פינוי אסבסט – אין מקום לסיכונים מיותרים

צילום: FREEPIK
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בעבר האסבסט היה בשימוש נרחב בשל היותו חומר מבודד ועמיד לאש. לאחר שהתבררו ההשלכות הרפואיות המסוכנות שיש לחשיפה לאסבסט, החלו לחוקק תקנות מחמירות על אופן השימוש בו, אך למרבה הצער עד היום יש מבנים רבים המכילים בהם יש אלמנטים עם אסבסט . 

מתי צריך לפנות אסבסט וכיצד לעשות זאת נכון? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

ראשית, מדוע אסבסט נחשב לחומר כל כך מסוכן?

חשיפה לאסבסט כרוכה בסכנות בריאותיות משמעותיות: סיבי האסבסט המיקרוסקופיים, בלתי נראים לעין בלתי מזוינת, חודרים לגוף בשאיפה ועלולים לגרום לסוגי סרטן שונים ובעיות בריאותיות חמורות נוספות. 

תקופת הדגירה של מחלות אלו יכולה להימשך על פני עשרות שנים, מה שמדגיש את החשיבות של מעקב וטיפול מונע במבנים הכוללים אסבסט, ובמיוחד במבני ציבור או מגורים.

מתי צריך לבצע פינוי אסבסט?

מוצר המכיל אסבסט הנמצא במצב שבור, פריך (מתפורר בקלות), שרוף, או מרוסק, מהווה סכנה בריאותית לשוהים בסביבתו, ולכן יש לדאוג לפינוי מהיר של אסבסט שנמצא באחד מהמצבים האלה.

במוצרי אסבסט במצב שלם ותקין, הנחשבים בטוחים יותר לשימוש, חשוב לבצע מעקב שוטף אחר מצב התחזוקה של החומר ולהחליף באופן מיידי בכל סימן ראשוני לבלאי או נזק.

יחד עם זאת, במקרים רבים נעדיף לבצע פירוק ופינוי אסבסט גם במבנים במצב תקין, כצעד מונע, ובמיוחד בסביבות מגורים ומבני ציבור.

מי מוסמכים לבצע פינוי אסבסט?

בשנת 2011 חוקק בישראל "החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק", הקובע הוראות בדבר הפסקת השימוש הקיים באסבסט וצמצום חשיפת הציבור אליו. החוק אינו רק מגביל את השימוש באסבסט בעבודות בנייה אלא גם קובע את הנהלים לפיהם יש לפעול בכדי לבצע פינוי אסבסט במבנה קיים. 

פירוק אסבסט ופינויו הן פעולות המוסדרות בקפדנות על ידי המשרד להגנת הסביבה, ורק גורמים המורשים מטעמו רשאים לבצע משימות מסוג זה, תוך הקפדה על הנחיות מחמירות להגנה על העובדים ועל הסביבה כאחד.

כיצד מתבצע פינוי אסבסט?

תהליך פינוי האסבסט כולל הוצאת היתר לביצוע העבודה, גידור ושילוט האתר בשלטי "סכנה אסבסט", הרטבת האסבסט בחומר מקשר, פירוק פינוי והטמנה באתר מורשה. 

במקרים מסויימים נדרשות דגימות לניטור אוויר סביבתי, סריקה ודוח על סיום העבודה למשרד להגנת הסביבה ומכתב שחרור הנכס מאסבסט בהתאם לתנאי ההיתר.

לסיכום

האסבסט הינו חומר מסרטן ודאי בבני אדם, ועל כן יש לפעול לפינויו בהקדם האפשרי, ובמיוחד אם הוא במצב לא תקין, או בסביבת מגורים ו/או מבני ציבור.

התמודדות עם אסבסט אינה משימה לחסרי הכשרה – העבודה צריכה להיעשות על ידי קבלן מורשה לעבודות הסרת אסבסט ובהתאם להוראות החוק. 

זכרו, כשמדובר באסבסט, אין מקום לסיכונים מיותרים. פנו למומחים שיטפלו בחומר מסוכן זה באחריות ותוך הקפדה על הנחיות הבטיחות של המשרד להגנת הסביבה.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן