"חופי אשדוד לא פחות יפים ותיירותיים מהעיר אילת ויש מה להציע יותר"

מנכ"ל חברת התיירות אשדוד, עופר דרי מכהן בתפקידו כמעט 6 שנים. נשוי בן 49 , גדל באשדוד, רואה חשבון בהשכלתו, אב ל 5 ילדים, לשעבר מנכ"ל החברה לפיתוח של עיריית אופקים, ראש מטה של שר הפנים דאז, גדעון סער במגזר הציבורי, ומזה כ-6 שנים הוא משמש כמנכ"ל חברת תיירות באשדוד. דרי עושה עבודה מתחת לראדר ונמנע כמו מאש להתראיין בתקשורת המקומית. "אני לא אוהב להתראיין", עקרון ששבר באופן נדיר כדי לדבר על מה שהוא עושה במשך 6 שנים: על פיתוח התיירות באשדוד מכל ההיבטים: תוכן, פעילות ופיתוח אטקרציות ותשתיות והקמת מלונות ומתברר שנעשתה אכן עבודה לא רעה בכלל . סיור לאורך כל האטרקציות התיירותיות הקיימות ומה שמתוכנן בעיר

דרי. עושה עבודה לא רעה. צילום: יחצ החברה לתיירות
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

ש. עופר דרי, מנכ""ל החברה לתיירות אשדוד, מה יש בקנה מבחינה תיירותית?

"יש לא מעט. יצאנו עם המון מכרזים לאחרונה וחשוב לספר לציבור מה העירייה, ואנחנו כזרוע של העירייה עושים, וגם בסוף יש פה עובדים בחברה, שעושים עבודה נהדרת. אנחנו אמנם  חברה מצומצמת אבל יש פה עובדים מסורים וחשוב שגם הם יזכו בגאוות יחידה, שהציבור ידע מה העובדים עושים בחברה".

ש. ומה אתם עושים?

"ברשותך אחלק את זה לכמה חלקים. התיירות של אשדוד בנויה משלוש זרועות: זרוע תפעולית שמפעילה את פארק אתגרים במשך כל הקיץ, ויש לנו את החיות בגן. יש לנו זרוע נוספת של תוכן שאחראית לכל מה שקשור לפסטיבלים, כמו 'עמים וטעמים', ויש  לנו בקרוב את הפסטיבל 'קרם דלקרם' החדש, ובקרוב פסטיבל של גלידות וקינוחים שיהיה ביולי. זה הזרוע של התוכן. יש לנו המון סיורים של פרויקט האורות כשאתה הולך מבניין העירייה,  יש לנו סיורים בפארק האקולוגי, סיור עששיות, סיורי גרפיטי, סיורי  טעימות, כל חודש יש לנו קרוב 10-20 סיורים מטעמנו, שיוצאים.  לפארק אשדוד ים, הפנינג, מבנה  ציבור, יש לנו פרויקט מופע קולי במצודה".

ש. אז הזכרת את המצודה, אז בתקופת הקורונה התחתנו שם ועשו אירועים…

"היו חופות".

ש. זה קורה גם היום?

"לא".

ש. הפסקתם עם זה?

"ברגע שאולמי האירועים נפתחו, אנחנו הפסקנו. אנחנו לא רוצים אף פעם להילחם עם המגזר הפרטי. הצעות נישואין עדיין יש שם".

ש. מי קהל היעד שלכן בגדול בנוגע לתיירות?

"קודם כל קהל היעד הוא התיירים מחוץ לעיר, אנחנו חברה לתיירות. אנחנו מביאים אנשים מחוץ לעיר לראות את העיר אשדוד, סוכני נסיעות, מורי דרך, מדריכים, טיולים בבתי ספר, מגיעים כל יום מאות אנשים לעיר אשדוד, איך אנחנו יודעים את זה? אנחנו יושבים בגבעת יונה, אנחנו רואים את כמות האוטובוסים שמגיעים.  זה ברמת התוכן. צריך לזכור שבסוף התהליך, אשדוד השקיעה עשרות מיליונים לפיתוח אם לא מאות מיליונים, היא עשתה תכנית אסטרטגית לכל רצועת החוף, זה עיריית אשדוד עשתה. זרוע נוספת זו אשדוד, אנחנו אחראים על זרוע ההנדסית,  אחראים לתכנן, לעשות תכנון ראשוני להביא את זה לאישור להנהלת העיר. דרך אגב החברה כולה מונה פחות מ-20 עובדים. יותר מחצי נמצאים בפארק אתגרים ואחראים על טיפול פארק אתגרים ונחל לכיש, והמנהלה היא 7-8 איש בסך הכל".

ש. דיברת על נחל לכיש. גם הסירות פועלות?

"כן. זה חלק מהפרויקט. בעיקרון, הסירות עובדות. יש לנו סירות בפארק נחל לכיש, אחרי שעיריית אשדוד ניקתה את הנחל עשתה עבודה מסיבית בעשרות מיליונים לפני שנתיים. פתחנו את הפעלת הסירות בתקופת הקורונה לפני שנה שנתיים, השנה גם אמור להיפתח, אנחנו מחכים שייסתיימו כל ההזרמות אליו ואז נוכל לחזור לסירות"

ש. הרבה אנשים שואלים מה יש באשדוד?

"כל מה שיש באילת, בנתניה יש באשדוד. יש את המסעדות הכי טובות, יש את מתחמי הקניות הכי יפים, אתה רוצה בננה ספורט? יש .חופי הים הכי יפים שיש, יש לך בתי קולנוע, יש לך סאגווי, יש לך סיורים, יש לך גרפיטי, יש לך סיורים קולינריים, יש לך הצגות. כל מה שקשור לתרבות, אין בשום ערים מה שיש בעיר. סע לאילת אתה יכול לראות הצגה? לא. כשאני מביא לפה סוכני תיירות, אני קודם כל מסביר מה יש בעיר אשדוד לתייר שהוא מגיע. יש מדיטרנה ואני משווק. בסופו של תהליך כולנו מייצגים את עיר אשדוד. כשבנאדם מגיע לפה לא מעניין אותו אם זה חברה לתיירות, חברה לתרבות. אם זה טוב, יגידו שראש העיר טוב, אם זה לא יהיה יגידו שראש העיר לא טוב, ולכן אנחנו מייצגים למעשה את העירייה. כשבנאדם מגיע לכאן לא מעניין אותו מילת תיירות אשדוד, מעניין אותו אשדוד, הוא בא לאשדוד. אני משלב הרבה עסקים פרטיים, נותן להם חשיפה".

ש. יש לכם מוקד? אם תייר רוצה לבוא לתייר בעיר איך הוא מקבל חומר?

"יש מידע בכניסה לעירייה. עוד מעט באגם אנחנו מקימים מרכז מידע נוסף גם במרינה, יש לנו את אתר אינטרנט משלנו. ברשתות, בפייסבוק באינסטגרם אנחנו מאוד חזקים. יש  עמדות מידע שלנו פרוסות ברחבי העיר."

התכנית לפיתוח רוצעת החוף

עיקר התיירות באשדוד היא סביב רצועת החוף בעיר שבה  פרויקטים שהסתיימו ויש בקנה לא מעט במסגרת תוכנית אב שנעשתה  על ידי עיריית אשדוד. נעשתה תכנית תיירות אסטרטגית לפיתוח רצועת החוף המשתרעת על  כ-  7.5 קילומטר אם לוקחים בחשבון גם את הנמל, ואם  מחשבים גם את הרוחב משפת הים ועד הטיילת היא רצועת החוף הגדולה בארץ.

ש. מה נעשה בחופים? ומה צפוי?

"נעבור מצפון לדרום. יש לנו את פארק אתגרים בגלל הסכמי גג הוא גמור בעוד כ-3 שנים להתפרק ממקומו. אנחנו מקימים פארק חדש, פארק מים, פארק אתגרים, שיקום בין בית ספר אורט לשפך הנחל. הפארק יוקם על שטח של  40 דונם. יש כבר תכנון, יש היתרי בניה כבר חתומים, יש אישורים של משרד הבריאות, הכל קיים"

מה מתוכנן בפארק מים הזה?

"אמור להיות בפארק מים, מגלשות, מתקנים אתגריים, ומתקני שעשועים "

ש. בשבת יהיה פתוח?

"מבקש לא להתייחס לזה, זה לא בסמכותי. אני עוסק בבנייה של המקום, ומקווים תוך חודש חודשיים יתנו לנו אישור לצאת למכרז לפארק מים. אני מאמין שכל התהליך כולו עם הקבלן הזוכה ייקח כחצי שנה. ברגע שיהיה קבלן זוכה, תוך שנתיים שלוש המקום יעבוד, לכן אני מעריך תוך 3-4 שנים יהיה פארק מים. בצמוד לזה אנחנו מקימים חניה של 450  מקומות חניה שישמש את פארק המים וגם את הבאים למרטין בובר, שיש שם בעיות חניה קשה. יש לנו היתר לזה, יש תכניות עבודה, אנחנו ניכנס לעבודות של הפיתוח. יש היתרים. ברגע שיתנו את האוקיי במשרד הפנים והאוצר יוצאים למכרז. בצמוד לזה אנחנו מתכננים מתחם סגור ומסודר לקרוואנים, כ-30 קרוואנים, תשתיות תת קרקעיות, הכנה לחשמל, לביוב שירותים וכדו', אנחנו נמצאים בתהליך של קבלת היתרים. אני מקווה שהכל ילך חלק עד סוף 2022 יהיה לנו היתר ועד סוף 2023 זה יהיה מוכן".

ש. מה לגבי הטיילת לאורך החוף. יש לכם באמצע חורים..

"יש לנו מקטע. המקטע הראשון הוא צפוני ללה ממוניה. דרומית משם עד המפגש של המבנה של ביטון. הוצאנו מכרז לפני כחודש וחצי ויש קבלן זוכה, שייכנס אחרי יום העצמאות לעבודות. זה מהמבנה של ביטון עד חוף אורנים , דרומית ל'קלמה' שם, אגב, יהיה הגלגל הענק על הים. (גלגל  50 מ"ר גובה עולים עליו ומשקיף ממנו). ברגע שנסיים את פיתוח הטיילת  שנה וחצי ואז ינואר 2024 (יש כבר זוכה מהיום לעוד שנתיים שלוש)".

ש. מה קורה עם המבנה של ביטון?

"זה מבנה פרטי, אני מתאר לעצמי כשהבעלים  יראה שאנחנו משפצים שם, הוא יעביר הילוך, יסיים את העבודות שלו וימצא שוכר למקום. הלוואי וייפתח שם משהו, או מסעדה. אנחנו הכי נשמח שבעולם, טוב  לנו שתהיה שם מסעדה"

ש. אז תמשיך עם הירידה בציר לכיוון הקשתות..

"אחרי שהגענו לחוף אורנים, יש לנו את המקטע שבין אורנים לקשתות, במקום שמקיימים את פסטיבל ים תיכון, שהיום הוא אזור מת, אין חיבור לשם. בעיקרון המטרה היא להעתיק את השוק הפתוח לשם, זה מהתוכנית של העיר, להעתיק את השוק דרומה כי בסופו של דבר צריך להיות שם בתי מלון. זה ברמה של הפיתוח".

ש. מה לגבי שיפוץ הקשתות שנראה הרוס כיום?

"התב"ע אושרה, יש שם  3 יזמים פרטיים שאמורים לחפות את המבנה כולו בשנה הקרובה, אמורים לחפות הכל . נסדיר שם  את כל הפיתוח התשתיתי ואת כל התכנון, היום זה גרנולית ישנה, יהיה פיתוח כמו בטיילת. אנחנו מתכננים את זה עכשיו, מתאר שאנחנו נסיים עד סוף 2022 אמצע 2023 נסיים את התכנון ובתחילת 2024 נתחיל לבצע את זה".

ש. והנה הגענו למרינה?

"בעוד פחות משנה העירייה אמורה לקבל חזרה לידיה את המרינה מידי רשות מקרקעי ישראל, ואנחנו מקווים שרשות מקרקעי ישראל יתנו לעירייה את המרינה לתפעול. אני מזיר , שחלק מהמחויבות של אשטרום היה לעשות את האגם ולהקים את הגשר. אלה עבודות שמתבצעות עכשיו ואמורות להסתיים במהלך השנה, בפיקוח של חפ"א. במרינה יש את המזח, השובר הדרומי.  אז השובר הצפוני של המרינה שהוא מתחבר לקשתות יש לנו בתכנון לעשות מזה טיילת. יש לנו כסף ממשרד התיירות. היום זה סגור, אנחנו רוצים לפתוח את זה לגמרי, הכל מסודר ויש תקן בטיחות. יש תכנון, יש תקציב 12-13 מיליון שקלים יושקעו רק בטיילת. הטיילת תהיה מאוד יפה. יהיה אפשרות להשקיף, לא תהיה גישה לסירות עצמם".

ש. מתי זה יקרה?

"אנחנו מקווים שתוך 3-4 חודשים יהיה לנו את האו.קיי לקרקע יהיה הסדר בין אשטרום לרמ"י, ונוכל לבצע את העבודה, תוך שנה, שנה וחצי מהיום.  נסיים את עונת הרחצה  הנוכחית ואז נכנס לעבודות. במרינה עצמה יש את האגם,שסביבה אמורים לקום 8 בתי מלון, מקומות מסחר. היום המרינה שלנו נראית זוועה, כל היעד המבוצר של המרינה כל הגדרות יוסרו, אנשים יוכלו להסתובב במרינה למעט המזחים איפה שהסירות נמצאות.  מקווים שהמבנה הפרטי במרינה יהפוך לתיירותי וייפתחו הכל לציבור, ישכירו ויפתחו שם מסעדות. זה מבחינת המרינה עצמה. אם יהיה הכל כמו שצריך בשנה הזאת שנת 2022 כל אזור האגם עד סוף 2022 יפתח לציבור, אם לא? זה יהיה במהלך 2023."

ש. מהמרינה עד ניצנים מתוכנן שם משהו?

"מחוף גיל עד ניצנים צריך להיות פיתוח עדין. תהיה טיילת, אבל טיילת בלבד. כוונתינו  להשאיר את החוף טבעי ובתולי יותר. יש את המצודה שפיתחנו אותה, ומגיעים לשם אלפי אנשים. בכדי להגיע למצודה היום אתה יורד ממשה דיין וזה לא מסודר. נקווה שעד סוף השנה יהיה שם חניה עד 150 מקומות מסודר. יהיה כביש שביל של אופניים שיוביל לשם פארק אקולוגי, שעשינו אותו צמוד למצודה. יש כבר יזם זוכה, ומיד לאחר יום העצמאות ניכנס לעבודות שם, להוסיף דקים עוד פרגולות להנגיש את הפארק האקולוגי לנכים ולמבוגרים, ובסופו של התהליך אנחנו נגיע עם הטיילת עד לאזור ניצנים"

ש. בוא נדבר על המלונות שיש באשדוד ועתידים לקום. יש בכלל היתכנות לעוד בתי מלון? יש ביקוש?

"בעצם הובלת אותי לדבר על הזרוע השלישית שלנו בחברה לתיירות, שזה המלונות. זה נושא בפני עצמו. כשאתה רוצה להביא מישהו מחוץ לעיר אליך, אתה צריך להיות ברמה גבוהה, אם לא, לא יבואו אליך תיירים. תיירות מביאה כלכלה. כל תחום התיירות, זה תחום שמעסיק הרבה עובדים, במסעדות במלונות וכל מה שמסביב.מועסקים עובדים, קבט"ים, במזון ובמשקאות ועוד. תיירות זה גלגל שמניע את אשדוד. נכון להיום יש לנו באשדוד  450 חדרי מלון. עם 2 בתי מלון ומספר   מלוניות. אנחנו מיעדים שבעשור הקרוב שאשדוד תגיע ל-2000 חדרי מלון ובעוד כשני עשורים ל-4000-3000 חדרי מלון, היום יש כ-30 מגרשים לבניית מלונאות, שמתוכם 4-5 פעילים והשאר עדיין לא פעילים. מה שעשינו איתרנו את היזמים חלקם זה מרשות מקרקעי ישראל שהמכרזים טרם יצאו וייצאו בעתיד. איתרנו את היזמים ואיתם  עושים שולחנות עגולים בעירייה עם היזם, עם החברה לתיירות, עם סגן ראש העיר האחראי, סניה כצנלסון, עם מהנדס העיר , אדריכל העיר,  עם מנהל אגף רישוי, היועץ המשפטי של האגף, מנהל תיק מידע, מנהל אגף תכנון, כל מי שאחראי בהנדסה על בתי המלון. אנחנו עושים שולחנות עגולים על מנת לפתוח מה שנקרא  חסמים. אחת לארבעה חודשים. אני יכול להגיד לך שאני מאמין שב-5 השנים הקרובות יהיו בבנייה כ-10 בתי מלון".

ש. אחרי שישבת עם היזמים ועם ההנדסה. יש מקום ל-3000-4000 חדרי מלון באשדוד גם אם זה בעוד 10-15 שנה

"חד משמעית כן".

ש. להביא בנאדם למלון צריך את האטרקציות, זה יכול להיות מקום מדהים, זה יכול להיות מסעדות טובות…

"שאלת שאלה טובה. קודם כל יש צורך  היום בבתי מלון. באשדוד  המלונות הקיימים נמצאים בתפוסה של 80% כל השנה. המחירים כמעט כמו בתל אביב ובאים".

ש. מה מביא אותם לאשדוד?

"יש חופי אשדוד לא פחות יפים מאילת, מסעדות הרבה יותר טובות מאילת, יש לנו מרכזי קניות לא פחות טובים מאילת, יש תרבות הרבה יותר  מאילת. כל מה שעיר תיירות צריכה יש באשדוד".

ש. זה הצדקה לקיומם של אלפי יחידות בתי מלון?

"קודם כל יש מקום לכל הדבר הזה. אנחנו רואים שמה שיש זה  לא מספיק ויש ביקוש. דבר שני בתי מלון זה כמו מסעדות. תקים מסעדה לבד יהיה קשה לה, תקים 10 מסעדות יצליח יותר. תראה מה קורה במרטין בובר, בסיטי. מסעדות ממנפות אחת את השניה. בנוסף אנחנו מתכננים אולמות קונגרסים"

ש. היכן יוקמו?

"בחוף הקשתות, וזה לצורכי תערוכות וכנסים מקצועיים של עורכי דין רןואי חשבון ועוד ועוד. בית מלון אחד או שניים שיש לנו היום זה לא מספיק, אני אפילו לא יכול להתחיל עם זה. היום אני לא יכול לספק את הביקוש שיש לאשדוד. פארק מים לילדים יהיה, אבל בנאדם שמגיע לבית מלון מה הוא מחפש? כל אחד מאיתנו שיחשוב. קודם כל הוא מחפש קניות טובות, מסעדות טובות, שיכול ללכת לבלות בקולנוע או לטיילת, בפאבים. כל זה יש בעיר אשדוד, אז על הדבר הזה אנחנו עובדים עם היזמים ואני מאמין שהצלחנו תקרא לזה לפצח את התהליך. התהליך הזה ארוך טווח"

ש. ויש לך תמיכה מהנהלת העיר?

"תמיכה מסיבית טובה ומצויינת החל ממהנדס העיר מנכ"ל העירייה וכלה בסגן ראש העיר סניה כצנלסון וראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. בלעדיהם לא ניתן היה לעשות את הכל"

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן