התקוות האולימפיות של אשדוד

‫בעוד כשנה תיפתח האולימפיאדה בטוקיו ולעיר אשדוד יש סיכוי סביר לשבעה נציגים. דניס לקטוב השחיין הצעיר כבר הבטיח את השתתפותו. יורם אסרף: "הספורטאים עשויים לעשות היסטוריה”. פרויקט מיוחד

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

זה שאשדוד היא עיר של ספורט, על שלל ענפיו, יודעים כבר מזמן ברחבי הארץ. בשבוע שעבר ציינו בעיר טוקיו שביפן שנה לפתיחת המשחקים האולימפיים וההתרגשות בשיאה. לא פחות משבעה ספורטאים אשדודים נמצאים בנקודת זינוק מצויינת להגיע לטוקיו 2020. הספורטאי הראשון והיחיד כרגע שהשיג את הקריטריון האולימפי, המקנה השתתפות בתחרות החשובה ביותר, הוא דניס לוקטב בן ה-19 מעמותת מכבי אשדוד בשחייה. לוקטב השיג עם חברי הנבחרת את הקריטריון האולימפי המיוחל, כאשר בשבוע שעבר, הם השיגו את המקום העשירי (מתוך 30), במשחה 200 מטרים כפול 4, באליפות העולם בדרום קוריאה. לוקטב זכה בעבר באליפות ישראל לגילאי 16 ו-17 בשחייה וכבר אז סומן כהבטחה גדולה. כיום, אותה הבטחה מתחיל לממש את עצמה ולהניב פירות מתוקים במיוחד עבור ענף השחייה.

גם השחיין יעקב טומרקין בן ה-27 ממכבי אשדוד, שאמנם חזר מאליפות דרום קוריאה מאוכזב, לאחר שכשל להעפיל לחצי הגמר בשלושה משחים שונים, עדיין לא אמר את המילה האחרונה מבחינת טוקיו 2020. לטומרקין סיכוי טוב להשיג את הכרטיס לאולימפיאדה וכל שעליו לעשות הוא להשיג את מירב הנקודות הדרושות, בתחרויות שנותרו עד למשחקים האולימפיים. טומרקין, שהשתתף בשתי אולימפיאדות (לונדון 2012 וריו 2016), נחשב לשחיין הבכיר בנבחרת ישראל כיום ולצד השחיינית האשדודית האגדית, ורד בורוכובסקי, שהשתתפה גם בשתי אולימפיאדות (סידני 2000 ואתונה 2004), ממצבים את אשדוד כמעצמת שחייה ארצית.

753753735

מאמן מכבי עירוני אשדוד בשחייה משנת 1991 ומנכ"ל האגודה, ולדימיר סופר, מספר על התפתחות ענף השחייה בעיר, על הבעיות בדרך ועל סוד הקסם: "מזה כ-28 שנים אני מוביל את הענף בעיר. גידלתי את ורד בורוכבסקי, יעקב טומרקין ואת דניס לקטוב. טומרקין ולקטוב עברו לוינגייט בגיל צעיר מפני שאין באשדוד בריכות אולימפיות. אנחנו מהאגודות המובילות בארץ והיה לנו נציג בנבחרת ישראל בכל האולימפיאדות האחרונות. אם יהיו לנו תנאים טובים נשיג עוד. עולם מתקדם ואנחנו עדיין בבעיה מבחינת מתקנים. ראש העיר תומך בנו ונותן תמיכות לספורטאים שלנו. גם יורם אסרף ממש עוזר לנו. מועצת העיר צריכה להחליט שבאשדוד תהיה עוד בריכה ברמה טובה, כי יכולים להשיג עוד הישגים. אנחנו בתקופה המודרנית וכולם רוצים להתאמן בתנאים הכי טובים.

חושב שיברחו כשרונות בשל מחסור במתקנים?

"כשרונות יהיו תמיד. רק צריך לתת להם את האפשרות. כמו שפרח צומח על אדמה טובה. כך בשחייה, צריך לפתוח לשחיינים את כל האפשרויות. כמה שהאדמה טובה יותר, גם הפרח יהיה יותר טוב. אני הרבה שנים באשדוד. עברתי הרבה מנכ"לים וראשי עיר. אני רואה שההנהלה החדשה של העיר רוצה לפתח את הענף. אבל לא כולם עושים למען הילדים. עובדים בבריכת 'חרצית' ברובע ח' ואין מספיק מקום לכולם. למרות זאת, אני מרגיש מאוד נוח באשדוד. נתנו לי פה להגיע להישגים ולהגשים חלום. האופי שלי הוא לשאוף תמיד קדימה."

אימפריית הרמת משקולות

ענף ספורט נוסף ששם את העיר אשדוד על המפה האולימפית הינו הרמת משקולות. לא פחות משלושה ספורטאים, תושבי העיר, הינם בעלי פוטנציאל גדול להשיג את הקריטריון האולימפי המיוחל. שלושתם נמצאים כרגע בשיאן של ההכנות וההתמודדיות לקראת השגת הכרטיס לטוקיו 2020. הראשון הוא איגור אולשנצקי בן ה-33 המתחרה בקטגוריית 109 ק"ג ומעלה, שכבר טעם את טעמם המתוק של המשחקים האולימפיים, כאשר השתתף באולימפיאדת ריו 2016 והשיג את המקום ה-17 בתחרות, כאשר הניף 165 ק"ג ודחק 207 ק"ג. הספורטאי השני, שעשוי להשתתף בטוקיו 2020, בתחום הרמת משקולות הינו ארתור מוגורדמוב בן ה-31, המתחרה בקטגוריית 96 ק"ג, שבשנת 2018 השיג את המקום החמישי המכובד באליפות אירופה שנערכה בבוקרשט כאשר הניף 347 ק"ג במצטבר. השלישי, הצעיר מבין השלושה וגם מרים המשקולות בעל הסיכוי הגבוה ביותר להשיג את הקריטריון האולימפי, הוא דויד ליטבינוב בן ה-25, שמתחרה בקטגוריית 109 ק"ג ומעלה, והשיג שלושה שיאי ישראל באליפות אירופה שנערכה בגאורגיה השנה, לאחר שהניף 393 ק"ג במצטבר. בשבת הקרובה תערך אליפות ישראל בהרמת משקולות ובחודש ספטמבר הקרוב, תתקיים אליפות העולם בתאילנד, שלאחריה, יתבהרו הסיכויים של השלושה להשתתף בטוקיו 2020.

9759557

ליטבינוב סיפר על ההכנות ועל הסיכויים ל'אשדוד10': "בענף שלנו זה די מסובך. רק באפריל 2020 נדע מי נכנס ומי לא. עד אז יש לנו עוד כמה תחרויות. יש אליפות עולם בתאילנד ותהיה אליפות ישראל בסוף השבוע הקרוב. אני מתחרה ביום שבת וביום ראשון אני כבר טס למחנה אימונים של חודש וחצי באוקראינה ופולין, להתכונן לאליפות העולם בתאילנד. זו תחרות קריטריון, שזו נחשבת תחרות דירוג. בגדול, מה שאני צריך לעשות, זה לאסוף כמה שיותר נקודות. אחריה, יהיו לי עוד שלוש תחרויות ובסופן נדע איפה אנחנו ממוקמים ומי נכנס או לא. ב'טופ' שלי הייתי מדורג 14 וכרגע אני מדורג במקום ה-18. זה משהו שהוא זז כל הזמן. לא חד משמעי. כל תחרות מישהו מקבל נקודות ויכול לעקוף אותי."

יש סיכוי שנראה את שלושתיכם?

"הסיכוי הכי גבוה כרגע הוא שלי ושל ארתור. אף אחד לא יודע איך זה יגמר עד הרגע האחרון."

איך מתמודדים עם המתח?

"כרגע פשוט ממשיכים להתכונן. הלחץ הוא תמיד אותו לחץ. זה לא משהו שהוא חדש. כל תחרות ההכנה היא זהה. עכשיו יש אליפות עולם ואני מתכונן אותו דבר. המטרה כמובן היא האולימפיאדה, אבל אני עדיין לא יכול לשכוח שבתחרות הקרובה אני צריך לתת את המקסימום שלי. בפועל הלחץ הוא לא משהו משמעותי, אבל כן יש איזה משהו קטן שמרחף מעל הראש. למזלנו יש את התמיכה של העירייה. זה גם מרגיע וגם נותן גב, שאף אחד לא נתן לנו עד עכשיו."

איך החברות בינך לבין ארתור ואיגור?

"חברים טובים. מתאמנים ביחד. במה ליד במה. מסתדרים כולם. שנים על גבי שנים שמתאמנים ועובדים ביחד. ישנים באותם חדרים במחנות אימונים. יש יריבות שקטה כמובן בין כולם לגבי מי הכי טוב כרגע בניקוד יחסי אבל זה תמיד חברי וג'נטלמני. מנסים לשמור על זה."

גם בענף ההתעמלות האמנותית יש לעירנו נציגות. מדובר במתעמלות נבחרת ישראל, קארין וקסמן ויאנה קרמרנקו האשדודיות בנות ה-17, אשר חברות בנבחרת, המורכבת משש בנות, אותן מאמנת אירה ויגורדצ'יק, הידועה בסגנונה הקשוח. בחודש אפריל השנה, בגביע העולם שנערך בעיר טשקנט, שנמצאת באוזבקיסטן, זכתה הנבחרת במקום השני בתרגיל הכדורים ובמקום השלישי בתרגיל המעורב, שהיקנה לה שתי מדליות.

קארין וקסמן, תלמידת כיתה יב' בבית ספר מקיף ז' באשדוד שוחחה עם כתב 'השבוע באשדוד' על חייה בתור מתעמלת ושפכה אור על הסיכויים להגיע לטוקיו.

איך הגעת לתחום ההתעמלות האמנותית?

"התחלתי מגיל ארבע ולאט ולאט… ההורים דחפו אותי לזה. אהבתי את זה והייתי טובה בזה."

איך הספורט משתלב עם הלימודים?

"בעייתי. לא ממש משתלב. הבית הספר עושה מה שהוא יכול וכמה שהוא יכול לעזור. אני ניגשת לבגרויות איפה שאני יכולה וזהו."

תספרי בבקשה על הקבוצה שלכן.

"בעיקרון אנחנו חמש בנות בקבוצה. בנבחרת יש שש. יש שני תרגילים ואחת מתחלפת בכל תרגיל. אני משתתפת בשניהם."

איך היחסים שלכן עם המאמנת אירה ויגורדצ'יק? לפי הדיווחים היא נוקשה.

"היא קשוחה. אבל היא דורשת ומביאה הישגים. יש לה קבלות בסך הכל. אנחנו הולכות איתה ומאמינות שהיא תביא אותנו."

WhatsApp Image 2019 07 30 at 10.18.46

מה הסיכוי להשתתף באולימפיאדה?

"באליפות העולם הקרובה בבאקו, אזרבייג'אן, בחודש ספטמבר הקרוב, אנחנו צריכות להכנס לשמינייה הראשונה וזה יבטיח לנו את המקום."

האם את תתגייסי לצבא?

"מאמינה שכן. זה יהיה אחרי האולימפיאדה כבר. לא חושבת שתהיה עם זה בעיה."

איך שומרים על מסגרת של אימונים ? קראתי שאת מתאמנת 11 שעות ביום.

"היום סיימתי ב-9 וחצי בערב והתחלתי ב-10 בבוקר. ככה כל יום."

באיזה אימונים מדובר?

"יש שיגרה. בבוקר יש ריצה, חימום, עבודת מכשיר, יש בלט כל יום. תרגילים הרבה שעות. זו עבודה מאוד רפטטיבית. הרבה מאותו דבר."
ש. מה החלום שלך?

"להיות באולימפיאדה. מעבר לזה אין לי מושג. ללמוד."

מנכ"ל רשות הספורט, יורם אסרף מסר: "את העובדה שאשדוד עשתה קפיצת מדרגה משמעותית בתחום המצויינות אי אפשר לבטל. הרשות תומכת ככל יכולתה בספורטאים האולימפיים ומשתדלת לסייע בנוסף בכל עזרה כדי לשפר את תנאי האימונים והמתקנים. אשדוד תצטרך לשנות בשנים הקרובות את הקריטריונים ואת ההתייחסות למתאמנים בעלי פוטנציאל אולימפי. הספורטאים עשויים לעשות היסטוריה בטוקיו עצם השתתפותם. זו הזדמנות מצויינת להודות לראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, על תמיכתו הגדולה בספורט, העממי והמקצועי ועל דחיפתו למצויינות במגוון הענפים.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן