הכל אודות הגלולה…

צילום: Depositphotos
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

גלולות למניעת הריון הן מעין תרופה המשלבת הורמונים במטרה למנוע מפגש בין הביצית והזרע, את הפריית הביצית ו/או השתרשותה בדופן הרחם. ברוב המקרים, וכל עוד מדובר בגלולה המאושרת על ידי גורמים מוסכים ויש הקפדה על הוראות השימוש, היא יכולה לספק כ-99% הגנה מפני הריון לא רצוי. 

עם או בלי הורמונים

ישנם שני סוגים עיקריים של גלולות למניעת הריון, גלולה משולבת המכילה את ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון, וגלולה עם פרוגסטרון בלבד. 

הגלולה המשולבת למניעת הריון מכילה הורמונים סינטטיים בדומה להורמונים המיוצרים באופן טבעי בשחלות, ומתאימה במיוחד עבור מי שסובלת ממחזור קשה, דימום כבד, מתסמונת קדם וסתית או מאנדומטריוזיס. 

איך זה עובד? פעילות ההורמונים בגלולה מונעת מהשחלות לשחרר ביצית במועד הביוץ, ומעבה את רירית בצוואר הרחם, דבר שמונע מזרע לחדור לרחם ולהגיע לביצית. זאת בנוסף לדילול רירית הרחם, ובכך מניעת השתרשות הביצית המופרית בדופן הרחם.  

תופעות הלוואי שבדרך כלל חולפות תוך מספר חודשים, יכולות להיות:

  • כאבי ראש
  • בחילות
  • שינויים במצב הרוח
  • רגישות בשדיים

במקרים מסוימים ייתכנו תופעות לוואי חמורות יותר, ולכן לפני התחלת השימוש בהן, יש להיוועץ עם רופא/ת נשים.

הסוג השני של הגלולות, מכיל רק את הורמון הפרוגסטרון שמינונו משתנה בין מותג אחד לשני. 

איך זה עובד? מניעת שחרור ביציות מהשחלות, בנוסף לעיבוי ריר צוואר הרחם ודילול רירית הרחם, מקשים על המפגש בין הזרע לביצית. גלולה מסוג זה מתאימה בעיקר לנשים שאינן יכולות ליטול הורמונים, כולל מי שסובלת כיום או סבלה בעבר מלחץ דם גבוה, מחלות לב וכלי דם, פקקת ורידים ונשים שעברו ניתוח בריאטרי. 

תופעות הלוואי שעלולות להופיע עם נטילת גלולה זו יכולות להיות:

  • כאבי ראש
  • בחילות
  • רגישות בשדיים
  • שינויים במשקל
  • דיכאון
  • בעיות בעור
  • שיעור יתר

אופן השימוש בגלולה ומה קורה אם מפספסים?

ברוב המקרים ולמען הגברת האפקטיביות של הגלולה, מומלץ ליטול אותה מדי יום ובאותה השעה. יחד עם זאת, כולנו בני אדם ולכן חשוב להיערך גם אם פספסנו יום אחד או יותר. 

במידה ואכן שכחת ליטול את הגלולה, דרך הפעולה תלויה בסוג ובמותג שאת נוהגת ליטול, ולכן חשוב מאוד לקרוא את עלון המידע.  ברוב המקרים, אם פספסת כדור אחד בכל מקום בחפיסה או שהתחלת חפיסה חדשה באיחור של יום אחד, אתה עדיין מוגנת מפני הריון. בפועל תצטרכי ליטול את הגלולה  שהחמצת יחד עם הגלולה של אותו היום, גם אם זה אומר שאת צורכת 2 גלולות יחד. לאחר מכן, תוכלי להמשיך לקחת את שאר החבילה כרגיל. אם פספסת 2 גלולות או יותר, חשוב שתתייעצי עם רופא/ה הנשים שלך, כדי לוודא שאת אכן מוגנת מפני הריון לא רצוי .

זכרי! הגלולה אינה מגינה מפני מחלות מין…

למרות היותה אמצעי מניעה יעיל במיוחד, הגלולה לא תגן עליך מפני מחלות מין בעת קיום יחסי מין בלתי מוגנים. לכן, יש חשיבות גדולה לשימוש בקונדומים שמפחיתים באופן משמעותי את הסיכון להידבק בזיהום ולפתח מחלות מסוג זה.  במידה ואת מעוניינת בהתאמת גלולות, או שיש לך שאלות בנושא, מוזמנת ליצור איתנו קשר,

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן , רופא נשים

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן