"איני פוסלת על הסף קואליציה, ואם הכוונה אמיתית, אשתף פעולה"

שלוש קדנציות, (חמש עשרה שנה), משמשת עו"ד הלן גלבר, כחברת מועצה עירייה. קדנציה שנייה שהיא מנסה לכבוש את ראשות העיר ללא הצלחה ומי שחשב שהיא תיעלם מהמפה, טועה. במלוא המרץ והקיטור היא מתכוננת לעבוד קשה, ולשמש פה לתושבי העיר כיו"ר האופוזיציה. "אלכד את חברי האופוזיציה לגוף אחד מתואם, שיפעל כמועצת צללים מול הקואליציה" היא מצהירה. על החשש שחברי רשימתה: סופה לנדבר, ועמירם בן זקן יפרשו ממנה, לטובת הקואליציה היא מגיבה: "זה ספין עלוב. אנו מאוחדים מאוד". יחד עם זאת היא לא פוסלת כניסה לקואליציה רק אם יתנו לה להשפיע.ראיון

״עשו הכל כדי שאני לא אבחר לראשות העיר״. עו״ד הלן גלבר.
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

הלן גלבר, ניהלת קמפיין נחוש ויוקרתי במירוץ לראשות העיר אשדוד,  שבו היית מועמדת מובילה מול  ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי שנבחר.  עד כמה את מאוכזבת להיות פעם נוספת  באופוזיציה?

"תראי, קיוויתי להיבחר לראשות העיר וזה לא קרה מכורח הנסיבות. עם זאת, על פי הצבעת הציבור, למעט החרדים, הרי שזכיתי בתמיכה רבה יותר מאשר לסרי. מה שגם משתקף במועצת העיר, בה שילשה רשימתי את כוחה. זו הייתה מערכה ארוכה ומורכבת, שהתנהלה במקביל למלחמה, כשאשדוד היא בין הערים המטווחות בישראל, וקיבלנו תזכורת לכך גם השבוע. התנאים הללו הקלו במידה מסוימת על ראשי ערים מכהנים, והקשו על המתמודדים מולם. בנוסף, ההודעה של יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, יום לפני הבחירות, לפיה החליט להורות לש"ס לחתום הסכם עם לסרי, העידה על מה שהוא אמר בעצמו, שהם עשו הכל כדי שאני לא אבחר לראשות העיר. לסרי, נאחז בגלגל ההצלה החרדי הזה, שמילט אותו מסיבוב שני, שבו היה מפסיד לי, לפי הסקרים. בקמפיין שלי אמרתי שוב ושוב שאני מחויבת לציבור בלבד ולא לטייקונים או לפטרונים פוליטיים ולמפלגות חרדיות".

נשמע שאת כועסת על החרדים. את לא תשתפי איתם פעולה במועצת העיר?

"גדלתי בבית מסורתי של הורים, עולים ממרוקו, מוקפת באחיות ואחים, יהודים שהגיעו ארצה ומייצגים את כל שבטי ישראל ותפוצותיה. אני בעצמי מדליקה נרות שבת ושומרת שבת, אבל המפתח שלי היה תמיד "חיה ותן לחיות" ו"איש באמונתו יחיה". רק כך נוכל כולנו לחיות יחד בעיר הזאת. חבריי, סופה לנדבר ועמירם בן זקן, מייצגים ביחד איתי את הרשימה המגוונת ביותר במועצת העיר, וזהו המסר המרכזי שאנחנו מבקשים לקדם: אשדוד כעיר של כולנו. אנחנו נפעל ביחד, ולא נרשה לאף אחד להחזיר אותנו לשישה באוקטובר, לניסיונות כפייה או הכתבה של האחד על רעהו, כיצד עליו לחיות את חייו בעיר".

״אני מכבדת את הכרעת הבוחר״

גם בשנת 2018 לא התאחדתם המחנה הליברלי ועשיתם את אותה טעות מבחינתכם גם בבחירות אלה. לא החמצתם הזדמנות להפסיד שוב

"עשיתי מספר ניסיונות לרתום את יתר המתמודדים. (כצנלסון, לחמני, נכט) לצערי, גם הם כמו לסרי, התקשו לשים את טובת העיר לפני שיקוליהם האישיים. המציאות מדברת בעד עצמה. יום אחרי הבחירות פרשו ממועצת העיר שניים מאלה שהתמודדו מולי, ברק סרי ואלי לחמני. כלומר,  בזמן שהם דיברו על הצורך במהפך או בשינוי, הם גרמו בדיוק לדבר ההפוך, ואת התוצאה קיבלנו בקלפי. בסוף, אני ממשיכה לשרת את התושבים במועצת העיר, יחד עם שני חבריי לרשימה, ואיפה הם סרי ולחמני? בחוץ”.

לבסוף, מה לעשות, הבוחר אמר את דברו והם בחוץ אמנם, אבל את באופוזיציה שוב. את לא מקבלת את ההכרעה?

"אני מכבדת את הכרעת הבוחר, אבל עם זאת מודאגת מכך שציבור גדול לא יצא לבחור וכן ממקרים רבים שמעלים לכאורה חשש לאי סדרים. אין ספק שהיו כוחות רבים, שפעלו מעל ומתחת לפני השטח, כדי להבטיח שלסרי יזכה בקדנציה נוספת, וכולנו יודעים למי בעיקר הוא חייב זאת. מנגד, היה ציבור גדול מאוד, 20% מקרב הציבור הכללי, שהביע  בי תמיכה לראשות העיר, וכן  רבבות שהצביעו לרשימה שלנו "אין לנו עוד אשדוד", ששילשה את כוחה ויותר מכך".

"לא קיבלתי הצעה להכנס לקואליציה״. עו״ד גלבר וד״ר לסרי בטכס כינון המועצה (צילום: פבל, ׳כאן דרום׳)

לא שמענו אותך ציבורית מאז הבחירות. מה קרה?

"המשכתי לדבר עם תושבים ופעילים, באמצעות הרשתות החברתיות ואמצעי התקשורת. בטקס כינון המועצה בה היינו אמורים, ראשי הסיעות, לשאת דברים, על פי הנהוג במשך כל השנים, החליט ראש העיר להשתיק אותנו ורק הוא נאם. זה היה מפגן טוטליטרי במסווה חגיגי, בסגנון צפון קוריאני. בניגוד לקדנציה הקודמת, בה שודרו ישיבות המועצה לציבור, כינון המועצה החדשה לא שודר. חוסר השקיפות וההסתרה מהציבור נמשך גם למחרת, בישיבת המועצה הראשונה, כשסגרו לי  את המיקרופון ומנעו ממני לדבר, אז דיברתי אל התושבים באמצעות סרטון שהועלה לרשתות. לא יעזור להם כלום ! אני כאן במועצה כדי לדבר ולעשות. אני אהיה פה לציבור הכללי, שלא מרגיש שהוא מיוצג כיום בקואליציית המגזרים של לסרי”.

האם לסרי או מי ממקורביו הציע לך להיכנס לקואליציה?

"לא קיבלתי הצעה כזאת. אני לא מחפשת ג'ובים, אלא רוצה לקדם את אשדוד ולתקן את הדברים הרבים שדורשים תיקון:  עלינו לפעול ולטפל במעבר מסודר וחלק יותר,  משגרה לחירום, עם הפנים  נוכח מה שעוד צפוי לנו במערכה, שאנו עדיין בעיצומה. עלינו לפעול כדי להבטיח חינוך טוב יותר לכולם והזדמנויות דיור ותעסוקה לצעירים, וזאת כדי לעצור את הנטישה מהעיר. עלינו לפעול כדי לטפל בנושא שהפך להיות המטריד ביותר את כולנו – עומסי התנועה עקב תשתיות התחבורה ומיעוט הכניסות לעיר , שלא תואמים את גודל האוכלוסייה ואת מספר כלי הרכב הנעים בעיר. עלינו להיאבק בכל ניסיון לפגוע בעיר שלנו ולסכן את חיי תושבינו, כפי שמנסות לעשות בימים אלה חברות הגז, שמתכננות להזרים לכאן חומר רעיל ומסוכן, שבחיפה סירבו לאפשר להן להשאירו, שם. אשדוד לא תהיה פח האשפה של מדינת ישראל, כך אמרנו בדיון בכנסת ואני בטוחה שכולנו ביחד נבהיר זאת לשרים ולחברות הגז כאחד".

אבל מאופוזיציה אי אפשר לעשות למעט לבקר ולטעון טענות, והשבוע היו שוב שיגורים לעבר העיר, ואנחנו עדיין במלחמה. אולי בכל זאת זה הזמן לקואליציה מקיר לקיר?

"קואליציה מקיר לקיר זו סיסמה. איני פוסלת דבר על הסף. אבל אם מתכוונים באמת לחבר את כולם ולקדם נושאים תוך מתן ביטוי מלא לכל המרכיבים ואפשרות אמיתית להשפיע, אנחנו נשתף פעולה. לצערי, אנחנו עדיין לא פועלים לפי תוכנית סדורה להיערכות לחירום ולמעבר לשגרה, וזאת בניגוד לערים אחרות. שילמנו על כך מחיר כבד בשיתוק העירוני, אותו חשו, בין היתר, הורים לילדים ובעלי העסקים בעיר. בצד המלחמה אנחנו מנהלים מאבק על  אשדוד שחייבת להיות חזקה ועל עתיד ילדנו בה. אלפי משפחות וצעירים עוזבים את אשדוד מדי שנה וכדי לעצור את הנטישה ההמונית מהעיר, עלינו להרים את אשדוד מתחתית דירוגי איכות החיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ולהוריד אותה מצמרת מפת הפשיעה של המשטרה. עלינו לשפר את הזכאות לבגרות, ללא יוצאים מן הכלל, ולהבטיח פתרונות תעסוקה וסיוע לעסקים הקטנים בעיר, במיוחד בעת הזאת".

אז מה עכשיו? שוב אופוזיציה? במה זה יהיה שונה הפעם מהקדנציות הקודמות?

"שלא יהיה ספק לרגע, האופוזיציה היא מקום מכובד וחיוני לדמוקרטיה, גם בעיר וגם במדינה. העשייה בשנים האחרונות והאמון הרב שרוחש לנו הציבור, תורגמו לשילוש כוחנו במועצת העיר ולתמיכה אישית  בי של חמישית מתושבי העיר במרוץ לראשות העיר. אי אפשר להתעלם מכך ואני מודה לכל הפעילים והתומכים שמלווים אותנו בדרך הזאת. כיו"ר האופוזיציה ושל הרשימה הגדולה ביותר שבה, אעשה הכל כדי לוודא שאשדוד תישאר העיר של כולנו.  נכון לעכשיו, ראש העירייה יחיאל לסרי גיבש לעצמו קואליציה שמייצגת מגזרים ואינה נותנת מענה לחלקים נרחבים בציבור. אפשר לומר שהוא חזר על טעויות העבר וביתר שאת: קואליציה ובה 11 חברי מועצה חרדים וכמעט ללא נציגות נשית. כך נראית אשדוד שלנו?!  התשובה היא לא! יש לנו 52% נשים בעיר ורק 5 נשים במועצת העיר. החרדים מהווים 25% מתושבי העיר, אבל במועצה כוחם שווה ל-40%. אנחנו חייבים לאזן את זה. הקול שהשמיעו הבוחרים במערכת הבחירות היה חד וברור: הם רוצים לראות את העיר הזאת חוזרת להיות העיר של כולנו, שיודעת להפוך את הפאזל האנושי המגוון המרכיב אותה, לכוח מרומם, תוך הבטחת ביטוי לכל גווני הציבור ולא זה על חשבון האחר". 

אז עם 3 מנדטים באופוזיציה. מה תוכלו לעשות אחרת?

"עם מנדט אחד עשיתי לקואליציה בית ספר. עכשיו  עם 3 מנדטים, כל אחד מאתנו ישתלב בפעילות העירונית ויפעל כדי לשפר אותה במגוון תחומים. כמו כן אני וחבריי לסיעה נקבל קהל, וכך גם מועמדי רשימתי, שלא נבחרו למועצה. כבר בישיבת המועצה הקרובה, אגיש הצעה לסדר אודות החזרת הביטחון האישי לתושבים. מעבר לאיום הטילים, אנחנו רואים השלכת רימונים, כנופיות סחיטה וגם חיסול לאור היום בבניין של ראש העירייה. הזכות הבסיסית ביותר, ביטחון וסדר ציבורי, שעירייה מחויבת להעניק לתושביה לא מתקיימת כאן".

את לא חוששת מנטישתם את האופוזיציה של חברייך לסיעה, לנדבר ובן זקן ? כבר היו דברים מעולם וגם הצעות שהגיעו אליהם

 "זהו ספין שמנסים להוביל אנשי לסרי, שאין לו שום אחיזה במציאות. סופה ועמירם נאבקו איתי בבחירות  כתף אל כתף ואנחנו מקיימים ביננו שיח ומפגשים במהלכם אנחנו מחלקים ביננו את תחומי האחריות לקראת הפעילות שלנו בקדנציה הנוכחית. הם נשאלו מספר פעמים  על אפשרות שייפרשו מהאופוזיציה והתייחסו בביטול לספין העלוב הזה. המסר שלנו הוא חד משמעי. אין לנו עוד אשדוד ולכן ניאבק ביחד על העיר הזאת. אגב, החוק מתייחס בפקודת הרשויות לפרישה במהלך הקדנציה מסיעה אחת לאחרת, לטובת תפקיד בכיר עם עשייה. פורש כזה לא יוכל, בין היתר, לקבל תפקיד בבחירות הבאות".      

לא פוסלת חברת כנסת

מה הנושא הראשון שתרצי לבחון בוועדת הביקורת?

"יש שני נושאים מרכזיים שאדרוש בחינה שלהם. ראשית: את פרויקט התחבורה, הריוואי, שהגיע הזמן לערוך לגביו ביקורת אמיתית ובלתי תלויה, ולקבל החלטות מקצועיות ביחס אליו. זאת  תוך יצירת כניסות נוספות לעיר, שיפחיתו את עומסי התחבורה. שנית: את אי פתיחת הקאנטרי קלאב. אנחנו יודעים שהוא ערוך ומוכן כבר מלפני שנה וחצי. אני אדרוש להבין מה עומד בינינו לבין פתיחתו ולא אניח לכך עד שנקבל תשובות מלאות ונגרום לפעולה שתביא לפתיחתו".

אגב כנסת, מדברים על בחירות כלליות בשנה הקרובה, זה משהו שעשוי להיות רלוונטי מבחינתך? להשתלב בכנסת?

"לפני רגע התמודדתי לראשות העיר אשדוד וכשאני אומרת אין לנו עוד אשדוד – אני מתכוונת לזה  ומחויבת לכך. אעשה הכל בשביל העיר הזאת שאני חיה בה מגיל 4, כשעלינו לארץ, ומגדלת בה את ילדיי. מה יהיה בעתיד הרחוק יותר ? מוקדם לדעת ואני לא יכולה לפסול מראש שום דבר, אבל המחויבות הראשונה שלי היא לאשדוד ולתושביה".

בעוד 5 בבחירות הבאות תתמודדי שוב לראשות העיר אשדוד?

"בהחלט אתמודד לראשות העיר גם בעתיד ואני מאמינה כי מעשינו בקדנציה הנוכחית ירחיבו עוד יותר את התמיכה בנו. הבחירות האחרונות הוכיחו שהציבור רוצה לראות את אשדוד כעיר שמחברת את כולנו וכעיר שמתפתחת עם תוכניות לטווח ארוך. חמישית מהתושבים נתנו את אמונם בחזון שהצגנו וראו בי כמי שמתאימה לראשות העיר”.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן