פרויקט התחבורה הציבורית יצא לדרך

ביום שישי שעבר נחנך פרויקט התחבורה הירוקה באשדוד, בנסיעה חגיגית וראשונה של האוטובוסים החשמליים בעיר. במסגרת הפרויקט 23 קווים יחצו את אשדוד בתדירות של כ-5 אוטובוסים בשעה. חלק מהקווים בוטלו וחלקם שונו. מתוך צי האוטובוסים 25 מהם חשמליים. ד"ר לסרי: "זה יום חג לתושבי אשדוד". לצד החגיגיות לא מעט תושבים טענו כנגד השינויים בקווים

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

תכינו את הרב-קו פרויקט התחבורה הציבורית הירוקה יצא לדרך. ביום שישי 21.1.22 יצא עם הנסיעה הראשונה של אוטובוס חשמלי. בנסיעה החגיגות השתתפו בין היתר ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, האיש שנלחם על הפרויקט למרות כל ההתנגדויות,  סגן ראש העיר אינג' שמעון כצנלסון ( שהיה בקדנציה הקודמת באופוזיציה והתנגד לפרויקט), חברי מועצה ואישי ציבור. חסרו באירוע שאר חברי מועצת העיר וסגניו האחרים של ראש העיר. 

ד"ר לסרי " היום אנחנו עושים הסטוריה קטנה"

 ראש העיר ד"ר לסרי נראה שמח כחתן ביום חתונתו: "היום אנחנו עושים היסטוריה קטנה באשדוד. יוצאים לדרך עם פרויקט התחבורה הציבורית הירוקה שהאמנו בו מתחילת הדרך בעיריית אשדוד עוד לפני 9 שנים כשזכינו בקול קורא והתחלנו בתכנון. זה פרויקט מאוד מורכב ומקיף שגרם לא מעט סבל לתושבי העיר אבל התוצאה היום יוצאת מהכלל, תשתיות נהדרות, מהמתקדמות ביותר במדינת ישראל. היום אנחנו יוצאים לדרך עם הפרויקט עצמו עם קווים חדשים ועם אוטובוסים חשמליים. תחבורה לא רק נגישה ויעילה אלא גם ירוקה".

ד"ר לסרי הביע תקווה כי הפרויקט התחבורתי באשדוד "ישמש דוגמה לרשויות מקומיות אחרות במדינה. אנחנו חלוצים במדינה להעניק לתושבים שלנו תחבורה ציבורית מקיפה מהזמינות והגמישות והצד הירוק. חג שמח ובהצלחה אשדוד".

 מדובר בפרויקט "מטרו בס" שהחליפה את השם המקורי "הגל הירוק" אשר משנה את מפת התחבורה באשדוד ולדברי העירייה משדרג את רמת השירות לציבור משתמשי התחבורה הציבורית. 

במסגרת הפרויקט, חברת "אלקטרה אפיקים" תפעיל באשדוד 23 קווי אורך ורוחב משודרגים, שלדברי העירייה יקצרו משמעותית את משך הנסיעה ויפעלו בתדירות מתוגברת, של חמישה אוטובוסים בשעה בממוצע. הקווים יופעלו במסלולים מותאמים לצרכי התושבים, ויאפשרו החלפת קווים וקיצור זמן הנסיעה, מנקודת המוצא אל היעד, תוך חיבור טוב יותר משכונות העיר אל מוקדי הביקוש.

הקווים יחצו את העיר אשדוד בצירי ההעדפה המרכזיים בעיר (נת"צים), בשדרות הרצל, בגין וז'בוטינסקי, שנחנך לאחרונה. השירות המשודרג יחבר בין מסוף ריביירה בדרום, עם אזור התעשייה או הנמל בצפון העיר, ובין המרינה והתחנה המרכזית במערב עם תחנת הרכבת "אשדוד עד הלום" ומתחם ביג במזרח העיר.

במסגרת הרה-ארגון יופעלו בעיר כ-2000 נסיעות ביום, שיבוצעו באמצעות שני קווים חדשים (קו 1 מגן העיר לתחנת הרכבת וקו 6 בין התחנה המרכזית ואזור התעשייה), 13 קווים במסלול משודרג, וקווים בתדירות מתוגברת של שמונה אוטובוסים בשעה בשעות השיא (קו 1, קווים 5 החדש ו-9, בין תחנת הרכבת למסוף בני ברית, קו 10 ממסוף הריביירה לאזור התעשייה ועוד). בנוסף ישופר משמעותית שירות התחבורה הציבורית אל בית החולים, תחנות הרכבת, מתחם BIG, אזור המרינה, אזור התעשייה, מתחם סטאר-סנטר, שוק אשדוד, חוף לידו וחוף ריברייה והמכללה להנדסה ע"ש סמי שמעון (SCE).וכן יוצבו 30 תחנות אוטובוס חדשות וחכמות לאורך התוואי, יוקם מרכז בקרה טכנולוגי מתקדם, יסומנו מעברי חצייה ופסי האטה בקרבת התחנות, לשמירה על בטיחות משתמשי הדרך ותיחנך תחנה מרכזית משנית, בין שדרות בני ברית לרובע ב' וג' באשדוד.

בקרוב יפתח מסוף אוטובוסים חשמליים, בסמוך למרכז BIG ולתחנת הרכבת "עד הלום". המסוף יכלול 31 עמדות הטענה לאוטובוסים חשמליים, שישמשו את האוטובוסים החשמליים

מהנסיעה באוטובוס החשמלי הגיעו המשתתפים למטה השליטה של התחבורה הציבורית אשר נמצא במוקד העירוני ומנוהל על ידי מנהל המוקד עו״ד דוד דבש וצוותו. במוקד העירוני, קיבלו הנוכחים סקירה והדגמה מוחשית לטיפול בעומסי התעבורה בעיר. בסיום הודה ד"ר לסרי לכל העושים במלאכה. " אני מודה לעובדי העירייה ולמנכ״ל העירייה שפיקד על הפרויקט הזה. הפרויקט בוצע  ברמה גבוהה וזה תודות למנהיגות של מנכ״ל העירייה וכן הפרוייקטור אלמוג הפטבי שעשה עבודה מצוינת, דוד דבש מנהל המוקד, סניה נטל אחריות להפעלת האוטובוסים מול ״אפיקים״. המשנה למנכ״ל העירייה דינה בר אולפן הובילה את הקמפיין לפרטי פרטים ודאגה לתת מענה לכל אוכלוסייה בעיר. תודה לכולם״

. גם שרת התחבורה חברת הכנסת מירב מיכאלי בירכה את אשדוד ביום חגה. "לאחרונה קיימתי ביקור מקצועי בעיר, במסגרתו פגשתי את תושבי ותושבות אשדוד, הקשבתי לצרכים ולפערים ושמעתי מגורמי המקצוע במשרד ובעירייה מה אפשר לעשות למענכם. מיד ניגשנו לעבודה ופעלנו לשפר את התחבורה הציבורית בעיר כמה שיותר מהר – תגברנו אוטובוסים, ייעלנו מסלולים, שילבנו תחבורה ירוקה ומתקדמת והבאנו את אשדוד להיות חלק מרשימת הערים שלוקחות חלק במהפכת התחבורה הציבורית כאלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי קיים קשר הדוק בין תחבורה לסביבה ומחובתנו כמשרד התחבורה לקדם תחבורה ירוקה ולאפשר תחבורה ציבורית טובה שמשרתת את כולם וכולן"

למרות הביקורות נוע ינוע

הפרויקט החל לפני כעשור כזכור, בשנת 2012 זכתה עיריית אשדוד ב״קול קורא״ של משרד התחבורה לעיר חכמה ופרויקט תחבורה גדול. בעוד ראשי ערים העדיפו לא להיכנס לפרויקט ד"ר לסרי האמין בפרויקט ולא נרתע גם מהביקורת הרבה. הפרויקט זכה לקיתונות של ביקורת הן מהתקשורת, חברי האופוזיציה במועצת העיר ותושבים רבים שזעמו על העבודות והשינויים וגם הפקקים הרבים.  ב-2019 גם מבקר המדינה דאז, יוסף שפירא , נדרש לפרויקט והוציא דו"ח הכולל ממצאים חמורים וקשים  לכאורה בנוגע לניהול פרויקט התחבורה "הגל הירוק" באשדוד, הוא כולל המלצה להטיל חיוב כספי על ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי ועל מנכ"ל העירייה אילן בן עדי.העירייה  הגישה  בגץ נגד משרד מבקר המדינה. אולם בעצת בית המשפט משכה העירייה את הבג"ץ. 

אבל לא כולם קיבלו בברכה את בשורת השינויים בתחבורה. תושבים רבים כתבו ברשתות החברתיות. כל למשל גלית ספיר כתבה בקבוצה " כל מה שמפריע לי באשדוד" : " זה אמיתי שביטלו את קו 15??? איך מגיעים מאיזור ו׳ לכיכר בן עמי עכשיו ?? מה החלופות? זה לא אמיתי".  וכותבת עדה בן סימון: "שכנה שפגשתי עולה חדשה משעה 7 בבוקר מסתובבת בחוץ שואלת נהגים מי מגיע לרובע יא אף אחד לא יודע לענות לה לבסוף התייאשה ונסעה לתחנה מרכזית וקיבלה חוברת מסכנה לא מבינה כלום בושה וחרפה והיא עוד בקושי הולכת מה יעשו קשישים ומוגבלים למה אין נציגים ליד התחנות שיסבירו ????".

כותב חגי ברוק:" עירייה נורמאלית הייתה מציבה ליד תחנות האוטובוסים סטודנטיות דיילות לשבוע בלבד, כדי לידע את הנוסעים בשינויי התחבורה העירונית.( מאחר והראש לא עובד) נותנים לאזרחים לסבול."

 אנשים יצאו מבולבלים מהשינויים. כן נטען כי ההסברה לקראת התחלת הפרויקט הייתה קצרה. על כך השיב ד"ר לסרי במהלך הנסיעה באוטובוס החשמלי: "נעשה פה מהלך הסברתי מקיף ועמוק, באופן הכי אובייקטיבי. זה הקמפיין הכי יעיל ומקיף שעשינו בעשור האחרון. כל תושב קיבל אתמול מסרון עם תכונית הקוים לרובע שלו ותוכנית הקווים העירונית. לוקח זמן להטמיע קמפיינים. ייקח זמן עד שהתושבים יתרגלו וילמדו את השינוי, לא שבוע ושבועיים, זה חודשים אבל היציאה הייתה הכי מקצועית ברמה הכי גבוהה ביותר. אין תושב שלא קיבל מסרון. לא כולם דיגיטליים אז לכן גם חולקו ידנית עלונים בימים האחרונים". מנכ"ל אלקטרה אפיקים הוסיף התייחס לעניין ואמר: "אנחנו מכירים ויודעים על הבעית שבשבועות הראשונים, שמעתי את השאלות. אני מבטיח שנהיה קשובים לתושבים, כרגע הגיעה תושבת וכעסה וישבנו והסברנו לה. חשוב שאנשים יבינו את הקווים אחנו עובדים עם הציבור הדתי ונגיע לכל תושב, נעשתה פה עבודה גדולה כדי שהתושבים יזכו בזה ורוצים לראות את האושר ולא את הכעס, אבל זה קורה תמיד בשבוע הראשון".

צל"ש או טרש? | יוסי אסולין

קשה היה שלא להבחין בניצוץ של ניצחון אישי קטן בעיניו של ראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, בשעה שהכריז על "חג שמח והיסטורי" לאשדוד על חנוכת קו התחבורה הירוקה החדש, שבנייתו ארכה 6 שנים. הזמן: שישי בבוקר. המיקום: אוטובוס חשמלי ראשון שנע על ציר התחבורה הירוקה, שחוצה את רחוב הרצל ומנחם בגין בואכה לרכבת. החל מיום ראשון ינועו על הקו הזה אוטובוסים חשמליים שאמורים לשפר מקצה לקצה את התחבורה הציבורית בעיר. האם זה סיפור הצלחה או כישלון? ימים יגידו.

על המילים "חג שמח והיסטורי" לאשדוד חזר על זה ד"ר לסרי מול העיתונאים והצלמים, שליוו את ראש העיר באוטובוס מספר פעמים. הפרויקט הזה, חייבים לומר, כולו מונח לו על הגב. לטוב ולרע. הוא הוביל דחף ונתן את כל כולו לפרויקט הזה. מבחינתו היה זה הפרויקט הגדול אחרי שהוביל את הקמתו של בית החולים בעיר.. התלוויתי לסיור הזה והזכרתי לד"ר לסרי את הידיעה הראשונה שפרסמתי ב"השבוע באשדוד" ובאתר 'אשדוד10' על תחילת העבודות.

מעטים בעיר הבינו במה מדובר, וכל ההסברה על שלטי רחוב שהודיעו על פרויקט כלשהו שזכה לשם REWAY נחת עליהם ברעם ביום בהיר, רובם לא הבינו במה מדובר. חלקם סברו כי מדובר ברשת של חדרי כושר שבאה לעיר. מאוחר יותר, אגב, הודה לסרי כי היה כישלון הסברתי. בהמשך זה כבר היה סיפור אחר. ההסברה הייתה יותר ממוקדת. הבעיה הגדולה הייתה שלא היה שיתוף של הציבור, ולא הבנה שכדאי שהם יבינו במה מדובר ואפילו לתכנן איתם מהלכים. אחרי הכל תחילת העבודות לוו בחסימת צירים ראשיים, כריתת עצים, בלבול שלם של נהגים והכי חמור, פקקי ענק. פקקים בתוך העיר ומחוצה לו. אמרתי לו אז, שהוא לוקח סיכון גדול. זה היה שנתיים לפני הבחירות, ולהגיע ליום הבחירות עם זעם של תושבים תקועים בפקקים וכבישים חסומים זה מסכן את בחירתו והוא עלול לשלם בכיסאו. הזכרתי ללסרי בסיור את מה שענה לי אז. "אני רץ עם החזון שלי בו אני מאמין גם במחיר פוליטי. אני סבור שהפרויקט הזה נחוץ חשוב לדורות הבאים". הוא חייך ועיניו נצצו עוד יותר. 6 שניםלאחר אותם פקקים וזעם ציבורי גדול ופוליטיקאים שלחצו וזעמו וכעסו, וכמעט גרם להפלתו בבחירות, שנתיים לאחר תחילת העבודות, בבחירות 2018 אותם צלח את הבחירות הוא ישב בתוך האוטובוס מוקף עיתנואים ונציגי חברת אפיקים עם אושר גדול בפניו, כאומר "שיחקתי אותה". 

תחילתו של הסיפור בשנת 2011 עת פרסמו משרד התחבורה ומשרד האוצר קול קורא "לבחירת רשות מקומית שתשמש עיר מודל למערכת תחבורה בת-קיימא". עיריית אשדוד נבחרה מבין 17 רשויות שנענו לקול קורא, ובו הן נדרשו להציג תכנית שתציע ותיישם תפיסה כוללת לפיתוח תחבורתי בר קיימה. העיר שתוכניתה תיבחר תזכה למימון מהממשלה לביצוע העבודות הנדרשות ליישומה. עיריית אשדוד נבחרה. מטרת התוכנית שהגישה עיריית אשדוד הייתה להביא לידי שיפור משמעותי בתשתיות התחבורה הציבורית בעיר, על ידי יצירת צירי העדפה לתחבורה ציבורית ותשתיות להולכי רגל, ושילובם של אמצעים נוספים, כמו אופניים ואופניים חשמליים, ופרויקטים נוספים לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית ותחבורה מקיימת ולצמצום השימוש ברכב פרטי. בינואר 2014 חתמו משרד התחבורה ועיריית אשדוד על הסכם התקשרות לביצוע הפרויקט. הפרויקט של משרד התחבורה כך נקבע יעלה כחצי מיליארד שקלים. במהלך הפרויקט הוקמו יותר מ-100 תחנות אוטובוס חדשות לאורך צירי קווי ה-BRT ושודרגו יותר מ-200 תחנות בכל רחבי העיר. התחנה המרכזית תשודרג ותכלול הקמת סככות חדשות לקווי האוטובוסים. כמו כן יוקם מסוף אוטובוסים חדש בעיר.

כל הטוב הזה, נתקל בעויינות כבדה וברשתות החברתיות לסרי הותקף אישית וקראו לו להתפטר מראשות העיר, גידופים השמצות קשות מאוד ומה לא. דובר העירייה, אדי בנחמו, שקרא את מה שנכתב הגיב אז על מה שקורה ברשתות בפוסט: "..אני אומנם משמש כדובר העירייה אבל בראש ובראשונה אני תושב העיר הקנאי לשמה הטוב, אוהב אותה ורוצה לראותה עולה ופורחת. לצערי בימים האחרונים השפה ברשת אינה מכובדת ואינה מכבדת לא את הכותב, לא את הקורא ולא את עירנו היפה ולדאבונם של רבים מהתושבים אנו נתפסים כחברה רדודה ביותר. ביקורת נדרשת ומחויבת בחברה דמוקרטית אך איש לא קבע כי בשם הביקורת מותר להתנסח בבוטות. כוחה של ביקורת בשפתה הנוקבת אבל הראויה. כוחה של ביקורת היא בהצגת אלטרנטיבה, רעיונות והצעות ייעול. סתם להשתלח ולירות לכל עבר, ולא משנה מה תהיה הסיבה, אינו מעשה ראוי". 

ובנחמו צודק ביקורת בונה ולא הורסת, וככזו ביום הזה שבו ד"ר לסרי מכריז על 'יום חג היסטורי' צריך לאפשר לו להנות מאותם רגעי חסד, לאחר שנשא על גבו כזו מטלה, אותה החל לפני הבחירות וכמעט שילם בכסאו, אגב בניגוד מוחלט לדעתם של כל מקורביו, שהתחננו אליו להתחיל בעבודות לאחר הבחירות. הוא סירב והמשיך ודחף.
האם הפרויקט הזה שנחנך היום יביא את הגאולה מפקקים?, האם יביא את היעילות התחבורתית? האם תושבי אשדוד ייהנו מזרימה מהירה של תחבורה ציבורית? את זה רק ימים יגידו. מותר יהיה לבקר ולכתוב. צריך להמתין. אם יהיה מדובר בהצלחה צריך להדביק אותה לראש העיר, אם זה יתברר ככישלון חרוץ, ד"ר לסרי יצטרך לקבל את זה על עצמו ולשאת באחריות. כפי שכבר נאמר : זה סיפור של טר"ש או צל"ש.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן