הכושי עשה את שלו

עוביידה חטאב, בלם מ.ס אשדוד, שהגיע באמצע העונה, הצטיין והיה מהגורמים החשובים בהישארות הקבוצה בליגה, נכנס לבית הסוהר השבוע. זהו סיפור טראגי, על מקצוען וגיבור ספורטיבי שנמצא לבדו בקרב חייו. חלוץ מ.ס אשדוד, דין דויד: "התחברתי אליו ולדרך שלו״

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

עוביידה חטאב לא חלם שאת יום הולדתו ה-27, שיחול בחודש הבא, יחגוג מאחורי סורג ובריח. ביום ראשון השבוע, לאחר דרמה שהחלה בבית החולים האנגלי בנצרת, בו התאשפז עוביידה בעקבות תחושת כאבים בחזה וביקש לדחות את המעצר, התייצב בסופו של דבר האחרון, בשעת צהריים בבית המעצר קישון, בכדי לרצות את עונשו.

בשביל להבין את הסיפור, יש לחזור לחודש דצמבר בשנת 2014. חטאב שנולד בעיר נצרת נהג במכוניתו בשעת לילה בכביש 79, הסמוך לעיר הולדתו ופגע בצורה קטלנית בנאיף אשקר בן ה-39, שנפצע אנוש ומת מפצעיו לאחר זמן קצר. 3 עדים שהיו במקום יודעים לספר, כי בתגובה לפגיעה נסע חטאב 200 מטרים קדימה, עשה פרסה וחזר למקום התאונה ווידא שהפצוע מקבל טיפול. לאחר זמן מה, הסגיר עצמו למשטרה ונעצר. חטאב סיפר לאחרונה על התנהגותו: "עזבתי את את המקום אחרי שוידאתי ב-100 אחוזים שיש שם אנשים. רק אחרי זה הלכתי למשטרה מרצוני, הודעתי להם והסברתי להם על כל מה שהיה. לקחתי אחריות מלאה על הכל."

7537537536423

בשנת 2016 פסק בית המשפט המחוזי כי חטאב מואשם בהפקרה ועונשו יהיה שישה חודשי מאסר, שהומרו בעבודות שירות. אולם, התביעה לא הסתפקה בכך ועתרה לבית המשפט העליון, שהחליט בחודש מרץ השנה, להחמיר את עונשו ל-15 חודשי מאסר שיחלו השבוע.

לפני מספר שבועות הגיש עוביידה באמצעות פרקליטו עורך הדין אביגדור פלדמן, בקשת חנינה לנשיא המדינה, במה שנראה המוצא האחרון. נשיא המדינה מר רובי ריבלין איבד לפני מספר ימים את אשתו נחמה ז"ל ולא נראה שיוכל להתפנות לנושא בקרוב. עו"ד פלדמן הגיש גם בקשה לדחות את מועד ההתייצבות למאסר של חטאב, אך בית המשפט העליון דחה את הבקשה והמשמעות היא, שבלם מ.ס אשדוד הולך לכלא.

אין ספק שעוביידה עבר תהליך שיקום בשנים האחרונות. לאורך כל תקופת משפטו, היה חטאב במעקב קבוע וצמוד של קצין מבחן, שנתן חוות דעת חיובית עליו. בנוסף, השתתף עוביידה ב-18 מפגשים של קבוצת טיפול וגם משם, קיבל חוות דעת חיובית. הבלם המחונן גם פנה ללימודים, כאשר התמקצע הן כמדריך והן כמאמן כדורגל. הוא המשיך גם ללימודים אקדמאיים בתחום חינוך, חברה וספורט במכללת קרית אונו וסיים לא מזמן בהצטיינות שנה ראשונה. השיקום המרשים שעבר והעובדה שחטאב גם עובד עם עשרות ילדים ומלמד אותם מנסיונו בענף הכדורגל, על מנת שיתקדמו בתחום, לא עושים רושם על בית המשפט העליון ועל באי כוחו, שמתעקשים להחמיר בדינו.

משה אוחיון: "עוביידה מקצוען, תמיד החדיר בשחקנים מוטיבציה ואמונה"

מבחינה מקצועית, באשדוד זכו העונה ללמוד מעוביידה חטאב וגם להנות מהיכולות שלו על כר הדשא. הבלם שהגיע למ.ס אשדוד במהלך חודש ינואר, תפס מיד את ההרכב הראשון, שיחק 16 משחקים, בהם הבקיע שני שערים יקרים מפז וסיפק המון ביטחון לחוליה האחורית של המאמנים משה אוחיון ואבי בוחבוט. אוחיון סיפר השבוע על עוביידה: "אני מכיר אותו עוד מהתקופה ששיחקתי בהפועל ת"א והוא גם היה שם. היה הרבה יותר צעיר. בחודש ינואר באותה עונה אני חזרתי לאשדוד ששיחקה בליגה הלאומית. הפעם השנייה של ההיכרות הייתה באשדוד ועוביידה הגיע הרבה יותר בשל ורציני. מקצוען שמגיע ראשון לחדר ההלבשה כל הזמן ותמיד החדיר בשחקנים מוטיבציה ואמונה. כל הזמן דיבר רק חיובי והאמין בתוך תוכו שנישאר בליגה. העונה שחררתי אותו כמה וכמה פעמים ללימודים שלו כיוון שזה התנגש בשעות האימונים. ראיתי כמה חשוב לו להצליח גם בלימודים שלו וגם עם הקבוצה. עוביידה מלא באנרגיות טובות וללא ספק, הוא אחד הגורמים שלנו להישארות בליגה." על גזר דינו אמר אוחיון: "כמובן שזו הרגשה לא נעימה כלל. כל התקופה שהוא עוד שיחק, זה ריחף באוויר שהוא אוטוטו יכנס לכלא. לא מתפקידי להתעסק בנושא מצער מאוד, שיש אדם שנהרג ואחד שצריך להיכנס לכלא."

בוחבוט, ששוחרר ממ.ס אשדוד לאחרונה סיפר על הזכות לאמן את עוביידה: "שחקן עם לב, נשמה ו'ווינר' אמיתי. היה בורג משמעותי מאוד בהישארות, יחד עם כל ההגנה. והסוכריה המתוקה שלו, שנתן לי את הגול במשחק האחרון נגד הפועל חיפה. למעשה זה מה שחתם את ה'ווינריות' שלו." על העובדה שחטאב נכנס לכלא השבוע אמר בוחבוט: "קראתי כמו כולם. מאוד עצוב לי. דיברתי איתו בימים האחרונים. הוא עדיין אופטימי. מי שמכיר את חטאב, זה כשאתה בא לעודד אותו, הוא מעודד אותך. ולכן הוא משאיר בך אופטימיות שהכל יסתדר. אם כך יגזר דינו, אני מאמין שזה יהיה לחודשים ספורים ואז הוא ישתחרר."

דין דויד: "עוביידה תלה לנו מודעות בחדר ההלבשה"

גם חלוץ הקבוצה דין דויד, שהשתפר מאוד בחלק השני של העונה והבקיע העונה 5 שערים חשובים, סיפר על הקשר הטוב והמטיב עם עוביידה בעונה החולפת: "מאז שהוא הגיע, הוא בא עם אנרגיות תמידיות. התחברתי אליו ממש ולדרך שלו. גם על איך שהוא מתאמן ובא למשחקים. ישר נצמדתי אליו. יש לו חלק גדול בהצלחה שלנו. אם זה באנרגיות, אם זה בשיחות עם שחקנים. הוא אפילו תלה לנו מודעות בחדר ההלבשה, איפה שכל אחד היה יושב. מודעות כמו 'שכל אחד יאמין בעצמו' ו-'כולם ביחד אפשר לנצח'. על העובדה שנכנס לכלא אמר דויד: "לא נעים מה שקורה לו. עצוב בשבילו, מקווה שיסתדר לו. כל פעם ששאלתי אותו על זה, הוא לא רצה לדבר. אמר לי 'עזוב את זה', כשתסתיים העונה נדבר."

טל בנין: "הוא משלם מחיר מאוד כבד"

גם קפטן נבחרת ישראל לשעבר, השחקן האגדי, טל בנין, שאימן את עוביידה בקבוצות הפועל חיפה ובני סכנין ונמצא עימו בקשר, סיפר השבוע אודותיו: "אני מכיר את עוביידה מגיל 19, כשהבאתי אותו להפועל חיפה ולאחר 5-6 שנים הבאתי אותו לסכנין, התאונה קרתה בין לבין. הדבר הראשון שהבחנתי בו היה השינוי וההתפתחות שהוא עשה בתור בן אדם וכמובן בתור כדורגלן, הרצון שלו להשתפר בכל אספקט, לתרום לחברה ולעזור לאנשים. הוא אדם עם נתינה בלתי נגמרת."

מה הרגשת כששמעת שהוא נכנס לכלא?

"שהחברה יכולה להשתמש ולהפיק ממנו ומניסיונו הטוב וגם המר, הרבה יותר תועלת. כשבן אדם נמצא כ"כ הרבה זמן לאחר התאונה מחוץ לבית הכלא, וניקח בחשבון את ההתקדמות והעבודה שהוא עשה, עליה העידו גם עובדי מדינה. זה גם מצער שכל סיפור התאונה הוצג בצורה לא מדויקת. הציגו אותו כחסר אחריות, שעשה תאונת דרכים, שהסתיימה במותו של אדם כשבדיונים ובמציאות דיברו על תאונה בלתי נמנעת, ככה גם הגדירו בבית המשפט. זה עצוב כי אני חושב שהוא יכול לתרום ולעזור. החברה יכולה לקבל ממנו כל כך הרבה יותר, כפי שהוא עושה ועשה עד היום, מאשר שיכנס למעצר, במיוחד, כשעברו כל כך הרבה שנים שהוא בחוץ."

איך זה ישפיע לו על הקריירה מהיכרותך איתו?

"האמת שהקריירה לא כל כך מעסיקה אותי, למרות שהיא כל עולמו של עוביידה. יש פה אדם, שהביע חרטה אמתית שבאה לידי ביטוי ע"י עשייה ורצון אמיתי לתרום ובמיוחד לאור העובדה שאי אפשר היה למנוע את מה שקרה. ככה קבעו מומחים שהתעסקו בזה. ישנה אי הבנה לגבי מה שקרה אחרי הפגיעה בכל מה שקשור לעזיבת המקום, כן או לא. בסופו של דבר עוביידה שילם מחיר גדול במשך 5 שנים באיך שהוא נתפס תדמיתית בציבור, להיות תמיד ההוא ש'פגע וברח'. זה לא נעים בלשון המעטה להיות במצב הזה, במיוחד כשאתה שחקן כדורגל ששומע קריאות מסוג כזה, בכל משחק מיציעים של אוהדי היריבות. האמן לי שגם הוא נענש בכל יום והוא משלם מחיר מאוד כבד."

אתה בקשר איתו בתקופה האחרונה? דיברת איתו?

"בודאי. אנחנו בקשר. אולי עוביידה לא מראה את זה, אבל גם הוא אדם שזקוק לתמיכה. הוא מסוג האנשים שעוזר לכולם. אין אדם שביקש ממנו עזרה בכל מקום ובכל מצב ולא קיבל ממנו הרבה יותר ממה שרצה. גם באשדוד הוא תרם לא רק בגישה המקצועית 'פרופר', אלא בעיקר באמונה שהכל אפשרי. הוא הכניס שם אנרגיות אחרות לגמרי. רק מי שחווה את זה יודע ומבין על מה אני מדבר. עוביידה תמיד משחק קבוצתי, אף פעם לא רואה עצמו כראשון, אלא כמישהו בתוך מערכת שאמור לשרת אותה על הצד הטוב ביותר. תראה, בסופו של דבר אנחנו תמיד מאמן ושחקן. ישנם מקרים כמו זה, שאתה מכיר את הנפש המיוחדת שמאחורי השחקן, אז אפשר בהחלט לומר שקיימת פה גם חברות אמיצה! הוא תמיד ידע לעשות את ההפרדה, אף פעם לא ניצל את זה או לקח את זה למקום לא טוב. נהפוך הוא, רק מתאמץ ורוצה להוכיח את עצמו יותר."

מדהים לשמוע את כל המחמאות שהוא מקבל.

"תשמע זה כי הוא לא קל דעת והוא לא חסר אחריות כמו שניסו להציג אותו אנשים שחיים איתו ונמצאים במחיצתו לומדים להכירו ומבינים שהמציאות חזקה יותר מכל סיפור כזה או אחר ואז מעריכים אותו ואפילו מתאהבים בו."

איך לדעתך זה יסתיים? יש סיכוי שיקבל חנינה בקרוב?

"שמע, כולי תקוה שזה יסתיים על הצד הטוב ביותר עבורו. ליוויתי אותו גם בדיון האחרון בבית המשפט העליון. אני בטוח שהחברה בחוץ יכולה לקבל ממנו הרבה יותר. הוא יכול לעזור כפי שכבר עשה בהכוונה ובהסברה לילדים ונוער בכל המגזרים, גם בחיבור ביניהם. התועלת במקרה הזה יכולה להיות גדולה יותר מאשר שהוא ישב בכלא."

התנערות מאחריות

על פי מקורות, בתום העונה בהנהלת מ.ס אשדוד מאוד רצו את עוביידה לעונה הבאה והציעו לו חוזה לשתי העונות הקרובות. הבלם השמאלי שנמצא בשיא הקריירה שלו, לא מיהר לחתום ואותת לכאורה להנהלה, כי הוא מחכה להצעות יותר טובות. התחושה היא שמרגע זה ואילך, בקבוצה איבדו עניין בסיפור האישי שלו ונראה כי הוא נאלץ להתמודד בעצמו עם ההשלכות. בחודש האחרון העניק חטאב ראיונות לכל כלי תקשורת הספורט ואפילו כתב על סיפורו בהרחבה ברשתות החברתיות. מצד הקבוצה, נראה כי מרגע שהבינו שהבלם לא ימשיך בשורותיה, הוא הפסיק לעניין אותה. על כך ניתן לומר- 'הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת'.

דובר הקבוצה מר אוהד צוויק, בחר להגיב בצורה מתחמקת ובמקום לענות לגופו של עניין, תקף את מערכת 'השבוע באשדוד': "לי נראים הרבה דברים מוזרים שאתה והמערכת שלך עושים, אבל אני שומר אותם לעצמי. תתחיל להתעסק בעיתונות ולא ברכילות."

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן