איריס נפתלי גברת הברזל האשדודית כובשת שוב את הוועד: "עברתי הכפשות אבל אני אישה חזקה"

בפעם השלישית, איריס נפתלי מקבלת את אמון העובדים, לראשות ועד עובדי עיריית אשדוד והיא האישה היחידה ב15 הערים הגדולות בארץ בתפקיד זה ■ ובעולם של גברים קשוחים, פוליטיקאים מניפולטיביים, היא מצליחה  לתמרן ולנצח שוב ושוב, למרות ההכפשות נגדה וההתנגדות של מספר פוליטיקאים ועסקנים לפגוע בה ■ קשריה הקרובים עם ראש הממשלה ושרי הליכוד לא אחת הביאו לפתחה הצעות מפתות לקבל תפקידים בכירים ולהיות האישה הכי חזקה בליכוד באשדוד ■ ומה היא חושבת על בכירי הליכוד שלום אלפסי ושלמה פורטל, שתמכו בנציג של גנץ? "צריך להרחיק אותם מהליכוד" ■ והאם כנסת או ריצה לעיריית אשדוד מעניינים אותה? ■ ראיון

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

במהלך הראיון עם יו"ר ועד עובדי עיריית אשדוד, איריס נפתלי, מקבלת שיחת טלפון מאחד מראש העיר הגדולים בארץ. הוא מבקש ממנה חוות דעת על אחד מהמועמדים לתפקיד מנכ"ל אותה עירייה. איריס משיבה מה שהיא משיבה ולא שוכחת לציין בפני אותו ראש עיר את המעלות של המועמד, ואם תרצו, זו איריס. לעולם תעמוד על מעלותיו של אדם גם אם האיש הוא יריב שלה, או מישהו שפגע בה פעם. "אני לא שומרת טינה בדרך כלל. אני תמיד יזכור לכל אחד מעלה או משהו טוב שעשה. מותר לאנשים לחלוק עלי ולא לתמוך בי. אבל כמו שקרה בבחירות לוועד. יום אחרי הודעתי שאני ממשיכה בעשייה שלי לכלל העובדים. לא עושה חשבונאות. אין טעם ואין זמן לזה"   

איריס נפתלי בתפקידיה השונים תמיד סביב עובדים. היא משמשת כחברת הנהגת ההסתדרות הארצית, הגוף הבכיר ביותר המונה עשרות חברים, ואם תרצו זו הממשלה של ההסתדרות, היא משמשת גם כסגן יו"ר המרחב של ההסתדרות בהתנדבות, דירקטורית ברשת 'עמל', חברה בוועד המנהל בעמותת 'שחר און', העמותה למען רווחת העובדים, דירקטורית בחברה לתיירות אשדוד  ובכירה בסניף הליכוד ומקושרת לראש הממשלה ולשרי הליכוד הבכירים.

וביום ראשון השבוע, לאחר הניצחון המוחץ של איריס נפתלי, בראשות קבוצת 'ביחד', בשבוע שעבר, היא נבחרה פה אחד על ידי שבעת חברי הוועד הנבחרים, בפעם השלישית, לראשות ועד עיריית אשדוד.

במושגים של ועד עובדים מדובר בהישג חסר תקדים ובמספרים כאלה. מתוך כ3000 עובדי עירייה שהגיעו לבחור היא גרפה כ 2000 קולות מסך המצביעים שהביעו בה אמון נחרץ. ויש עוד דבר שצריך לשים לו לב. איריס נפתלי, כאישה, שוברת שיא במועמדות ובבחירה ברוב גדול בפעם השלישית. זאת בעיר שלא כל כך מביאה בחשבון את כוח הנשי. כך למשל זה בולט, במועצת העיר, שבה אחוז קטן מאוד של נשים מכהנות במועצת העיר. "אני חושבת שפשוט נשים לא מעיזות להתמודד" אומרת נפתלי בניסיון להסביר את הפער. "לא שאין להן יכולות, ולא שהן לא מתאימות. העניין הוא  שאחד הדברים הלא טובים שיש בפוליטיקה הוא לספוג הכפשות. מחפשים היכן להכפיש וזה מרתיע. נשים יותר נרתעות. יש להם ילדים משפחה, ואני עברתי את זה"

ש. עברת את זה?

"במהלך 32 שנות כהונתי בתפקידים שונים,  ברמה האישית  ספגתי שמועות זדוניות ומכוערות. בעיקר על ידי כאלה שלא ידעו להכיל אותי, אולי כאישה שמצליחה בתפקידה, מנצחת מערכות בחירות זה פשוט הפריע להם"

ש. ואיך התמודדת?

"אם אתה נחוש ואתה יודע שהשמועות לא נכונות, אין להם תוקף. זה פג ומתמוסס. אבל צריך להיות חזק נפשית, עם חוסן משפחתי. זו ההזדמנות לומר תודה ענקית לבעלי יואל, שמאמין בי ומחזק אותי תמיד כשצריך"

ש. עד כמה שאני יודע נשים יותר חזקות מגברים. 

"בנפש זה נכון, עד שזה מגיע לבית, למשפחה, לאישי"

ש. באשדוד זה בולט שאין נשים בעמדות כוח. למה?

"לא רק בעיר אשדוד. אני חושבת שזה קורה גם בערים גדולות אחרות. אפילו במרכז. תראה אני יו"ר ועד עובדים היחידה ב15  הרשויות הגדולות. אז בזה לפחות אשדוד מובילה. הייתי רוצה לראות בערים הגדולות בתל אביב, חיפה, ירושלים נשים בראשות ארגוני עובדים. אגב, חייבת לומר שיו"ר ההסתדרות ארנון בא דוד, ורעייתו הילה,  דוחפים נשים במקומות עבודה להתמודד ולהיות יושבות ראש ועדים ולתפקידים בכירים"

ש. מה מבדיל אישה בראשות  הוועד לגבר שיהיה יו"ר?

"אישה עובדת ברגישות. מה גם שבארגון אצלנו 80 אחוז מעובדים הם נשים. נשים מבינות נשים ואני חושבת שאני מצליחה גם להבין את העולם הגברי ועם כל זה אני די מסתדרת עם כולם"

ש. את בעולם של גברים, גם בסניף הליכוד, בהסתדרות. מכיר אותך 30 שנה  עברת לא מעט והתמודדת בעיקר נגד גברים? זה קשה?

"קשה, אבל מתמודדת. הנחישות להצליח, לסייע לאנשים מתוך נתינה ולהשפיע זה מה שמוביל אותי. אני רואה את המטרה הזו, ויותר קל לי להתמודד. המטרה היא :סיוע לעובדים, האמצעי הוא: נחישות גדולה"

ש. מניח שקיבלת לא מעט הצעות. למה לא לקחת? למה לך כל הכאבי ראש הזה של טיפול בעובדים? ראש?

"צודק, קיבלתי הצעות מאוד מפתות, אבל בדי אן איי שלי זה ועד עובדים. כלום לא פיתה אותי ונשארתי לסייע לעובדים למרות ה'כאבי ראש' שאתה אומר ואותו אני  אוהבת לעשות"

ש. מה יש לאהוב בטענות, בהכפשות, גידופים?

"בסוף לא הטענות הן שמובילות אותי, אלא הסיוע הגדול. לתת לעובדים ולמשפחות את ההרגשה הטובה, הפרנסה, להצמיח אנשים לתפקידים גדולים, לקדם אותם ולסייע להם. ואספר לך סיפור: לפני כמה שנים, הגיעה אצליח בחורה צעירה, ללא היכרות מקדימה איתה וסיפרה לי שהיא במצב כלכלי קשה היא ובעלה וביקשה לעבוד כסייעת. מאוד התרשמתי וגם רציתי לסייע לה במצבה הכלכלי. באותה תקופה היה גיוס גדול של סייעות והצעתי לה לגשת למכרז והיא התקבלה. מה שחשבתי עליה כאישה מבריקה התברר כנכון. מאז היא יצאה ללמוד לתואר ראשון, הצטיינה בעבודתה והתקדמה. כיום היא מנהלת מדור, בעירייה ונחשבת לעובדת מצטיינת. ויש רבים כאלה וזה עושה לי את הסיפוק"

ש.  10 שנים כיו"ר הוועד בעיריית אשדוד וכעת לעוד קדנציה? את מסתכלת לאחור. מה ההישגים ומה עוד ניתן לשפר למען העובדים?

"ראשית, תמיד ניתן לשפר, ותוך כדי תנועה אתה מגלה את המקומות שאתה צריך עדיין לשדרג מבחינת הטבות, הסכמים, שכר לימודי. תמיד יש מה לשפר. לגבי ההישגים הגדולים וזה ברמת המקרו, יש  900 עובדים בארגון, שהתקדמו בתפקידים ובשכר ב10 השנים האחרונות ועל כך גאוותי. הם יצאו ללימודים, קיבלו תארים, וקיבלו תפקידים נחשבים. יש צמיחה מתוך המערכת וזה הדבר שאני ממש גאה בו. ברווחת העובדים, בהשוואה לשנים אחרות, עובדי העירייה מקבלים הרבה יותר הן מבחינת מתנות לחגים, גיבושים, עמותות, החזרי גנים.  המעורבות שלי כיו"ר היא פר עובד. אני נגישה וזמינה לכל עובד, כך גם חבריי לוועד. עיריית אשדוד הפכה למקום עבודה נחשב ופופולרי. יש תור גדול של אנשים שרוצים לעבוד בעירייה. כל כל מכרז יש עשרות מתמודדים. רואים בעירייה עוגן בטוח, זמין, ליד הבית, שכר בזמן, הטבות בשפע. זה המקום  גם לומר תודה להנהלת העיר על הערכת העובדים והגיבוי" .

ש. מערכת הבחירות בה זכית בניצחון גדול עברה יחסית בשקט, למעט 4 עתירות בבתי משפט נגד קיום הבחירות מצד מתנגדייך, שנדחו על הסף. וניצחת בגדול

"תראה כשאתה עושה בנאמנות גדולה למען העובדים ועוסק ביושר ומאמין שלא עשית משהו לא בסדר, אתה עובר כל עתירה בשלום וכל התנגדות ואתה  יכול להיות בטוח שהעובדים ילכו איתך והתוצאות, לשמחתי, הראו זאת. גם  המרחק הגדול בין התמיכה שקיבלנו, לתמיכה שקיבלו המתנגדים היא גדולה לאין שיעור. הלכנו עם הבטחון שעשינו למען העובדים והם מחזירים בהכרת הטוב"

ש. אבל יש גם כ800  עובדים, שבחרו בקבוצה השנייה. מה את חושבת על זה?

"תמיד יש  ויהיו את אלה שחולקים עליך וזה בסדר. הייתי עצובה מאוד, אם זה לא היה המצב. זה אומר שהעובדים לא חוששים וכל אחד מצביע באופן חופשי מה שהוא רוצה ודמוקרטי ולא כפי שטענו טענות שקריות על פחד וחשש של העובדים. היו בחירות דמוקרטיות לתפארת"

ש. ואותם 800  עובדים יכולים לחשוש כעת?

"לא. ממש לא. אני אייצג את כולם, שווה בשווה. אף פעם לא עשיתי את החשבונות האלה. מבחינתי נבחרנו על ידי הרוב מעל 2000 עובדים שהביעו בי אמון, וממשיכים קדימה לסייע לכלל העובדים. אין לי זמן לחשבונאות. יש מספיק מה לעשות לכל העובדים ובזה אני וכל חבריי לוועד נעשה. כל חבר ועד קיבל טיפול במינהל אחר וביחד נוביל את העובדים ונייצג אותם".

ש. טענה שהועלתה נגדך היא שיש לך מערכת קשרים טובה עם ראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי ועם מנכ"ל העירייה, אילן בן עדי, וזה לכאורה עומד בסתירה למחויבות שלך אל מול עובדי העירייה שאת אמורה לייצג

"תראה, כשנבחר ראש העיר  לסרי בפעם הראשונה ב2008 היו"ר היה מאיר בן גוזי. והייתי עדה לשיחה ביניהם לאחר הבחירות בה אמר\התחייב לסרי בפני בן גוזי שהעובדים חשובים לו והדבר האחרון שהוא רוצה הוא לפגוע בהם. לסרי אמר לבן גוזי שהוא לא רוצה כלום מתחת לשולחן בטיפול בעובדים, ולא עסקאות אפלות, 'הכל מעל השולחן' אמר לו לסרי וזה באמת מיושם עד היום. ראש העיר מאז לא מפסיק לפרגן לעובדים. אגב, אני לא חוששת לומר את דעתי על ראש העיר לסרי. אני חושבת ,שהוא ראש עיר מצוין, ומי שמרוויח על מערכת יחסים טובה שלי איתו ועם המנכ"ל זה העובדים. נגמרו ימי השביתות, והפיכת השולחנות. עירייה הוא מקום  עבודה טוב, שכר בזמן וההנהלה מכבדת את עובדיה".

ש. באיזה מובן ההנהלה מסייעת לעובדים?

"בוא נדבר על תקציב  הוועד. כל עובד משלם 0.4 פרומיל משכרו לקופת הוועד. אם לוקחם ממוצע זה 50 שקלים לעובד לחודש , בשנה עובד מפריש 600  שקלים. רק בפסח העובדים מקבלים סכום של 850 שקלים מתנה, לא כולל ראש השנה, לא כולל חגים אחרים, לא כולל גיבושים, טיולים, קידום מקצועי מדובר במיליונים"

ש. אז מאיפה מגיע שאר הכסף?

"הנהלת העיר שמכבדת את עובדיה מאוד, מעבירה את ההשלמה הכספית לשאר הפעילויות ומדובר בהרבה  מאוד כסף. אני אומרת לך, שהפכנו את הוועד באשדוד, למודל לרשויות אחרות. הם באים ללמוד כיצד מתנהלת מערכת היחסים של הוועד מול ההנהלה ובאיזה אופן זה עובד מעולה"

ש. ואם יש  משבר כלשהו ויש  מחלוקת בעניין מסוים שקשור לעובדים בינך לבין ההנהלה?

"ויש לא מעט מחלוקות. לא הכל הולך תקין. החוכמה היא ליישב את המחלוקות בתוך הבית בדרך נעימה שכולם יהיו מרוצים. וכאן צריך לציין את המנכ"ל, אילן בן עדי, שיודע לנהל משברים איתנו ובכבוד גדול מאוד בלי שאיזה צד יכריז שהוא כופף את הצד השני. אם העובד בסופו של דבר מרוצה אני מרוצה" 

ש. רוב העובדים בעירייה הם עם הסכמים קיבוציים שקשה לגעת ולסייע להם בהעלאת שכר, איך בכל זאת מסייעים? ולגבי  העובדים בחוזים אישיים שלא מוגנים משפטית על ידכם. מי מגן עליהם? 

"לגבי העובדים בחוזים אישיים אתה צודק, משפטית הם לא מוגנים. הדרך שלהם היא מול בתי משפט, יחד עם זאת אני יכולה לומר שעיריית אשדוד היא אחת הערים הבודדות שגם משצפת את העובדים בחוזה אישי כמעט בכל הפעילויות וההטבות. הם משלמים מס ועד ונהנים מכל המגוון שמקבלים עובדי עירייה בחוזים קיבוציים. לגבי עובדים בהסכמים קיבוציים, אני בכובע הנוסף שלי כחברת הנהגה בהסתדרות משפיעה על ההסכמים הארציים. כך למשל בהסכם הסייעות, שפתח מתח שכר משמעותי ביותר לסייעות והייתי מעורבת בזה ביחד עם הוועד. כלומר, היכן שניתן להשפיע נשפיע. אגב, בימים אלה, יושבים  בהסתדרות על הסכמים לאבות הבית בבתי הספר, כדי לפתוח להם את תנאי השכר בכל הארץ וגם באשדוד. זו הזדמנות לומר תודה לארנון בר דוד יו"ר ההסתדרות ולגיל ברטל יו"ר הסתדרות המעוף, שמובילים את זה"

ש.  את נחשבת לבכירה מאוד בליכוד, ומקורבות לראש הממשלה נתניהו שקרא לך פעם באשדוד "אחותי הקטנה", לא חשבת פעם להתמודד אולי למועצת העיר אשדוד? לכנסת?

"לא. זה לא מעניין אותי. פשוט  מאוד לא מדבר אלי. אסייע למי שאני מאמינה בכל ליבי ללא שום תמורה באהבה גדולה , להיבחר ולהתקדם, הייעוד שלי זה להיות יו"ר ועד. את זה אני הכי אוהבת לסייע ולהעניק יום יום. לגבי נתניהו ורעייתו אני באמת אוהבת אותם באופן אישי ומאחלת להם הצלחה. לי הוא קורא אחותי יוליה בגלל שלבעלי קוראים יואל. "יואל ויוליה" הוא קורא לנו. שאלוקים ייתן לו כוחות להצליח"

ש. ובסניף הליכוד המקומי, את לא מעט משפיעה. מה קורה בימים אלה בסניף?

"לראש העיר יחיאל לסרי יש שליטה מלאה בסניף, יחד עם אשר נהון. אני מסייעת להם תמיד להצליח ומאמינה בדרכם".

שלום אלפסי ושלמה פורטל;"להרחיק אותם מהליכוד"

ש. איך אתם מקבלת את העובדה שבכירים בסניף כמו שלום אלפסי יו"ר הסניף ושלמה פורטל ואחרים עבדו במפלגות אחרות במקרה שלהם תמכו במועמד של בני גנץ, אלי נכט?

"אני רואה זאת בחומרה גדולה. דווקא בימים אלה, בזמן מלחמה, שהמפלגה צריכה להיות מאוחדת ולתת מענה כי הם עובדים בימים קשים מצאו השניים האלה ללכת למקום אחר ולתמוך במועמד שלא מהליכוד. זו פגיעה קשה בערכי הליכוד"

ש. מה תעשו?

"צריך ליזום הרחקה שלהם מהסניף. חד משמעית. מקומם לא בליכוד. זה בלתי נסלח"

ש. לסיום מה יש לך לומר?

"חג שמח לכל עובדי העירייה ומשפחותיהם, תודה לכל העובדים שתמכו, תודה ענקית לכל חבריי לוועד, כל אחד בשמו וכבודו, תודה ליו"ר הסתדרות המרחב, חיים שייב, לסגנו, מאיר בן גוזי ולוועדת הבחירות, שעשו עבודה מדהימה ולכלל תושבי אשדוד ומתפללת שכל החטופים ישוחררו"

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן