"ישראלים שחושבים לעשות עסקים במרוקו, חייבים לדעת שזו מדינת חוק ויש לא מעט אשדודים בכלא שהתחכמו וצריך להיזהר"

כך אומר ג'קי קדוש נשיא הקהילה היהודית במארקש שהחודש החלו טיסות ישירות מישראל למראקש. קדוש מזהיר ישראלים שלא להסתבך במרוקו ומאמין שבקרוב יפתחו שגריריוות. ראיון מרתק

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

פתיחת קו מרוקו לטיסות ישירות בשבועות האחרונים, מעוררת הדים רבים בקרב הציבור הישראלי בכלל, ובקרב יהודי מרוקו בפרט. החלום של יוצאי מרוקו להזמין כרטיס טיסה בחברות ישראליות ובראשן חברת אל-על גורמת להתרגשות רבה, עד כה עשרות אלפי ואולי מאות אלפי ישראל שטסו למרוקו נאלצו לנסוע דרך מדינות כמו טורקיה, איטליה ועוד. כאשר נוחתים סוף סוף בנמל התעופה בקזבלנקה, אחרי שעות טיסה והמתנה בתחנות ביניים כבר עייפים ומותשים. עכשיו עם פתיחת הטיסות הישירות זמן הטיסה נמשך כחמש שעות ויותר, ונוחתים בעיר האקזוטית מראקש שנמצאת במרכז המדינה, וממנה אפשר וקל יותר להגיע ליעדים שונים

הקשרים בין מרוקו  לישראל היו מאז ומעולם, על כך אומר  נשיא הקהילה במראקש ג'קי קדוש: "מה שתמיד הייתי מסביר לא חיכינו עד שיחזירו את הקשרים בין ישראל למרוקו, הקשרים לא היו תלויים, אף פעם לא היינו במלחמה עם מרוקו ולא היתה שום סיבה, לניתוק הקשרים. המלך מוחמד השישי שהאל ינצור אותו היו עליו הרבה לחצים מצד  האומה הערבית והחליט לסגור את המשרד בתל אביב, יש קשרים כל כך חזקים בין מרוקו לישראל, כולם יודעים זאת גם הערבים, אנו רואים את הקשרים שבנה אותם שמעון פרס, אנו יודעים רק על 30% מהקשרים.

אנו צריכים לתת כבוד לאנשים שעבדו בצד ועזרו משנות השישים והשבעים שהיו שנים לא פשוטות, המזל אז המלך חסן השני שעזר לנו, בגלל שהיה חכם וגאון, שהבין טוב טוב שבוודאי הבין שיש לו אינטרס גדול בנושאי הביטחון, בחקלאות וכל מיני תחומים בענייני צבא, אפילו שסגרו את הנציגות והפסיק את הקשרים הגלויים, אבל המשיך את הקשרים הסמויים, ויש דברים סודיים שאנחנו לא יודעים.

אני מאמין שתהיה שגרירות מלאה וגלויה בקרוב, וגם בגלל השלטון החדש במרוקו, אנו מאמינים הדברים יהיו יותר קלים, יש שלטון דמוקרטי פתוח במרוקו. שדואג לכל העם, לעניים, בעתיד יהיו קשרים בעסקים גדולים בין מרוקו לישראל.

הקשרים הגלויים שהתחדשו בין מרוקו לישראל, גורם "לכאב ראש" חיובי אצל נשיא הקהילה היהודית הוותיק במראקש ג'קי (יעקב) קדוש. קדוש שדואג יום יום לקהילה היהודית הקטנה "מריח" שהקהילה עומדת לקבל תוספת של ישראלים ויהודים בקנה מידה רחב. והוא מושיט יד לכל מי שרוצה להשקיע ולהשתקע .

שלושה בתי מלון כשרים ושלוש מסעדות כשרות

כנשיא הקהילה הוא מודע לכך כי שלושה בתי מלון כשרים נמצאים בתהליך פתיחה, כדי לקבל את זרם התיירים הישראלים והיהודים, שלוש מסעדות כשרות עומדות לפני פתיחה, ואחת מהן בשם 'דאר אמא' (בית של אמא) פתוחה וכשרה, ונמצאת בתהליך לקבל משגיח כשרות.

עד כה ישראלים ויהודים שהקפידו על הכשרות דאגו לאוכל כשר בעצמם בעיקר הישראלים המאורגנים. מי שלא הגיע בטיול מאורגן ורצה אוכל כשר, פנה למשפחת אוחיון או למשפחת חליוה שהגיעו לביתם לאכול אוכל כשר, בעיקר בשבתות וחגים, אחרים הזמינו לבית מלון שבו הם שוהים אוכל ממשפחת אוחיון או למשפחת חליוה שדאג שהאוכל יגיע עד לחדרם, על מיטב ידיעתי האורחים היו מרוצים.

ג'קי קדוש אינו מסתיר את שביעות רצונו מכך שהוא מעודד פתיחת בתי מלון והמסעדות שישרתו גם את הקהילה המקומית הקטנה. זה אחד מתפקידי כנשיא הקהילה. נושא הכשרות מעסיק ומטריד אותי מאוד, את הבשר הכשר מביאים מקזבלנקה שהיא רחוקה כמאתיים וחמישים ק"מ ממראקש". אומר קדוש ומוסיף אין לנו רב מקומי, אני מקווה שעם חיסול הקהילה היהודית הקטנה בעיר טנג'ר בצפון מרוקו, יגיע אלינו הרב והדיין והשוחט יעקב תורג'מן, כבר אין להם מנין, לחילופין אני מקווה שהרב יצחק עמאר מקזבלנקה יגיע אלינו".

במרוקו מתגוררים בין אלפיים לאלפיים מאתיים יהודים שנותרו מתוך אוכלוסייה בת כארבע מאות אלף יהודים. במראקש יש כמאה ועשרה יהודים. בבית הכנסת המרכזי מגיעים להתפלל צעירים מאירופה ומאמריקה שחיים במראקש, חלקם פותחים עסקים.

ג'קי קדוש מוסיף ומזהיר: אני מקווה שהישראלים שיש בכוונתם לבוא ולעשות עסקים במרוקו, שהם חייבים להבין ולדעת שאם הם חושבים שמרוקו זו מדינה של פראיירים טועה בגדול, מרוקו  היא מדינה של חוקים, שלא יתחכמו, שלא יחשבו שהם "גאונים" שיכולים לעבוד על המרוקאים, ראה איך אלה שחשבו "לעבוד" על המרוקאים נמצאים בבית הסוהר, ולצערי כמעט כולם מאשדוד.

אנו מקווים שעוד מעט יצאו מבתי הסוהר. שחרורם קרוב, הקהילה היהודית בקזבלנקה מטפלת בהם במסירות רבה, דואגת להם לאוכל כשר, אספקת ארוחות לשבתות וחגים. גם לנו  במראקש יש לנו קשרים עם מנהל בית הסוהר, ותמיד נענה לבקשתנו ועוזר.

ג'קי קדוש משמש כנשיא הקהילה משנת 2003. אביו הנרי קדוש שימש כראש הקהילה במראקש משנת 1974, בזמנו פנו אנשי הקהילה להנרי וביקשו ממנו לשמש כנשיא הקהילה. ההנהגה המקומית לא מצאה יותר מוכשר ומקושר יותר מהנרי. גם בגלל קשריו הענפים עם השלטון, בעקבות עיסוקו שהיה אחד הספקים של הצבא המרוקאי, ג'קי הבן היה צמוד ויד ימינו של אביו, ג'קי הכיר את הקהילה ואת מוסדותיה וכמובן את אנשי השלטון דרך הפעילות של אביו המנוח. עם פטירת אביו ועקב גילו הצעיר של ג'קי נבחר יעקב (זאק) זעפרני כנשיא הקהילה. לאחר עזיבתו היה ברור שג'קי (יעקב) ייבחר כנשיא הקהילה.

פטירתו של הנרי קדוש הכתה בהלם אני הקהילה היהודית בכל מרוקו, בית המלוכה שלח אגרות תנחומים, הקהילה שהעריכה מאוד את פועלו הקימו על קברו פנתיאון מפואר כיאה למעמדו ולאישיותו. הנרי היה מקושר עם השלטונות, עם בית המלוכה, ונפגש לא פעם עם המלך חסן השני המנוח. בנו ג'קי יבל"א שלימים נכנס לנעליו לא שקט על שמריו, ותוכניות רבות רקם לפני שנבחר כנשיא הקהילה, ג'קי בעל השכלה רחבה ודובר ארבע שפות ערבית, צרפתית, עברית ואנגלית הרחיב את הקשרים עם בית המלוכה, עם השלטונות המקומיים והארציים ועם ראש הקהילות היהודיות ברחבי העולם.

ג'קי קדוש מוסיף ומזהיר: אני מקווה שהישראלים שיש בכוונתם לבוא ולעשות עסקים במרוקו, שהם חייבים להבין ולדעת שבמרוקו זו מדינה של פראיירים טועה בגדול, מרוקו  היא מדינה של חוקים, שלא יתחכמו, שלא יחשבו שהם "גאונים" שיכולים לעבוד על המרוקאים, ראה איך אלה שחשבו לעבוד על המרוקאים נמצאים בבית הסוהר, ולצערי כמעט כולם מאשדוד.

הציל את בית העלמין לפני שייעלמו

יהדות מרוקו היתה מפוזרת בכל רחבי מרוקו, העיר מראקש כולל הקהילה היהודית ורבניה היו אחראים על צרכי מאות הקהילות היהודיות, שהיו מפוזרים בכפרים ובעיירות במחוז מראקש, רוב הכפריים היו מפוזרים לרגלי הרי האטלס הגבוהים, ובתוך הרי האטלס עצמם, שהגישה אליהם היתה בעבר קשה מאוד מאוד, יהדות מרוקו בכלל היתה מפוזרת בשש מאות כפרים ערים ועיירות, בעיקר בכפרים נידחים.

את מתיהם קברו בבתי עלמין פתוחים ללא חומה מסביב לבית העלמין רועי הצאן פלשו לבתי העלמין, שם עשו את צרכיהם, הקברים שרובם גלים של אבנים נמחקו, התמוטטו, ורבים מהם נעלמו לגמרי, וחלקם אף פלשו  לתוכם השכנים הערבים ובנו את בתיהם על הקברים, ברור היה שמאות בתי העלמין עומדים להיעלם  לגמרי והם יהפכו לעוד שכונה.

ג'קי קדוש היה מאוד מוטרד מכך שבתי עלמין שחלקם עתיקים וזרוקים בהרי אטלס ייעלמו, והחל בפניות רבות לכל הגורמים בין היתר פנה למלך, שנענה לבקשותיו ואף בירך אותו על היוזמה, השיקום והקמת החומות מבטון מזויין מסביב לבתי העלמין שרובם נמצאים על מדרונות ההרים, בוצע ע"י הממשלה, והמלך תרם מכספו הפרטי לשיקום בית העלמין.

ג'קי אינו מסתיר את גאוותו לפרוייקט הענק. "התכתבתי עם הרב רפאל בן שימול מניו יורק, וביקשתי ממנו שיבוא לראות את מאות בתי העלמין שנמחקו, שיבוא ויראה את המצב העגום של בתי העלמין, שנינו פנינו בכתב למלך והוא לא רק נענה לבקשתנו, אלא בירך את הפרויקט הגדול, ומימן את הפרוייקט מכספו הפרטי שבורא עולם יברך אותו, הצלנו 267 בתי עלמין ששוחזרו ונשמרו, בכל בית עלמין שהיה סימן קטן לקבר נבנה על זה מ צבה מבטון ללא שמות".

החזרת שמות הרחובות על שם היהודים במללאח

העיר מראקש הוקמה בשנת 1062, מייסד העיר בן תשפין אסר על היהודים שהתגוררו במורדות הרי האטלס הסמוכים להתגורר בעיר באופן קבע, אבל התיר להם לעסוק במסחר במשך היום, הקהילה היהודית עברה לגור בעיר בתחילת המאה ה-13. בהמשך הוקמה שכונת היהודים המללאח בשנת 1557, הסולטן מינה את הרב מרדכי בן עטר לפקח על הקמת המללאח שהוקם בקרבת ארמון המלוכה, המללאח במרקש הוקם על שטח של 260 דונם והיה הגדול ביותר במללאחים של מרוקו. במללאח הונצחו שמותיהם של מנהיגים מפורסמים ורבני מראקש בקריאת רחובות על שמותיהם כמו רחוב בן עטר, רחוב רבי יעקב אביטן, רבי אברהם אזולאי, רחוב תלמוד תורה, רח' בן שמחון, רח' סילאלי בן חמו רחוב ישועה קורקוס ועוד. לימים הגיע אחד המושלים של רובע המללאח של מראקש, והחליט להוציא את שמותיהם של היהודים מרחובות המללאח ולקרוא אותם על שמם של ערבים, זה היה בשנות 1989- 1987, ג'קי נזכר שהוא פנה לכל המושלים שהתחלפו, והסביר להם את חשיבות העניין, שהמללאח הוקם ע"י היהודים, שמנהיגם תרמו רבות לקהילה בפרט ולעיר בכלל, אך סירבו בתוקף להחזיר את המצב לקדמותו.

לפני כחמש שנים הגיע המלך מוחמד השישי ושמע מנשיא הקהילה ג'קי קדוש את כל ההיסטוריה. המלך האזין בקשב רב, המלך שאל אותו איך זה קרה שהחליפו את השמות. ג'קי הסביר לו את הרקע, המלך נראה כועס, ואמר: "מחר בבוקר השמות של הרחובות ע"ש היהודים במללאח יחזרו למקומם. המלך ביקש מג'קי קדוש שיפנה לראש העיר עם המפה של המללאח עם כל השמות היהודים. ואכן השמות לרחובות היהודים חזרו.

הרב יאשיהו פינטו נותר ללא שום תפקיד במרוקו

"רבי יאשיהו הוא בא לעזור, הוא לא צריך כסף, יש לו כסף מכל  מיני צדדים, מינויו כראש אבות בתי הדין המטפל בעיקר בענייני כשרות, הפתיע את אנשי הקהילה במרוקו ואת מנהיגיה ורבניה, אומר ג'קי קדוש, כולם שאלו למה דווקא הוא? אחרי כל הפרשיות הקשות, כולם שאלו יש לנו רבנים דיינים במרוקו, הוועד של הדיינים במרוקו כתבו מכתב קשה לרב שלמה עמר ולרבנים אחרים לא מבינים שאחד בא מחו"ל , ואנו לא מקבלים אחד כזה כאב בית דין, הרב שלמה עמר השיב שהוא לא יכול להיכנס לענייני הקהילה של מרוקו. סערת הרוחות הביאה את הרב יאשיהו פינטו בעקבות כך להודיע שהוא אב בית דין רק לענייני הכשרות. אחרי זה פורסמו עוד כתבות, ואז יצאה הודעה שגם הכשרות במרוקו רק בידיה של רבנות קזבלנקה, ובכך נאלץ הרב פינטו להישאר ללא שום תפקיד, רבני מרוקו היום לא יודעים מה מעמדו, לא בענייני דיינות ולא על כשרות, לא יודעים מה עושה.

ג'קי מוסיף: "אני יכול להעיד שמי זקוק לעזרה כל שהיא, הרב עומד לרשותו. היו לו כמה תוכניות להקים ישיבה במראקש, וזה לא יצא לפועל.

הקשרים הגלויים שהתחדשו בין מרוקו לישראל, גורם "לכאב ראש" חיובי אצל נשיא הקהילה היהודית הוותיק במראקש ג'קי (יעקב) קדוש. קדוש שדואג יום יום לקהילה היהודית הקטנה "מריח" שהקהילה עומדת לקבל תוספת של ישראלים ויהודים בקנה מידה רחב. והוא מושיט יד לכל מי שרוצה להשקיע ולהשתקע .

ג'קי קדוש מוסיף ומזהיר: אני מקווה שהישראלים שיש בכוונתם לבוא ולעשות עסקים במרוקו, שהם חייבים להבין ולדעת שאם הם חושבים שמרוקו זו מדינה של פראיירים טועה בגדול, מרוקו  היא מדינה של חוקים, שלא יתחכמו, שלא יחשבו שהם "גאונים" שיכולים לעבוד על המרוקאים, ראה איך אלה שחשבו "לעבוד" על המרוקאים נמצאים בבית הסוהר, ולצערי כמעט כולם מאשדוד.

את מתיהם קברו בבתי עלמין פתוחים ללא חומה מסביב לבית העלמין רועי הצאן פלשו לבתי העלמין, שם עשו את צרכיהם, הקברים שרובם גלים של אבנים נמחקו, התמוטטו, ורבים מהם נעלמו לגמרי, וחלקם אף פלשו  לתוכם השכנים הערבים ובנו את בתיהם על הקברים, ברור היה שמאות בתי העלמין עומדים להיעלם  לגמרי והם יהפכו לעוד שכונה.

לפני כחמש שנים הגיע המלך מוחמד השישי ושמע מנשיא הקהילה ג'קי קדוש את כל ההיסטוריה. המלך האזין בקשב רב, המלך שאל אותו איך זה קרה שהחליפו את השמות. ג'קי הסביר לו את הרקע, המלך נראה כועס, ואמר: "מחר בבוקר השמות של הרחובות ע"ש היהודים במללאח יחזרו למקומם. המלך ביקש מג'קי קדוש שיפנה לראש העיר עם המפה של המללאח עם כל השמות היהודים. ואכן השמות לרחובות היהודים חזרו.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן