עשיתי תאונה בלי: המצבים התאונתיים שכדאי להכיר

אנחנו רוצים להאמין שמי שמעורב בתאונה מחזיק בכל הרישיונות ויש ברשותו כיסוי ביטוחי על פי חוק. אבל כפי שכבר כתבנו – דברים קורים. למרות שבריאות המעורבים היא ראשונה במעלה – כדאי לדעת מהם המשמעויות, ההשלכות ומה קורה במקרה של תאונה בלי

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

"לי זה לא יקרה", האמירה הישראלית הזו הפכה לשגורה כל כך בפי רבים כל כך. יכול להיות שאתם לא נמנים עליהם וש"לכם זה לא יקרה", אבל זה יכול לקרות לאחד האנשים הקרובים לכם ביותר, בין אם מדובר במשפחה או חברים, ולחלופין, יכול להיות שאתם תצאו נפגעים ישירים כתוצאה מכך שזה קרה למישהו אחר. ככל שמדובר בתאונות דרכים שבהן קיים העדר רישיונות מתאימים או ביטוח תקף ורלוונטי – יכולות להיות לכך השפעות הרסניות הן במישור הכלכלי והן במישור הפלילי וזאת כמובן, ללא קשר לחומרת התאונה, שיכולה להסב גם פגיעות פיזיות.

כשזה מגיע לביטוח – כל הסיכונים מיותרים

בואו נתחיל מהבסיס. כשאתם עולים על ההגה – האחריות היא בראש ובראשונה שלכם. בדיוק כפי שאתם שולטים במהירות הנסיעה, ברמת הערנות שלכם על הכביש, בתקינות הבלמים והאורות – אתם אחראים גם לנהיגה על פי החוק. ביטוח מקיף הוא פתרון מצוין ורשת בטחון חשובה במקרה של תאונת דרכים, אבל מה זה ביטוח מקיף? ביטוח מקיף מתייחס להיקף הכיסוי, ולא לאחריות הנהג. אם אדם רוכש פוליסת ביטוח מצוינת אך רישיון הנהיגה שלו אינו בתוקף או בשלילה – הביטוח על כל נספחיו וכיסוייו בטל בשישים. משמעות הדבר היא שכל נזק שנגרם לכל גורם המעורב בתאונה לא יקבל כיסוי מחברת הביטוח. כאן כבר נכנסות ההשלכות.

זה הולך לעלות הרבה מאד כסף, במקרה הטוב

במקרה של תאונה ללא מסמכים מתאמים בתוקף – לכל סיטואציה יש דין אחר. נהיגה בשלילה או ללא רישיון בתוקף היא קודם כל עבירה פלילית. מצב שכזה גורר אחריו תביעה שתוצאותיה יכולות להתחיל בהארכת שלילה ולהסתיים בעונש מאסר בפועל – תלוי בחומרת התאונה והאם היו בה נפגעים. החוק חל גם לגבי נהגים אשר רישיונם אינו מתאים לכלי הרכב עליו נהגו, כמו נהיגה על משאית מעל 4 טון, כשסוג הרישיון הוא ב' או נהג צעיר שנהג ללא ליווי מבוגר. בכל מקרה שכזה פוליסת הביטוח אינה תקפה ואינה מכסה, בין אם מדובר בביטוח חובה, מקיף או צד ג'. במקרים שבהם הביטוח אינו בתוקף, או אינו קביל, או אינו קיים – השלב הבא הוא משפטי, בדרך כלל לאחר ההגעה לבית הדין – ייגזר על האדם שאין ברשותו ביטוח תקין – קנס כספי גבוה מאד, שכולל את עלות תיקוני הנזקים ותשלום משמעותי נוסף במטרה ליצור הרתעה ולשכנע את הנהג שעדיף היה לרכוש פוליסה מתאימה ולא לחסוך או "לעגל פינות". במקרים שבהם הנזק הוא בעיקר לכלי הרכב לא בהכרח יפסוק השופט על שלילת רישיון הנהיגה, אך נסיעה ללא ביטוח בהחלט עלולה להגיע לשם.

גם לרכב מגיע רישיון

מעבר לרישיון נהיגה, גם רישיון רכב בתוקף הוא בגדר חובה. חברות הביטוח אמורות בעקרון לדרוש העתק שלו במועד הקמת פוליסה, אך לא תמיד יש הקפדה על העניין. בכל מקרה – האחריות היא על הנהג, ואם הרכב נוסע ללא רישיון – הנחת היסוד היא שהרכב לא תקין, ואף ייתכן מאד כי כפועל יוצא הוא גרם לתאונה, וחובת ההוכחה היא על הנהג.

סעו לפי החוק, פעלו לפי החוק

בשורה התחתונה, ציות לחוקי משרד התחבורה חשוב לא פחות מציות לחוקי התנועה. שלילה היא לא רק גורם מרשיע אלא גם צעד מניעתי. לא משנה כמה נלין על עלויות הרכב וההוצאות – תמיד עדיף להיות בצד המשלם מאשר בצד המשלם הרבה יותר, שפגע ונענש על כך. עבירות פליליות, כמו גם פציעות ופגיעות בנפש, הן משהו שבאמת אין לו מחיר.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן