חלמאות של מערכת החינוך: תלמידים שלא שובצו לכיתות מתאימות בהתאם לצרכים שלהם

48 שעות לפני פתיחת שנת הלימודים ושוב מערכת החינוך באשדוד חושפת את החלמאות שלה: שני תלמידים לפחות לא משובצים לכיתות הנכונות. ש׳ תלמיד העולה לכיתה ג' ונזקק לכיתה קטנה בשל אבחון להפרעות קשב וריכוז, שובץ לכיתה רגילה. האם: "הילד שלי זקוק לסיוע וייש בידי דו"ח א

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

מקומם, בעוד כ-48 שעות ילכו 56,825 תלמידים מאשדוד לכיתות ויחלו את שנת הלימודים החדשה ויש עוד תלמידים באשדוד שמערכת החינוך באשדוד לא מצאה להם מסגרות מתאימות. ה׳ תלמידה אחת, האמורה להתחיל ללמוד בכיתה ד' נותרה בחוץ ועד עתה לא שובצה למוסד חינוכי כנדרש על פי חוק חינוך חובה. הסיבה, מחלוקת על המסגרת הלימודית בה היא תלמד. מדובר בילדה מהמגזר החרדי אשר למדה בשלוש השנים האחרונות במוסד חרדי בעיר, בתוך כיתה קטנה העונה לצרכיה המיוחדים. "ועדת השמה קבעה בסוף הגן איפה הילדה תילמד ואנחנו שלחנו אותה" טוענת אמה של הילדה. "אבל המקום כיום לא עונה על צרכי הילדה וגם צוות בית הספר החליט כי המקום של הילדה שלי לא מתאים לה”.

בדצמבר 2018 התקיימה ועדת השמה במסגרת חוק החינוך המיוחד בעניינה של הילדה ובה הוחלט, על פי מכתב שנשלח להורי הילדה כי היא תלמד במסגרת "כיתה לחינוך מיוחד בבית ספר רגיל. עוד נכתב במכתב כי "המחלקה לחינוך של הרשות המקומית תודיעכם בהודעה נפרדת לאיזה מוסד חינוכי תשובץ בתכם ועל מועד תחילת הלימודים בו”. המכתב עליו חתום יחיאל ברייער, ראש החינוך החרדי בעיריית אשדוד נשלח להורים ב- 15.5.19. חודשים לאחר שוועדת ההסמכה החליטה ב31.12.18. אולם עד היום, פחות משבוע לתחילת הלימודים התלמידה לא קיבלה מכתב שיבוץ לאף מוסד חינוכי.

לדברי האם, המשפחה קיבלה אישור בעל פה מברייער לחפש מקום מתאים מחוץ לאשדוד. "הוא נתן לנו אישור לחפש מקום לילדה כי הבית ספר הקודם בו למדה לא התאים ואין במגזר החרדי בית ספר עם כיתה קטנה. אני כמובן העדפתי שהיא תלמד באשדוד וחששתי שתיסע מחוץ לעיר אבל לאור המצב חיפשתי ומצאתי בית ספר חב"ד בקריית מלאכי. נפגשתי עם המנהלת והצוות, שאלתי חוות דעת של הורים, ולבת שלי נמצא מקום שם".

975958579

אך כשהאם פנתה בחזרה לעירייה והודיעה על בית הספר בקריית מלאכי היא לטענתה נתקלה בהתנגדות, הסיבה שהבת הייתה שייכת למגזר החרדי ואילו הבית ספר בקריית מלאכי שייך לזרם הממלכתי דתי, ובאשדוד יש בית ספר מתאים מהזרם הממלכתי דתי בו כיתה קטנה. בית ספר "יהלום״, אולם שם יש לימודים מעורבים של בנים ובנות והילדה באה ממשפחה חרדית, ומזרם בו יש הפרדה בין המינים ועד עתה למדה בכיתה של בנות בלבד. אולם האם מדגישה כי זה לא רק היותם מהמגזר החרדי. "עובדת סוציאלית שטיפלה בנו ברווחה אמרה לי במפורש שהבת שלי לא יכולה ללמוד בכיתה מעורבת והציעה לי 'אל תשימי אותה עם בנים ובנות, הם יאכלו אותה שם', לכן חיפשתי במקום אחר. אם היה בחב"ד באשדוד כיתה קטנה, הייתי מכניסה אותה בשמחה" היא אומרת.

לדבריה, ראש מינהל החינוך בעירייה אריה מימון ומנהלת מחלקת חינוך מיוחד טלי מימון איתם נפגשה אמרו לה שהם לא מתנגדים שהילדה תלמד בקריית מלאכי. "הם אמרו לי שלא איכפת להם שבתי תילמד בקריית מלאכי אבל שאלו אם אהיה אכפת להם שאני אוותר על ההסעה, וכשאמרתי שלפי החוק מגיע הסעה לילדה אמרו שמשרד החינוך לא מאשר הסעה – אם יש סידור מתאים ביישוב. פניתי למשרד החינוך הם לא אמרו לי שלא קיבלו פנייה. התקשרתי לטלי מימון וביקשתי לראות את המכתב של משרד החינוך אבל לא קיבלתי".

עצוב שאת המחיר משלמת ילדה קטנה, מתוקה מאוד. "אני מחכה ללכת לבית ספר" היא אמרה בהתרגשות ובביישנות. "יש לי ילקוט אבל נכון לעכשיו הילדה ללא סידור הולם לצרכיה. הילקוט שלה נותר מיותם ואפילו תלבושת אני לא יכולה לקנות לא יודעת באיזה בית ספר היא”, אומרת האם בכאב.

"הילד שלי אבוד אין לו מסגרת מתאימה"

גם במקרה של ש׳ תלמיד העולה לכיתה ג' העירייה, באמצעות מערכת החינוך שלה לא משבצת את הילד בכיתה המתאימה. "אני דואגת לילד שלי. הוא לא יכול ללמוד בכיתה רגילה אבל בעירייה מתעקשים שילמד בכיתה רגילה", כך טוענת אם לתלמיד שעולה לכיתה ג' לאחר שוועדת ההשמה קבעה שעליו ללמוד בכיתה רגילה. אפילו לקרוא ולכתוב הוא לא יודע. הוא פשוט אבוד בכיתה רגילה וזקוק לכיתה קטנה" היא אומרת.

האם הלכה למכון פרטי שם עבר הילד אבחון פסיכו- דידקטי" שבחן את מצבו, אבל, לטענתה בעירייה לא מוכנים לשנות את ההחלטה. מהדו"ח עולה כי לילד הפרעות קשב ומטופל בריטלין וכי הוא היה לפני שהחל ללמוד בבית ספר, הוא היה בגן מכיל לאור מצבו וכי בגן התגלו קשיי קשב וריכוז והתפרצויות זעם. בכיתה א' שולב בכיתה רגילה. כן עולה כי הוא לומד בכיתת ליקויי למידה וכי עדיין "לא רכש את מיומנויות הלמידה קריאה וכתיבה והישגיו נמוכים”.

סיכום ממצאי האבחון הדידקטי מעלה תמונה של ילד עם לקות למידה שפתית וקווים דיסלקטיים ואמו מספרת כי למרות מצבו הוחלט להשאירו בכיתה רגילה, שלטענתה רק תעצים את הפער שלו ואת תסכולו מחוסר יכולתו ללמוד כמו כולם. "הייתי בעירייה אצל טלי מימון שאמרה לי שנגמרו הוועדות החריגות. וביקשתי ממנה לעשות וועדה חריגה כי יש לי אבחון והיא הפנתה אותי לבית הספר. התקשרתי לבית ספר ולא התייחסו אלי עד עכשיו. הילד היה בגן מכיל אני לא מבינה למה לא לתת לו כיתה קטנה. ואמרו לי שאפילו לא יתנו לו מורת שילוב".

העירייה: "משרד החינוך לא מאשר הסעה, לגבי התלמיד השני הוא צריך תגבור לימודי רגיל"

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "מדובר בתלמידה שלמדה בחינוך החרדי ומכיוון שהאם לא מעונינת בהמשך לימודיה במגזר החרדי, הוצע לה מסגרת ממ"ד בעיר.. האם ביקשה שביתה תלמד בממ"ד בקרית מלאכי אלא שמשרד החינוך לא מאשר הסעה לקרית מלאכי בשעה שיש כיתה מתאימה באשדוד. במידה והורה מחליט להעביר את בנו/בתו ללמוד בעיר אחרת, הוא עושה זאת על דעת עצמו ומשיקוליו הוא."

בנוגע לתלמיד השני: "מדובר בילד שזקוק לתגבור לימודי רגיל, גם לא לשעות שילוב המסומנות כשעות חינוך מיוחד. גם מנהלת בית הספר וגם הצוות החינוכי שליווה את הילד לאורך שנת הלימודים, אינם ממליצים על שיבוצו בכיתה קטנה, כך שבשנת הלימודים הבאה הילד משובץ בכיתה רגילה עם תגבור לימודי ושעות הוראה מתקנת. עקרונית, רק לוועדת השמה יש סמכות לקבוע שיבוץ לחינוך מיוחד, עוד בטרם נמצא זכאי לשעות שילוב. ההורים מוזמנים להציג כל המלצה אשר ברשותם על מנת שבית הספר יוכל לדייק את המענים הניתנים לילד."
עד למועד סגירת הגיליון, טרם התקבלה תגובת משרד החינוך.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן