פקק ענק של אוניות מחוץ לנמלי חיפה ואשדוד

לאחרונה נרשם עומס חריג של עשרות אוניות הממתינות להיכנס לנמלי אשדוד וחיפה לפרוק את מטענן. העומס נרשם הן בשל העלייה בצריכה במהלך משבר הקורונה, החסימה בתעלת סואץ ומחסור בעובדים. במשרד התחבורה מאמינים כי מדובר בעומס זמני. נמל אשדוד: ״פועלים לתת מענה לביקושים החריגים״

צילום: מני בן הרוש
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

עומס חריג בהקפו בנמלי הים. עשרות אוניות ממתינות ימים ארוכים מחוץ לנמלי חיפה ואשדוד כדי להיכנס ולפרוק את הסחורה. הפעם העיכובים לא נובעים מיחסי העבודה בנמלים אלא, לפי הנטען, העומס נוצר הן בשל העלייה בצריכה שהחלה במשבר הקורונה, החסימה שאירעה בתעלת סואץ וגם בשל מחסור בידיים עובדות. המחסור בעובדים הוא לאחר הסדר הרפורמה בנמלים, שגרם לפרישת עובדים רבים במסגרת הסדרי התייעלות לקראת התחרות מול הנמלים הפרטיים החדשים שצפויים להיפתח בעוד מספר חודשים.

העומס החריג גורם לפגיעה במפעלים מקומיים וכן גורם בעיכוב סחורות שצפויות להגיע מחו״ל ועלול לגרום לייקור הסחורות. בשל העיכוב,  חלק מחברות הספנות הבין-לאומיות החליטו לדלג על הנמלים בארץ, לפרוק סחורות שמיועדות לישראל בטורקיה ובמצרים, משם יגיעו בספינות קטנות יותר, מה שמקשה על מפעלים מקומיים לייצא סחורה לחו"ל, וייקר את ההובלה עבור המזמינים.

 העומס והשלכותיו מטריד את כל הגורמים. על פי ׳כלכליסט׳ עולה כי השבוע התקיימה ישיבה דחופה בנושא במשרד התחבורה בהשתתפות מנכ״ל משרד התחבורה עופר מלכה, יו״ר הדירקטוריונים והמנכ״לים של נמלי הים בישראל ונשיא לשכת הספנות ד״ר יורם זבה. בישיבה הועלו הצעות שונות לפיתרון העיכוב החריג.

אחד הבעיות בפקק הגדול הינו של אוניות התבואות שאינן זוכות לתור תפעולי נפרד וממתינות ימים רבים מחוץ לנמל. אחת האוניות הגיעה לחופי הארץ במחצית חודש מרץ והמתינה קרוב לשבועיים. היא נכנסה השבוע לנמל אשדוד, אך התברר כי מכונה שאמורה לשאוב את התבואה מבטן האוניה התקלקלה ויש צורך להמתין עד שתתוקן המכונה. בנוגע לאוניות התבואה צייץ חבר הכנסת יעקב מרגי מש״ס בטוויטר שלו: ׳נמל אשדוד ממשיך להתנהל בעריצות ובחוסר יעילות משווע. אוניות תבואה ממתינות מחוץ לנמל אשדוד מה- 15‪.3‪.21 לפריקה ואין מי שיתייחס אליהם ואין אפילו אופק. ואת המחיר משלם האזרח והמשק הישראלי. שרי התחבורה, הכלכלה והאוצר לידיעתכם ולטיפולכם׳.

 עוד מצוקה שמחייבת מציאת פיתרון הינה היעדר מקום למכולות הריקות שהולכות ומצטברות בשל העומס ולצידו הרצון לפרוק כמה שיותר מהר אוניות דבר הגורם להצטברות מכליות ריקות.

משרד התחבורה: ״שדרוג תשתיות יוצר לחץ״

 "שדרוג תשתיות הנמלים הקיימים יוצר לעיתים לחץ על הנמלים הקיימים וצפיפות של אוניות. סיבה נוספת ללחץ על הנמלים בימים אלה היא יבוא חריג של מוצרים כמו מתכות ומלט בהיקפים שלא היה כדוגמתם שנים מחשש לעליית המחירים הצפויה במוצרים אלה, או התחזקות התחרות עם יוקר המוצר בישראל. באמצעות נמלי ישראל מוקמים כעת שני נמלי ים חדשים בחיפה ובאשדוד שייתנו מענה לגידול בנפח הפעילות של הנמלים, לצד שדרוג הנמלים הקיימים". 

נמל אשדוד: ״קצב הפריקה יגדל״

שיקו זאנה מנכל חברת נמל אשדוד, עדכן את ח"כ יעקוב מרגי על התקדמות סטאטוס הטיפול בסוגיות בהן עסקה ועדת הכלכלה ואמר כי ״הנמל פועל מול רספ"ן בכדי לקדם הגדרת רציף 21 מערב כייעודי לגרעינים. רציף ייעודי זה מתוכנן להיפתח בעוד כחודשיים״.

כמו כן ציין ז'אנה שקצב הפריקה של מערך הגרעינים יגדל פי  שמונה, עם סיום בניית מסוף הגרעינים החדש בעוד שנה."

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן