אפיק בתהליך שיקום באשדוד: "זוכר שהרדימו אותי, לא ידעתי מתי אתעורר, ואם אתעורר"

מדינה שלמה עקבה אחר אפיק סויסה (22), שנחשב לאחד מהחולים הצעירים הקשים ביותר מנגיף הקורונה בישראל. הוא אובחן חולה בנגיף לאחר ששב מחופשה בארצות הברית, ואושפז במצב קריטי בבית החולים כשהוא מורדם ומונשם. ב-31 במאי, לאחר שהחל שיקום נשימתי בתל השומר, זה קרה: סויסה שוחרר לביתו להמשך טיפול ושיקום. אפיק התנדב לקחת חלק בקמפיין של משרד הבריאות לקרוא לכולם להישמר ולשמור על הבריאות: "חושבים שאני מקבל כסף על זה. ממש לא. זה שקר, אני עושה זאת חינם"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

השיבה הביתה של אפיק סויסה התאפשרה רק בשל העובדה כי אפיק יוכל להמשיך את השיקום שהחל בקהילה, כלומר בקופת החולים ׳מאוחדת׳ בה הוא מבוטח. בכך למעשה, סויסה חזר לחיים ולבית הוריו באשדוד. סויסה מלווה בצוות שכולל את מנהל המכון – קובי בן סימון, רופאת השיקום ד"ר אמה קבקוב, הפיזיותרפיסטית ליליאן גולן, העובדת הסוציאלית סבטה רוזנבלט והמרפאה בעיסוק רייצ'ל חביב. "קיבלנו את אפיק אחרי שחרור מבית החולים תל השומר עם פגיעה רב מערכתית", אומרת ד"ר אמה קבקוב, "הוא התקבל אצלנו לצורך טיפול שיקומי במסגרת הקהילה ונפגש עם צוות פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ועובדת סוציאלית. הוא מקבל את כל המעטפת שהוא צריך כדי לחזור לחיים שגרתיים עם צוות כוללני. מדובר בתהליך ארוך שנעבור יחד איתו עד להחלמה מלאה. בשביל זה אנחנו כאן".


מי שמלווה את אפיק מאז יצא מבית החולים היא האם, אירית. "הצוות הרפואי פה ובכלל כל הצוות במכון תומך ונותן לי תמיד אוזן קשבת, עוזר לי בצורה הכי טובה שיש", היא אומרת. "מה שקרה לנו זה נס גלוי, הילד היה במצב קשה מאוד והוא עומד על הרגליים. בתוך תוכי ידעתי שהוא יחייה. אחרי השבועיים הקריטיים שהיו לו, בדיוק כשעמדו לנתק אותו מה'אקמו' אמרתי לבעלי שבל"ג בעומר הוא ייצא מטיפול נמרץ – והוא יצא. זה היה נס ישתבח שמו לעד. גם הרופאים לא האמינו. עברנו טראומה של חודשיים, כשאת לא יכולה להיות – לא איתו ולא במחלקה, לתקשר איתו אם בכלל רק באמצעות הטלפון – ולאט לאט כשניתקו אותו מה'אקמו' היו מראים לי אותו בוידיאו וזה לא היה פשוט. לראות אותו במכון השיקום ב׳מאוחדת׳, איך הוא עובר את התהליך, משמח את כולנו".


ואילו אפיק מספר: "הייתי כמו תינוק, לא הייתי אוכל, לא הייתי שותה… אפשר להגיד שאני חי מחדש, לומד הכל מחדש. לשמחתי אמא משתדלת להיות נוכחת כמה שהיא יכולה. חשוב לי שהיא תהיה נוכחת, אחרי שהרבה זמן היא לא יכלה לבוא אליי – וכשאני פה היא תיצמד אליי כמה שאני רוצה".
בשיחה עם אמיר איבגי בגלי צה"ל הוא סיפר כי "יש לי קצת בעיות ברגל, חוסר תחושה, כאבים, שותה כדורים, אבל בסדר. עושה פיזיותרפיה לאט לאט יעבור הכל".
עבור בחור שעד לאותו רגע היה ספורטאי בשיא הכושר רק בן 22 לא פשוט פתאום המצב המוגבל הזה
"כן, זה לא פשוט, אבל מתמודדים עם המצב, עושים הכל בכדי לשפר את הכל יותר מהר".
מה אומרים הרופאים, זה תהליך שיקום ארוך לחזור למי שהיית לפני הקורונה?
״האמת שלא כל כך יודעים, בגדול אני בחור צעיר אז אמרו שיקח כמה חודשים, אבל לא יודעים על המחלה הזו הרבה אז לומדים תוך כדי אנחנו מקווים שבעוד כמה חודשים אני יחזור לעצמי".
כל הדיווחים שאנו שומעים על חולי קורונה סובלים מבעיות בלב, אני מניח שגם אתה שומע את הדברים מהרופאים הקרובים אליך
"כן, אני צריך לעבור כמה בדיקות של הלב, של החימצון של הדם דילול דם כל מיני אבל יהיה בסדר”.


אתה זוכר אפיק את הרגע הזה שבו אתה מורדם ואותו מסך שחור שיורד למשך שבועות לרגע מסויים הזה?
"כן, אני זוכר שאמרו לי שצריכים להרדים אותי וזה קשה, אין לך זמן לדבר עם אף אחד לא המשפחה ולא החברים, אתה לא יודע מתי תתעורר אם תתעורר בכלל זה משהו שהוא קשה”.
התמודדות שאתה חווה למעשה לבד, אמא לא יכולה להחזיק את היד, אבא לא יכול להיות לידך זה רק אתה והעולם והקורונה
"כן, והצוות הרפואי שבאמת נתן לי גם ב׳איכילוב׳ נתן לי את הכתף הצד הריגשי והמשפחתי יותר הקטע הרפואי”.
ואתה רואה אפיק היום את חוסר הקפדה על ההוראות בעיקר מחבר'ה הצעירים שאומרים ׳קורונה שום דבר לא יקרה לי׳. מה אתה אומר לאותם צעירים?
"תשמע, גם אני הייתי כזה. אני חוויתי את זה על בשרי ומאוד הייתי רוצה שאנשים ילמדו דרכי ושאף אחד לא יפגע מזה״.


אתה אומר שילמדו דרכך שיקפידו על ההוראות, נפילה למקום הזה יכולה להיות מאוד מאוד מהירה כמו שקרה לך?
"בדיוק. זה משהו שאתה לא מצפה לו והוא פוגע בך בהפתעה, ממש ככה".
ואתה לוקח בימים האלה חלק בקמפיין של משרד הבריאות. איזה תגובות אתה מקבל?
"האמת שיש הרבה תגובות טובות, כמו בכל דבר יש את האנשים בטוחים שאני מקבל על זה כסף או שעושה מזה רווח אישי, והוא משקר לאנשים וזה קצת לא נעים, אבל בסה"כ הכל בהתנדבות והכל ברוח טובה ושבאמת אנשים יזהרו וישמרו".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן