היסטוריה באשדוד: לראשונה, אוטובוס הסיע נוסעים בשבת ברחבי העיר

טבריה לא לבד ולמרות התנגדות החרדים, הפעילו מארגני "שבוס אשדוד" בשבת האחרונה, אוטובוס שהסיע תושבים בתוך אשדוד. מדובר באירוע היסטורי חסר תקדים בעיר אשדוד ששמרה על סטטוס קוו במשך שנים רבות האם הפעלת קו אוטובוס פרטי בשבת תהיה דבר שבשגרה או שמא על רקע זה תפרוץ

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

זקני אשדוד, שניצלו את השבת החמימה כדי לשבת על ספסלי הרחוב ולהנות מהשמש בשבת האחרונה, שישפו עיניהם בתדהמה, כשלנגד עיניהם חלף לו אוטובוס שהסיע נוסעים, הוריד בתחנות העלה חדשים ברחבי העיר. היה זה האוטובוס הראשון שנסע באשדוד ופעל.

זאת במסגרת פרויקט 'שבוס'. מארגני הפעלת אוטובוס בשבת ממשיכים להתארגן לקראת אפריל, בו יחל לנסוע בשבת אוטובוס שישרת את הציבור האשדודי, ובשבת האחרונה הם הפעילו לראשונה את הקו של התחבורה השיתופית בשבת באשדוד, כפיילוט לקראת התחלת הפרויקט בתחילת אפריל.

האוטובוס המקושט בסמלי שבוס נסע במסלול באשדוד, אסף והוריד נוסעים. מסלול הנסיעה היה מ'מתחם הביג', לבית חולים 'אסותא', כיכר הסיטי, בית הקולנוע סי מול, סופר פארם רחוב הבנים, פארק אשדוד ים, חוף הקשתות הרקדה, חוף לידו, רחוב הטיילת מרטין בובר, בית הדר, גבעת יונה, סטאר סנטר, שד בני ברית הפלמ"ח, וצומת אזור ו'.

975895787586

לדברי מארגני שבוס, מטרת הנסיעה הייתה פיילוט "לבדיקת ממשק התוכנה, והאינטגרציה של הקו ותקשורת המחשבים מהמיניבוס למערכת שבוס המרכזית. הפיילוט פעל במשך כארבע שעות בהצלחה מלאה ולא אותרו תקלות. הנהגת שבוס אשדוד שמחה לעדכן כי הדבר ״מקרב אותנו צעד נוסף ליעד- הפעלת תחבורה שיתופית באשדוד בחודש אפריל. אשדוד נוסעת בשבת".

מהפכה: אשדוד נוסעת בשבת

מאחר ותחבורה ציבורית אסורה בשבת על פי חוק, מדובר בפרויקט פרטי של הפעלת קו תחבורה שיתופית במספר ערים בארץ וזאת במטרה לתת מענה לציבור רב שאינו בעל רכב פרטי ואינו מסוגל לממן מוניות פרטיות, ואשר נאלץ להישאר בבית. הנסיעה הראשונה של המיניבוס לוותה בתחושת חגיגיות ושל היסטוריה בדברי ימי אשדוד ועוררה שמחה גדולה בקרב הציבור החילוני, שחשו לראשונה ניצחון על החרדים באשדוד שהכתיבו את הקצב. ולאחר יציאת השבת עוררה כעס רב בקרב ציבור שומר השבת בעיר.

בין הנוסעים הראשונים שחנכו את הקו הייתה גם אילנה, שנסעה עם בתה בת ה- 3. "היה נחמד, חברתי, מאוד כיף. הרגשה שהולך להיות משהו גדול. משהו שיכול לסייע להמון מאוד נוסעים. הרגשה טובה". אילנה מספרת שהיא בחרה להיות שותפה להיסטוריה גם אם אינה זקוקה להסעה. "אבל יש הרבה אנשים שישתמשו בשירותי האוטובוס. מאוד חשוב לי שזה יצליח. לפני שהתחתנתי עם בעלי, גרנו אצל חמותי ברובע י' וסבתא שלו שמתגוררת בהוסטל ברובע א', הייתה מגיעה בשבת. לפני שהתחתנו היינו מביאים אותה, אבל כשקנינו בית כבר לא תמיד התאפשר להביא אותה ובסוף היא הפסיקה להגיע".

WhatsApp Image 2019 02 26 at 18.58.03

גם עינת הצטרפה לנסיעה החגיגית. "מארגני הפעלת אוטובוס בשבת ממשיכים להתארגן לקראת אפריל, בו יחל לנסוע בשבת אוטובוס שישרת את הציבור האשדודי. מאוד התרגשנו מזה שיוצא לפועל. בעיני זה דבר שחשוב מאוד לעיר ואני חושבת שיש לזה ביקוש גדול, לפחות עם אנשים שמדברת איתם לפחות במעגלים שלי. בתי בת ה- 3 הייתה איתי נהנתה ונפנפה לאנשים מהחלון כל הנסיעה". לדבריה, היא תשתמש באוטובוס בעתיד. "אני גרה במקום שהאוטובוס אמור לעבור. זה בסך הכל אוטובוס מבחינת המסלול זה אוטובוס שאמור לעבור באזורים שהם מרכזיים שגם ככה פתוחים בשבת. ושיש בהם מה לעשות ושקשה למשפחות להגיע אליהם. יש אנשים שקשה להם להגיע בלי תחבורה ציבורית, אנשים שאת רואה אותם ביום יום משתמשים בתחבורה ציבורית. הרי האוטובוסים מלאים, זה לא שאין ביקוש לתחבורה ציבורית באשדוד. בשבת אין אלטרנטיבה אחרת. אז אנשים או שמשלמים על מוניות ספיישל או שכבד להם לשלם על בילוי פלוס מוניות אז הם נשארים בבית".

"פרויקט מבורך של אוטובוס בשבת"

גם התושבים הוויתיקים ציונה קום ובעלה שלמה היו באוטובוס. "היה נהדר" אומרת ציונה. "קודם כל אני אומרת שזה מבורך. שמשנת 1964 שאנחנו גרים באשדוד פעם ראשונה שיש אפשרות להגיע למקומות שבתחבורה ציבורית פרטית כי למי שאין רכב זה בעיה. ולנסוע במוניות לטייל או לבקר קרוב שמאושפז בבית החולים ״אסותא״ זה יקר. וגם לצעירים זה מבורך שיכולים להגיע למקומות בילוי לים ולחזור. וגם מבוגרים כמו שאנחנו לא צריכים להיות סגורים בבית כי אין לנו אפשרות לצאת. אם בשבת רוצים לצאת לים או משהו כזה, אז אנחנו כבר לא צעירים ויכולים ללכת ברגל. פעם שהיינו צעירים היינו הולכים ברגל מאזור ג' עד חוף ׳לידו׳, אבל הזמנים השתנו ואנחנו כבר לא מסוגלים. לדעתי זה לא צריך להפריע לאף אחד כי המסלול לא עובר דרך שכונות דתיות. זה מסלול שלא נכנס לא לאזור ז' ולא לאזור ח' – לא מפריעים להם שלא יפריעו. בעלי ואני מאוד נהנינו. כי אנחנו גרים באזור ג' ואם רוצים להגיע ל״ביג״ לטייל שמה קצת או לשפת הים. דיברתי עם הרבה אנשים בשכונה עם האנשים והם מאוד בעד זה. כי עולה להם המון כסף המונית. במקום 60 שקלים משלמים רק 14 שקלים הלוך וחזור".

לדבריה, כשיתחיל לפעול הקו הם ישתמשו בו לצאת אז יש אפשרות במחיר סמלי במקום מוניות שהתקציב לא מאפשר. "גם חיילים שבאים לחופשה זה טוב”.

מארגני הפרויקט מדגישים כי האוטובוס כבר יצא מהתחנה ותהיה תחבורה שיתופית בשבת. לדבריהם, אם פרויקט 'שבוס' פועל בירושלים אין סיבה שלא יפעל באשדוד. אין כוונה להיכנס לאזור חרדי כמו רובע ז’, אבל למקומות מרכזיים כמו מרכזי הקניות הפתוחים או חוף הים אין כל מניעה שאנשים ישתמשו בקו האוטובוס השיתופי. וכי לא מדובר בתדירות נסיעות של ימי חול אלא בתדירות נמוכה יותר.

שתיקת החרדים

נציגי הציבור החרדי שותקים. אבל ברחוב החרדי, אומר לנו פעיל ציבור חרדי יש כעס גדול ויש צעקה על ההפרה הגסה של הסטטוס קוו בנושא השבת, שעוברת בשקט מצד חברי המועצה החרדיים, ממלא מקום ראש העיר, אבי אמסלם יו"ר ש"ס עם 6 מנדטים וסגן ראש העיר החרדי השני, יחיאל וינגרטן יו"ר אגודת ישראל. הציבור החרדי כועס על נציגיו ועל ראש עיריית אשדוד לסרי שהציבור החרדי שבחר בו ובזכותו הוא נבחר שוב. הם חשים שהציפיות ממנו כראש העירייה, בעיקר כאדם חובש כיפה, שלא לאפשר חילול שבת באופן בוטה. הבעיה אצל הנציגים החרדים בעירייה שהאפשרות שלהם כעת לאיים על ראש העיר בפירוק קואליציה כבר לא קיימת. לסרי בגאונות בנה קואליציה שמורכבת גם מחרדים וגם מחילוניים. יציאה של החרדים מהקואליציה לא תזיז דבר. הנציגים החרדים יוותרו ללא תפקידים, ג'ובים ותקציבים, אבל נדמה כי על השבת הם מוותרים.

יחיאל וינגרטן צילום דודו חן copy 2

5636341

בתחילת השבוע, התקיים ביקור היסטורי של ראש העירייה בישיבת 'גרודנא' הליטאית. לסרי הגיע עם ממלא מקומו, אבי אמסלם ועם מנכ"ל העירייה אילן בן עדי. על פי דיווחים של התקשורת החרדית, הביקור ההיסטורי פוצץ. ראש העירייה קיבל קיתונות של ביקורת על חילולי השבת המתרבים והולכים. כשניסו ד"ר לסרי ומלוויו לעלות לישיבה, שאגב הביעו ראשונים תמיכה בלסרי בבחירות המוניציפליות, הם התקבלו בכעס. בפתח ההיכל המתינו קומץ תלמידים עם עסקן שהחלו למחות נמרצות על חילול השבת, עד שלבסוף עזב לסרי.

עו"ד אלי נכט, שבנה את כוחו בעיקר על רקע התקפות נגד חרדים נשמע מרוצה. "כפי שידוע, אנחנו היינו הראשונים להעלות את נושא התחבורה בשבת באשדוד ומשוכנעים כי מדובר במהלך נכון ונחוץ לכלל תושבי העיר. היוזמה המדוברת נוגעת לחבר'ה צעירים פעילים חברתיים, שכל שנותר לי זה לעודד אותם ולקוות כי הפרויקט יקרום עור וגידים”.

"מחפשים בכוח להתגרות בציבור החרדי"

2512515266

פעיל הציבור במגזר החרדי, שניר אלמליח, מגיב על הפעלת הקו השיתופי בשבת ואומר "אני לא חושב שזה שווה להתייחסות. מה כל אחד שנוסע בשבת בכביש אני צריך להתייחס?. מדובר במיזם של אנשים פרטיים. האם אני אני יכול להתערב חוץ מלכאוב כיהודי שאנשים מחללים שבת?. כואב לי גם שמנסים ליצור פרובוקציה מיותרת באשדוד. הרי לא מדובר באנשים שבאמת דואגים לתושבי אשדוד. כי אם היו באמת דואגים לתושבי אשדוד, היו צריכים לעשות דברים שמתאימים לאותו מצב סוציו אקונומי נמוך. אני רוצה לראות אותם עושים תחבורה חינם לזקנים לשוק כל יום רביעי מהבית ומלווים אותם עם הסלים בחזרה לבית. את זה לא נראה אותם עושים, אבל בשבת למצוא איזה משהו לעלות לכותרות את זה הם כן יעשו. תבדקי מי כל הראשים שמארגנים את הדברים הללו ותמצאי שאלו אותם אנשים שניסו להיבחר להתמודד בבחירות ואפילו לא הצליחו להתקדם למצב שמישהו יסתכל עליהם, אז הם מנסים ליצור בחזרה את התהודה הציבורית.

בכל זאת זה חילול שבת והנציגים החרדיים שותקים מה דעתך?

"זה חילול שבת וזה כבר חמור. אני לא חושב שהנציגים החרדים יושבים בשקט, אבל מעולם לא ראינו נציגים חרדים זועקים למה שד׳ הרצל פתוח בשבת, ולמה בבני ברית נוסעים בשבת? עם כל הכבוד. לא על כל חילולי השבת של אנשים פרטיים, ראינו מישהו קם וצועק. גם לזעקה צריך לדעת איך לא לאבד אותה ושתהיה לה אפקטיביות. אז עם כל הכבוד ועם כל הכאב, ואני אומר את זה בכאב שאנשים ככה מחללים שבת ועוד מתגרים בכוונה. אבל בואו ניכנס לפרופורציות. אנחנו מחפשים לחיות בהרמוניה ולא לפלג. לצערי אותם אנשים מחפשים בכוח להתגרות בציבור החרדי. הם רוצים בכוח לאבד את הזהות היהודית שלהם, שיערב להם. הם אנשים מסכנים ואני רק מרחם עליהם ומתפלל, רק מתפלל עליהם שבאמת יקבלו שכל ויתחילו להתעסק עם דברים חיוביים. אנשים האלה לא באים ממקום של דאגה לציבור. הם באים ממקום של ליצור כותרות ופרובוקציה, כי אם הם היו באמת דואגים לאותם אנשים אני רוצה לראות אותם כל השבוע לא רק בשבת. שידאגו להסעות לאנשים מבוגרים שצריכים להגיע לאסותא, לאנשים מבוגרים שרוצים לרדת ביום שישי לים בקיץ. בוא נראה אותם שמה דואגים, לא פתאום בשבת למצוא איזה פתרון לתחבורה ציבורית. לא ראיתי אותם רצים לאסוף סלים ומצרכי מזון או שמיכות לחלק לאנשים מסכנים שקר להם בחורף. כשאנחנו בודקים מי האנשים שעומדים מאחורי המיזם הזה אנחנו באמת מבינים מה המטרה שלהם. ואני אומר כאדם חרדי שזה בכלל לא ראוי להתייחסות. כמו שאני לא הולך להפגין ולמחות על כל רכב שנוסע בכביש בשבת. אבל אני כן כיהודי כואב לי המציאות הזאת שאנשים מחללים שבת ועוד הופכים את זה לדבר פומבי".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן