סכנת נפשות לגור במרכז פלדות: "חוששים שהבניין יקרוס כמו בחולון"

קריסת בניין המגורים בחולון ופינוי דיירים השבוע בבניין ברעננה, מעוררים חרדות בקרב דיירי מתחם ׳פלדות׳. כבר כעשור שהדיירים במתחם הדיור הציבורי השייך ל׳עמיגור׳, נאבקים לעבור מהמתחם וטוענים כי המקום לא ראוי למגורים וכי חייהם בסכנה. סכנת האסבסט ממנו בנוי המתחם שמוכר כחומר מסרטן, המבנים הישנים והמוזנחים, קירות סדוקים "זה חירבת פלדות”, אומר אחד הדיירים. לפני כשלוש שנים התבשרו הדיירים כי המקום נמצא בפרויקט ׳פינוי בינוי׳ ותוך 3 שנים ייבנו במקום בנייני מגורים חדשים, אבל עד עכשיו לא נעשה דבר. לדיירים נמאס מהבטחות והם דורשים: "תפנו אותנו לפני שחלילה וחס יקרה אסון". הכתובת על הקיר

צילום: מוטי קדוש
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

מראות ההרס והחורבן מהבניין שקרס לאחרונה בחולון שפונו על ידי כיבוי האש באמצע הלילה והשאירו את כל חייהם בבתים, הקריסה של הבניין כמה שעות לאחר אותו פינוי שהותיר אותם בנס בחיים, אבל ללא דירה וללא רכוש. המראות הללו מדירים שינה מעיני עשרות המשפחות במתחם ׳פלדות׳. הם חוששים שהם הבאים בתור. ביום שהתראיינו, פונה בניין ברעננה והעירייה הרסה את חלקו, וזה רק העצים את הפחד של הדיירים של פלדות. "הדיירים בחולון איבדו את רכושם ואת הדירה שלהם. לנו אין הרבה רכוש לאבד וגם לא דירה, אנחנו חוששים מאסון" הם אומרים,  ״אם לא נמות מסרטן מהאסבסט בבניין אז אנחנו עלולים להיפגע מקריסת הבניין. לכל אחד ברור שזה לא מקום ראוי למגורי אדם. מכל הסיבות".

"חירבת פלדות"

רבות כבר נכתב על מתחם פלדות על סבלם של האנשים החיים בו. המשותף לכולם שהם אינם יכולים להרשות לעצמם לקום ולברוח לדיור ראוי והם תקועים פה, בשלושה מבנים שהמעטפת שלהם אסבסט שהוא חומר מסרטן. כבר סופר על "בניין הסרטן" בו חלו מספר דיירים בסרטן. הדיירים נואשים, הם שבעו מהבטחות ותוכניות ודיבורים . דיבורים ריקים מתוכן. כבר למעלה מעשור שהם נאבקים לצאת מהמקום, הפגינו, כתבו לכל גורם אפשרי, נפגשו עם שרים חברי כנסת, זכו להבטחות משני ראשי ערים צבי צילקר ויחיאל לסרי, אבל שום דבר לא קרה. "רק יותר מוזנח, יותר שבור, הרוס יותר מסוכן. ועוד גידרו את המבנה ואנחנו חיים בהרגשה של גטו" אומר יוסף אטלן, אחד הדיירים הפעילים במאבק. בעיות עם הגז במטבח או רטיבות מסוכנת במקלחת, שירותים שבורים, עובש ואפילו תולעים שצצו באחת הדירות. תולעים שרק בעקבות כתבה באשדוד10 נאותו מלפנים משורת הדין לרסס בדירה. אתר אשדוד10 ליווה בלא מעט כתבות את מצוקת הדיירים ואת תנאי המגורים הבלתי אפשריים בהם הם חיים. לא מעט הבטחות שניתנו בתגובות לאותן כתבות. ובינתיים הרבה מים עברו בנחל לכיש אבל החיים במתחם ׳פלדות׳ נותרו אותו דבר.

 לאחר קריסת הבניין בחולון הורה ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי על מיפוי וטיפול במבנים מסוכנים. "גם אנחנו חיים במבנה בסכנה" כועסים הדיירים "מה אנחנו תושבים סוג ב'?". ד"ר לסרי העלה פוסט על בדיקת המבנים בסכנה וקיבל תגובות מתושבים שמתריעים שגם הבניין בו הם גרים מסוכן ועלול לקרוס. בעיקר בניינים ישנים מימיה הראשונים של אשדוד.

אחד הדיירים: "אנחנו חיים בתחושה של גטו"

מדובר במקבץ דיור שנבנה במקור כמרכז קליטה. תיכנן מי שתיכנן את המבנים, כך שכל המבנה למעשה עטוף בלוחות אסבסט. במשך השנים הפך מרכז הקליטה למקבץ דיור של חברת ׳עמיגור׳. הוא נבנה לפני כארבעים שנה. והיה פעם היה אחד מהבניינים המפוארים של אשדוד כעיר קולטת עלייה. הוא שימש כמרכז קליטה אליו הגיעו עולים מכל מיני ארצות, למדו עברית וקיבלו סיוע בחבלי קליטתם הראשונים בישראל בכלל ובאשדוד בפרט. אבל הוא הפך לאחד המתחמים המוזנחים והרוסים שרק מי שאין לו ברירה מתגורר במקום " קירות רקובים ואכולים, מעליות שלא עובדות, הזנחה, טחב ורטיבות וכמובן גם מלא ג'וקים ועכברים" אומר בכעס אטלן: "אחת הדיירות השאירה על השולחן לחם בערב. בבוקר כשהיא קמה להכין ארוחת בוקר לילדים, עכברים כרסמו מהלחם. ככה אי אפשר”, אומרים הדיירים. "נמאס לנו שמורחים אותנו בהבטחות וממש יורקים לנו בפרצוף. למה מחכים? שאחד הבניינים יקרוס? שיפגעו אנשים? הרי כל רעידת אדמה אפילו קלה,  או נפילת טיל בקרבת הבניין והכל קורס".

הבטחות לחוד, מציאות לחוד

לפני כשלוש שנים, החליטה הועדה המקומית לתכנון ובנייה לאשר את תוכנית ׳פינוי בינוי׳ של הרותם ברובע ח' שכולל את מתחם ׳פלדות׳. במקום המבנים הישנים ייבנו בנייני מגורים בסה"כ במחם ׳פלדות׳ ובאזור הסובב אותו ברובע ח' – יפונו 308 דירות ובמקומם יבנו 1380 יחידות דיור חדשות במגדלים בני 9-26 קומות! המיזם הוא של חברות ׳ישפה׳ ו׳אוצר׳ שמקדמות את הפרויקט במשך 5 שנים. בעירייה התגאו בתוכנית וגם בחברת ׳ישפה׳. שמעון כצנלסון יו"ר הוועדה לתכנון ובניה באשדוד ( שהתפטר לאחרונה מהתפקיד) יצא בזמנו בהצהרות ואמר כי: "אחרי יותר מ-20 שנה בהם הוסטל פלדות אשר נבנה בשנות השבעים מאסבסט לא טופל, הגיע הזמן לעשות פינוי בינוי. זה הדבר הנכון לטובת תושבי המקום והם יקבלו מענה ראוי למאה ה 21. התוכנית כוללת פינוי בינוי 308 יח"ד במתחם והקמת 1,690 יח"ד חדשות הכוללות 276 יחידות קטנות אשר מתאימות לזוגות צעירים. תהיה חזית מסחרית, מבנים ומוסדות ציבור ו-100 יחידות לדיור מוגן".

התוכנית הביאה תקווה בקרב הדיירים, תקווה מהולה בחשש לאנשים שרגילים להבטחות שלא מתקיימות. "עד שאני אראה במו עיניי את הריסת במתחם אני לא מאמין. איפה הבניינים איפה?" שואלים הדיירים.

 עיריית אשדוד‫: ״העיכוב בשל מערכות בחירות הולכות ונשנות״

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה כי ״מתחם פלדות הוא אחד מארבעה מתחמים שהוגשו לותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור) ונמצא על שולחנה‫.

לפני כחודש וחצי, לאחר קיפאון של למעלה משנתיים בגלל מערכות בחירות הולכות ונשנות (ארבע מערכות בחירות…), שב הותמ"ל לפעול לאחר קבלת אישור מהממשלה‫.

בינתיים נקבע מועד לקיים שולחן עגול מול הותמ"ל, על מנת ליישר קו עם מה שנעשה עד כה ולאשר את הפרויקט, מתוך כוונה שעד סוף הרבעון השני של 2022, תועבר התכנית להפקדה‫.

בעירייה רואים באור חיובי את מצבו של הפרויקט ואת ההתקדמות בהליכי הרישוי המבטיחים כי יש אור בקצה המנהרה‫.

חברת ״עמיגור״‫: ״המבנים עצמם אינם מוכרזים כמבנים מסוכנים״

מ״עמיגור״ נמסר בתגובה כי “מבני פלדות כלולים בתוך מתחם גדול בו מקודם פרויקט ׳פינוי בינוי׳ באמצעות חברת תרשיש  ועמיגור אינה אמונה על הנושא. נמסר לעמיגור על ידי חברת תרשיש, כי הליכי התכנון במקום מתקדמים, ובימים הקרובים יקיים היזם כנס לעדכון התושבים בסטטוס הפרויקט. המבנים עצמם אינם מוכרזים כמבנים מסוכנים על ידי הגורמים המוסמכים״‫.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן