תחקיר מטריד: סכנת חיים: כך הפכה תמ"א 38 למלכודת מוות

פועל בניין בן 39 נהרג השבוע בקריסת מעלית בבניין מגורים שעובר פרויקט ״תמ״א 38״ ברחוב האשכול 8, של חברת "נועה בניה והשקעות" בבעלות היזמית אורית אבו. בעקבות האסון הוצא צו סגירה לאתר בשל העובדה שמנהל העבודה לא נכח באתר כמתחייב בחוק ונתגלו ליקויי בטיחות. המשטר

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

הפרויקטים של תמ"א 38 הפרושים ברחבי העיר אשדוד, מזמן הפכו לסכנה בטיחותית ולמלכודת מוות במקרים מסוימים לעובדים בה ולסכנה של ממש לאלה שמתגוררים בבניין במהלך העבודות. האסון האחרון באתר בנייה של חברת "נועה בניה והשקעות בע"מ" שבבעלות אורית אבו ברחוב האשכול 8 ברובע א׳ בעיר, הוא נורה אדומה. בבניין מבוצעות עבודות תמ"א 38 לחיזוק הבניין ובניית עוד יחידות דיור.

מחקירה ראשונית של האסון עולה כי פועל בנייה פלסטינאי בן 39 שעבד באתר בנייה נהרג בתאונת עבודה קטלנית, לאחר שנמחץ למוות מתחת למעלית מאולתרת באתר הבנייה. שלושה בכירים באתר הבנייה נעצרו ומהמשטרה נמסר כי צפויים עוד מעצרים.

התאונה אירעה בבוקר של יום שלישי השבוע. מעלית שהותקנה בבניין ניתקה ככל הנראה ממקומה במהלך הרכבתה ומחצה למוות את הפועל שעסק בעבודות קשירה ונמחץ תחתיה למוות. חובשים ופראמדיקים של מד״א שהגיעו למקום דיווחו על הפועל הלכוד ללא סימני חיים וקבעו את מותו. פראמדיק מד״א ישראל לוגסי סיפר: ״כשהגענו לאתר הבנייה הובילו אותנו לפיר המעלית, הפועל היה לכוד בפנים כשהוא סובל מפגיעה רב מערכתית קשה מאוד. בסיוע כוחות הכיבוי שפעלו במקום חילצנו אותו ולאחר בדיקות רפואיות לא נותר לנו אלא לקבוע את מותו״.

20191227 161859
מייד לאחר האסון הגיעו חוקרי משרד העבודה וחוקרים ממשטרת אשדוד ופתחו בחקירה משותפת כדי לברר את נסיבות התאונה. לאתר הבנייה הוצא צו מידי על הפסקת עבודה וכי הפועל שנהרג עסק בפעולות הנוגעות למעלית וכי במהלך עבודתו קרסה משקולת המעלית ופגעה בו למוות.
המשטרה עצרה לחקירה 3 בעלי תפקידים באתר: את מנהל העבודה הרשום על פי חוק, שלא נכח באתר בעת התאונה, ועוד שני אחראים שעבדו באתר אחד מהם נציג של היזמים שעסקו בפיקוח ומתן הוראות. השלושה נחקרו בחשד לגרימת מוות ברשלנות והמתה בקלות דעת. בסיום חקירתם הם נכלאו ומעצרם הוארך בבית משפט השלום באשדוד עד ליום חמישי בבוקר. גורמים במשטרה מסרו כי צפויים להיחקר עוד מעורבים במקרה.

כאמור, העבודות באתר הופסקו בשל צו הפסקת עבודה. "אתר בנייה בו מצאו צבר של ליקויי בטיחות מתחומים שונים המעידים על אקלים בטיחותי מסוכן ואי ציות להוראות הבטיחות״ נכתב בצו שהודבק בחזית האתר וכן נכתב : "שמנהל העבודה לא נכח באתר. אישור חשמלאי בודק לא הוצג. החשמל לקוי וטפסנות לקויה״. תוקף צו הפסקת העבודה יהיה עד להודעה חדשה.
יצוין, כי באשדוד וברחבי ישראל יש המון פרויקטים של תמ"א 38 ובכלל יש קרוב ל – 14 אלף אתרי בנייה. בשל מיעוט מפקחים מטען משרד העבודה. כיום יש 60 מפקחים שאמורים לפקח על עשרות אלפי אתרי הבנייה וזה לא מספיק בכלל. בחשבון פשוט הסיכוי שכל המפקחים יבקרו באתרים הרבים צריך כמה שנים.

20191227 162124

ללא קשר לאירוע באשכול 8, מתחקיר אשדוד10 עולה כי הבעיה הגדולה בענף בישראל הוא זיוף תעודות של מנהלי עבודה במקרה הגרוע ובמקרה הפחות גרוע הוא להעסיק מנהל עבודה שלא מגיע לאתר הבנייה. גורמים בענף מספרים כי כך עובדת השיטה: יזם או קבלן באתר בנייה שוכר מנהל עבודה שלא פעיל הן בשל גילו או הן בשל העובדה שהוא לא מגיע בכלל בסכום של כמה אלפי שקלים לחודש. תחתיו מעסיק היזם או הקבלן הנדסאי צעיר או מישהו שמבין בעבודה ומשתכר כ-7000-8000 שקלים. זאת כדי לא להעסיק מנהל עבודה עם תעודה שידרוש 20 ו30 אלף שקלים.

המטרה: לחסוך בעלויות.
מדובר במקרה הזה בעבירה פלילית חמורה שדינה מאסר בפועל. מי שמסתכן כאן הוא מנהל העבודה ש"מוכר" את התעודה שלו. "מנהל העבודה" בפועל והיזם וכמובן הקבלן בשטח. על פי חוק אסור שאתר בנייה יעבוד ללא נוכחות מנהל עבודה, שיש לו תעודה כדין והוא רשום במשרד העבודה והרווחה.

"זה דבר שמסכן חיי אדם" אומר גורם שבקיא ועובד בענף הבנייה. "זה קורה באתרי בנייה בישראל העובדה שקבלנים ויזמים חוסכים בכסף כדי לא להעסיק מנהלי עבודה, כך גם נראה האתר שלהם. מלא ליקויים בטיחותיים וחוסכים בכל דבר והתוצאה: תאונות באתרים. יש המון הרוגים באתרי הבנייה ושלא לדבר על הפצועים”.

אותו גורם מציין כי הקבלנים והיזמים שחוסכים כסף בשיטה הזו, מסתכנים לא רק בפאן הפלילי אלא בפאן הכלכלי. הם מסתכנים בתביעות ענק של משפחות ההרוגים והפצועים שתובעות אחר כך תביעות נזיקין כספיות גדולות. "לכן מה שחוסכים כעת יעלה להן ביוקר אחר כך" אמר הגורם.

יצחק מויאל, יו״ר הסתדרות ענף הבניה: ״מקרה מצער״

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות ענף הבנייה בישראל מתייחס לתאונה הקטלנית באתר הבנייה וטוען כי ההסתדרות ומשרד העבודה עושים המון במלחמה בתאונות. "כל אירוע כזה זה מצער מאוד וכמי שעושה המון כדי להיאבק בתופעה של חיי עובדים ומה לא עשינו כדי לצמצם את תופעת ההרוגים בבניין אני שואל עד מתי?" אומר מויאל. "ההסתדרות ומשרד העבודה עושים מאמצים אדירים למען שמירה על חייהם של עובדים. מארגנים להם המון השתלמויות בבטיחות בעבודה. לא ייתכן שאדם מגיע בבוקר לעבודה ולא חוזר בשלום הביתה או בכלל לא חוזר. לגבי התאונה הספציפית אני מנוע מלהתייחס בשל החקירה שיש כעת".

לפני כ- 4 חודשים בחודש אוגוסט דיווח אתר ״אשדוד 10״ על אירוע באתר שרק בנס לא הסתיים באסון באותו בניין ברחוב האשכול 8 . המקרה היה ב-21.8.19 כאשר קרש בנייה נחת מהבניין לתוך רכב של אחד הדיירים שחנה ברחוב. למרבה המזל הרכב היה ללא נוסעים שהיו עלולים להיפגע מהמוט.

היזמים: "תפנו לקבלן המבצע"

אורית אבו מחברת 'נועה בנייה והשקעות' מסרה בתגובה: ״חברת נועה השקעות היא חברת השקעות ולא חברת בנייה. ביצוע הפרויקט נמסר לחברת דני שלי מהנדסים ולה הרישיונות והידע המתאימים והיא זו שמבצעת את הפרויקט בפועל ואינה מתנערת מאחריות לאסון שקרה. הם הבעלים של החברה הקבלן מפתח בפרויקט. אני לא חברה קבלנית, חברה שמשקיעה בפרויקטים״.

Screenshot 20191227 162235 Gallery

משרד העבודה והרווחה: ״המשטרה פתחה בחקירה״

ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "המשטרה פתחה בחקירה יחד עם משרד העבודה לבירור נסיבות המקרה”.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן