המשאלה האחרונה של חיים כהן ז"ל מאשדוד לפני שנפטר

חיים כהן, איש עסקים ופובליציסט נפטר ביולי 2020 בגיל 85 מסרטן. כשבועיים לפני מותו הוא פנה אל דוד בן מנחם, המוהל המוכר וביקש את עזרתו להסדיר את ענייניו לפני מותו. בן מנחם הגיע אליו ביחד עם איש מצבות וחיים בחר לעצמו את המצבה. "ראיתי בזה חובה מוסרית, וברוך השם המצבה עומדת על תילה", אומר בן מנחם

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

 מי שמזדמן לחלקה 11 בבית העלמין באשדוד, לא יכול להתעלם מהמצבה המרשימה ביופייה. המצבה היא לזכר חיים כהן ז"ל, איש יקר ואהוב שנפטר ביולי האחרון לאחר שנאבק במחלת הסרטן במשך שלוש שנים.

חיים ז"ל הרגיש שהוא הולך למות והחליט לסדר את ענייני מותו, כמו מצבה כדי למנוע מילדיו האהובים צער. כשבועיים לפני מותו הוא התקשר לדוד בן מנחם, המוהל המצליח ואיש הדת המוכר וביקש את עזרתו. בן מנחם, המורגל במצוות הבאת תינוקות בברית נענה באהבה למצווה לסייע לחיים: "בערוב ימיו, כשבועיים לפני שנפטר חיים יצר איתי קשר.  ואמר לי ' תשמע דוד, אני לפני הסוף ואני מארגן את הכל  לפני שאני עוזב את העולם אני רוצה לסדר הכל ולא להשאיר שום דבר לילדים ואני רוצה שתבוא אלי כי אני מעונין לסדר גם את נושא המצבה‪, הגענו אליו איש המצבות ואני, הוא היה במצב קשה מאוד, אבל ידע בבירור מה הוא רוצה. היה ענייני וכל כך מאורגן  אמר מה הוא רוצה בדיוק. הוא התייעץ עם איש המצבות ביקש לדעת איזה מצבה עמידה יותר, איזו איכותית יותר, האיש ענה לו וחיים בחר את המצבה כיאה לאופיו מצבה לעילא ולעילא. מצבה בצבע אדום  וכתב זהב. הוא בחר מצבה גם לאשתו, הלן שתבדל לחיים ארוכים" מספר בן מנחם.

כעבור כשבוע מהפגישה נפטר חיים, ובן מנחם דאג למילוי בקשתו האחרונה: ״האבן למצבה היא ייבוא מיוחד מאיטליה. והמצבה אומנם לא הספקנו לחנוך בגילוי המצבה המקורי. בחודש למותו שמנו משהו פרוביזורי (זמני לא קבוע- ע.ב) עם שמו וחיכינו עד לבוא המצבה המבוקשת,  זה הגיע אחרי חודש  והוצבה בקברו.  אני רואה כערב לזה שאכן הבקשה של חיים מולאה  בדיוק כפי שהוא רצה".

חיים כהן

הייתם חברים? למה הוא פנה אליך לעזרה?

״היו בינינו הרבה שיחות  והחלפת דעות בינינו. הוא היה בצד השני של דעותיי ואני הייתי בצד השני של דעותיו, אבל  הוא תמיד ראה אותי כסמכות דתית המעורה בענייני דת, חבר המועצה הדתית. כל הזמן, עוד בחייו אמר לי ׳דוד, אני שבעתי. נהניתי מהכל עכשיו מתי שהקדוש ברוך הוא רוצה לקחת אותי אני מוכן!, הוא שיתף אותי שחלה במחלה קשה והמצב היה לא טוב. היו בינינו שיחות נפש ואז הוא התאושש, ולצערי שוב חזרה המחלה וכשחיים הרגיש שזהו שממש הסוף, הוא התקשר ושיתף אותי בזה שהוא רוצה להסדיר את כל העניינים שיוכל ללכת רגוע ושקט”.

בן מנחם מספר כי למרות השקפת העולם השונה הוא אהב והעריך את חיים: "האיש היה דעתן  היו לו דעות מוצקות היה איש מדהים  גם ביופיו וגם באופיו והלכותיו הנעימות" ומספר כי לא נרגע ועמד מקרוב על הבאת המצבה מאיטליה והצבתה במקומה: "ברוך השם המצבה עומדת על תילה  עד שלא עמדה על תילה אני  ראיתי אחריות אישית בהבאת המצבה כמצוות המת. אני מרגיש שמילאתי את חובתי המוסרית לאיש שסמך עליי שאמלא את מבוקשו  בקשר למצבה״.

דוד בן מנחם

חיים ז"ל היה איש אשכולות

חיים  נולד בשנת 1936 במרוקו בנו של הרב משה הכהן זצ״ל רב מכובד ומוכר. בגיל 14 עלה לבדו לארץ, בלי אישור מהוריו והתגורר בקיבוץ שמיר בגליל. שירת בנח״ל מוצנח ואחרי השחרור עבר לקריית שמונה. הוא הכיר את הלן, אהבת חייו והשניים נישאו ומאז חייו כזוג יונים, נולדו להם שתי בנות רינה וענת. הבן משה הקרוי על שם סבו הרב. לאשדוד הגיעה משפחת כהן בשנת 1973. תחילה הייתה לחיים מסעדה בעורף הנמל והאכיל את עובדי הנמל. כעבור שנתיים, עברה המשפחה לארה״ב לניו יורק. תחילה עסק חיים במסעדנות, אך הוא ניחן בחוש עסקי טוב ועבר, בין היתר לענף הביגוד ולנדל״ן. העסקים פרחו ושגשגו. חיים והלן הרבו לבקר בארץ וחזרו סופית ארצה לאשדוד בשנת 1991. הם פתחו עסקים מצליחים גם בארץ אבל נסעו הרבה לארה״ב שם נותרו בנותיהן והנכדים. הם היו על קו אשדוד – ניו יורק.

חיים היה איש של נתינה, והירבה לעזור לזולת בסתר, תרם מחשבים לעיוורים, עזר לנזקקים והיה דמות מוכרת בעיר ומעורה בחיי אשדוד. הוא גם היה בעל טור קבוע בעיתון ״השבוע באשדוד״ טור פוליטי רהוט ושנון. ״הוא לא היה ימין או שמאל תמיד אמר את האמת וכת״ סיפר הבן משה.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן