זעקת רוכשי הדירות של פרוייקט ״יובלים״‫: ״אנחנו מרגישים כמו בני ערובה ללא דירה״

הערב דיון במועצת העיר בעקבות חשיפת אשדוד10 על סיפור מטורף בו 240 משפחות מאשדוד שרכשו דירות במרכז כלניות ברובע ח׳‫, ולמרות שלמעלה מחצי שנה הדירות מוכנות‫, הם עדיין לא קיבלו מפתח‫, מפני שהעירייה לא מנפיקה טופס 4 לאכלוס. לטענת העירייה הקבלן לא עמד בתנאי הבניה שלפיו 30 אחוז מהדירות יוקצו כדירות קטנות לזוגות צעירים. הדיירים: "אותנו לא מעניין. נלך להפגין מול לשכת ראש העיר״

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

240 משפחות זוגות צעירים אימהות חד הוריות סטודנטים וקשישים לא יודעים מה לעשות בימים אלה. הם נותרו חסרי אונים. הם רכשו דירות בפרויקט "מרכז כלניות" ברובע ח׳ שבנתה חברת "יובלים”‫. ‫(לא חברת ׳יובלים׳ של תאגיד המים‫). הערב במועצת העיר אשדוד במליאת בניין עיר תובא הסוגייה לבקשת חברת מועצת העיר אשדוד עו"ד הלן גלבר לדיון.

הדירות‫, כך מסתבר‫, מוכנות מזה למעלה משנה‫, אולם הדיירים לא מקבלים מפתחות לדירות‫, מכיוון שעיריית אשדוד באמצעות מינהל ההנדסה לא מנפיקים לחברה שבנתה את הדירות טופס 4 שהוא טופס אכלוס למגורים. הסיבה לכך‫, מינהל ההנדסה טוען כי החברה לא עמדה בתנאי היתר הבנייה לפיה 30 אחוז מסך הדירות ייבנו כדירות לזוגות צעירים‫, כלומר עד 85 מטר. דירות קטנות שצעירים יוכלו לרכוש‫.

אז זה מה שקורה‫: העירייה לא הפיקה טפסי אכלוס והדיירים 240 משפחות במספר נותרו לפי שעה ללא קורת גג ,לאחר ששילמו ממיטב כספם לרכישת הדירות. אמנם החברה משלמת להם פיצוי ושכירות חלופית‫, אבל זה בוודאי לא פותר להם את הבעיה כי רובם רכשו ריהוט, העבירו ילדים למוסדות חינוך אחרים, לחלקם השכירות החלופית מסתיימת והם נעים ונדים‫.

כל פניותיהם לחברת ״יובלים״‫, נתקלים בתשובות שהם ׳עשו את מה שהיה צריך׳‫, והכתובת היא עיריית אשדוד שמעכבת את אישור אכלוס הדיירים‫.

אחד ממובילי המחאה נדב קדוש אומר כי:”אנחנו שילמנו על הדירות ואותנו לא מעניין הויכוח בין העירייה לקבלן. שיסדרו את זה ביניהם. אנחנו רוצים את הדירה שרכשנו ממיטב כספנו”‫.

שימי סמנכ"ל חברת ״יובלים״ אמר בשיחה טלפונית עם אשדוד10:"בנינו את הדירות בהתאם למה שהיה צריך. מעבר לזה תשלח שאלות בכתב נענה לך וגם תפנה לעירייה״‫.

אז שלחנו לו את השאלות הבאות‫:

  1. מדוע למרות שבניית הדירות שבניתם ומכרתם לתושבי אשדוד בפרוייקט הכלניות בעיר והן מוכנות לא נמסרות ל240 משפחות‫?.
  2. האם עמדתם בכל תנאי ההיתר של הבנייה שחתמתם מול העירייה‫?
  3. האם זה נכון שלא עמדתם בתנאי בנייה של 30 אחוז מסך הדירות לזוגות צעירים‫? תנאי שכעת העירייה מעכבת את הוצאת טופסי האכלוס
  4. האם בכוונתכם לפצות את הדיירים על העיכוב של 6 חודשים במסירה‫, שכן יש דיירים שאין להם היכן לגור כי בנו על הדירה שתימסר להם במועד‫?

השאלות הנ״ל נשלחו כאמור לשימי‫, ומה עם תשובות אתם שואלים? לא הגיעו עד כה‫.

איציק קריכלי אחד הדיירים זועם: "8 חודשים מורחים אותי״ 

אחד הדיריכים הוא איציק קריכלי‫, לטענתו ״כל פעם טוענים שיש סיבה אחרת. עברו כל גבול. יש כאן מסכנים שלא יודעים מה לעשות ואין להם קשרים לקבל פיצוי . אני מדבר איתם הם בוכים‫. המטרה שלי להעלות את הנושא למודעות להביא לפתרון. אם זה העירייה או היזם. אני טוען שאותנו לא צריך להכניס באמצע הויכוח. לקחנו הלוואות, משכנתאות והתחייבויות. שיפתרו את הבעיה זה פוגע בנו. קברו אותנו. יש כאן כאלה שלקחו עורכי דין ושילמו הרבה כסף. מי יחזיר להם. זה גזל והתעללות. אני חושש שאם זה יילך לפיצוץ ולמשפט הלך עלינו. לא נקבל את הדירות. אנחנו מתארגנים לקראת הפגנה״‫.

"אנחנו זוג צעיר, סטודנטים. גרים בשכירות ומשלמים משכנתא‫. השכירות נגמרת החודש ואין אופציה להארכה. עכשיו צריכים לחפש לאן לעבור‫. לקחת מקום לאחסון הציוד וכל זה מבלי לדעת לאיזה טווח זמן לצפות. אני יום יום בקשר עם היזם‫, וכל יום אומרים שהינה השבוע חותמים״‫, מספרים זוג צעיר שרכש דירה‫.

בני הזוג ארזו‫, שאף היא רכשה דירה בפרויקט אומרת כי:”אנחנו זוג עם ילד. אין לנו בישראל משפחה בכלל. גרים בשכירות, שחוזה נגמר, בעלתה דירה בצדק לא רוצה אותנו, ולא מאריכה את החוזה, אבל אין לי לען ללכת‫.אנחנו גם במצוקה כי אני לא יכולה לעבור לשום מקום‫, לא רק בגלל שאין לי כסף, הילד שלי במסגרת מיוחדת, אני חייבת להיות פה. אני כבר לא מספרת על זה שכל יום מתקשרים מחנוית שרכשתי דברים לדירה. על המשפחה שלי ממש ראוים את הדאגה של ראש העיר למשפחות הנזקקים‫. אני בלי כסף, בלי מקום לגור, עוברת על החוקים בגללם”‫.

אירנה. ממתינה לדירה למעלה משנה

אירנה אם חד הורית לשתי בנות מעוכבת כניסה לדירה שרכשה בפרויקט למעלה משנה. גם כל הריהוט ומכשירי החשמל שרכשה נותרו בחנויות והיא נדרשת לבוא ולקחת אותם. רק שאין לה לאן. היא ובנותיה מצטופפים בינתיים אצל אימא שלה. " זה מצב ממש לא נעים. את הדירה רכשתי לפני 4 שנים. הייתי אמורה לקבל את הדירה במאי 21. ממש ברוך. כמעט כל שבוע מתקשרים אלי מהחנויות לבוא לקחת הרהיטים ומכשירי חשמל. אין לי היכן לשים אותם. זה סיוט" אומרת אירנה שהתייאשה מהתשובות של החברה וגם של העירייה."פניתי למפקחת בנייה במינהל ההנדסה אמרה או טו טו תקבלי הדירה. אף אחד גם לא מגלה לנו מה סיבה האמיתית לכך שאנחנו לא מקבלים הדירות. אני מקווה שהסיפור ההזוי הזה יגיע לסיומו. אני בינתייםגרה אצל ההורים"

מסמכים שהגיעו לידי אשדוד10 עולה כי העירייה ניסתה להגיע לפשרה עם החברה‫.

מתברר כי ב17.5 התקיים דיון בנושא בועדת המשנה של בניין ערים והנושא הוצג בוועדה . נאמר לחברה כי עיכוב טופס 4 נובע מכך שהם לא עמדו בתנאי ההיתר לבנות 30 אחוז כדירות קטנות ושיווקם לזוגות צעירים. הייתה הצעה לאשר חלופה להתייחבות של החברה בפרויקט אחר תתן מענה לזוגות צעירים‫. לפי שעה הפשרה לא התקבלה על ידי החברה

אז שאלנו את העירייה לגבי המצב המוזר וההזוי הזה מספר שאלות‫:

מזה חצי שנה שהדירות מוכנות למסירה ולא מועברות אליהם מהחברה ״יובלים״ נמסר כי עלינו לפנות אליכם. כלומר לעירייה מאחר והם החברה סיימו את הבנייה ומוכנים למסור הדירות‫, הדיירים מתוסכלים וטוענים שהן מטורטרים בין החברה לעירייה. ובסופו של דבר הם חסרי קורת גג מזה חצי שנה מדוע העירייה לא מוציאה טפסי אכלוס לדירות‫?

עיריית אשדוד: "החברה הפרה התחייבות״

עיריית אשדוד מסרה בתגובה כי: "במסגרת כתב התחייבות עליו חתמה חברת ״יובלים״ לשווק 30% מיח"ד הקטנות בפרויקט לזוגות צעירים, תושבי העיר אשר יציגו "תעודת זכאות עירונית" שתונפק על ידי העירייה, בהתאם לקריטריונים אשר פורסמו בהתחייבות החתומה בפרויקט "שער העיר”‫. בשנת 2013 אושרה תכנית "שער העיר", מרכז כלניות ברובע ח'. התכנית כוללת בין היתר, תוספת של 240 יח"ד בשני בניינים נפרדים ע"ג המבנה המסחרי הקיים‫.חב' ״יובלים״ מבקשת כיום לאכלס את מבני המגורים שבנייתם הסתיימה, ולמסור את הדירות לרוכשים, אך במסגרת הליך הפקת אישור האכלוס התברר כי לא ניתן לאשר את האכלוס‫, לאור אי מילוי ההתחייבות‫.חברת ״יובלים״ התבקשה להציג אסמכתאות לעמידה בהתחייבות, כגון העתקי חוזים מול הרוכשים, העתק תעודות זכאות ממשרד הבינוי והשיכון, והעתק פרסומים בעיתונות בדבר שיווק הדירות הקטנות לזוגות צעירים בני מקום. לצערנו, חברת ״יובלים״ לא הציגה כל מסמך המעיד על עמידה בהתחייבות. הלכה למעשה, חברת  ״יובלים״ לא ביצעה כל פרסום בדבר שיווק הדירות לזוגות צעירים בני מקום כנדרש בכתב התחייבות‫. עם היוודע דבר הפרת ההתחייבות על ידי חברת ״יובלים״, הובא הנושא לידיעת המנכ”ל‫, אשר הטיל על מבקר העירייה את בחינת נושא אי אכיפת ההתחייבות‫. מבדיקת המבקר עולה כי בפרויקט מרכז כלניות לא בוצע כלל פרסום בדבר זכאות זוגות צעירים לדירות בפרויקט‫.בהתחשב בכך כי מדובר בפרויקט בניה שבו 240 יחידות דיור ממתינות לאכלוס, יש צורך במציאת מתווה ראוי שבו, מצד אחד – העירייה תקבל את התמורה הציבורית הנובעת מהתחייבות היזם, ומנגד – יתאפשר אכלוס מיידי של הדירות שנרכשו על ידי רוכשים לקבלת דירתם. בבירור מול נציגי חברת ״יובלים״, נמצא כי בפרויקט "שער העיר" נמכרו עד כה 218 יחידות דיור מתוך 240 יחידות הדיור הקיימות בפרויקט. הדירות שטרם נמכרו הינן ברובן דירות של 4 חדרים, אינן נחשבות כ"דירות קטנות" ואינן עומדות בתנאי הזכאות‫.מבדיקה שנעשתה מול רוכשי הדירות בפרויקט, נמצא כי אין בידי הרוכשים הצעירים (שגילם פחות מ- 36 שנים) תעודת זכאות ממשרד הבינוי והשיכון למרות שלרובם מדובר בדירה ראשונה‫. במסגרת הנתונים שנאספו על יד מחלקת הפיקוח על הבניה, 21 דירות קטנות נמכרו לזוגות צעירים מקומיים הזכאים, לתעודת זכאות ממשרד הבינוי והשיכון״‫.

עו״ד הלן גלבר: "האם העירייה מבקשת שהיזם יבטל את כל ההסכמים עם רוכשי הדירות‫?"

חברת מועצת העיר אשדוד עו"ד הלן גלבר נרתמה לסייע לתושבים המיואשים‫, ומעלה את הנושא לדיון במליאת בניין ערים בשבוע הבא."מדובר במשפחות שרובם רכשו את דירתם הראשונה במיטב כספם, רובם רכשו מוצרי חשמל וריהוט ומבקשים להעבירם לביתם החדש”‫, כותבת גלבר בבקשה לדיון. "לחלקם יש תעודת זכאות ממשרד הבינוי והשיכון‫, וחלקם כאמור רכשו את דירתם הראשונה. כל יום שעובר פוגע בתושבים כלכלית וחברתית. אותם תושבים רוצים להכנס לביתם והדבר נמנע מהם והכל כיוון שהעירייה החליטה לעמוד על הרגלים האחוריות שלה, על אף שמדובר בכשל חמור  גם מצד העירייה, שהחליטה לעמוד על הרגלים האחוריות שלה במצב שכעת אין דרך חזרה״‫.

גלבר תוהה "האם העירייה מבקשת שהיזם יבטל את כל ההסכמים עם רוכשי הדירות‫? גם הפתרון שהוצא להמיר התחייבות היזם ולהעביר לפרויקט אחר אשר בבעלותו – לא קיבל את הסכמת השותפים של היזם‫. לאור האמור אבקש לעלות את הנושא לסדר יום המליאה ולדון בהנפקת תעודת גמר במצב שאין פתרון מעשי כאשר הבניין כבר עומד על תילו, רוב הדירות נמכרו, התושבים הם הנפגעים העיקריים. ומרגישים שהיזם והעירייה מחזיקים אותם כבני ערובה״‫.


מנחם גלילי // אם העירייה תמשיך להתעקש היא ראויה לשבח

סירובה של עיריית אשדוד להנפיק טופס 4 לאיכלוס בפרויקט מרכז כלניות, בגלל הפרת התחייבות חברת ״יובלים״

היא מוצדקת מאוד, מצד אחד כואב מאוד שמאתיים וארבעים משפחות ששילמו במיטב כספם וחסכונותיהם את הדירה, ונותרו בחוץ, ומצד שני שהגיע הזמן שהקבלנים והיזמים יקיימו את הבטחותיהם. על פי תגובת העירייה חברת "יובלים" התחייבה לשווק 30% מהיחידות הקטנות לזוגות צעירים, אשר יציגו "תעודת זכאות עירונית", לדברי העירייה חברת "יובלים" לא ביצעה כל פרסום בדבר שיווק הדירות לזוגות צעירים בני המקום כנדרש בכתב ההתחייבות.

נראה כי חברת "יובלים" התעלמה מההתחייבות כדי להרוויח כמה מיליונים או מאות אלפי שקלים, ממכירת דירות לזכאים, וכנראה "סמכה" שהבעיה תיפתר בדרך שכל הבעיות שנפתרות בדרך של "סמוך".

הפרויקט של "יובלים" במרכז המסחרי כלניות נולד בחטא מהיום הראשון. מהנדס העירייה הוותיק מר רפי דנקנר סיפר לי בזמנו, שהמרכז המסחרי כלניות ברובע ח' נבנה על שטח שאמור להיות חלק מפארק. ״חברת אשדוד״ ששלטה אז בעיר, ובעירייה, הגישה תוכנית לבנות מרכז מסחרי במקום הפארק. ואכן הוקם מרכז מסחרי משגשג, אלא חברת אשדוד הוסיפה חטא על עוד חטא ומכרה את הגג מעל החנויות לחברה פרטית שהגישה תוכנית בנייה של שני מגדלי מגורים. כדי לקבל היתר בנייה על שני המגדלים, התחייבה החברה לבנות 30% מהדירות לזוגות צעירים במחיר מיוחד, זה "שכנע" את העירייה להיענות לבקשת חברת "יובלים", ולאשר את שני המגדלים שאגב בנויים בסטנדרט גבוה מאוד.

על העירייה עם כל הצער שנגרם לרוכשי הדירות, לעמוד על כך שהחברה תבצע בכל דרך את התחייבותה, ולתמוך בדיירים בכל הדרכים המשפטיות והכספיות, אחרת כל ההתחייבויות של הפרויקטים בהסכמי הגג שבא להקל על זוגות צעירים ומחוסרי דיור יופרו בעתיד. ויש לציין לשבח את עיריית אשדוד ובעיקר ראשיה שלא נכנעים לחברת יובלים שעליה לקיים את התחייבותה.

מנחם גלילי

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן