חשמל זורם בכפות ידיו

יובל שם-טוב (51), יליד אשדוד, עובד בחברת חשמל כ-30 שנה ומנהל מספר תחנות הכוח. בריאיון עמו הוא מספר על הרפורמה בחברה והעברת העלות ליצרן פרטי (״אנחנו כבר לא מוונפול״), על הקיץ שבפתח (״בקיץ יהיה חם מאוד, ויישברו שיאי ביקוש״). ועל הביקורת נגד עובדי החברה (״כולם חדורי מוטיביציה ומשימה״)

״אנחנו עובדים ימים ולילות״. יובל שם טוב.
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

יובל שם-טוב, בן 51, נשוי פלוס 3 , הוא איש החשמל שלנו באשדוד.  ֿהוא יליד העיר ומנהל  את תחנת הכוח המרחבית מאור הדרום, שכוללת את תחנת הכוח "אשכול" שבאשדוד ותחנות הכוח רדינג, צפית וגזר.  נתח רציני מכלל ייצור החשמל במדינה.  הוא למד בבית הספר היסודי ׳רעים׳ ובתיכון מקיף א' במגמת אלקטרוניקה.  בצבא היה טכנאי מכ"מ בחיל הקשר ובין לבין הוא חובב אופנועים, טרקטורונים וכל מה שקשור לאקסטרים.

שם-טוב, מהנדס חשמל ובעל תואר שני במנהל עסקים, החל את עבודתו בחברת החשמל לפני 29 שנים, ומאז צבר ידע וניסיון במגוון תפקידים.  היה מפעיל בתחנת הכוח אשכול שבאשדוד, מהנדס התנעה של יחידת מחזור משולב (מחז"מ),  מהנדס החשמל והתפעול בתחנה, מנהל תחנת הכוח אשכול ומזה 7 שנים מנהל את התחנה המרחבית "מאור הדרום".

אתר אשכול, על שמו של ראש הממשלה לוי אשכול, הינו אתר מרכזי בתחנת הכוח המרחבית מאור הדרום . מרחב בעל יכולת ייצור של  כ- 4300 מגה וואט מרעננה ועד אילת, הכולל ארבעה אתרי ייצור משמעותיים: אשכול, רדינג, צפית וגזר.  עד לפני 3 שנים, גם תחנת הכוח רמת חובב היתה תחת ניהולו של שם-טוב, אשר נמכרה ליצרן פרטי.

כחלק מהרפורמה במשק החשמל עליה החליטה הממשלה ביולי 2018, במסגרתה נדרשה חברת החשמל למכור תחנות כוח, ביום חמישי האחרון, הוכרז הזוכה לרכישת תחנת הכוח "אשכול".  תחנת הכוח אשכול היא הרביעית שנמכרה, לאחר מכירת אלון תבור, רמת חובב, חגית מזרח.  התחנה החמישית, רדינג, עתידה עדיין לוט בערפל וההחלטה על עתידה הינה בידי המדינה.

שם טוב מדגיש, שתחנת הכוח אשכול נבנתה בשנות ה 50 והיוותה מקור תעסוקה לתושבי העיר אשדוד, עיר הולדתו, כשהתחנה והעיר גדלו והתפתחו יחדיו לאורך השנים.  אשכול גם היתה התחנה הראשונה בארץ שהופעלה בגז טבעי שהוא נקי וזול יותר ממזוט, שהיה מקור הדלק העיקרי עד שנת 2003.

ש. מה יקרה כעת עם עובדי התחנה בשל מכירת תחנת אשכול ליצרן פרטי?

״עם המכירה, יושאלו לרוכש כ 145 עובדים מקצועיים ביותר המהווים חלק חשוב ובלתי נפרד מהצלחת הליך המכירה.  מדובר בעובדים מקצועיים במיוחד, המנוסים ביותר במשק ומהווים את חוד החנית בתחום ייצור חשמל.  העובדים יישארו בתחנה לחמש שנים לפחות כשהרוכש עצמו מחויב לשמר ולקדם את התחנה ולא לעצור את התפתחותה. בימים אלו אנחנו מבצעים סדנאות ותמיכה לחיזוק אישי ואנושי לכלל העובדים, וכך זה נעשה גם עם העובדים של התחנות הקודמות שנמכרו לשוק הפרטי.

תחנת אשכול היא הרביעית שנמכרה ליזם פרטי. יובל שם טוב על רקע התחנה

מלבד אותם עובדים, בארבע השנים האחרונות, מאז הרפורמה, נפרדנו בתהליך רגיש במיוחד מכ- 180 עובדים , תוך שמירת זמינות ואמינות הייצור במרחב מאור הדרום״. 

״אנחנו כבר לא מונופול"

ש. מה החשיבות של "אשכול"?

״האתר מורכב מ 2 יחידות מחז"מ (מחזור משולב) שהנצילות שלהן היא מהגבוהה במדינה.  באתר יש  4 יחידות קיטוריות בעלות ייחודיות של יכולת עבודה במזוט (בעת חוסר גז טבעי) מה שמחזק את היתירות והביטחון האנרגטי של כולנו.  "חשוב לי לציין", אמר שם-טוב, "שהליך המכירה הינו אבן דרך משמעותית ביצירת תחרות במשק, וכעת, חברת החשמל מייצרת פחות מ- 40% מכלל החשמל בישראל.  אנחנו כבר לא מונופול".

ש. לאחרונה שמענו על שחקנית חדשה במשק האנרגיה, חברת נגה?

"לא כולם יודעים, אבל חברת "נגה" – חברה ממשלתית לניהול מערכת החשמל, היא זו שמחליטה מי ומתי ייצר חשמל שכן היא אחראית על ניהול מרוכז של ייצור החשמל ואספקתו למדינה ,כשחברת החשמל היא ספקית ונותנת שירות.  ממש קבלן מבצע.  כך היה לפני שלושה שבועות, שכשהיה מחסור בחשמל במשק, חברת נגה, היא זו שהחליטה לבצע הפסקות חשמל יזומות ואנו ביצענו את החלטותיה.  לא יודעים עליה כי יחסית היא חברה חדשה.  כשחברת החשמל היתה מונופול בייצור אנחנו ניהלנו את המערכת.  מאז הרפורמה, כשנכנסו יצרניי חשמל פרטיים, המדינה הקימה את חברת נגה שתנהל את משק החשמל, כשחברת החשמל מהווה כאמור פחות מ- 40% מכלל ייצור החשמל במדינה.

ש. לא סוד שאנחנו בעיצומו של משבר אקלים, יהיה בחשמל בקיץ?

״בקיץ יהיה חם, חם מאוד, ייתכן ויישברו שיאי ביקוש, אבל אני יכול להרגיע שאנחנו פה בתחנה ובשאר תחנות הכוח של חברת החשמל, סיימנו לקראת הקיץ שיפוצים במערכות, עובדים ימים ולילות, כך שהסלוגן "אתך בכל רגע… חברת החשמל", לא נשאר רק כסיסמא יפה.  זו המציאות וכולנו מחויבים לה – כחברה לאומית מובילה לטובת איתנות משק החשמל בכלל וללקוחות שלנו בפרט".

ש. במה אתה הכי גאה בחברת החשמל?

״אין כמו עובדי חברת החשמל ומנהליה אשר גם בתוך הליך רפורמה מורכב מאוד, הכולל פרישות,  פרידה מעובדים ותיקים שהם ממש משפחה והשאלת עובדים – אנו עושים זאת בגאון, במקצועיות, ברגישות ויחד מצליחים לייצר חשמל אמין, זמין ואיכותי, 24/7 לכלל לקוחותינו.  העובדים והמנהלים שלנו הם "חיילי החשמל לישראל" וזו לא מליצה.  כולנו חדורי מוטיבציה ומשימה״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן