חודש אוקטובר השחור של אשדוד שגבה את קורבנות הקורונה

תוך תקופה קצרה נפטרו רבים בעיר. נגיף הקורונה גבה מחיר חיי אדם באשדוד בין הנפטרים: האדמו״ר מפיטסבורג, סגן ראש השב״כ יצחק אילן, ללי נניקשווילי, חיים משה מוריס, יעקב צרויה וכן האחים שמעון וימין בוזגלו, ויוסף חרליקר. בנוסף הלכו לעולמם גם יהונתן סביון המזכיר הראשון באשדוד, ויוסף ז'וז'ו אביטן סגן ראש העיר המיתולוגי. טרגדיה נוספת פטירתו הפתאומית של הרב אליהו מלכה בן 47 בלבד. יהי זכרם ברוך!

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

ימים לא פשוטים עברו על העיר אשדוד. בתוך פחות מחודש נפטרו תושבים רבים אשר נכנעו לנגיף הקורונה. אשדוד לא התאוששה מהאבל על מותו של רפי חמוואי המורה לספורט האהוב, וכבר בחודש אוקטובר גל חדש של נפטרים מסיבוכי נגיף הקורונה. בין היתר איבדה העיר אשדוד את האדמו"ר מפיטסבורג, סגן ראש השב״כ יצחק אילן ועוד תושבים רבים ואהובים.

ללי נניקשווילי אשת חסד ונתינה


ללי הייתה רק בת 51 במותה. ללי אשתו של יהודה, ראש מחלקת מכולות בנמל אשדוד ופעיל ליכוד מוכר. היא הייתה הלב של המשפחה. אמא לשניים וסבתא ל- 6 נכדים. ימים ספורים לפני ראש השנה נערכה חתונה של אחיינו של יהודה. האירוע נחגג במסעדת ׳אטמוספירה׳ בעיר. כמאה חוגגים היו בחתונה המרגשת. אולם כעבור זמן קצר התברר כי רבים נדבקו בקורונה, רובם במצב קל. ללי לא שיחק המזל. מצבה הלך והחמיר והרופאים נאלצו להרדים ולהנשים אותה. רבים קראו תהילים לרפואתה אך היא נכנעה לנגיף ונפטרה. ללי הייתה אישה צנועה ורבת חסד עם נתינה אין סופית. אשת משפחה מסורה וסבתא אוהבת.

האדמו״ר מפיטסבורג, מחשובי האדמו"רים

לאחר מאבק של חודש וחצי נפטר האדמו״ר מפיטסבורג, הרב מרדכי יששכר בער לייפער זצ״ל והוא בן 64. האדמו״ר חלה לפני כחודשיים ולאחר שמצבו החמיר, פינה עצמו לבית החולים ׳לניאדו׳ בנתניה, שם נמצא הרופא שלו. אבל מצבו החמיר והרופאים נאלצו להרדימו ולהנשים אותו. בחסידות פיטסבורג באשדוד קראו לאנשים להרבות בתפילות וקריאת תהילים לרפואתו ואכן רבים בארץ ובעולם התפללו לרפואת האדמו״ר האהוב, אולם הוא התבקש לישיבה של מעלה ונפטר בחו״ל המועד סוכות.

באותו היום הוא הובא לקבורות בבית העלמין באשדוד, בהלוויה רבת משתתפים שחרגה ממגבלות הקורונה וסוקרה בהרחבה בכל אמצעי התקשורת.האדמו״ר השלישי מפיטסבורג נולד בניו יורק לרבי אברהם אבא לייפר ולרחל. בשנת 1970 עלתה המשפחה לאשדוד. הוא למד בישיבת גורדנא באשדוד ובישיבת  טשיבין בירושלים. הוא נישא למרים ונולדו להם 7 ילדים. בשנת תש״ן התמנה לאדמו״ר וביסס את מעמדה של החסידות באשדוד והטביע חותמו בחיי הדת בעיר. בין היתר כתב את הספר "פתגמי אורייתא”. כן היה ידוע כאביו כמלחין מחונן אשר הלחין ניגונים, וחלקם יצאו לאור בסדרת התקליטים "ניגוני חסידי פיטסבורג". 

חיים משה מוריסהבבא סאלי היה הסנדק שלו

בין קורבנות הקורונה גם חיים משה מוריס שנפטר מסיבוך קורונה בגיל 72. הוא נדבק בנגיף אושפז ומצבו החמיר עד שנפטר. הוא נולד במרוקו וזכה שהבבא סאלי זצ״ל יהיה הסנדק שלו. בשנת 1954 עלה לישראל . הוא הותיר אישה , 3 ילדים ו- 8 נכדים.

יעקב צרויה, נפטר יום לפני הברית של נכדיו התאומים


יעקב צרויה מוותיקי אשדוד נפטר מסיבוכי הקורונה בגיל 75. הוא אובחן כחולה קורונה למרות שנזהר מאוד אושפז ב׳אסותא׳ והועבר לבית החולים ׳סורוקה׳, שם נפטר בשבת, יממה לפני שהיה אמור לחגוג ברית לנכדיו התאומים. הוא עבד בנמל ולאחר מכן עבד במשך שנים רבות כאזרח עובד צה״ל. היה איש של נתינה וחסד ופעיל מאוד בבית הכנסת ״אזריאל״ בעיר. הותיר אישה, 7 ילדים ו- 25 נכדים.

האחים שמעון וימין בוזגלו, נפטרו בהפרש שעה


טרגדיה ב׳אסותא׳. תוך שעה נפטרו שני אחים מסיבוכי הקורונה. שמעון בן 85 מגן יבנה ואחיו ימין בן 82 מאשדוד. שמעון נדבק ראשון ואושפז ב׳׳אסות׳א ומצבו הלך והחמיר. גם ימין אובחן חולה קורונה ואושפז חדר ליד אחיו הגדול בבית חולים׳ אסותא. בשבת חלה החמרה משמעותית במצבו של שמעון. כאשר ימין שמע כי מצבו של אחיו האהוב אנוש הוא לקח את זה קשה והדבר השפיע על מצבו. למרות מאמצי הרופאים, ימין נפטר וכעבור שעה נפטר גם שמעון. האחיין אשר ארביב סיפר בתקשורת כי שמעון נדבק ראשון כנראה מהמטפלת שטיפלה בו ולאחר כשבועיים נדבק גם ימין ככל הנראה בבית כנסת. הם היו האחים הבכורים במשפחה והיו קשורים זה לזה. המשפחה החליטה לקבור אותם זה לצד זה בבית העלמין בגן יבנה. שמעון הותיר עשרה ילדים נכדים ונינים וימין הותיר 5 ילדים נכדים ונינים.

יקיר העיר והמזכיר הראשון יהונתן סביון נפטר

אשדוד נפרדה גם מיהונתן סביון ז"ל יקיר העיר והמזכיר הראשון באשדוד שנפטר מדלקת ריאות בגיל 94. סביון היה ממקימי העיר אשדוד. הוא נולד בספרו שבמרוקו ולמד בבית הספר אליאנס בעיר פז.לישראל עלה בשנת 1949. לאשדוד הגיע בשנת 1961 ומונה למזכיר מועצת הפועלים ובהמשך למזכיר העירייה בתפקיד זה עבד במסירות עד 1978. גם לאחר פרישתו המשיך להיות מעורה ופעיל מאוד. בין היתר, שימש כיו"ר ברית ערים תאומות, ראש מטה מל"ח, יו"ר הפורום הציבורי לאיכות הסביבה, מנכ"ל ארגון יוצאי צפון אפריקה, פעיל במפלגת העבודה ופעיל למען החדרת הברידג' לבתי הספר באשדוד ועוד. על פועלו הרב הוענק לו בשנת 2001 פרס יקיר העיר אשדוד. סביון הותיר בת זוג איתה חי בשנים האחרונות, שלושה ילדים 7 נכדים ונינה.

בנו קובי סיפר על אביו: "חווינו אבא שבכל שבת היה מפציר  בכולנו שנגיע אליו להרים כוסית, לשתות אפריטיפ ביחד ולעשות קידוש. זה היה ממלא אותו באושר גדול. נגע בכולנו היה היסוד שריכז אותנו. ברמה של אשדוד היו לו הישגים ברמה ציבורית . ההישגים עשו לו נחת מעבר לנחת מהנכדים. העשייה הציבורית הייתה לנגד עיניו כשהוא הצליח להגיע להישגהוא היה מאושר למשל במלחמה בנושא הזיהום נחל לכיש.  היה לו מאבק נגד הבנייה בחוף.  היו מלחמות של שנים כשהגיע להישג ראיתי שהוא קורן אור חוץ מהנושא הסביבתי שהיה קרוב לליבו הוא גם זה קידום הברידג' וההחדרה לבתי הספר. הוא ראה בספורט הזה שירות לקדם את הנוער לשכלל לו צורת המחשבה, שיפור היכולת של שיתוף פעולה. הוא פעל לקידום הברידג' והוביל את הפעילות של תחרויות ושל זכייה ביחד עם הקבוצה האשדודית. היה לו חשוב המורשת של יהודי צפון אפריקה ובעיקר עולי מרוקו, דאג לשמור על המורשת ולהעביר אותה לדורה צעיר. ואנחנו מלאי סיפורים ואנקדוטות על כל שלב בקליטת יהדות מרוקו. ובמיוחד ספרו הייתה בשבילו ' ירושלים של  זהב' ספרו הייתה מרכז מרוקו בעיניו שם קרו הדברים המיוחדים. הוא בא ממשפחה שהייתה קרובה למסורת אבל לא בצורת כפיה. מבחינת אבא המסורת הייתה משהו של כיף ונעים לחוות אותו כמאחד משפחתי. הוא שמר על הגחלת”.

הרב אליהו מלכה, נפטר יום לפני חתונת בנו

מהרב אליהו מלכה, ראש הכולל של הרב פינטו ברובע ג' בן 47 נפטר באופן פתאומי, ככל הנראה מדום לב. הרב מלכה נמצא בחדרו ללא הכרה כשהוא רכון על ספרי הקודש. הרב הותיר 9 ילדים, אחד מבניו עמד להתחתן, יום למחרת.

קולו של החזן נדם: יוסף חרילקר

יוסף חרילקר נפטר בבית חולים ׳תל השומר׳ מסיבוכי הקורונה. אבל כבד ירד על הקהילה ההודית עם היוודע דבר מותו. יוסף עבד כמחסנאי ובזמנו הפנוי היה חזן ושליח ציבור בבית הכנסת ״מגן חסידים״ שברובע ג׳. בבית הכנסת ספדו לו: "בצער רב אנו נאלצים להודיע על פטירתו בטרם עת של רבי יוסי היקר. יוסף בן חיים ואסתר חרילקר. נלקח מאיתנו איש יקר, רב פעלים, צנוע, עניו, אהוב על כל הבריות, איש משפחה למופת. חבר לכל אדם. 

 יוסף, איש צנוע ונעים הליכות פעיל ואוהב אדם. הוא חלה ככל הנראה לפני ראש השנה בעבודה. מספרת בתו הבכורה מרים: ״אבא היה חזן, שליח ציבור ופעיל בקהילה ההודית. כנראה נדבק בעבודה. בצום גדליה הוא הראה סימנים. נכנס לבידוד ועשה בדיקה שיצאה חיובית. לאט לאט החל להרגיש רע ולגלות קשיי נשימה  ואחרי כיפור אושפז בבית חולים באשדוד . אחרי שבוע מצבו הדרדר הרדימו והרדימו אותו והעבירו ל׳תל השומר׳, שם נפטר. הוא אבא מדהים, מסור. תמיד עזר לנו להגשים את החלומות, דירבן אותנו להגיע הכי גבוה שאנחנו יכולים. תמיד דאג לנו. תמיד היה עם חיוך על הפנים. תמיד היתה לו את המילה המנחמת במקום המתאים. תמיד מחבק, עוטף נמצא שם כשצריך. זכיתי להיות הילדה שלו״.

יוסף ז״ל הותיר אישה ירדנה 3 ילדים: מרים סמסון שיוסף זכה להיות בחתונתה עם בן ציון בעלה. וכן הבן נתנאל ובת הזקונים אוריאן.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן