווה ויקיר מנציחים את אחיהם, אביב ומשה

סרן אביב חקאני ז״ל, קצין המנהרות הראשון של אוגדת עזה, נהרג יחד עם ארבעת חייליו, בדרך לפיצוץ מנהרה בשנת 2004. סרן משה טרנטו ז״ל, קצין מנהרות אף הוא מאשדוד שהחליף אותו, נהרג שבעה חודשים אחרי, בנסיבות דומות. פגשנו את האחות של אביב ז"ל, אדווה (26) ואת אחיו של

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

אדווה אחותו של אביב חקאני ז"ל ויקיר אחיו שלך משה טרנטו ז"ל הכירו על רקע האסון שקרה להם ומאז הם מקיימים קשר ידידותי שנמשך עד היום, כבר 15 שנה. ״אנחנו עובדים בנמל התעופה ונהנים לפגוש אחד את השניה במשמרות״, הם מספרים.

על הדרך שבה שניהם התגייסו לאותה יחידה של אחיהם הם אומרים: ״שנינו היינו לבושים באותם המדים עם אותה כומתה ועם אותו תג יחידה״. ישבנו איתם בניסיון ללמוד איך הם מתמודדים עם האסון, השכול ואיבוד האח הגדול במשפחה בנסיבות טראגיות.

 יקיר, ספר לנו על משה

"משה שירת בחיל הנדסה קרבית, במרץ 2000. סיים בהצטיינות קורס מכ״ים וקורס קצינים. ב-2004 הוא נהרג בציר פילדלפי בקריסה של מנהרה שמצאו. אחרי כמה תפקידים פיקודיים, היה לו כבר תאריך ורצה להאריך את השירות. להחליף את אביב בתפקיד, ולהכנס במקומו. בעיניו זו היתה שליחות".

ומתי הוא קיבל את התפקיד, ״קצין המנהרות״ ?

"שבעה חודשים אחרי שאביב נהרג. השליחות שלו ארכה שבעה חודשים. משה נהרג בציר פילדלפי בקריסה של מנהרה שמצאו. יקיר ידע עוד בכיתה ב׳ (שנה אחרי שאחי התגייס) שהוא יתגייס לחיל הנדסה, וכבר בגיל צעיר מאוד ידע שימשיך בדרכו של אחיו, ולכן, היה ברור לו שיתגייס לאותה יחידה, (ידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות., היה חשוב לי להיות איפה שאחי היה, לראות מה שהוא ראה, לחיות את הדברים. אמנם אני צעיר ממנו ב-12 שנים, והצבא השתנה, אבל עדיין רציתי להיות כמוהו".

97757957

להתגייס לחיל הנדסה כמוהו ?

"כן. והתגייסתי לחיל הנדסה, מסלול לוחם, אחרי שסיימתי הפכתי להיות מדריך לוחמה ביחידת יהל״ם (ביחידה שאחי ואביב היו שייכים אליה, ממשה לפני שנהרגו״)".

איך הכרת את אדווה, אחות של אביב ?

"קודם כל, הכרתי אותה מהסיפורים של אחי אבל פגשתי אותה רק אחרי שאחי נהרג. היא הגיעה לשבעה".

לשיחה, מצטרפת אדווה, אחות של אביב ומאשרת את המפגש: ״אביב אח שלי, היה קצין המנהרות הראשון של אוגדת עזה. לפני כ-15 שנה אביב נהרג יחד עם ארבעת חייליו בדרך לפיצוץ מנהרה״.

איך הוא נהרג ?

״טיל אר. פי ג'י .פגע בהם והנגמ״ש שהיה מלא בטון חומר נפץ, התפוצץ לחלוטין".

 

אותם מדים, אותם ריחות

ספרי על הקשר בין משה, אחר של יקיר, לבין אביב ?

״לאחר שאביב נהרג, משה הופיע בבית, עם אותם המדים ואפילו עם אותם הריחות. נאמר לי שהוא מחליף את אביב בתפקיד בצבא. לאחר 7 חודשים התעוררתי לעוד רגע שחור בו הודיעו לי שמשה נהרג ובשבעה הכרתי את יקיר. והקשר החזק מטבע הדברים היה מתבקש״.

איך הודיעו לך על נפילתו של אביב, אחיך ?

״הייתי בבית עם אמא. אמא הרגישה שקורה משהו וביקשה מכולם להגיע״.

96797597595

יקיר, איך לך הודיעו על משה ?

״הייתי בן 2 וקיבלתי את ההודעה שהייתי בבית עם אחותי ואמא שלי״.

מה אתה אומר על נושא המנהרות?

"״במדינה, ההתחממות בגדה, והאיום של המנהרות התגלה רק לפני כמה שנים, כש״בצוק איתן״ חשפו כמה מהן. המנהרות היו קיימות הרבה מאוד זמן.

מתי אביב ומשה הכי חסרים לכם ?

אדווה: ״אביב חסר לי כל יום. בחגים ובאירועים משפחתיים יותר. אפילו סתם לדבר״

יקיר: ״אחי הכי חסר לי בעיקר בשבתות ובחגים, בבית של ההורים. האמת ? בכל של משמעותי בחיים. בין אם זה שיצאתי לטייל בעולם, או כשיצאתי לעצמאות, ונרשמתי ללימודים״.

עמותת ״אור למשפחות״

״אור למשפחות״, הוקמה במטרה לחזק הורים שאיבדו את ילדיהם במערכות ישראל. העמותה מזמנת להורים חוויות מעצימות. הם נוסעים לחו״ל, משתתפים במסיבות, שומעים הרצאות, נהנים מקונצרטים והופעות ועוד. כל זאת ועוד, ובלבד ״שיצאו מהבית ויהנו. שיצאו מהחושך לאור״, כך הסבירה לנו גונדרס, על מטרת העמותה. העמותה הוקמה ב-2008. בתחילת דרכה טיפלה בחמש משפחות ונכון להיום יש 3500 בתי אב ו-1500 אחים.

עירית, את הכרת את אביב חקאני ומשה טרנטו ?

״העמותה הוקמה בעקבות סיפור הנפילה של משה טרנטו. נבחרנו לחפש קצין שיחליף את אביב. כשמשה הגיע אליי לראיון, הוחלט פה אחד, שאין מי שיעשה את התפקיד טוב יותר ממשה״.

אתם נוסעים לחופשות בחו״ל, מקיימים ערבי הצדעה, קונצרטים, הופעות, מאין התקציב ?

״הכל, הכל בהתנדבות. זה המקום אולי לציין, אחת ולתמיד: אני לא מקבלת שום תקציב. ההיפך, במקום שיחבקו אותנו, נלחמים בנו. אבל אני מתגברת על כל הקשיים. יש לנו נשמה, רוח, אהבה, נתינה, להורים האלו, ששכלו את יקיריהם. הכל בהתנדבות. כל העולם עוזר, והמדינה לא. זה עצוב. אני לא רוצה לרכל".

ספרי על מקרים יוצאי דופן.

"היתה אמא אחת, שבמשך 12 שנה לא פתחה את התריסים בבית. שקעה בחושך, אני הגעתי והגפתי את התריסים. אני עושה פן לאימהות״.

את גם שותפה לעמותת ״אור לדרום״ בחסותו של שמעון צרפתי.

״כן, תדגישי את האדם הנפלא הזה. זו השנה השניה ברציפות. אני זקוקה לאנשים כמוהו. בימי שגרה כולנו שמחים ולא זקוקים, אך בימים כמו שרק חוויתם, אני צריכה חסויות, הכל בלי עזרה של אף מוסד״.

מה החזון שלך ?

״תקוה, תקוה, ותקוה. תראי, אנשים קמלים, אנשים ששכלו את יקירהם נמצאים בחושך מוחלט. אנחנו האור שלהם. אני עושה הכל לשם שמיים. ומי שרואה מוקיר לנו תודה. אסיים במשפט שמנחה אותי לאורך כל הדרך: ״אוזן שומעת ועין רואה, וכל מעשייך למעלה נכתבים״. אני יודעת שאני עושה את הדבר הקדוש ביותר. אני והצוות שלו. הכל למען המשפחות שנתנו, הקריבו את היקר להם מכול, למען מדינת ישראל. ובהזדמנות זו אני מאחלת חג עצמאות 71 שמח למדינת ישראל, אהבה, אחווה ועזרה הדדית״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן