עתירה לבג״ץ: אחרי 30 שנה בוטלה יהדותם על ידי בית הדין הרבני

בית הדין הרבני באשדוד ביטל את יהדותם של בני משפחה מאשדוד, 30 שנה אחרי שעלו מברית המועצות והוכרו כיהודים. עמותת ׳מרכז צדק לנשים׳ ביחד עם עמותת ׳דור׳ הגישו עתירה לבית המשפט העליון לביטול החלטת בית הדין הרבני. מרכז צדק לנשים "בית הדין הרבני מתייחס לכולנו כאל יהודים על תנאי". בית הדין הרבני: ״הנתונים מלמדים כי 98% מהעתירות שהוגשו לבג"ץ כנגד בתי הדין הרבניים בשנים האחרונות, נדחו"

צילום: סט הפקות
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

אחרי 30 שנה החליט בית הדין הרבני לבטל יהדותם של משפחה מאשדוד. בני המשפחה עלו לפני 30 שנה מברית המועצות והוכרו כיהודים. במשך 30 שנה הם חיו כיהודים. בני המשפחה פנו אל עמותת ׳מרכז צדק לנשים׳, שביחד עם עמותת ׳דור׳ עתרו לבית המשפט העליון בבקשה לבטל את החלטת בית הדין הרבני.
מעובדות העתירה עולה כי אם המשפחה עלתה לישראל בשנות ה-80 ועברה הליך מקיף של בירור יהדות, שבסופו הכיר בית הדין הרבני ביהדותה ואיפשר לה להינשא לבן זוגה היהודי כדת משה וישראל דרך הרבנות. בחלוף השנים ביקשו גם בנותיה של האם להינשא ועברו אף הן הליכי בירור יהדות שבסופם הוכרו כיהודיות, התחתנו ונולדו להן ילדים.
למרות שבני המשפחה הוכרו כיהודים על בסיס הוכחות שהציגו, ואף שבמשך 30 שנה חיו בארץ כיהודים לכל דבר ועניין, בשנת 2016 החליט בית הדין הרבני האזורי באשדוד לפתוח מחדש את שאלת יהדותם של בני המשפחה, זאת על בסיס טענה שהשמיע בעלה לשעבר של אחת מבנות המשפחה, לפיה אשתו דאז – כלל אינה יהודיה. בעקבות טענה זו, שהושמעה במסגרת הליך הגירושין, החליט בית הדין הרבני כי יש להתחיל מחדש את הליך בירור היהדות ואף צירף את שאר בני המשפחה להליך, שבסופו בוטלה ההחלטה הקודמת ונקבע כי אם המשפחה אינה יהודייה, בנותיה והנכדים – שמונה בני משפחה – אף הם אינם יהודים.
ד"ר עו"ד סוזן ווייס, מנכ"לית עמותת מרכז צדק: "בית הדין הרבני מתייחס לכולנו כאל יהודים על תנאי. היום הוא רודף אחרי עולים מברה"מ לשעבר, מחר הוא יגיע גם אלי ואליכם. במקום למלא את תפקידו כרשות שיפוטית, בית הדין נוטל לעצמו סמכויות של חקיקה, העמדה לדין והוצאה לפועל".

עו"ד סוזן ווייס


מעמותת ׳דור׳ נמסר כי: "היחס של הממסד הרבני כלפי דוברי הרוסית מקומם ומשפיל באופן שיטתי. באשמתו מאות אלפי אזרחים, שעלו לכאן מברית המועצות לשעבר וילדיהם, מסתובבים עם סימני שאלה מעל הראש כל חייהם הבוגרים בישראל. יהודי ברית המועצות נאלצים להוכיח כאן את יהדותם בלא מעט צמתים חשובים- בעת העלייה, בבואם להתחתן, לרשום את ילדיהם לאחר הלידה ואף לפני הקבורה. והנה השיא החדש שלא ציפינו לו- פיקפוק ביהדות האישה בעת הליך הגירושים, תוך שימוש ציני, לכאורה של היחס המדיר של בתי הדין הרבניים כלפי ציבור העולים בישראל. מדינת ישראל שהייתה אמורה להיות בית לאומי חדש ובטוח עבור ישראלים דוברי רוסית, לא יכולה פעם אחרי פעם לזרוק את אזרחיה על מדרגות הרבנות, בה זוכים ליחס משפיל ומפלה. היא צריכה לקחת אחריות ולהעניק ביטחון המגיע לאזרחיה, ואם נדרש לכך הליך של חקיקה או ריסון בתי הדין הרבניים בכל דרך אחרת, כדי שזה יעשה שעה אחת קודם".

על מרכז צדק לנשים

מרכז צדק לנשים הוא ארגון משפטי ציבורי שמטרתו להגן על זכותן של נשים לשוויון, לכבוד ולצדק בדין הדתי במדינת ישראל. מאז נוסד ב-2004 מהווה המרכז כתובת עבור נשים ישראליות אשר ההלכה היהודית חלה עליהן במסגרת הדין האישי. המרכז מסייע במקרים של עגינות (נשים מסורבות גט), במקרים של ממזרות (ילדים הנולדים מחוץ למסגרת הנישואין בנסיבות מסוימות) ובמקרים של בעיות הנוגעות לגיור (בדרך כלל של נשים).

בית הדין הרבני: "הנתונים מלמדים כי 98% מהעתירות שהוגשו לבג"ץ כנגד בתי הדין הרבניים בשנים האחרונות נדחו"

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה: "הנתונים מלמדים כי 98% מהעתירות שהוגשו לבג"ץ כנגד בתי הדין הרבניים בשנים האחרונות נדחו, כמו גם עתירה בנושא דומה שהוגשה על ידי 'ישראל ביתנו' ונדחתה לפני כחצי שנה – וכך יהיה גם הפעם. מבלי להתייחס למקרה עצמו, יש לציין כי מערכת בתי הדין הרבניים נתקלת לא מעט במסמכי אישור יהדות שהתבררו על ידי מעבדות הזיהוי הפלילי של משטרת ישראל כמזויפים באופן חד משמעי ואל לנו להתעלם מהונאת רשויות המדינה".
 

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן