הפרופסור האשדודי שזכה למענק יוקרתי

פרופסור גל שמואל (39) יליד אשדוד ובוגר מקיף ג׳, זכה יחד עם עוד 12 חוקרים במענק יוקרתי, ויוכל להמשיך במחקר שלו. פרופ׳ שמואל מקבל מענק על תאוריה חדשנית לפיתוח מטא-חומרים (XCEPTIONAL), העוסקת בחומרים מהונדסים בעלי תכונות שאינן נמצאות בחומרים טבעיים

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

כבוד למחקר הישראלי. 13 חוקרים מהאוניבסיטאות בארץ יקבלו מענק מטעם הנציבות האירופאית למחקר. בין החוקרים נמצא פרופ׳ גל שמואל בוגר מקיף ג׳, וכיום חוקר בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון.

מענקי  ERC Consolidator מטעם הנציבות האירופית למחקר, ניתנים לחוקרים בולטים שצברו בין 7 ל-12 שנות ניסיון במחקר, לאחר שקיבלו את תואר הדוקטור, והציגו הישגים משמעותיים המעידים על עתידם המבטיח. המחקרים נעשים בגופי מחקר ציבוריים או פרטיים הפועל באחת ממדינות האיחוד האירופי, או באחת מהמדינות המשויכות לתוכנית. מענקי הנציבות האירופית למחקר (ERC) נחשבים לספינת הדגל של מצוינות במדע והם נועדו לתמוך בחוקרים המעלים רעיונות חלוציים ופורצי דרך בשלבי הגיבוש של צוות המחקר ותוכנית העבודה. סך המענק – כ-2 מיליון יורו לכל חוקר וחוקרת.

פרופ׳ שמואל בוגר מגמת מחוננים במקיף ג׳

פרופסור שמואל (39) נולד וגדל באשדוד. בבית הספר היסודי למד ב׳ארזים׳, ובתיכון הוא סיים במגמת מחוננים במקיף ג׳. לאחר השירות הצבאי, הוא למד באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. את הפוסט דוקטורט עשה בארה״ב. כששב ארצה החל לעבוד בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון. הוא מתגורר בחיפה, אבל מרבה להגיע לאשדוד. ״נולדתי באשדוד. המשפחה שלי באשדוד. עד עכשיו אני מגיע לבקר את המשפחה והחברים, אני משחק קט רגל עם חברים שלי כבר 20 שנה באשדוד, בימי שישי לפעמים״.

ש. איך הרגשת כשהודיעו לך על הזכייה?

״שמחתי. זו הרגשה מדהימה. זה היה חלום עבורי לזכות במענק הזה, לקבל את ההכרה על ההישגים המחקריים שלי עד כה, ואת המימון להמשיך לעסוק בכך”.

ש. אתה יכול להסביר על מה המחקר שלך?

״המחקר שלי עוסק בפיתוח חומרים מהונדסים, אשר אינם מתנהגים כמו חומרים רגילים שאנחנו מכירים. הם נקראים "מטא-חומרים", כשהמשמעות של מטא בלטינית זה "מעבר". אני מתמקד בתכונות דינמיות, כלומר כאשר החומר נמצא בתנועה. דוגמא למטא-תכונה דינמית היא מסה שלילית: מסה למעשה מקשרת בין הכח שמפעילים לבין התאוצה שלו, לפי החוק השני של ניוטון. חומרים רגילים ינועו בכיון הכח שפועל עליהם, כי יש להם מסה חיוביות, מטא-חומרים מסוימים, לעומת זאת, ינועו הפוך לכיון הכח, משמע הם אפקטיבית בעלי מסה שלילית”.

לדבריו "תכונה דינמית נוספת היא מקדם השבירה, אשר קובע את כיון ההתקדמות של גלים העוברים מחומר אחד לאחר. בחומרים טבעיים המקדם תמיד חיובי. אנו מכירים זאת בהקשר האופטי, לדוגמא כשנכניס קשית לכוס מים, נראה אותה ׳נשברת׳ בכיוון ההפוך לכיוןו ממנו הקשית נכנסה. אותו דבר קורה עם גלים אלסטיים בחומרים טבעיים. חלק מתוצאות מחקרי קידמו הנדסת חומרים אשר יגרמו לשבירת הגל בכיון השני, בשונה ממה שקורה באופן טבעי".

ש. ומה המשמעות של זה? איפה זה יעזור?

״גל אלסטי נושא אנרגיה, ואם נדע לשלוט בכיוון שבו הוא מתקדם, משמע נוכל לשלוט בהתקדמות האנרגיה ועל ידי כך לנצל אותה, או לתעל אותה למאגר ולהשתמש בה יותר מאוחר יותר. וגם ליכולת לתעל גלים אלסטיים יש השלכות גם בתחום ההשוואה. חלק ממערכות המכ"ם עובדות על שליחת גל אקוסטי, ובהתאם לפיזור שלו (או להד) שמתקבל חזרה מאובייקט מסוים, הן יודעות לזהות אותו״.

פרופ׳ שמואל מדגיש ואומר גם כי "היכולת שלנו לתעל את הגל בזויות שאינן אפשריות עם חומרים טבעיים מקרבת אותנו לאפשרות לתעל את הגל הפוגע בצורה שעוקפת את האובייקט, מה שהופך אותו לבלתי ניתן לזיהוי, או ל"בלתי נראה" מבחינת המכ"ם".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן