דירקטוריון הנמל: "המנכ"ל נכשל בניהול"; איציק בלומנטל: "מתכוון להישאר ולנהל"

אשת הברזל בנמל אשדוד, יו"ר החברה, אורנה הוזמן – בכור לא עוצרת ובסוף השבוע שעבר היא הטילה פצצה: דירקטוריון החברה שהיא עומדת בראשו שיגר מכתב שימוע חמור לפני פיטורין למנכ"ל נמל אשדוד, איציק בלומנטל. בין הסיבות לשימוע: תקלות חוזרות בעבודת הנמל בשנה החולפת במנ

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

רק לפני שבועיים אמרה כאן, בראיון ראשון, יו"ר חברת נמל אשדוד אורנה הוזמן – בכור כי אם המנכ"ל, איציק בלומנטל לא יבצע את מדיניות הדירקטוריון הוא יוזמן לבירור ויותר מרמזה על חוסר שביעות הרצון שלה ושל דירקטוריון החברה ועל הכוונה לזמנו לשימוע. יצויין כי זו הפעם השנייה שהדירקטוריון מתכנס בעקבות התנהלותו. בפעם הקודמת לא היה רוב לזימונו לשימוע. הפעם ההחלטה בדירקטוריון לזמנו לשימוע, התקבלה פה אחד.

שבועיים לאחר הראיון המקיף, בו תיארה הוזמן בכתבה על שורת מחדלים בנמל החליט כאמור, הדירקטוריון לזמן את המנכ"ל בלומנטל המכהן בחמש השנים האחרונות בתפקיד לשימוע לפני פיטורין שיתקיים ביום 19.3.2019.

 TP 9746

הסיבה לשימוע נעוצה במשבר אמון בין הדירקטוריון ובין המנכ"ל, זאת בעקבות מספר תקלות חוזרות בנמל בשנה האחרונה. לטענת הדירקטוריון מדובר, לכאורה, בתקלות הנוגעות בהיבטים התפעוליים של הנמל, בעיכוב ברכישת ציוד, בחריגה מהוראות המשרד להגנת הסביבה ובנוסף בסוגיות הנוגעות לממשל תאגידי תקין. ביום רביעי לפני כשבוע שיגר הדירקטוריון מכתב לבלומנטל בו הוא נדרש להשיב נגד הטענות שלו בהליך שימוע לפני פיטורים.

ועם או בלי קשר למכתב השימוע, הנמל סוער. העובדים החלו בעיצומים ומשבשים את העבודה בשבוע שלאחר זימונו לשימוע. גורמים בהנהלת הנמל מסרו כי הם רואים קשר ישיר בין מכתב השימוע לשיבושים בנמל. למנכ"ל בלומנטל קשרים טובים מאוד עם אנשי הוועד, ויש מי שטוען כי הוא מפעיל אותם כדי למסמס את השימוע, שאמור להתקיים כאמור ב-19.3.2019 בפני דירקטוריון החברה.

ביניים

טענות הדירקטוריון כלפי בלומנטל

לטענת הדירקטוריון בין הכשלים שהתגלו בשנה החולפת בנמל אשדוד – טיפול לקוי במנופים ואי־הצטיידות בחלקי חילוף. על פי הנתונים שהוצגו לדירקטוריון, כ־80% מהמנופים באחד הרציפים המרכזיים בנמל הוצאו מכלל שימוש מאז סוף 2018 והם מושבתים בשל מחסור בחלקי חילוף. עוד טוען דירקטוריון הנמל כי כביכול קיימים עיכובים ברכש ובהיערכות לתחרות מול הנמל החדש. כמו כן טוען הדירקטוריון, כי בעקבות חריגה מהוראות המשרד להגנת הסביבה, ספג הנמל קנסות מצטברים בהיקף של 14 מיליון שקלים, דבר העלול לפגוע באישור ההפעלה שלו. כלשים אלה כך טוענים בדירקטוריון הובילו לירידה בתפקוד הנמל במדד התפעול וחמור מכך, הכנה גרועה לקראת התחרות מול הנמל החדש שעתיד בעוד שנתיים להתחיל לפעול.

טענה נוספת נגד בלומנטל מתייחסת לאי דיווח שלו לדירקטוריון, כנדרש, בנוגע לפרשת שחיתות חמורה לכאורה, שהתגלתה בנמל. במסגרתה צ׳קים של קופת העזרה ההדדית של ועד העובדים הגיעו אל השוק האפור. במקרה הזה על פי חוק היה אמור בלומנטל לדווח לממונים עליו ולדירקטוריון. בפועל, הוא לא עשה כן. לאחר שהעניין נחשף בתקשורת וגרם מבוכה גדולה במשרד התחבורה, הגיב בלמנטל לממונים עליו את התשובה ה דימה הבאה: "שכחתי לדווח".

כן נדרש בלומנטל להשיב על נתוני רשות הספנות במשרד התחבורה כי הנמל רשם ירידה של 5% בתנועת המטענים בשנת 2018, זאת בניגוד למגמה בכלל נמלי ישראל, שסיימו את 2018 עם עלייה של 5% בתנועת המטענים. בנמל חיפה, המתחרה המרכזי של נמל אשדוד, נרשמה ב־2018 עליה של 16% בתנועת המטענים. כמו כן נמל אשדוד רשם ירידה גם במדדים התפעוליים המרכזיים המודדים את יעילות העבודה בו.

בלומנטל: "ההחלטה ממניעים תמוהים"

בתגובה מסר בלומנטל לאשדוד10: "הובלתי את הנמל לשיאים של תפעול ורווחיות, לצד הכנסת סטנדרטים חדשים של ניהול תקין וניקוי תופעות פסולות שהיו נהוגות בנמל בעבר. בתקופה זו הנמל רשם הישגים פיננסים ותפעוליים, שהניבו דיבידנדים והכנסות שיא למדינה. הובלתי לשינוי יסודי בנורמות יחסי העבודה שהיו קיימות בנמל והכנסתי בהם סטנדרטים חדשים. החברה הפסיקה לחלוטין את תופעת הנפוטיזם וקלטה מאות עובדים חדשים במסגרת גיוון תעסוקתי ותוך פתיחת תפקידים, שהיו על טהרת גברים, בפני נשים".

מה אתה אומר לגבי הזימון לשימוע?

"מדובר במעשה מגמתי ורצוף באי דיוקים. ההחלטה על השימוע, בהובלת יו״ר הדירקטוריון, התקבלה ממניעים תמוהים דווקא בעת הזו. יש לי תשובות מצוינות לכלל הטענות ואני מתכון להמשיך ולנהל את הנמל גם ב-2020״.

מערכת יחסים עכורה

הקרב בין יו"ר הדירקטוריון של הנמל אורנה האוזמן בכור ובין מנכ"ל הנמל איציק בלומנטל, כפי שנחשף לראשונה בעיתון "השבוע באשדוד" החל לפני מספר חודשים. "דם רע" עבר בין השניים ונטען כי בכור, מנסה לכאורה לגרום להדחת בלומנטל ולהגדלת כוחה. במהלך שנת כהונתה הראשונה של הוזמן בכור כיו"ר היא הצליחה לצבור סביבה תומכים בדירקטוריון. בניגוד לבלומנטל הנוקשה מערכת היחסים עם הוזמן בכור טובה יותר והוזמן בכור מקרבת את העובדים, מזמינה אותם לישיבות הדירקטוריון וקשובה להם. וכי כשהם צריכים לבחור צד בין היו"ר למנכ"ל, הם יעדיפו את הוזמן בכור.

אורנה האוזמן והמנכל בלומנטל

מהמערכת היחסים העכורה היה ברור שיגיע מכתב פיטורים. מערכת יחסים שמהרגע הראשון הייתה קשה והלכה והסלימה. גורמים מציינים כי לבלומנטל לא היה סיכוי. כי הוזמן בכור רצתה להיות יו"ר ב- 75% משרה לפחות ולקבל רכב חברה. ישיבת הדירקטוריון בו התקבלה ההחלטה התקיימה בבית מלון בירושלים. בלומנטל עצמו, בראיון ל'דה מרקר' סוגר חשבון ואומר כי מאז כניסתה של הוזמן בכור לתפקיד, "היה מתח גדול ביננו. היא צעקה עליי בישיבות וטענה שאני חותר תחתיה". כן סיפר כי כשבועיים לפני קבלת המייל עם השימוע לפני פיטורים הוא נקרא לשיחה עם הוזמן בכור ולדבריו ניסתה לקדם פרישה שלו בהסכמה משלא צלח המהלך, כאמור קיבל זימון לשימוע. כשהזימון לא הפתיע אותו אלא תוכן הטענות פורטו שם כמה אירועים קטנים יחסית לחמש שנים של עבודה אינטנסיבית בחברה, תוך התעלמות מוחלטת מהתמונה הגדולה- נמל רווחי שפעילותו רק צומחת, על אף הקשיים שמערימה יו"ר הדירקטוריון. כל יו"ר אחר היה מתפאר בהצלחות האלה בעוד במקרה הזה היא מנסה לפטר אותי".

השימוע יתקיים, כאמור, בשבוע הבא 19.3.19 ובלומנטל מקווה לשכנע בצדקתו את הדירקטוריון. "אני מעריך שהרשות החברות עוקבת אחרי מה שקורה, שהרי יש לה נציגות בדירקטוריון, אני מצפה שתוודא שההליך מתקיים בצורה הוגנת" אומר בלומנטל ומוסיף " אני מקווה שהדירקטוריון יקשיב בלב פתוח. אני אדם אופטימי מטבעי, ואעשה את כל מה שאני יכול להוציא את האמת שלי לאור". ועונה לשאלה כי אם יצליח הוא יוכל מצדו להמשיך לעבוד לצדה של הוזמן בכור למען החברה " מבחינתי אני ממלא תפקיד והיא ממלאת תפקיד- חובתנו לעבוד בשיתוף פעולה לטובת הנמל".

בלומנטל נשאל מה אם השימוע " מכור" לכאורה והוא כבר מפוטר? ועונה: "אשקול את צעדי. אני רואה את עצמי כשליח ציבור, זאת הסיבה שבגללה עשיתי את המלחמה הקודמת. גם הפעם אני מרגיש שאני נלחם על ערכים, עקרונות, ניהול תקין וסדרי ממשל תאגידי זו מטרה מספיק חשובה כדי להילחם עליה".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן