תושבים באשדוד סובלים כמעט כל לילה: ״נחנקים מזיהום האוויר״

תלונות רבות של תושבי אשדוד על ריחות רעים שמקורם בזיהום האוויר הגורם לחלק מהתושבים להרגיש רע ולסבול מקשיי נשימה. אחת מהן, אילנה מספרת כי היא אישה בריאה אבל חשה קשיי נשימה: ״נבהלתי, חששתי שנדבקתי בקורונה״. למרות תלונות רבות לכל הגורמים זיהום האוויר בעיר הולך ומתגבר. כזכור לפני מספר חודשים פורסמה באשדוד10 כתבה על עלייה המדאיגה בזיהום האוויר בעיר ועל עלייה במספר הסובלים כתוצאה מהחריגות. המשרד להגנת הסביבה הבטיח תחנות חדשות, אך בינתיים נשארנו ללא תחנות ניטור ועם הבנזן ושאר מזהמי האוויר. רינה מגן ואלכס פנוב מסיעת ׳אשדודים׳ פנו במכתב לחברת הכנסת מיקי חיימוביץ יו״ר איכות סביבה בכנסת. ובינתיים התושבים נחנקים

צילום: עיריית אשדוד
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

אשדוד על מפת זיהום האוויר. זו לא בשורה חדשה. אך במקום לשנות ולטפל במצב דומה שרמת הזיהום ומקורותיה רק מתרבים. לאחרונה התרבו תלונות תושבי העיר על ריחות רעים אשר חודרים לבתים וגורמים מעבר למטרד ריח רע, גם לחלק מהאנשים להרגיש רג עם תופעות של קשיי נשימה וצריבות בעיניים. ולא רק לאותם אנשים עם מחלות ריאות הרגישים יותר.

"פחדתי שקיבלתי קורונה"

מספרת אחת התושבות, אילנה המתגוררת ברובע י׳: ״זה בלתי נסבל. פתאום התחלתי לקבל גלי ריח נורא של גז. גם כשסוגרים את כל החלונות בבבית הריח חודר וחונק את הגרון והנשימה. באחדת הפעמים התחלתי להרגיש רע והיה לי קושי בנשימה, על אף שאני אדם בריא, ולא חולת אסתמה. פשוט נבהלתי חששתי שנדבקתי בקורונה. אחר כך התברר שזה תופעה שכולם מרגישים ולא מדובר בתופעה חד פעמית. יום אחד היה ריח חריף של גז. הייתי בטוחה שיש דליפת גז מהבלוני גז. התקשרתי לחברת הגז. הם לא הגיעו כי ידעו על הזיהום אוויר שגורם לריח חריף״. לדברי אילנה היא ותושבים נוספים פנו לא פעם והתלוננו על מטרד הריח וזיהום האוויר. ״מורחים אותנו בתירוצים. אחד אומר שמישהו שורף נחושת, שני טוען שאין. אמרו לי להתקשר ברגע שהמפגע ריח מתחיל. ביום שני השבוע התחיל ומיד דיווחתי. ענו לי שעוד תושבים התלוננו וששלחו פקחים לנסות למצוא את מקור הריח. אבל נכון לעכשיו אנחנו נחנקים. ואם אני אישה בריאה לא יכולה לנשום אז מה יגידו אנשים עם אסתמה שגם ככה סובלים?!״ היא שואלת.

ח"כ חיימוביץ' בביקור באשדוד

״מרגישים שמישהו ריסס אותך בפליט כלשהו״

בכתבה בנושא שפורסמה בחודש מרץ 2020 בעיתון ״השבוע באשדוד״ נטען על עלייה חריגה בזיהום האוויר בעיר ועל מצוקת התושבים. בכתבה מצוטטת כתבה בחדשות תאגיד כאן 11 של יפעת גליק, בה  משתפים תושבים מאשדוד ומניר גלים הגרים בקרבת אשדוד על מה שעובר עליהם. מספרת אם לילד שסובל מאסתמה מגיל חצי שנה, כי הדבר הראשון שהרופא אמר לה ״טוב בסדר, הוא ילד אשדודי טבעי שהוא יסבול מבעיות נשימה״. תושב אחר אומר ״מישהו מפקיר את התושבים״. התושבים מספרים כי ״יש ערבים שאנחנו פשוט סוגרים את כל החלונות בבית״. רצף החריגות גרם לזעם התושבים. מדובר על  חריגה 5428 אחוז מעל התקן. יונתן בן דוד מניר גלים הקרוב לאזור התעשייה מספר בכתבה: ״אני ידעתי שיש פה בעיות, אבל לא בהיקפים כאלה ולא בתדירות הזאת״. כמו כן, צויין שמדובר באזור תעשייה מאסיבי וכן גם על זיהום מאוניות הבאות לנמל ופולטות סולר שרוף וכמובן המפעלים המזהמים. לדברי התושבים ״גל הריח ממפעלים מזהמים שיכול להיות בעוצמות חזקות הגורמות לחנק, צריבה בעיניים וסחרור. מרגישים שמישהו ריסס אותך בפליט כלשהו״.

בלחץ תושבים במשך השנים האחרונות המשרד להגנת הסביבה יזם התקנת תחנת ניטור‫, אולם מרבית הניידות  לא מנטרלות חומרים אורגניים‫. אחד החומרים הוא בנזן הידוע כמסרטן‫.  פרופסור להנדסה כימית,עדי וולפסון, המתמחה בנושאי איכות הסביבה ״ בנזון הוא חו מזהם בכל ריכוז״ הוא אומר ומוסיף כי המדינה החליטה שמותר לחרוג מהתקן 7 ימים בשנה״ עם השנים הוסיפו כל מיני הקלות״. המדינה מתירה לחרוג מתקן הבנזן המסרטן. אולם בשנת 2019 היו 27 חריגות ובשנת 2020 כבר נרשמו על ההתחלה 3 חריגות התוצאה לכאורה, כך נטען בכתבה כשיש חריגות יש עלייה במספר האנשים שמגיעים למיון. בכתבה מביאים נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדצמבר 2019 שהאשדודים חיים פחות וכי בבדיקה של סיבות המוות בקרב תושבים בני 45 ומעלה  

נמצא כי שיעורי התמותה מסרטן גבוהים מן הממוצע הארצי‫. באותה תקופה ניידת 2 שניטרה באזור התעשייה נעלמה והדבר קומם את התושבים עוד יותר‫. בכתבה  הגיב המשרד

להגנת הסביבה והבטיח‫, בין היתר כי תוחזר הניידת שנלקחה ואיתה עוד ניידת‫.

״לנשום אוויר נקי״

פניית תושבים רבים וחריגות בנזן אל סיעת ״אשדודים״ גרמה לרינה מגן‫, נציגת אשדודים בוועדת איכות הסביבה ולאלכס פנוב נציג הסיעה בוועדת תחבורה לפנות במכתב לחברת הכנסת מיקי חיימוביץ יו״ר הוועדה להגנת הסביבה בכנסת‫. בין היתר הם כותבים‫: ״זו תקופה ארוכה שתושבים רבים פונים אלינו סביב סוגיית זיהום האוויר וחריגות הבנזן באשדוד‫…״‫. כן נכתב כי אשדוד שוכנת דרומית לאחד מתושבי התעשיה הגדולים בארץ‫: עורף הנמל‫, אגן כימיקליים‫, בז״ן‫, נובל אנרג׳‫, דלק פי גלילות ועוד שוכנים באיזור התעשייה הצפוני‫. למרות עומס של מקורות זיהום תעשייתים‫, מרבית תחנות הניטור באזור אשדוד לא מנטרות חומרים אורגאניים ובעיקר בזמן שהוכח כמסרטן‫. חשוב לציין כי אף על פי שנעשו חקירות‫, שימועים והוצאת צווים כנגד המפעלים המזהמים לאורך השנים‫- עדיין אין ניטור רציף ואיכותי ואין שיוך מקורות תקין״ כמו כן נטען כי המשרד להגנת הסביבה ״דיווח על תחנות חדשות שיוקמו בתוך העיר ובאיזור התעשייה על מנת לנטר מזהמים‫, אך נכון לעכשיו בתחנה היחידה שמנטרת בנזן ניידת 2 בכל פעם בה הניטור מראה חריגות בנזן גבוהות באופן מסוכן נקודתית‫, התחנה מיד יוצאת משימוש‫, כך שהחישוב היומי נשאר ללא ׳ חריגות׳״‫.

חשוב לציין כי בפברואר האחרון‫, לפני בחירות שלישיות לכנסת‫, הגיעו לאשדוד חברות הכנסת  מיקי חיימוביץ  ואורית פרקש הכהן בנוגע למאבק נגד הבנייה בחוף‫. חה״כ חיימוביץ  הזדעזעה כאשר קיבלה מהפעילים באשדוד אינפורמציה, לגבי הסגירה של יחידת ניתור ערכי האויר בניר גלים, לצורך תחזוקה בעקבות הדיווחים החוזרים ונשנים ועל רמת החריגות הגבוהות של הבנזן המתועדות ברמות של עד אלפי ומאות אחוזים. חברת הכנסת גילתה חוסר נחת מובהק ותדהמה, כאשר שמעה ממקור ראשון כי יחידת ניתור האויר אינה פעילה פתאום ״בגלל תחזוקה״!  וסיפרה  כי פנתה באופן אישי פנתה בנושא למנכל משרד איכות הסביבה גיא סמט, ודרשה בדיקה בעקבות רמות הבנזן החריגות באשדוד‫, והבטיחה לטפל בנושא‫. אולי עכשיו כשבחירות מספר 4 לכנסת בפתח משהו יזוז לטובה‫.

צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

מנכ״לית איגוד ערים לאיכות הסביבה ד״ר ענת רוזן‫: ״כל התלונות נבדקות״

ד״ר ענת רוזן‫, מנכל״ית איגוד איכות הסביבה מסרה בתגובה כי ״כל התלונות שמגיעות לאיגוד נבדקות והפונה/מוקד מקבלים תשובה.

לגבי הבנזן

ישנן בעיר 3 תחנות הדוגמות בנזן וכל הערכים שבהן עומדים בתקן.

את נתוני התחנות אפשר לראות גם בזמן אמת באתר שכתובתו https://www.svivaaqm.net/

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן