לתת את הכליה ואת הלב: תרם כליה לחולה שאינו מכיר

כמה אנשים אתם מכירים שמחליטים בוקר אחד לתרום כליה לאדם שכלל לא מכירים? תכירו את ג'רום דרמון בן 43 מאשדוד, שתרם כליה לאילן אותו לא הכיר בכלל. לאחר הניתוח שהצליח והחזיר לאילן את התקווה להמשיך לחיות נפגש אתו ג'רום. "הודיתי לו על ההזדמנות שניתנה לי לתרום לו כ

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

זה סיפור מדהים על אדם שתרם את הכליה שלך לאדם אחר, שהוא לא מכיר וללא תמורה ובלי אינטרס כזה או אחר. פשוט תרומה לשם תרומה. וזאת עשה ג'רום דרמון שגדל ברובע י"א, שירת כקרבי בצבא, הוא חונך בבית על ערכים של נתינה ועשייה למען הזולת.

ג'רום דרמון בן 43, נולד בצרפת ועלה לפני כ- 30 שנה לישראל לאשדוד עשה זאת בשבוע שעבר. "ב- 29.5.19 ביום שהשתחררתי מבית החולים מלאו 30 שנה שעליתי ארצה כנער בן 13" הוא מספר. אביו, אנדריי היה בעל עיתון באשדוד. "היה לו את 'אשדוד אזורי', 'אשדוד היום', ו'ישראל מגזין'. הוא עדיין בעל הבית ועורך הראשי של העיתון.

ג'רום, נשוי בשנית לסיוון ולהם 4 ילדים מנישואים קודמים, והם מצפים לילד משותף. כשבוע לאחר הניתוח הוא נשמע מאושר וסיפר מה הביא אותו לבצע את המעשה האציל לגלי צה"ל : "כל אחד נותן לקהילה בדרכו. יש מי שתורם כסף, יש מי שעוסק בעשייה ציבורית ויש מי שנותן מגופו. לי אין זמן לתרום, אז תרמתי כליה. הרצון לעשות זאת תמיד היה שם”.

8684846894

על ממחשבה על תרומה ועד למעשה עצמו לקח זמן. מה שנתן דחיפה לתרומתו היה כשאחיו תרם בעצמו כליה לאדם שהוא לא מכיר. "דיברתי עם אחי, אמרתי לו שאין לי הרבה זמן ושאני צריך קיצור דרך״. האח הפנה אותו לעמותת "מתנה לחיים" והוא החל לעבור סדרת בדיקות מקיפה בזמן קצר עד שוועדה מיוחדת אישרה את תרומתו. "עברתי את התהליך שלוקח לתורם פוטנציאלי 10 חודשים בזמן קצר. שאלו אותי אם יש לי הגבלות מסוימות ואמרתי שאני רוצה לתרום רק ליהודי. אחרי כחודשיים הוא התבשר שהוא נמצא מתאים לגבר בן 47.

וידעתם מי האיש?

"לא הכרתי אותו ולא ידעתי מי הוא. רק את שמו: אילן ושאשתו הייתה אמורה לתרום לו אבל היא תורמת לילד בן 5 לאחר שאני תורם לו".

בשל ההיריון של אשתו, הוחלט שההשתלה תתבצע או עד יולי או תדחה לאחר הלידה. מאחר והמקרה של אילן היה דחוף הוחלט לבצע את ההשתלה במאי. עד אז הוא עבר בדיקות נוספות שנדרשו.

אלו בדיקות נדרשת?

"לדוגמא, נגשתי לוועדה הכוללת רופא, פסיכולוג ועוד מספר אנשים. הודיעו לא שלא עברתי בוועדה. בגלל מחלה של אמא שלי, מחלה תורשתית שנקראת FMF (מחלה ים תיכונית) , שאם לא מטפלים בה היא יכולה לפגוע בכליות, והרופא אמר שאני צריך לעשות בדיקה גנטית, היינו ממש לפני יום הזיכרון, אנחנו משפחה שכולה, והתקשרו אליי דחוף מבית החולים שיש לי פגישה ביום ראשון. פגשתי את הרופאה, היא בדקה את כל אילן היוחסין למי יש מחלה אצלי במשפחה מבחינת אחים של אמא שלי, ההורים שלי לא ידעו על הניתוח, אף אחד לא ידע במשפחה, חוץ מהאח שגם תרם כליה. התקשרתי לאמא שלי ולעוד אח שבעצם גם לו יש את המחלה הזאת כדי לשאול אותם באיזה גיל , מתי יש להם התקפים וכו' ובסוף הרופאה אמרה לי שאין לי כלום, והכל בסדר, ולמחרת התקשרו אלי מבית החולים שהוועדה עדיין לא מאשרת, וצריך לעשות בדיקות דם, למחרת חזרתי לבית החולים לבדיקה גנטית. שבד"כ לוקח תור מאוד ארוך, קיבלו אותי אפילו בלי טופס 17”.

לאחר שהבדיקה נמצאה תקינה אישרה הוועדה לג'רום לתרום. רק אז בסמוך לניתוח הוא שיתף את הוריו במעשה האצילי שלו. "בהתחלה רק אשתי ידעה, שאמרה שהיא מתנגדת לתרומה אבל היא איתי לאורך כל הדרך ואחי שתרם ידעו”.

איך הם הגיבו?

"קודם כל הם עברו את זה כבר. הם שאלו למה אתה עושה את זה? ועניתי לאבא כי הם חינכו אותי תמיד לתת. ואבא ענה 'כן אבל תרומה מהגוף שלך את זה לא לימדנו אותך' ועניתי לו שהוא לא לימד איפה לעצור. אני חושב שהוא הבין".

והיו כאלה שפחות הבינו?

"חבר טוב שרב איתי על זה. אני יודע שזה מדאגה. חברות של אשתי ישר שאלו אותה כמה כסף קיבלנו? כמובן שלא קיבלנו אגורה ולא ביקשנו".

ג'רום מלא הערכה הן לצוות בית החולים במערך ההשתלה היעיל. "זה לא ההרגשה של בית חולים שמחכים הרבה בתור. הם מטפלים במהירות וכל הזמן מודים לך על הכוונה שלך לתרום. אבל הגיבורה האמיתית היא אשתי סיוון שהלכה איתי לאורך כל הדרך, שטיפלה לבד בילדים לאפשר לי לעבור את הבדיקות ועוד כשהיא בהריון".

ידעת למי אתה תורם לפני?

"לא ידעתי. ביקשתי לא להכיר אותו, הסיבות שלא רציתי להכיר אותו זה קודם כל שאני ייכנס לניתוח בלב שלם. לא רציתי לעשות את זה מתוך זה שהכרתי את הבן אדם כאילו מרחמים, ודבר שני, שמעתי על מקרים שעשר דקות לפני הניתוח פתאום מבטלים את הניתוח, כי לאחד יש חום או פתאום חוסר התאמה, אמרתי אני לא יוכל להסתכל על הבן אדם אחרי זה. לא רציתי לקבל רגליים קרות, אי אפשר לדעת אף פעם לא עברתי ניתוח , לא רציתי שזה יקרה לי ברגע האחרון, אמרתי איך אני יסתכל אחרי זה על הבן אדם שאני אומר לו כן כן ופתאום שמגיע לניתוח אני אומר לו לא. אמרתי שאני מעדיף לא להכיר את הבן אדם. במקרה מטפלת פלטה את השם לפני"

ג'רום התאושש מהר מהניתוח ותוך כמה שעות הוא כבר עמד על רגליו. הוא ביקש לפגוש את אילן. "נלחמתי עם הרופא כדי לפגוש את הבחור כמה שיותר מהר אחרי הניתוח".

ואיך היה המפגש?

"מרגש. באמת אני מתרגש עדיין. אין מילים. הוא אמר לי תודה וגם אני אמרתי לו תודה. אמר לי תודה אני יודה לך כל החיים שלי. אמרתי לו מה פתאום ׳אני צריך להגיד לך תודה׳”.

WhatsApp Image 2019 06 03 at 16.30.371

למה אתה צריך להודות ?

"כי כמו שאמרתי לו, השם בורא עניים כדי שאנשים יוכלו לתת צדקה. אמרתי לו 'השם עשה אותך חולה כדי שיהיה מישהו אחר שיהיה לו את הזכות לתת לך את הכליה הזאת׳, ואני מודה לו שנתן לי את הזכות הזאת"

ג'רום שולח מסר לאנשים ללכת ולתרום ולהציל חיים. לדבריו הרבנים מעודדים את התרומה ואין בעיה מבחינה הלכתית. "המסר שלי לאנשים לא לפחד. אז יהיו כאבים כמה ימים, אבל אחרי זה אתה בריא בדיוק כמו שהיית לפני. אין שום דבר שמוריד ממך חוץ מכליה. אתה לא ראית בחיים שלך את הכליה, אז מה זה משנה. חוץ מזה יהיה לך רק אושר. הרב קנייבסקי אומר שהשם עושה שתי כליות אחת בשביל לתת ואחת בשביל לשמור. רק לכו להיבדק זה המסר שלי. זה הצעד הראשון אחרי זה יבוא הצעד הבא, ברגע שמבינים את גודל המעשה הכל מתגמד".

עמותת "מתנה לחיים" למושתלים

עמותת ״מתנת חיים״ נוסדה בשנת 2009 על ידי הרב ישעיהו הבר, בעצמו מושתל כליה, על מנת להגדיל את מספר תרומות הכליה מן החי בישראל. מאז שנוסדה העמותה, מספר תרומות הכליה מן החי עלה במעל 300% וישראל הפכה למדינה עם אחוז תורמי הכליה האלטרואיסטים הכי גדול בעולם. ובעשור של פעילות היא אחראית לכמעט 700 השתלות.

למעוניינים בפרטים נוספים, להצטרף למאגר ניתן להתקשר לטלפון 02-500-0755או למייל דוא"ל: [email protected] וכן לאתר העמותה או באמצעות הפייסבוק. לתרומות ניתן להתקשר למוקד 2716*

 

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן