הלך לעולמו יוסף ברזילי ז"ל מוותיקי העיר אשדוד

 יוסף ברזילי ניצול יהדות סלוניקי, שרד את השואה בה איבד את כל משפחתו, עלה לארץ, הקים משפחה לתפארת ותמיד נהג לומר: "אני ניצחתי". ביום שישי הובא ברזילי למנוחות עולמים. יהיה זכרו ברוך

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

לאשדוד הגיע יוסף ברזילי ב-1979 ומאז עסק בהתנדבות ענפה למען הקהילה. בנו העיתונאי לשעבר, רוני ברזלי: "אבא היה סופרמן בהתנדבות, סוציאליסט אמיתי, אדם ציוני ערכי, אוהב עם ישראל וארץ ישראל. אוהב טבע מושבע, אבא וסבא אוהב ומחבק ללא גבולות. יהי זכרו ברוך"

ברזלי בן אנג'ל ואהרון ברזלי, הלך השבוע לעולמו והוא בן 88. יוסף, ניצול שואת יהדות סלוניקי, נפרד מאיתנו בראש חודש, יום שישי א' באדר ב' תשע"ט 8.3.19. יוסף איש צבא ששירת בחטיבה 7 למעלה מ-30 שנה הגיע לאשדוד ב- 1979 לאחר שיצא לגמלאות בדרגת סגן אלוף. במשך השנים עסק ברזלי בהתנדבות אותה הפך למרכז חייו הקהילתיים. "אבא היה מתנדב על , ממש סופרמן של נתינה, שליחות חברתית וסולידאריות חברתית", מספר בנו רוני ברזלי, לשעבר עיתונאי ועורך בקבוצת "ידיעות אחרונות" וכיום דובר עיריית רמלה. "אבא היה אדם מדהים, לוחם ושורד אמיתי עם סיפור חיים מיוחד ומרתק של הישרדות יוצאת דופן בשואה, אהבת ישראל, ציוני ערכי, קצין וג'נטלמן ומלא בשמחת חיים. אדם עם נתינה מדהימה ורוח התנדבות ראויה לשבח, אוהב אדם, אבא למופת לילדיו, סבא אוהב ומחבק לנכדיו וניניו". ברזלי היה ציוני אוהב ישראל שהאמין בארץ ישראל ושלמותה ויחד עם זאת האמין בכל ליבו בחיים משותפים. בנו רוני:

"אבא אכן היה ימני מאוד, סוציאליסט בנשמתו, אך לצד אהבתו למדינה ולעם היהודי, ידע תמיד להביע את אמונתו שניתן לחיות במדינתנו האהובה בשלום ואחווה. "תזכור תמיד ארץ ישראל היא שלנו, ארץ ישראל שייכת לעם היהודי. זו ההיסטוריה ואיש לא יכול לשנותה". נהג לומר לי, "אנחנו מוקפים באויבים שמבקשים את נפשנו, את אותם אויבים שמבקשים להורגנו, נשכים להורגם. וכל מי שבוחר לחיות איתנו נחבק באהבה, בשלום ונחייה עמם בחיים משותפים, בדו קיום וכבוד הדדי". יוסף ברזלי ז"ל , הצליח כאמור לשרוד את השואה, אך איבד את כל משפחתו ונותר יתום בעודו ילד בן 11. הוריו אנג'ל ואהרון ברזלי, הצליחו לזייף את תעודת הזהות שלו בה צוין, כי הוא נוצרי העונה לשם יואניס אסימאקופולו. סבתו נונה סולטנה, השביעה אותו שלעולם לא ישכח שהוא יהודי, "כשתלך לישון במנזר יהיה מעל למיטתך צלב. תזכור שאתה יהודי, ובכל לילה עליך לומר "שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד", נהגה לומר לו, והוא קיים את צוואתה שהמליצה לו גם להימנע ממקלחת עם חבריו הנוצרים שמא יגלו שנימול, כי אז ילשינו על יהדותו וסופו יהיה במשרפות אושוויץ. בשל ילדותו הקשה לא זכה ברזלי לחגוג את בר המצווה שלו. לפני כ-3 שנים, 71 שנה אחרי השואה פנה לילדיו וביקש שיחגגו לו את בר המצווה שהפכה לאירוע מרגש שלא הותיר איש ממשתתפיו עם עין יבשה. ר

ברזילי1

יוסף ז"ל ובנו רוני

רוני בנו: "אבא הפתיע אותנו בבקשתו. זה אכן היה אירוע מרגש ביותר בו ראיתי את אבא בפעם השנייה בחייו מזיל דמעה משמחה והתרגשות". בנו מוסיף: "אבא לימד אותי כל כך הרבה בחיים. למדתי ממנו לאהוב את הים והטבע. הוא לימד אותי את שמות הפרחים, הציפורים והדגים, את שמות נחלי ארץ ישראל אותם חרשנו ביחד, לימד אותי לצלול תחום שכל כך אהב. בגיל 16 טיילנו בהרי ירושלים ובאחת מאותן שיחות ארוכות אמר לי : "תזכור תמיד, קודם תהיה אדם טוב, ערכי עם נתינה ואח"כ כל השאר. אבא היה לי לחבר הכי טוב , נאמן ואוהב ללא גבולות. כמה קשה היה לו ב-17 השנים האחרונות כשחלה ואיבד את יכולת הדיבור שלו – הוורבליות שלו נעלמה, ושיחות הנפש שלנו הלכו להם לצערי. מאז ועד יומו האחרון היה אבא צלול, ברור, חד, מחובר למציאות, חושב תמיד כמה צעדים לפני כולם, לא סתם הוא היה אמן בברידג ובשמחמט . גם בשבוע האחרון לחייו בהיותו בבית החולים, מחובר לכל המכשירים שמר על צלילותו. כששאלה האחות בן כמה הוא, השיב בנו- 88 ויוסף מיד תיקן, 'עדיין לא, בעוד 20 יום אהיה לי יום הולדת'. אבא לא זכה לחגוג את יום הולדותו ה-88 שחל ב-24 למרץ אומרת בתו מיכל, שכתבה ספר על ילדותו, "המסע של יו יו" . ספר ילדים המספר על ילדותו בתקופת השואה בסלוניקי, ספר שזכה לשבחים ונלמד היום בבתי הספר ברחבי הארץ באישור משרד החינוך.

ברזילי2

ברזלי עם שלושת ילדיו בטיול שורשים בסלוניקי

מיכל: "כתיבת הספר הייתה מרגשת ומעצימה במסגרתה גיליתי את סיפורו האמיץ סבא שלי, אביו של אבא שלקח חלק והיה בין המתכננים של מרד אושוויץ, שם מצא את מותו. הגילוי הזה שמצוי ברישומי יד ושם, גרם להתרגשות וגאווה של אבא שלי". בתו הקטנה יעל:"אבא היה איש צבא שנעדר הרבה מהבית, אך בימים שהגיע זכיתי לאהבתו הטוטאלית. אני זוכרת בעיקר את היותו איש של צדק שמייצג בנאמנות ומסירות אוכלוסייה חלשה ובלתי מוגנת". יעל מדגישה:"אמא שלנו דרורה ברזלי, שתחיה, בילתה הרבה זמן לבד כשאבא שירת את המדינה והצבא, היא שעסקה בעיקר בחינוך שלנו".

ברזילי 3

נכדיו של יוסף ז"ל

יעל נזכרת: "באחד הימים כשאבא דיפדף באלבום התמונות של משפחתה של אמא, אישתו, הוא גילה תמונה בה מופיעה תמונתם של משפחת פלוטקין, שהיו בין אלה שהצילו והסתירו את אבא באתונה. ההתרגשותה הייתה גדולה, מסתבר, כי בני הדודים של אמא שהתגוררו באתונה, הצילו את אבא בילדותו בתקופת המלחמה הארורה, הרבה לפני שהכיר והתחתן עם אמא שלי, עולם קטן ומרגש". בהלווייתו של יוסף סיכם בנו בדברי ההספד:"אבא היה אדם מיוחד אוהב ואהוב לי למיכל וליעל אבא אוהב ומסור, לנכדיך ניר, נועה, ניצן, נילי, עדי ,שחר איתי, נדב סבא מפנק ומדהים ולניניך האהובים נועם, נויה, נהוראי ומאורי סבארבא אוהב שתמיד חיבקת באהבה את כלתו וחתניו, דורית קובי ודני. כבר מתגעגע אבא. נוח בשלום על משכבך אבא שלי, חברי הטוב, מחילה סליחה וכפרה. יהי זכרך ברוך, אמן!".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן