הבהלה לאזרחות פורטוגלית: דרכון אירופי, לימודים בחינם, ויזת עבודה ומעבר חופשי ל-175 מדינות בעולם

לאחרונה יש ביקוש ענק של ישראלים לקבלת אזרחות פורטוגלית, הסיבה: דרכון פורטוגלי הוא דרכון אירופי לכל דבר ועניין, וערכו באיחוד האירופי לא פחות מדרכון שווייצרי או גרמני. ההטבות למחזיקי דרכון כזה: כניסה ללא צורך באשרה (ויזה) ל-175 מדינות בעולם, כולל לארצות הבר

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

זה החל בבהלה לקבל דרכון ספרדי. זאת לאחר שממשלת ספרד העבירה חוק בפרלמנט הספרדי המאפשר ליהודים מכל העולם לקבל דרכון ספרדי, אגב גירוש יהודי ספרד. בעקבות כך הייתה הסתערות רבה על שגרירות ספרד. אבל עם הזמן החלו הספרדים להערים קשיים. הם ביקשו למשל ממבקשי דרכונים ללמוד ספרדית, ולהמציא עוד ועוד מסמכים אחרים. בעקבותיה הלכה פורטוגל שכנתה ממערב, שחוקקה אותו חוק, רק בתנאים פחות נוקשים. בעקבות זאת נפתחו משרדים רבים המטפלים בקבלת האזרחות הפורטוגלית. הבקשות מוגשות לקהילות היהודית בערים ליסבון ופורטו, ובעיקר לפורטו, העיר השנייה בגודלה אחרי עיר הבירה ליסבון. בפורטו קיימת קהילה יהודית קטנה, עם מוסדות, נשיא, רב הקהילה הרב דניאל ליטבק המתגורר באשדוד, בית כנסת מפואר שהוקם בשנת 1934 ע״י משפחת כדורי. הבהלה לדרכון פורטוגלי המקנה את חבילת ההטבות הללו, הובילה למשרדים רבים שהחלו בהתמחות לסייע למי שרוצה דרכון פורטוגלי.

20190228 131854

כשלוש שנים שקדה הקהילה במאמץ, שצאצאי היהודים הספרדים, ממוצא פורטוגלי, יקבלו תעודות מהקהילה המעידות על מוצאם מפורטוגל. מסמך ראשון שנדרש למקבלי דרכון. בקהילה הוקמה ועדת מומחים שמטפלת בחוק האזרחות. הוועדה מעריכה את תהליכי המועמדים על בסיס כל אלמנט, שיבטיח כי יש להם מסורת של שייכות לקהילה הספרדית ממוצא פורטוגלי. ועדת הקהילה בפורטו מורכבת מאנשים בעלי סמכות. יש להם יועצים ומומחים ברחבי העולם, ועד כה טיפלו ביותר משלוש מאות אלף בקשות.

הקהילה היהודית הפיצה מידע מורחב בכל מה שקשור בנושא זה ומכיוון שמשפחתי (משפחת משאש) גורשה מספרד לפורטוגל ומשם למרוקו, לפני כחמש מאות ושלושים שנה, ביקשתי לקבל דרכון פורטוגלי, שנחשב כדרכון של האיחוד האירופי. המהלך הזה מבחינתי יותר היה עבור נכדיי, שאם ברצונם ללמוד במוסדות אקדמאיים באירופה.

כל הדרך לקבלת הדרכון הפורטוגזי

הדרך לקבלת הדרכון הייתה לא פשוטה ומהזווית שלי אני יכול לומר שהיא כרוכה בהרבה סבלנות וזמן. את הבקשה לקבלת דרכון הגשתי כיליד מרוקו. נסעתי לכפר הולדתי בזו', למשרד המקומי, כדי להוציא את תעודת הלידה. למזלי אבי רשם למפרע את כל המשפחה עם גילאים לא מדוייקים. הוא העריך רק שנת הלידה לא את החודש, ולא את היום בחודש. כאשר סיפקו לי את תעודת הלידה גיליתי שאני צעיר בשנתיים מהגיל שאני רשום במשרד הפנים. גיליתי לשמחתי שאני יותר צעיר.

יש לציין כי בהליך של קבלת האזרחות הפורטוגלית חשוב מסמך אחד והוא אישור ועד הקהילות היהודיות בערי ליסבון ופורטו. מאחר ולממשלת פורטוגל אין את הכלים לבדוק לעומק את זכאות המבקשים, הטילה על שתי הקהילות היהודיות בערים ליסבון ופורטו, לבדוק לעומק וביסודיות כל בקשה. אם אכן הפונה הוא זכאי, הקהילה מוציאה אישור. הפונה משלם לקהילה כחמש מאות יורו. לאחר מכן מכינים בקשה לממשלת פורטוגל בשפה הפורטוגזית. משרדי הממשלה המטפלים בכך, בודקים את הבקשה, שנמשכת כשנה וחצי עד שנתיים. לאחר שהוא מאושר, מקבל המבקש תעודת לידה פורטוגלית, המזכה את המבקש בתעודת זהות ובדרכון של האיחוד האירופי.

20190228 132241

זה מה שעשיתי, ורק לפני כחודש וחצי, כשנתיים לאחר שהגשתי את הבקשה מודיעים לי מהמשרד בארץ, שדרכו הגשתי את הבקשה, שהגיעה תעודת הלידה מפורטוגל ועלי לנסוע לפורטו כדי לקבל את תעודת הזהות ואת הדרכון. אמרו לי ששם ילווה אותי עורך דין מקומי. הסבירו לי כי בדרך כלל תעודת הזהות והדרכון אקבל תוך שלושה ימים. העו״ד הוסיף כי יכול להיות שיהיו תקלות, ולכן עלי לקחת יותר ימים בפורטוגל.

טסתי לפורטוגל. ביום הראשון הגעתי בליווי העו״ד למשרד הממשלתי המנפיק תעודת זהות. משרד פשוט, ממתינים רבים, שיושבים בשקט. אין צלצולי ניידים, שקט מוחלט. כעשרים פקידים ופקידות יושבים בתוך תאים. דממה מוחלטת באולם. תורי הגיע ואני במתח. עו״ד והפקידה מנהלים שיחה שקטה. ׳יש בעיה׳, אומר לי העו״ד, 'אי אפשר להנפיק לך תעודת זהות בכלל כי בתעודת הלידה המרוקאית לא רשום חודש ויום הלידה'. בשקט מנהלת הפקידה התייעצת עם הממונה עליה ואין החלטה. הפקידה לא מתייאשת וממשיכה לנסות. עורך הדין שלי מסביר לה שבכפר לא רשמו תאריכי לידה. הפקידה מסבירה ואומרת 'אין מה לעשות, זה התקן באיחוד האירופי'.

לבסוף נמצאת פשרה. תעודת זהות זמנית לתשעים יום, ולאחר תשעים יום תונפק תעודת קבע, לאחר שיירשם חודש ויום הלידה. כמובן ששילמתי למשרד הפנים כארבע מאות שקלים. עם קבלת תעודת הזהות, פנינו למשרד הממשלתי המנפיק דרכונים, ושוב בעיה. הפקיד, טוען שהמחשב מסרב להנפיק דרכון בגלל שאין תאריך לידה מדוייק. הוא מסביר שאי אפשר לרשום 1945 00000. הסברנו לו שבתעודת הלידה הפורטוגזית שקיבלתי לא מצוין שם חודש ויום, רק שנה. הוא הציע שיבדוק ושנפנה אליו בטלפון למחרת, כדי לדעת מה החליטו הממונים עליו. ארבעה ימים של המתנה ולא הייתה בפי הפקיד תשובה כל שהיא. ביום האחרון הודיע לנו שיש תשובה חיובית, והדרכון מוכן. כמובן שזה עלה בתשלום של עוד כארבע מאות שקלים. הדרכון המיוחל של מדינת פורטוגל, דרכון אירופאי לכל דבר היה בידיי.

אני חייב לציין שלא הדרכון היה חשוב לי, חשוב לי שאחרי חמש מאות ושלושים שנה חזרתי למקום שגירשו את משפחתי רק בגלל שלא היו מוכנים לעבור על דתם, ולא היו מוכנים להיות אנוסים. חוץ מזה, האזרחות הפורטוגלית יכולה להעניק לנכדיי לימודים כמעט חינם בכל רחבי אירופה. ויתרה מכך, גם אני נסחפתי בדומה לאלפים שמוציאים דרכון פולני, ואלפי אלפים שמוציאים דרכון רומני, ודרכון אמריקאי, וצרפתי.

לפני למעלה מחמש מאות שנה היו קהילות יהודיות משגשגות בספרד ובפורטוגל. בתקופת השלטון המוסלמי בחצי האי האיברי (ספרד פורטוגל) היו קהילות יהודיות של אלפי יהודים. אחרי האינקוויזיציה לא נותר כמעט יהודי אחד. בעשרות השנים האחרונות הקהילות היהודיות בספרד צומחות, ועכשיו עם הענקת הדרכונים בפורטוגל, התחילה צמיחה של קהילות יהודיות בעיקר בליסבון ובעיר פורטו, העיר השנייה בגודלה ויש קהילה יהודית של כארבע מאות איש, עם מוסדות, בתי כנסת, נשיא, יו״ר, דובר, רבנים, ואפילו תפילות בימי שבתות וחגים.

בטרם טסתי לפורטוגל דאגתי מכאן להשתכן קרוב לבית הכנסת, וגם ליד מגורי רב הקהילה הרב דניאל ליטבק (תושב אשדוד) שדואג לכך ששומרי כשרות יאכלו לקבל מנות כשרות, המבושלות בבית הרב, כולל חלות ויין כשר בחדר אוכל קטן במלון שבו שהיתי. בפורטו נמצא בית הכנסת הגדול ביותר בספרד ובפורטוגל. הוא הוקם בשנת 1934 ע״י משפחת כדורי, בית כנסת ענק, מפואר מצוחצח ומתוחזק היטב. כל התפילות נערכות בבית כנסת הקטן בתוכו. את בית הכנסת ומה שקשור בזה אחראי אילן דהן מהצפון, שם סמוך לבית הכנסת מתגורר עם משפחתו.

בערב שבת התפללתי בבית הכנסת הקטן. כחמישים איש, ישראלים, תיירים יהודים, יהודים פורטוגזים, והרבה סטודנטים הלומדים רפואת שיניים בפורטוגל. למחרת אחרי תפילת שחרית הוזמן כל הציבור לקידוש, שכלל כיבוד עשיר כולל חמין. (ואגב בפורטו אין תנועת חב״ד, יש בליסבון).

פורטוגל מדינה רחבת ידיים, ידעה בעבר עושר גדול, אוכלוסייתה הולכת ומתמעטת, שטחה כשמונים אלף ק״מ (בלי האיים מדרה ועוד) ואוכלוסייתה מונה כעשרה מיליון תושבים. השפה היא פורטוגזית, בעבר כבשה מדינות רבות וביניהם ברזיל הענקית וכמה מדינות באפריקה, גואה בהודו ועוד. היום יש מפורטוגל הגירה למדינות רבות, בגלל המצב הכלכלי. יחד עם זאת מדינה מאוד נקייה, תרבותית, שקטה, ומי שלא מקפיד על כשרות ועל יינות כשרים, לא ירצה לעזוב אותה מהר, המחירים זולים בכל התחומים.

(צילומים: שוש גלילי)

עבור אישור הקהילה התשלום הוא 500 יורו . לאחר קבלת אישור הקהילה כל המסמכים כולל תעודת יושר מהמשטרה שאתה תוציא מתי שנגיד לך עוברים לטיפול שלנו שכולל: בדירה ואישור הממסכים ששלחת, תרגום המסמכים לפורטוגזית, אישור נוטריון, הגשת התיק לרשויות הפורטוגליות.

מכיוון שמשפחתי גורשה מספרד ואח״כ מפורטוגל למרוקו לפני כחמש מאות ושלושים שנה, בקשתי לקבל דרכון של פורטוגל, יותר נכון דרכון של האיחוד האירופי יותר עבור נכדיי שאם ברצונם ללמוד במוסדות אקדמאיים באירופה.

דממה מוחלטת באולם, תורי הגיע, אני במתח, עו״ד והפקידה מנהלים שיחה שקטה, יש בעיה אומר לי העו״ד אי אפשר להנפיק לך תעודת זהות בכלל כי בתעודת הלידה המרוקאית לא רשום חודש ויום הלידה.

לא הדרכון היה חשוב לי, חשוב לי שאחרי חמש מאות ושלושים שנה חזרתי למקום שגירשו את משפחתי שלא היו מוכנים לעבור על דתם, ולא היו מוכנים להיות אנוסים.

חוץ מזה האזרחות הפורטוגלית יכולה להעניק לנכדי לימודים כמעט חינם בכל רחבי אירופה. חוץ מזה גם אני נסחפתי לאלפים שמוציאים דרכון פולני, ואלפי אלפים שמוציאים דרכון רומני, ודרכון אמריקאי, וצרפתי.

בפורטו נמצא בית הכנסת הגדול ביותר בספרד ובפורטוגל, הוא הוקם בשנת 1934 ע״י משפחת כדורי, בית כנסת ענק, מפואר מצוחצח ומתוחזק היטב.

כמובן כל התפילות נערכות בבית כנסת הקטן בתוכו. את בית הכנסת ומה שקשור בזה אחראי אילן דהן מהצפון, שם סמוך לבית הכנסת מתגורר עם משפחתו.

ממה יש להיזהר טרם הגשת הבקשה?

לפני שאתם מגישים בקשה לדרכון פורטוגלי מספר כללי זהירות:

1. 1. כשמבקשים מכם צ'ק ביטחון.

2. 2. יש להיזהר מחברה או עורך דין שגובים מלא אולם לא מתחייבים לעשות עבורכם את העבודה כמו איסוף מסמכים, תרגום ועוד.

3. 3. מחברה או עורך דין אשר אינם מוכנים לקחת על עצמם את סיכון דחיית הבקשה.

4. 4. מהפרדה בין שכר טרחה לסכום של הוצאות הטיפול.

5. 5. מחברה או עורך דין אשר אינם חותמים אתכם באופן אישי על ההסכם. חשוב למקרה שהחברה תיסגר. לכן יש לוודא שיש כתובת חלופית ושהחותם אתכם ערב לכם.

6. 6. מהסכם ארוך מדי ומורכב.

7. 7. לא לאפשר סעיף המבטל יחסי עורך דין- לקוח ביניכם ובין נותן השירות

8. 8. מהבטחה להשלמת התהליך בזמן קצר. עדיף לעשות את העבודה כמו שצריך.

9. 9. מאישור שמתעכב בקהילה היהודית. אם עשיתם עבודה טובה והכנתם את כל המסמכים הנדרשים אין סיבה שאישור הקהילה יתעכב. זה אמור לקחת בין חודש לחודשיים.

 

המסמכים שצריך עבור הקהילה לקבלת הדרכון‫:

1. צילום ת‫.ז‫.

2. צילום דרכון

3. מכתב קצר שבו אתה מצהיר שאתה ממגורשי ספרד ומעוניין לקבל הכרה בכך. (ציון שם המשפחה ששייך למגורשים/מסורת ספרית בבית)(

4. תעודת נישואין/כתובה.

5. תמצית רישום ממשרד האוכלוסין (דרך משרד הפנים)

6. הוכחה ע״י מסמך רשמי המעיד על הגעת המשפחה לישראל מאחת ארצות המוצא אליהם ברחו מגורשי פורטוגל (דרכון/ת.ז/כתובה של סבא וסבתא/תעודת עליה).

7. עץ שורשים בסיסי עד כמה שניתן שלדורות לאחור. העץ צריך לכלול תאריכי לידה, נישואין, ופטירה של כל אחד מבני המשפחה.

עבור אישור הקהילה התשלום הוא 500 יורו

לאחר קבלת אישור הקהילה כל המסמכים כולל תעודת יושר מהמשטרה שאתה תוציא מתי שנגיד לך עוברים לטיפול שלנו שכולל: בדירה ואישור הממסכים ששלחת, תרגום המסמכים לפורטוגזית, אישור נוטריון, הגשת התיק לרשויות הפורטוגליות.

תשלום לרשויות הפורטוגליות, שכר עו״ד לטיפול וליווי התיק עד לקבלת האזרחות.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן