סכנה ברורה ומיידית: עשרות אתרי בנייה נסגרו בשל ליקויי בטיחות

בעקבות מותו של פועל באתר בנייה באשדוד והמחדלים שנחקרים, פשטו פקחי משרד העבודה בסיוע מפקחים מעיריית אשדוד, המשטרה והמוסד לבטיחות על אתרי בנייה. אתרי בנייה רבים פזורים ברחבי העיר והסכנה הנשקפת מהם לעובדים ולעוברים ושבים היא גדולה מאוד. 25 אתרי בנייה נסגרו ב

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בפעם השנייה בשבועות האחרונים שאתרי בנייה באשדוד נסגרים בשל בעיות בטיחות. זאת על רקע מותו הטראגי של פועל באתר תמ"א 38 ברחוב האשכול לפני שלושה שבועות. שלושה בעלי תפקידים באתר נעצרו ונחקרו: מנהל העבודה הרשום על פי חוק, שלא נכח באתר בעת התאונה, ועוד שני אחראים שעבדו באתר אחד מהם נציג של היזמים שעסקו בפיקוח ומתן הוראות. השלושה נחקרו בחשד לגרימת מוות ברשלנות והמתה בקלות דעת. בסיום חקירתם הם נכלאו ולאחר מעצרם נשלחו למעצר בית. עצור נוסף בפרשה הוא היזם קבלן יניב בלטר, שנחקר ושוחרר למעצר בית. גורמים במשטרה מסרו כי החקירה המלווה על ידי פרקליטות דרום טרם הסתיימה והיא נמצאת בעיצומה ובקרוב ייחקרו עוד מעורבים בתאונה הקטלנית שהביאה למותו של פועל באתר הבנייה.

לאור התאונה הטראגית סימנו פקחי משרד עבודה של מחלקת מנהל הבטיחות במחוז ירושלים את אשדוד כיעד לביקורת. זאת על רקע העובדה שבאשדוד מאות אתרי בנייה, חדשים וגם של פרויקטים של תמ"א 38. בכל רובע עשרות פרויקטים כאלה והחשש הוא מזלזול בחוקי עבודה ועבירות על בטיחות.

הביקורת של פקחי משרד העבודה נעשתה ב- 28 אתרי בנייה בעיר. לפקחים הצטרפו חוקרי משטרה, אנשי יחידת הפיקוח על הבנייה בעירייה ומינהל אכיפה. בסיום הביקורת נסגרו מרבית האתרים שנבדקו, 25 במספר. באתרים שנסגרו נמצאו ליקויי בטיחות רבים המסכנים עובדים ואף עוברי אורח תמימים שעשויים להיפגע. בין היתר נמצאו ליקויי גידורים חסרים, פיגומים לא תקינים, ציוד מגן אישי חסר, ליקויי חשמל, מנהל עבודה שאינו נוכח באתר גם כאשר מתבצעות פעולות בנייה.

ממשרד העבודה נמסר כי לאור מצב הבטיחות בחלק מהאתרים ייערכו בתקופה הקרובה בירורים למנהלי עבודה שבשטחי האתרים שבאחריותם נמצאו ליקויים משמעותיים. כידוע על פי הנהלים החדשים כחלק מהתנאים להסרת צווי הפסקת העבודה ולחזרה לעבודה שוטפת נדרשו הקבלנים במינוי ממונה בטיחות בהיקפי משרה משתנים, בהתאם לחומרת הליקויים והיקף הבנייה וזאת על מנת לסייע למבצע הבנייה ולמנהל העבודה באתרים בהם רמת הבטיחות טעונה שיפור, להסדרת ניהול הבטיחות באתר ברמה נאותה ובכדי להבטיח ולעמוד על הסדרי בטיחות הולמים.

תעשיית הזיופים באתרי הבנייה

מתחקיר אשדוד10 עולה כי הבעיה הגדולה בענף בישראל הוא זיוף תעודות של מנהלי עבודה במקרה הגרוע ובמקרה הפחות גרוע הוא להעסיק מנהל עבודה שלא מגיע לאתר הבנייה. גורמים בענף מספרים כי כך עובדת השיטה: יזם או קבלן באתר בנייה שוכר מנהל עבודה שלא פעיל הן בשל גילו או הן בשל העובדה שהוא לא מגיע בכלל בסכום של כמה אלפי שקלים לחודש. תחתיו מעסיק היזם או הקבלן הנדסאי צעיר או מישהו שמבין בעבודה ומשתכר ב 7, 8 אלף שקלים. זאת כדי לא להעסיק מנהל עבודה עם תעודה שידרוש 20 ו30 אלף שקלים. המטרה: לחסוך בעלויות.

מדובר במקרה כזה בעבירה פלילית חמורה שדינה מאסר בפועל. מי שמסתכן כאן הוא מנהל העבודה ש"מוכר" את התעודה שלו. "מנהל העבודה" בועל והיזם וכמובן הקבלן בשטח. על פי חוק אסור לאתר בנייה בכלל לעבוד ללא נוכחות מנהל עבודה, שיש לו תעודה כדין והוא רשום במשרד העבודה והרווחה.

"זה דבר שמסכן חיי אדם" אומר גורם שבקיא ועובד בענף הבנייה. "זה קורה באתרי בנייה בישראל העובדה שקבלנים ויזמים חוסכים בכסף כדי לא להעסיק מנהלי עבודה כך גם נראה האתר שלהם. מלא ליקויים בטיחותיים וחוסכים בכל דבר והתוצאה : תאונות באתרים. יש המון הרוגים באתרי הבנייה ושלא לדבר על הפצועים”.

IMG 20200106 WA0002

אותו גורם מציין כי הקבלנים והיזמים שחוסכים כסף בשיטה הזו מסתכנים לא רק בפאן הפלילי אלא בפאן הכלכלי. הם מסתכנים בתביעות ענק של משפחות ההרוגים והפצועים שתובעות אחר כך תביעות נזיקין כספיות גדולות. "לכן מה שחוסכים כעת יעלה להן ביוקר אחר כך" אמר הגורם.

יודגש כי משטרת ישראל מעניקה תמיכה וגיבוי למפקחים במידת הצורך והם אלו שבודקים את כלל אישורי השהייה הנדרשים עבור הפועלים באתרים השונים. תרומת הפיקוח העירוני בא לידי ביטוי בכך שמפקחי מינהל הבטיחות קיבלו לידיהם באופן מידי את כלל היתרי הבנייה, כולל את שמות הקבלנים הבונים באתר. כן מדגיש משרד העבודה כי כחלק מפעילות מתקנת נשלחו לידי המוסד לבטיחות ולגהות שמות האתרים שנסגרו ומדריכים מטעמם יגיעו לאותם אתרים ויתנו הדרכות, דגשים והמלצות על מנת לשמר את הבטיחות וליצור אקלים בטיחותי בכלל האתרים.

ורד צרפתי יו״ר ארגון הקבלנים: "לצערנו ישנה עליה במספר ההרוגים והפצועים״

בגזרת התאחדות בוני הארץ מברכים על הביקורות באתרי הבנייה. "לצערנו ישנה עליה במספר ההרוגים והפצועים למרות שהמודעות לבטיחות גדלה משמעותית. אנו נוקטים בצעדים רבים לשמירה והגנה על חיי אדם באתרי הבנייה" אומרת עו"ד ורד זבולון צרפתי, סגנית נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר ארגון הקבלנים באשדוד והשפלה. "אנו רואים בשמירה על חייהם ובהגנה על בטיחותם של הפועלים באתרי הבנייה כיעד חשוב ולכן נמשיך לפעול לשיפור הבטיחות באתרים”.

אתם הצטרפתם לביקורות באתרים?

"בוודאי. הצטרפנו יחד עם עיריית אשדוד לצוות המשותף, שמבצע את הביקורות באתרים ואנו פועלים יחד איתם להגברת המודעות לבטיחות באתרי הבנייה. יחד עם זאת חשוב לזכור שהאכיפה מהווה חלק מהפתרון ולכן אנו מעניקים לקבלנים ולאנשי הצוות באתרי הבנייה ארגז כלים לשיפור הבטיחות כמו הדרכות, חניכה וסדנאות לניהול סיכונים כמו שקיימנו השבוע בהשתתפות מיטב החברות שלנו באשדוד”.

מה זו הסדנא הזו?

"סדנת סיכונים שאותה קיימנו באשדוד בבית 'יד לבנים' בהשתתפות אלוף במיל, אייל בן ראובן ראש מטה המאבק בתאונות באתרי הבנייה. הגיעו לשמחתי עשרות קבלנים שפועלים ובונים באשדוד. הם שמעו הרצאות חשובות בנושאי בטיחות בעבודה על ידי מומחים לנושאי בטיחות בבנייה. אנחנו בהתאחדות כל הזמן מחדדים חוקים ותקנות ואיך מנהלים אתר בנייה שהוא מסוכן מאוד והמטרה שלנו למזער סיכונים. מטרתנו כהתאחדות בוני הארץ וכארגון הקבלנים באשדוד והשפלה, לצמצם למינימום את הכשלים הבטיחותיים ואת מספר הפצועים וההרוגים".

מה אתם עושים או מה ניתן לעשות כנגד תופעת העסקת מנהלי עבודה בצורה לא חוקית?

"זו עבודה של משרד העבודה לבדוק אם יש או אין מנהל עבודה באתר. לדעתי הנושא הזה פחות נפוץ. מינויים פיקטיביים כאלה של מנהלי עבודה במידה ומתגלה זה עשוי להוביל לשלילית רישיון של הקבלן על ידי רשם הקבלנים".

שלומי בן עזרי מנכ"ל הארגון אומר : "אנחנו תומכים בביקורות של מינהל הבטיחות במשרד העבודה, כי הן נעשית במטרה להציל חיי אדם. כארגון אנו מבצעים בין היתר תהליך של חניכה באתרי הבנייה, מחלקים ערכות בטיחות לאתרים, כדי למנוע את כל ליקויי הבטיחות באתרים. אנו מאמינים שבטיחות ואיכות הבנייה הולכים יד ביד. אם תירשם ירידה בליקויי הבטיחות, תירשם גם עליה באיכות הבנייה. אני מאמין שהשילוב של אכיפה קפדנית מטעם מינהל הבטיחות במשרד העבודה בסיוע של חניכה, הדרכה מצד הארגון, יביאו בסופו של דבר ל'שינוי השפה 'ההכרחי בענף הזה. אני משוכנע שהשינוי הזה לשיפור הבטיחות, יבוא מלמטה. אם אתרי הבנייה ייראו כמו שצריך בזמן העבודה, אם כולם 'ידברו' בטיחות, אני מאמין שכך נצליח להביא את הישועה לענף ולצמצם משמעותית את מספר ההרוגים".

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות ענף הבנייה בישראל מחזק את ידי משרד העבודה ועל פעילותם במיגור התאונות והפרות הבטיחות באמצעות ביקורי פתע באתרים לאיתור ליקויי בטיחות. "ההסתדרות, התאחדות ומשרד העבודה עושים מאמצים אדירים למען שמירה על חייהם של עובדים" אומר מויאל. "אנחנו מארגנים להם המון השתלמויות מקצועיות בבטיחות בעבודה. ימי עיון . ביקור והדרכת עובדים באתרים.

לא ייתכן שאדם מגיע בבוקר לעבודה ולא חוזר בשלום הביתה או בכלל לא חוזר. אני מזכיר כי חתמנו עם ההתאחדות בוני הארץ לראשונה בישראל ובעולם על הסכם בטיחות שגם העובדים עם סקנציות לעובדים שמפרים משמעת בעבודה, ובאמצעות הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל אנחנו מארגנים השתלמויות, כנסים וביקורים באתרים בנושא בטיחות בעבודה. על פי ההסכם שנחתם יש חובה לקבלנים לספק ציוד מגן ולשמור על בטיחות באתרים. חייבים מגר את התופעה ההולכת וגדלה בהרוגים ונפגעים רבים . וחייבים להילחם עד חורמה בקבלנים לא רשומים בספר רשם הקבלנים"

אלו אתרי הבנייה באשדוד שנסגרו בצווים

האתרים שנסגרו: תמ"א 38 ברחוב יהודה המכבי, תמ"א 38, ברחוב חטיבת גולני, תמ"א 38 ברחוב מילמן, ברחוב רבי טרפון עבודות בבית ספר יסודי, יחידת בנייה ברחוב אלכסנדר פן, , תמ"א 38 ברחוב שלמה בן יוסף, בניית מגורים ברחוב קורל, עבודות בבית כנסת ברחוב חטיבת גבעתי, עבודות חיפוי חיצוני משמר שירותים עסקיים ברחוב שומרון, תמ"א 38 ברחוב כנרת, תמ"א ברחוב שלמה בן יוסף, תמ"א 38 ברחוב הרותם, עבודות בבית כנסת ברחוב ענבים, תמ"א 38 ברחוב האשכול, בית הלוחם במעגל השמש, בנייה ברחוב מיכשווילי, תוספת מרפסת ברחוב ראש פינה, תמ"א 38 ברחוב אברהם שפירא, בניית מגדל מגורים ברחוב צה”ל, בניית וילה בהר תבור, מרכז מסחרי ברחוב שפירא, תמ"א 38 ברחוב האשכול, ויליאפ ברחוב ג'ו עמר, תמ"א 38 ברחוב סיגל ובנייה בפרויקט ׳גן העיר׳.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן