שערוריית זיהום האוויר באשדוד: חריגות קיצוניות בזיהום, ומחלות נשימה לילדים

באחרונה נרשמה עלייה מדאיגה במדד זיהום האוויר באשדוד. בנוסף, מכשיר לניטור שהוצב באזור התעשייה הצפוני ונטרל את רמת זיהום האוויר, נעלם באופן מפתיע. תושבים: "מישהו מפקיר אותנו, יש ימים שאנחנו פשוט סוגרים את כל החלונות בבית״

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

זו לא תופעה חדשה באשדוד שתושביה סובלים כבר שנים מזיהום אוויר מתמשך, שמקורו ממפעלים מזהמים. לאחרונה נמצאו רמות זיהום גבוהות מהרגיל. לטענת תושבים מדובר בתופעה חוזרת. לאחר שהחלו להגיע תלונות בנושא נלקחה ניידת לניטור רמות זיהום האוויר שהוצבה דרך קבע באזור התעשייה הצפוני.
בכתבה ב׳כאן 11׳ של הכתבת יפעת גליק, משתפים תושבים מאשדוד ומניר גלים הגרים בקרבת אשדוד על מה שעובר עליהם. מספרת אם לילד שסובל מאסתמה מגיל חצי שנה כי הדבר הראשון שהרופא אמר לה ״טוב בסדר, הוא ילד אשדודי טבעי שהוא יסבול מבעיות נשימה״. תושב אחר אומר ״מישהו מפקיר את התושבים״. התושבים מספרים כי ״יש ערבים שאנחנו פשוט סוגרים את כל החלונות בבית״.


רצף החריגות שנרשם בשבועות האחרונים הוביל להתעוררות תושבים. מדובר על חריגה 5428 אחוז מעל התקן. יונתן בן דוד מניר גלים הקרוב לאזור התעשייה מספר בכתבה: ״אני ידעתי שיש פה בעיות, אבל לא בהיקפים כאלה ולא בתדירות הזאת״. בכתבה מצוין שמדובר באזור תעשייה מאסיבי וכן גם על זיהום מאניות הבאות לנמל ופולטות סולר שרוף וכמובן המפעלים המזהמים. לדברי התושבים ״ גל הריח ממפעלים מזהמים שיכול להיות בעוצמות חזקות הגורמות לחנק, צריבה בעיניים וסחרור. מרגישים שמישהו ריסס אותך בפליט כלשהו״
בלחץ תושבים במשך השנים האחרונות המשרד להגנת הסביבה יזם התקנת תחנת ניטור.״ האבסורד שאני כמשלם מיסים מצפה שהמדינה תנטר בשבילי והם נותנים לחתול לשמור על השמנת״ אומר בכתבה בן דוד.
התושבים מתלוננים על מטרדי זיהום ובשנתיים האחרונות נפתחו אלפי קריאות. אחד החומרים המזהמים הוא בנזן שנחשב לחומר מסרטן. פרופסור להנדסה כימית,עדי וולפסון, המתמחה בנושאי איכות הסביבה ״ בנזון הוא חומר מזהם בכל ריכוז״ הוא אומר ומוסיף כי המדינה החליטה שמותר לחרוג מהתקן 7 ימים בשנה״ עם השנים הוסיפו כל מיני הקלות״. המדינה מתירה לחרוג מתקן הבנזן המסרטן. אולם בשנת 2019 היו 27 חריגות ובשנת 2020 כבר נרשמו על ההתחלה 3 חריגות התוצאה לכאורה, כך נטען בכתבה כשיש חריגות יש עלייה במספר האנשים שמגיעים למיון. בכתבה מביאים נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדצמבר 2019 שהאשדודים חיים פחות וכי בבדיקה של סיבות המוות בקרב תושבים בני 45 ומעלה נמצא כי עיעורי התמותה מסרטן גבוהים מן הממוצע הארצי.
בשל זעקת הציבור אף התכנסה הוועדה לאיכות הסביבה. במהלך הישיבה נטען כי היום בו זיהום האוויר הכי גדול הוא ביום ל״ג בעומר. על כך אמרה רינה מגן: "אני כבר לא זוכרת מי מהמשרד לאיכות הסביבה אמר לנו, שהחריגות של זיהום אוויר הגדולות ביותר זה בל״ג בעומר. זאת אומרת, אנחנו התושבים עושים ל״ג בעומר, ביום הזה יש חריגות. אז למה להתעסק עכשיו במפעלים מזהמים?"

מה שקומם תושבים ופעילי איכות סביבה זה שניידת הניטור שאיתרה מזהמים, ניידת 2 נעלמה. שרון מרק סגנית ראש העירייה והמופקדת על איכות הסביבה סיפרה כי התקבל מייל ממחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה ״ שבעצם המנהל מודיע שניידת 2 החל ממחר בבוקר. מתפרקת. היא עוברת לא ברור לאן. אין לנו כרגע שום ניטור על אזור התעשייה הצפוני״
יוני ספיר מעמותת ״שומרי הבית״ אומר בכתבה: ״הבית שלך מזוהם, אז בעצם תשים רטייה על העיניים והבית לא מזוהם, נגמר העניין. לא ניקית אותו אבל הוא לא מזוהם. הרי זה אבסורד. אני לא מבין את ההתנהלות של המשרד להגנת הסביבה. זה צריך להיות משרד עם שיניים, משרד תוקפני. משרד שהוא לצד האזרחים, ושם ההגדרות מאוד ברורות לתעשייה. זה נראה שזה משרד שהוא פרו- תעשייה מובהק״
הכתבה שעלתה ברשתות החברתיות עוררה תגובות של גולשים. לכתבה הגיבה גם שרון מרק שאמרה כי : ״כפי שעדכנתי לאורך החודשים האחרונים בתקשורת בדבר פעילותי הציבורית בנושא זיהום האוויר ממקורות תעשייתיים, אמש בגלובס – Globes וכעת בכאן 11- ועדת איכות הסביבה פעלה אקטיבית ופועלת יחד עם איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה מול המשרד להגנת הסביבה להרחבת מערך הניטור באזור התעשייה הצפוני.
כתוצאה מפעילותי זו יחד עם מכתבים ששיגרתי למנכל המשרד להגנת הסביבה במחוז דרום לאנשי איכות האוויר ודרישה להצבת פיקוח גם בתוך העיר- כבר בתחילת שבוע זה החלו לפעול ולשדר שתי תחנות חדשות בעיר, זומנו לשימוע המפעלים החשודים כמזהמים וממש היום פעלנו בעיריית אשדוד לסייע לאיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה בהנחת תשתיות החשמל לתחנת הניטור ״ניידת 2״ בצפוני".

"עושים רבות למנוע זיהום"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: ״ המשרד להגנת הסביבה פועל רבות כדי למזער ככל הניתן את זיהום האוויר כתוצאה מפעילות המפעלים באזור התעשייה באשדוד – פעילות שאף הניבה לתוצאות ניכרות – ובמסגרת זו מפעיל אמצעי פיקוח ואכיפה רבים מול המפעלים ובהם הוצאת צווים, קנסות ושימועים. יש להדגיש, כי החריגות מערכי איכות אוויר של בנזן נמדדו רק באזורים הסמוכים לגדרות המפעלים באזור התעשייה בלבד, ולא באזורי המגורים בעיר או בתחנות ניטור סמוכות. מכיוון שהשיפור שחל עדיין אינו מספיק, המשרד ממשיך בפעולות האכיפה והאסדרה מול מקורות הפליטה של בנזן באזור התעשייה באשדוד, אל מול החברות פז בתי זיקוק, פי גלילות ונובל אנרג'י. באשר לניידת 2: המכשיר הועבר באחרונה למעבדת תחזוקה ולכיול שנתי, ואנו מעריכים כי בשבועות הקרובים הניידת תוצב מחדשה, ואיתה ניידות הניטור הנוספות שהמשרד דרש מהמפעלים להקים.״

עיריית אשדוד: "הוצאו צווים ועיצומים על מפעלים"
וכך הגיבה העירייה לכתבה: "איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד- חבל יבנה הוא שותף מקצועי בהכנת החומר, והשתתף בכל השימועים שנערכו למפעלים. במסגרת אכיפה זו הוטלו על המפעלים עיצומים כספיים, הוצאו צווים מכוח חוק אוויר נקי, הוצאו צווים להקמת תחנות ניטור סביבתיות נוספות, ואפילו הוצא צו סגירה לאחד המפעלים״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן