קרב סכינים: תביעות דיבה הדדיות בין מד"א לאיחוד ההצלה

בדצמבר 2018 הגיש מד"א תביעת לשון הרע בסך 2.6 מיליון שקלים נגד ארגון ׳איחוד ההצלה׳. בימים אלה הגיש איחוד ההצלה לצד כתב ההגנה גם תביעה שכנגד בגין לשון הרע בסך כחצי מיליון שקלים. ואיך זה קשור לאשדוד?

צילום: דוברות איחוד הצלה
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

המאבק בין שני ארגוני ההצלה: מד"א הוותיק ו׳איחוד הצלה׳ החדש יחסית, הגיע לפתחו של בית המשפט. שני הארגונים הגישו תביעות דיבה הדדיות שמתבררות בימים אלה בבית המשפט.

תחילה הוגשה תביעה בגין לשון הרע על ידי מד"א בדצמבר 2018, בסך 2.6 מיליון שקלים כנגד ׳איחוד הצלה׳. התביעה באמצעות משרד עו"ד הרצוג פוקס נאמן, תובעת גם את אלי ביר, המייסד ונשיא הארגון, משה טייטלבוים המנכ"ל ואת מוטי אלמליח הדובר. בין היתר נטען בתביעה של מד"א שהארגון מפיץ פרסומים שקריים חמורים "בניסיון להטיל דופי בעבודתו של מד"א, לצורך הפעלת לחץ על משרד הבריאות בנוגע להחלטותיו באשר למוקד הכוננים הלאומי. במקום להתעסק בעבודתם להצלת חיי אדם, הפכו הנתבעים לעסקנים".

במד"א טוענים כי במסגרת תפקידיו הלאומיים, הוטלה עליו האחריות להפעיל מוקד האחראי על כונני רפואת חירום בכל הארץ מקרב ארגוני ההצלה, לרבות איחוד הצלה. עוד נקבע שכלל קריאות החירום יתקבלו במוקד 101. אלא שלטענת מד"א, "למרות הנחיותיו המפורשות והברורות של משרד הבריאות, פעל איחוד הצלה להקמת מוקד חירום נוסף (1221) שמופעל על ידו, תוך הפצתו בקרב הציבור משל פנייה למוקד זה כמוה כפנייה למוקד מד"א 101".

יצויין כי ביולי 2017 משרד הבריאות קבע הנחיה כי כל הקריאות יופנו ל- 101 ומד"א הוא שינהל את האירועים תוך הפעלת כוננים של איחוד הצלה. לטענת מד"א, איחוד הצלה מנהל לכאורה מסע הכפשה נגדו ונגד משרד הבריאות, במטרה להביא לשינוי ההנחיות. עוד נטען כי איחוד ההצלה ובכיריו פתחו כביכול בקמפיין תחת הכותרת "המונופול של מד"א הורג”.

078788757895695

׳א׳חוד הצלה׳: "מד"א מונע מידע שמסכן חיים"

מנגד הגיש ארגון ׳איחוד הצלה׳, באמצעות עוה״ד עמית חדד, נועה מילשטיין ויאיר לשם ממשרד חדד רוט ושות' כתב הגנה כנגד התביעה וכתב תביעה נגד מד"א. בכתב ההגנה שהוגש לאחרונה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, מציג הארגון מספר מקרים שונים בהם מד"א מנע ממתנדבי איחוד הצלה להגיע במהירות לחולים ופצועים. לטענת ׳איחוד ההצלה׳, מגן דוד אדום עיכבו באופן מכוון את מתנדבי איחוד הצלה שהיו סמוכים לאזרחים הזקוקים לעזרה רפואית ובכך עיכבו מתן עזרה רפואית לאזרחים. בכתב הגנה ותביעה מציג הארגון מספר מקרים שונים מהשנים 2017 ו-2018 בהם מד"א מנע כביכול ממתנדבי איחוד הצלה להגיע במהירות לחולים ופצועים. באחד המקרים, שאירע בפברואר 2017 באשדוד נטען כי דניאל בוקובזה, חובש איחוד הצלה באשדוד, קיבל דיווח על אישה הסובלת מקשיי נשימה וזקוקה לעזרה רפואית, ברחוב ביאליק. בוקובזה הגיע במהירות על אופנועו לרחוב ביאליק, אך כאשר התקשר למוקד מד"א כדי לברר מהו מיקומו המדויק של האירוע, נמסר לו על ידי מוקדני מד"א כי אין כלל אירוע שכזה ברחוב ביאליק. בהמשך אותו היום, עודכן בוקובזה באופן אגבי כי אותה אישה אשר סבלה מקשיי נשימה נפטרה, ושבני משפחתה טוענים כי חיכו להגעתו של אמבולנס במשך 25 דקות.

"לקרוא, לשמוע ולא להאמין", נכתב בכתב ההגנה. "כונני איחוד הצלה מתחננים למוקד מד"א לקבל פרטים על אירועי חירום, שעה שהם כבר מצויים בקרבת האירוע ורק זקוקים למיקומו המדויק על מנת לנסות ולהציל את חייהם של אנשים המצויים בסכנה. אלא שמד"א, מטעמים פסולים, מונעת את מסירת המידע באופן שמסכן חיים". עוד נטען כי בידי איחוד הצלה עדויות למקרים נוספים בהם מד"א נמנעה ומנעה העברת מידע בזמן אמת לכונני איחוד הצלה שביקשו לסייע באירוע חירום וכי המקרים שהובאו בכתב ההגנה הינם קצה הקרחון להתנהלותה מסכנת החיים של מד"א, ולמונופול המסוכן שיש לה על הצלת חיי אדם בישראל.

איחוד הצלה טוענים גם כי מד"א מטעה את הציבור בכל הקשור לזמני התגובה שלה שלדבריה הם מהנמוכים בעולם והממוצע עומד על בין 8 ל-9 דקות. אך במציאות נראה הדבר אחרת. "מהמידע המצוי אצל איחוד הצלה, עולה כי נתונים אלה אינם נכונים כלל ועיקר. למעשה, זמני ההגעה של מד"א ארוכים בצורה משמעותית מזמני התגובה אותם היא מציגה לציבור. זמנים אלו מתארכים אף יותר כאשר עסקינן בזמני התגובה של מד"א ביישובים רבים המצויים בפריפריה, בהם זמן התגובה הממוצע אף עולה בחלק מהמקרים על עשרים דקות. ההבדל המשמעותי בין המרכז לפריפריה נובע מהפיזור הנמוך של צוותי מד"א באזורים בהם יש אוכלוסייה מעטה". ב׳איחוד הצלה׳ מוסיפים כי בזמן פערים אלו יכולים מתנדבי איחוד הצלה להעניק טיפול לאזרחים אם מד"א יפעל עימם בשיתוף פעולה. "לא לחינם מנסה מד"א להסתיר מעיני הציבור את המידע לגבי זמני התגובה האמתיים שלה", כותבים איחוד הצלה. "הסתרה זו הינה חלק ממאבקי היוקרה שמנהלת מד"א על חשבון הציבור, במטרה לשמר את כוח המונופוליסטי. ככל שהמידע על זמני התגובה האמתיים של מד"א ייחשף, כך יתחדד הצורך המהותי בשיתוף הפעולה בין גופי החירום השונים ככלל, ואיחוד הצלה בפרט".

לצד כתב ההגנה, בתביעה שכנגד, תובעים איחוד הצלה את מד"א על סכום של יותר מחצי מיליון שקל. הם מתייחסים לאמירות של מנכ"ל מד"א, אלי בין דובר מד"א, זכי הלר ותגובות שנמסרו לתקשורת. בראיון אחד טען בין טענות שקריות לפיהן איחוד הצלה הוא "עסק שמגלגל מיליונים" ומנהליו הם "עסקנים". דובר מד"א, הלר, טען לכאורה כי איחוד הצלה פועל ב"שיטות של המערב הפרוע" ועוד.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן