הסיפור המדהים של הנער מרובע ו' באשדוד, שהפך ליעד חיסול של האיראנים שנתנו הוראה: לשחוט אותו

איציק משה, שהפך ליעד חיסול איראני עם הוראה לשחוט אותו בסכין או לירות בו למרגלות "בית ישראל" בגאורגיה, גדל והתחנך ברובע ו' באשדוד ואף הקים ארגון ציבורי של צעירי אשדוד בזמנו. הוא למד בישיבה וארגן תלמידי תיכון לסבסטיה בהתנחלות באלון מורה, היה מראשי אגודת הסטודנטים ומילא תפקידים בארגונים בינ"ל של ווג'ס והיה לנציגה הראשון של הסוכנות היהודית בבריה"מ. דרכו בעולם ההסברה הישראלי בעולם נסקה והוא אף מונה לסגן הנשיא ב׳אליאנס׳ האירופי למען ישראל, ומבטיח ליישם הקמת 100 לשכות הסברה בעולם. בנוסף, שימש כחבר בבורד לקידום המורשת היהודית תחת מועצת אירופה, ואף הקים את ארגון ההסברה המצליח "בית ישראל" בגאורגיה, שאותו מריץ מעל 10 שנים יחד עם חברי כנסת מימין ומשמאל. לפני שבועיים אירגן כנס הסברה בינלאומי מוצלח נגד אנטישמיות בירושלים, ואז נודעה לו התוכנית האכזרית של האיראנים לחסלו בשל היותו יהודי ישראלי שעושה הסברה לישראל. פרופיל של איש אחד אשדודי, שעושה עבודת קודש למען ישראל בעולם

איציק משה.
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

איציק משה, שהפך בשבוע שעבר לאיש הכי מבוקש על ידי ארגוני מחבלים בעולם ויעד לחיסול של האיראנים, עוסק במשך שנים בהסברה בחו"ל למען ישראל בכל מיני כובעים: הסוכנות, אליאנס אירופי, ווג'ס, וגם באופן עצמאי. בגאורגיה שם פתח והקים את ארגון "בית ישראל" הוא נחשב לאיש הכי חשוב בעיני הממשל הגאורגי מטעם ישראל, הגם שאינו נושא בתפקיד רשמי. למרות שיש שם שגרירות, הוא עדיין נתפס כנציג הראשון מהעולם היהודי משנות ה-90 ומוזמן לכל האירועים הרשמיים של גאורגיה, וכן מוזמן על כל מה שמתרחש בישראל לאולפני הטלוויזיה העיתונות והרדיו. הוא בעצם השגריר הלא רשמי של ישראל שפועל עצמאית ועושה עבודת קודש למען ישראל ברחבי אירופה.

בחודש אוגוסט "בית ישראל" התפרסם ברחבי העולם על הכנס שהתקיים בירושלים בתאריך 7 בנובמבר. "האנטישמיות גדלה מעל 50% בשנה; ההסברה למען ישראל כמעט ואינה קיימת בעולם; והפילוג בחברה, בשל חוסר הכנה לזהות ישראלית לפני העלייה" מספר איציק משה, וכן קרא לראשונה למיליון ישראלים בתפוצות, להתגייס בשירות מדינת ישראל.

אין ספק שדבריו ופעילותו של איציק משה צדה גם את עיניהם של גדולי ארגוני המחבלים בעולם, שמנסים בכל דרך לפגוע במדינת ישראל ובנציגיה. משה סבור שהכנס היה טריגר לניסון לפגוע בו: "נכון להיום, ניתן להבין שהכנס הרגיז מאוד את ארגוני המחבלים האכזריים ביותר בעולם, ארגון אל קאעידה וכוחות משמר המהפכה האסלאמית, אל קודס. מחודש ספטמבר השנה, מייד לאחר הפרסום של "בית ישראל", כך לפחות לפי החקירה, האיראנים שלחו מחבל פקיסטני ומחבל איראני לחסל אותי".

ממש ככה?

"ממה שאני שומע וקורא על החקירה של המחבלים שנלכדו, הייתה להם הוראה אכזרית, והיא לבצע שחיטה בגרון בפרהסיה בכניסה למשרדים של "בית ישראל", בבניין ברחוב הראשי בו מונף דגל ישראל, למען יראו ויראו. לאחר שהמחבל לא הצליח לחסל אותי בסכין, הוא קיבל תמריץ נוסף ונאמר לו לרצוח בנשק או לחלופין לחטוף אותי על מנת לשחרר מחבלים אחרים".

אתה לא פוחד כעת אחרי שכבר הפכת ליעד של מחבלים?

"חשוב לי לציין שאינני מפחד, כי אין לנו זכות ומותרות לפחד. מרגיש עצמי כחייל מן השורה בשירות מדינת ישראל. מהיום, גם הישראלים בתפוצות נמצאים בחזית המלחמה ואנחנו נעשה זאת בשל הדאגה למדינתנו, שבלעדיה אנחנו נימחק הן בישראל והן ברחבי העולם. עלינו לזכור שהאנטישמיות גדלה מעל 50% בשנה ובכל יום ישנם 10 מקרים ברחבי העולם. להיות יהודי וישראלי פירושו להיות במלחמת קיום – ואין לנו ברירה אלא לנצח. אנחנו ניישם את כל התוכניות ולא נירתע מארגוני המחבלים. חשוב לי לציין: המדינה איננה שייכת בטאבו לעסקנים מפלגתיים, לפוליטיקאים או לפקידים, היא שייכת לכולנו ועלינו לעשות הכל לקידומה".

 פעילות בארגון "צעירים שאכפת להם" באשדוד

משה עלה מגאורגיה בגיל 10 והתגורר באזור ו' באשדוד. תקופה קצרה מיום עלייתו החליט לדבר עם הוריו רק בשפה העברית ובחר בדרכו זו לישראליזציה מלאה. בשל הצטיינותו במתמטיקה הוא זוהה כמחונן והוקפץ כיתה. משם המשיך לימודיו בפנימייה דתית בישיבת תורה ומלאכה, בפתח תקווה. "הלימודים בישיבה עיצבו את זהותי הישראלית והיהודית, דבר שסייע בהמשך פעילותי הציונית ברחבי העולם", אומר איציק בראיון לאתר "אשדוד10" ו"השבוע באשדוד” שתמיד דגל בהתנגדותו באופן סיסטמי לפעילות עדתית בכל פורמט, המביאה לדבריו לפילוג העדתי ולפרטיקולריזם המסוכנים לעתיד הבית הלאומי בישראל.

לאחר שחרורו מהצבא מחיל האוויר, חבר לפעילים אשדודים, ביניהם משה בוטראשוילי, המשנה לראש העיר אשדוד, אנזור מור ואיציק צחור והקימו ביחד את ארגון "צעירים שאכפת להם". בכנס היסוד בשנות השמונים השתתפו ראש העיר אריה אזולאי ועורך ״השבוע באשדוד״ מנחם גלילי ואחרים. הארגון קרא לדור ההמשך של יהדות גאורגיה לישראליזציה מלאה, ולבנות להתגייס לצה"ל.

במסגרת לימודיו באוניברסיטת תל אביב הוא בלט מייד בעשייתו הציבורית ונבחר ליו"ר אגודת הסטודנטים באחד השלוחות של אוניברסיטת תל אביב והיה העורך של עיתון אקדמי 'מיתר'.

במקביל ללימודים עבד כראש מדור במפעל 'תדיראן' ופרנס בכבוד את משפחתו שהתגוררו באשדוד.

פעילות בווג'ס ובסוכנות

ביום אחד בהיר, איפשהו בסוף שנות השמונים, כאשר העולם מפגין וזועק ברחבי אירופה את זעקת יהודי ברית המועצות "שלח את עמי", לשחרור יהדות בריה"מ מהאנטישמיות ומהסבל הטוטליטרי, התקיימה פגישה היסטורית במוסקבה: (ציטוט מהספר "ציונות נגד הזרם" שנכתב על פועלו של איציק משה). היה זה לפני שחדרה הסוכנות היהודית מבעד ל"מסך הברזל" ולפני תחילתה של העלייה הגדולה. במוסקבה נערכה פגישה מכרעת בין נציגי הסוכנות לבין נציג ההנהגה הסובייטית, שר החוץ אדוארד שוורדנדזה. בסיומה של הפגישה, שנערכה בהשתתפות נשיא הקונגרס היהודי העולמי אדגר ברונפמן, ראש הסוכנות היהודית שמחה דיניץ ויושב ראש חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית מנדל קפלן, הוחלט לאפשר את פעילותה של הסוכנות היהודית בברית המועצות, ולקיימה – על פי הוראתו הלא-פורמלית של שוורדנדזה בגאורגיה.

כאמור, ובמסגרת ההחלטה להיכנס לברית המועצות דרך גאורגיה בשנת 1989, הוצע למשה לצאת לשליחות לא קלה לבריה"מ ולפתוח את הסניף הראשון של ווג'ס, הארגון העולמי של סטודנטים יהודים. "זאת הייתה שליחות מסוכנת, כי מדובר על תקופה שעצרו יהודים בשל לימוד השפה העברית או בשל מפגשים ביניהם" אומר משה, שיצא לשליחות מלא התלהבות ומטען ציוני רב. והוא אכן הצליח לפתוח את הנציגות הראשונה. הדבר התקבל בהפתעה לצד התלהבות רבה ברחבי העולם. לאחר הצלחה זו, ארגן עם הנהגת ווג'ס, בחסות ראשי המדינה ונשיא המדינה, כנס בינ"ל ראשון בישראל, של ארגוני הסטודנטים היהודיים מהעולם, כאשר לראשונה השתתפו בו מנהיגי סטודנטים מברית המועצות. העובדה שבריה"מ נפתחה למחצה לישראל ויהדות העולם, הביאה לכך שהסוכנות היהודית פרסמה לראשונה מכרז לבחירת הנציג הרשמי הראשון לבריה"מ. מתוך מאות מועמדים נבחר איציק משה לצאת לשם בתחילת שנות 90, והפעם כנציג "הפרלמנט היהודי העולמי" (כך היה שמה של הסוכנות היהודית בבריה"מ). איציק מילא את המשימה בהצלחה רבה ופתח 6 נציגויות במרכז אסיה וקווקז, בשיטות דיפלומטיות מקוריות, תוך סיכון חייו בחלק מהאזורים המסוכנים, במרחב הסובייטי דאז – ולבסוף ניהל את הנציגויות ממוסקבה.

עם נשיא אלבניה

משה נזכר, שהכנס הראשון ההיסטורי שארגן היה בטביליסי, כאשר השתתפו בו 400 נציגות מרחבי בריה"מ, דבר שהיה כנגד הזרם וכנגד כל הסיכויים. הצלחת הקונגרס ההיסטורי היהודי השפיע רבות על פריצת הנורמות במרחב זה של העולם. "אני זוכר שבשעת הצהריים, לאחר ש-400 המשתתפים הגיעו לגאורגיה מ-48 אזורים בבריה"מ, קיבלנו שיחה ממשרד ראש המדינה וביקשו לדחות את האירוע. ששאלתי האם לדחות בשעה? נאמר לי לדחות בשנה!" הוא מספר השבוע ומציין כי עמד בפני דילמה קשה שיכלה להשפיע על חייו או למעצרו, אך כהרגלו לקח סיכון, כי ידע שהכישלון במשימה זו יכל להשפיע על החדירה לבריה"מ והכישלון בעלייה הגדולה. בסוף העלייה הגדולה וחזרת מיליון יהודים למולדת, איציק משה מוגדר כאחד האדריכלים של העלייה הגדולה, וכל הפרטים של הפעילות מובאים בספר "ציונות נגד הזרם".

באותם זמנים גם נכנסת כישראלי למדינות מוסלמיות

"נכון. זה גם מסופר באריכות בספר "ציונות נגד הזרם", מדובר במדינות אזרבייג'ן, אוזבקיסטן וקזחסטן, מדינות מוסלמיות שהיו בשליטת בריה"מ. צריך להבין שהייתי הישראלי הראשון הרשמי מטעם ישראל שנכנס למדינות אלה. יש לציין שמדובר על תקופה קשה ביותר, במדינות בהם נכנס משרד החוץ, והקים שגרירויות לאחר שנתיים שהייתי שם".

גם כיום, כבעבר, איציק משה בחר מדינה מוסלמית באירופה, אלבניה וסיכם בפני נשיא המדינה את תחילת הפעילות. מייד לאחר מכן, הגיע שר בכיר ממונטנגרו וסיכם על פתיחת "בית ישראל". לכנס הגיע נציג מוסלמי מתורכיה שמקדם את הנושא באיסטנבול ובספרד ייצא נציג אשדודי, ג'ק ברגיל לקידום הפרוצדורה לפתיחת "בית ישראל" בספרד.

עם חברו דוד ביטן

ארגון ההסברה "בית ישראל”: בשנת 2012 עמד משה בראש לשכת העסקים ישראל-גאורגיה וטיפל בקשרים הכלכליים והתיירותיים בין המדינות. בשנה זו הועברה החלטה 67/19, החלטה אנטי-ישראלית לשדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית באו"ם. משה שוב סיכן את מעמדו במדינה שאליו הגיע עם עבודה קשה במשך שנים, מחליט לא לשתוק ומסכן את עסקיו בגאורגיה על מנת להביע תמיכתו בישראל ואמר את המשפט הבא שתפס כותרות: "אם הייתי שגריר ישראל בגאורגיה, הייתי עוזב את שליחותי היום, כי הייתי מחשיב שמשימתי במדינה הידידה הסתיימה!" – הצהרה זו הביאה להלם ותדהמה במדינה ידידה כמו גאורגיה, שגם היא הצטרפה לתמיכה נגד ישראל ככל מדינות אירופה.

אולם הציבור הגאורגי הצטרף דווקא למחאתו של משה, שגררה הפגנות תמיכה בישראל, שבעקבותיה הקים משה את ארגון ההסברה "בית ישראל" בגאורגיה. במשך 10 שנים פיתח הארגון מתודיקה ייחודית להסברת ישראל, ואף התחברה לארגונים מובילים בעולם, ביניהם AEPJ וארגון EAI של האליאנס האירופי למען ישראל שבו הפך איציק משה לסגן נשיא הארגון. מטרת הארגון "בית ישראל" היא הקמת 100 לשכת הסברה בעולם ללא עלות למדינת ישראל – תוכנית בדוקה וישימה, שאותו הוא מבטיח להוציא לפועל תוך מספר חודשים במידה וראשי משרד החוץ הישראלי ישכילו לאשררו.

מה עושה הארגון שאתה עומד בראשו?

במסגרת הפעילות "בית ישראל" קיים פעילויות בלוקסמבורג, מדריד, אוסלו, בוקרשט, ברלין ואף מקדם עם ראשי המדינה הקמת 4 נציגויות במדינות חשובות: אלבניה, מונטנגרו, ספרד ותורכיה. הפעילות של "בית ישראל" רשמה הצלחה בשל המתודיקה הייחודית שנבדקה במשך 10 שנים בהשתתפות חברי הכנסת מימין ומשמאל. ארגונים רבים הגיעו לגאורגיה בכדי להשתתף בכנסים שארגנו בגאורגיה. למשל, מתפרסמים 100 כתבות פרו-ישראליות בשנה, מלמדים לימודי השואה בארבע אוניברסיטאות, 2 אתרים לזכר השואה הוקמו, ובאוניברסיטה אמריקאית גאורגית הושג הסכם ראשון לתחילת הלימודים נגד אנטישמיות. הייחודיות של השיטה שפתחתי הינה פעילות בילטרלית שממנה נהנים 2 המדינות, ועל כן גם גאורגיה שותפה לעשייה. הצלחת הפעילות הביאה גם לחיבור עם העמותה למנהיגות ישראלית בתפוצות בראשותו של יואל הרצוג (אחיו של נשיא המדינה) ואיתן דרורי מאוסטרליה, ותכננו יחד את הכנס הבינ"ל בירושלים שהתקיים שבוע שעבר בו השתתפו נציגות ממספר מדינות והשתתפו בו מעל 350 משתתפים. חשוב לציין שבמהלך הפיילוט פיתחנו שיטה מעשית הניתנת ליישום בכל נקודה בעולם, הן להסברת ישראל והן למלחמה באנטישמיות. בנושא אנטישמיות, על ידי העברת החוקה בפרלמנטים, נגד אנטישמיות – בלובי שנפעיל בסיוע השגרירויות, הסוכנות, ארגוני ההסברה וידידי ישראל. כמו כן, הזמנת 100 רקטורים מאוניברסיטאות לישראל, לשכנעם שילמדו נגד אנטישמיות. למשל, כהוכחה ליישום, בכנס נחתם הסכם ראשון עם אחת האוניברסיטאות בעולם".

הערת המערכת:

מערכת העיתון השבוע באשדוד ואשדוד10 מודים לנשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג, שהיה הראשון שטילפן לאיציק משה על מנת לחזקו בשל פרשת ניסיון החיסול האיראני, ואנחנו שמחים להצטרף אליו, ומחזקים את פועלו של ילד אשדודי, שעשה מסלול מקצועי בדרכו הציונית והגיע להישגים בינ"ל ברחבי העולם, המביאים כבוד רב לעיר אשדוד.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן